تاریخ انتشار: یکشنبه, 27 اسفند 1391 ساعت 07:03
روایت فضای سیاسی کشور؛ روز سی چهارم سال سی و پنجم انقلاب

سیدمحمد خاتمی: شب قدر ما، پس از سخنرانی رهبر انقلاب است!

وقتی ماجرای پیام احمدی نژاد به مناسبت درگذشت چاوز همچنان ادامه دار می شود، برخی سابقه سواد مذهبی رئیس جمهور را بررسی می کنند و معتقدند تنها سابقه وی شرکت در مراسم مذهبی است.عده ای دیگر هم پس از چند سال عاملان بر هم زدن سخنرانی سید حسن خمینی در حرم امام را پیدا کرده اند!

گویا ماجرای  بیست و دوم بهمن قم و بر هم زدن سخنرانی علی لاریجانی توسط عده ای، پایان ندارد و هر چه پیشتر می رویم بیشتر به آن پرداخته می شود. پس از آنکه یک سایت خبری با انتشار فیلمی آن واقعه را به عوامل جبهه پایداری نسبت داد و حتی به خاطر انتشار آن فیلم چند ساعتی نیز با فیلتر مواجه شد، اما این سایت خبری در تحلیلی تازه و با استناد به مواضع رسانه ها و برخی از افراد جبهه پایداری در فردای روزی که سخنرانی سید حسن خمینی در سالگرد رحلت حضرت امام در حرم مطهر ایشان در سال 89  و در حضور رهبر انقلاب با آشوب مواجه شد، آن آشوب را هم به این جبهه منتسب کرده است.

اما ماجرای دیگری که در کنار دعوای دولت و شهرداری و آشوب بیست و دوم بهمن قم همچنان به صورت مسلسل وار ادامه دارد، ماجرای پیام رئیس جمهور ایران به مناسبت مرگ هوگو چاوز و ادامه انتقادات به مضامین مذهبی پیام وی است.در ساعات گذشته و پس از انتقادات برخی از مراجع عظام و همچنین حمله ناباورانه آیت الله احمدی جنتی به احمدی نژاد، برخی کوشیده اند تا تحصیلات، سوابق و حتی پشتوانه های مذهبی رئیس جمهور را احصاء کرده و تخصص وی را در امور مذهبی با توسل به تحصیلات مذهبی وی مورد بررسی قرار دهند.

بر این اساس و به به نوشته سایت ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد دوران تحصيلات ابتدايي، راهنمايي و متوسطه خود را در تهران گذرانده و در سال ۱۳۵۴ با کسب رتبه ۱۳۲ کنکور سراسري، تحصيلات عالي خود را در رشته مهندسي عمران دانشگاه علم و صنعت آغاز کرده است.

وی در سال ۱۳۶۵ در مقطع کارشناسي ارشد همان دانشگاه پذيرفته شده و در سال ۱۳۶۸ به عضويت هيات علمي دانشکده عمران دانشگاه علم و صنعت در آمده و در سال ۱۳۷۶موفق به دريافت مدرک تحصيلي دکتراي مهندسي و برنامه ريزي حمل و نقل از دانشگاه علم و صنعت شده است. براساس این اطلاعات او هیچ تحصیلاتی در حوزه علوم دینی و دروس حوزوی ندارد و مقالات علمی و پژوهش هایی که انجام داده است در زمینه راه و حمل و نقل و مدیریت ساختمان است نه دروس دینی.

درباره فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی او هم تنها نکته مرتبط با بحث های دینی احمدی نژاد را در «شرکت او در مجالس مذهبی و سیاسی» می توان یافت. فرماندار ماکو، فرماندار خوي، مشاور استاندار کردستان، مشاور فرهنگي وزير فرهنگ و آموزش عالي در سال ۱۳۷۲، استاندار استان اردبيل در سال هاي ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۶، عضو هيات علمي دانشکده عمران دانشگاه علم و صنعت از سال ۱۳۶۸ تا کنون، شهردار تهران از سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۴ تمام پست های احمدی نژاد تا قبل از ریاست جمهوری اش است.

شاید بنا به همین سوابق علمی و تجربی او بوده که حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان چندی پیش در یادداشتی پرسید که اگر از مردم ایران بخواهند «فردي را به عنوان يك اسلام شناس برجسته انتخاب كنند تا درباره آموزه هاي ديني از وي راهنمايي بخواهند، آيا جناب آقاي احمدي نژاد را انتخاب مي كردند؟!» و ادامه داد: «حالا تصور بفرمائيد كه همين مردم قرار است با حضور در انتخابات سراسري يك كارشناس خبره و برجسته را براي مديريت جهان»! برگزينند. در اين صورت چه كسي را انتخاب مي كردند؟ آقاي احمدي نژاد را؟! در فرض سوم، قرار است مردم باز هم در انتخابات سراسري ديگري شركت كرده و فردي را انتخاب كنند كه بتواند «اولياءالله» و مردان بزرگ اين مرز و بوم را شناسايي كرده و به ملت معرفي كند. آيا اين تخصص را در آقاي احمدي نژاد مي ديدند و ايشان را برمي گزيدند؟!

اما در زمانه ای که سران اصلاح طلب اعلام موضع عمومی به دلایل مختلف ندارند و حرف های آنان به صورت حرف های درگوشی و محدود نقل می شوند. برخی از رسانه ها مدعی شده اند که سید محمد خاتمی وهاشمی رفسنجانی هر دو از کاندیدا شدن در انتخابات ابا دارند. با این حال خبری هم منتشر شده است که سید محمد خاتمی گفته است که شب قدر اصلاح طلبان روز نوروز وپس از سخنرانی رهبری است و آنان پس از آن متوجه خواهند شد که در انتخابات کاندیدا بشوند یا خیر. البته این سخنان و دیگر سخنان افرادی چون سید محمد خاتمی چون نقل قولی است که در ملاء عام صورت نگرفته و به صورت شنیده ها گفته شده است، قدر جای تامل و بررسی بیشتر دارد.

منبع: تابناک

اطلاعات تکميلي

  • روتیتر: روایت فضای سیاسی کشور؛ روز سی چهارم سال سی و پنجم انقلاب
21888 نمایش

نظر دادن