تاریخ انتشار: دوشنبه, 05 مهر 1395 ساعت 15:22

شکار تازه ناسا: لحظه‌ای که سیاه‌چاله ستاره‌ای را می‌بلعد! +عکس

ستاره‌هایی که به سیاه‌چاله‌ای نزدیک می‌شوند به سرنوشت شومی دچار می‌شوند و در کام سیاه‌چاله فرو می‌روند. به تازگی ناسا توانسته از این پدیده عکس بگیرد.

به گزارش ScienceAlert، همیشه دانش نظری در مورد بلعیدن ستاره توسط سیاه‌چاله وجود داشت اما ستاره‌شناسان به تازگی توانسته‌اند این پدیده را مشاهده و ثبت کنند. این پدیده که در اصطلاح ستاره‌شناسی به «اختلال جزر و مدی ستاره‌ای» موسوم است هنگام وقوع، پرتوهای عظیم انرژی از خود آزاد می‌کند.

636104876649401898

به تازگی تیمی از ستاره‌شناسان ناسا موفق به ثبت زمانی شده‌اند که گرد و غبارهای اطراف یک سیاه‌چاله شعله‌های ناشی از اختلال جزر و مد ستاره‌ای را به خود جذب و آنها را منعکس می‌کنند. در واقع دانشمندان نخستین انعکاس از بلعیدن یک ستاره توسط سیاه‌چاله را رصد کرده‌اند.

سیورت وان ولزن، محقق ارشد این گروه، می‌گوید: «این نخستین‌باری است که ما به‌ طور واضح نور منعکس‌شده از شعله‌های ناشی از چندین اختلال در جزر و مد ستاره‌ای را مشاهده کردیم».

پس از یک اختلال جزر و مد ستاره‌ای، شعله‌های سرکش و بسیار بزرگ اشعه‌های کیهانی، گرد و غبار فضای نزدیک اطرافش را نابود می‌کند. این شعله‌‌ها هر چه از مرکز دورتر می‌شوند قدرتشان کم‌تر می‌شود. به همین‌ علت گرد و غبارهایی که با مرکز سیاه‌چاله فاصله زیادی دارند با شعله‌ها گرم می‌شوند اما نابود نمی‌شوند.

همین گرد و غبارهای گرم شده پرتوهای فروسرخ (مادون قرمز) از خود ساطع می‌کنند که توسط تلسکوپ‌های بسیار قوی قابل رصد کردن است. اطلاعات به‌دست آمده از این پدیده به دانشمندان کمک می‌کند که میزان انرژی تولید شده توسط یک اختلال جزر و مد ستاره‌ای را تخمین بزنند.

یکی دیگر از اعضای تیم تحقیقاتی به نام واروژان گورجین، می‌گوید که این یافته‌های تازه نشان می‌دهد که غبار فضایی در آنجا (اطراف سیاه‌چاله) وجود دارد و ما می‌توانیم میزان انرژی تولید شده در زمان نابود شدن یک ستاره را اندازه بگیریم».

منبع:  آنا

1634 نمایش

نظر دادن