تاریخ انتشار: سه شنبه, 04 آبان 1395 ساعت 12:44

کلید اصلی اینترنت در دست این افراد است! + عکس

اینترنت هنوز در دست 14 نفر است که 7 کلید سری اصلی و 7 کلید یدکی را در اختیاردارند.

به گزارش خبرآنلاین، جمله بالا شوخی نیست، بلکه 100 درصد واقعیت دارد.

پس از حمله سایبری به Dyn، کمپانی مسوول مدیریت بر DNS اصلی اینترنت، چشم‌ها بدین سو خیره شده و بد نیست باکسانی که کلید اینترنت را در اختیاردارند بیشتر آشنا شویم!

کمپانی Dyn مدیریت آدرس‌های اینترنتی / Domain Name System را بر عهده دارد که کار اصلی‌اش برگردان آدرس اینترنتی به آی پی آدرس‌های تعریف‌شده است.

از سال 2010 هر سه ماه یک بار کلیدی ساخته که کار به‌روزرسانی دیتابیس دیان اس های اصلی اینترنت از روی آن را انجام می‌دهد و برای دستیابی به کد اصلی 7 کلید به‌صورت فیزیکی و اصلی ساخته و در کنار آن 7 کلید بک اپ نیز برای مواقع ضروری تعبیه کرده‌اند و به همین خاطر گفته می‌شود این 14 نفر کلید اصلی اینترنت را در دست دارند و در مراسمی ویژه به نام Key eremony  کنار هم قرارگرفته و قفل دیان اس های اصلی اینترنت را به‌وسیله آن باز می‌کنند.

کلیدها در جعبه‌های مخصوص با کلید فیزیکی نگهداری می‌شوند. در هر جعبه‌ای یک کارت هوشمند به‌صورت کلید (کلید کامپیوتری به‌صورت کُد) تعریف‌شده است و با کنار هم قرار دادن این کارتها (کدها)، رمز اصلی دیده می‌شود. درواقع آنچه دیده می‌شود رمز اصلی دیتابیس ICANN است و از این کلید، سایر کلیدهای زیرمجموعه سازمان‌های امنیتی و .... ساخته‌شده و تعبیه می‌شود.

مراسم موسوم به Key Ceremony به‌دقت انجام می‌شود و هر دارنده کلید وارد اتاق مخصوص شده و کار تعریف‌شده را انجام می‌دهد تا همه‌چیز به خوبی پیش رود و درنهایت پس از آپدیت دیان اس اصلی، به رستوران محلی رفته و غذا می‌خورند.

27 اکتبر، چند روز دیگر آیکان مراسمی ویژه از نوع Key Ceremony دارد و است برای اولین بار کلید اصلی Root Zone Signing Key عوض شود.


14 نفر کلید دار در این تصویر که مربوط به Key Ceremony اگوست 2016 است، دیده می شوند.

1378 نمایش

نظر دادن