تاریخ انتشار: شنبه, 10 مهر 1395 ساعت 10:35

ایرانی‌ها و "تصاویر مستهجن"؟!

شاید برایتان پیش آمده باشد؛ در گوگل به‌دنبال اطلاعاتِ دیگری باشید اما درعوض به واژه‌ها و سایت‌های مستهجن برسید! مثلا خواسته باشید تایپ کنید "فیلم‌های اسکار" اما گوگل بعد از تایپ واژه اول شما را راهنمایی کند به "فیلم‌های صحنه‌دار" یا چیزهایی بدتر از این. شاید همین است که گفته شده بیش از یک‌میلیون کاربر ایرانی از سایت‌های غیراخلاقی دیدن کرده‌اند.

به گزارش فرارو، مدیر موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران چندروز پیش به این آمار اشاره کرده. فتوره‌چی  نگفته که آخرین‌آمارها در این‌باره چقدر است. او در سخنرانی اخیرش این آمار را به سال‌های قبل نسبت داده‌است.

در ظاهر این آمار تنها عدد و رقمی است که درباره تماشای فیلم‌های مستهجن در دست داریم.

البته همیشه حرف‌وحدیث‌های پراکنده‌ای درباره میزان تماشای تصاویر مستهجن در ایران وجود داشته. سال 90 در همین رابطه معاون اطلاعات سپاه فجر استان فارس به آماری که معلوم نبود منبع آن چیست اشاره کرد. 

در این آمار گفته شده بود کاربران تهرانی بیشترین استفاده‌کنندگان از سایت‌های مستهجن در میان 182 کشور هستند.

رییس مرکز توسعه و فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اما همان‌موقع و به‌سرعت این آمار را تکذیب کرد. 

جز این، مدتی است که امکانات تازه گوگل توانسته اطلاعات بیش‌تری به مخاطبان بدهد. ابزارِ google trends می‌تواند به ما بگوید که واژه‌های غیراخلاقی یا پورنوگرافیک توسط کاربران ایران چقدر جستجو می‌شوند.

با آمدن گوگلِ ترند بود که بسیاری مدعی شدند ایرانی‌ها در صدر استفاده‌کنندگان از این سایت‌ها قرار دارند. آیا این درست است؟

سری به Google trends می‌زنیم. این سایت با جستجوی واژه س ک س به فارسی جدول زیر را نشان می‌دهد:



براساس این جدول و بر طبق آمارگیری گوگل ایران در جستجوی فارسی این واژه رتبه سوم را به‌خود اختصاص می‌دهد.

اما جستجوی این واژه به انگلیسی چه نتیجه‌ای دارد؟

1821 نمایش

نظر دادن