تاریخ انتشار: سه شنبه, 15 دی 1394 ساعت 23:29

پاتک ظریف به عادل الجبیر ؛ فردا وزیر امور خارجه عراق به تهران می‌آید

  امروز مقامات سعودی به عراق رفته بودند تا دولتمردان بغداد را مجاب کنند دست از تهران بشویند. پذیرش سفر به تهران از سوی ابراهیم الجعفری نشان می‌دهد که نفوذ منطقه‌ای ایران در همسایگی عربستان همچنان استوار است.

آخرین نیوز: دو روز گذشته را باید روزهای جنگ دیپلماتیک میان ایران و عربستان به رهبری محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران از یک سو و عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان از سوی دیگر دانست.

حمله افراطی‌های خودسر به سفارت عربستان در تهران و فرصت‌طلبی ریاض، وزارت امور خارجه کشورمان را به جنگ دیپلماتیک ناخواسته‌ای وارد کرده است.

یک روز پس از این حمله، عادل الجبیر در کنفرانسی خبری اعلام کرد که روابط کشورش با ایران قطع خواهد شد و دیپلمات‌های ایرانی 48 ساعت فرصت دارند تا خاک عربستان را ترک کنند.

پس از آن جبیر تلاش کرد با استفاده از نفوذ سنتی در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس آنها را متقاعد کند که به قطار عربستان پیوسته، بدون توقف از ایستگاه تهران عبور کنند.

نتیجه کار اعلام قطع رابطه ایران از سوی بحرین و سودان، کاهش رابطه ار سوی امارات و فراخوانی سفیر از سوی کویت بود.

اما کار به اینجا ختم نشد. جبیر دیروز از اعضای اتحادیه عرب خواست تا با شرکت در نشستی فوری احتمالا زمینه تصویب قطعنامه‌ای ضدایرانی مبنی بر قطع رابطه با تهران را فراهم کنند.

در سوی مقابل، جواد ظریف، مستقیما به سراغ یکی از موثرترین کشورهای این اتحادیه رفته است. کشوری که همین امروز (سه شنبه) میزبان مقامات سعودی بود.

متقاعد کردن وزیر امور خارجه عراق به سفر به تهران پاسخی است روشن به عادل الجبیر که اراده‌گرایی سیاسی عربستان حد و مرزی دارد.

امروز مقامات سعودی به عراق رفته بودند تا دولتمردان بغداد را مجاب کنند دست از تهران بشویند. پذیرش سفر به تهران از سوی ابراهیم الجعفری نشان می‌دهد که نفوذ منطقه‌ای ایران در همسایگی عربستان همچنان استوار است.

به این ترتیب به گزارش ایرنا، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان فردا میزبان همتای خود، ابراهیم الجعفری از عراق خواهد بود.

وزرای امور خارجه ایران و عراق قرار است در این دیدار درباره مناسبات دوجانبه و موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی گفتگو کنند.

برگ برنده اروپایی ظریف

از سوی دیگر مجامع بین‌المللی نیز اقدام عربستان سعودی در اعدام 47 نفر از شهروندان این کشور را محکوم کرده و دیوید کامرون در اعتراض به این اقدام ضد حقوق بشری عربستان سفر خود به ریاض را لغو کرده است.

فردا البته تهران میزبان نشست سه جانبه ایران، سوریه و سوئیس در سطح وزرای امور خارجه و در راستای اقدامات بشردوستانه نیز است.

پیش از این حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت خارجه گفته بود که عربستان گرچه «داد و بیداد می‌کند، اما کنشگر فعالی نیست.جمهوری اسلامی ایران نه خود را در شرایط بحرانی می‌بیند و نه تصور می‌کند.»

سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: «ایران هیچ احساس نیازی به برخوردهای انفعالی و تعصب آمیز ندارد و سیاست‌ خود را براساس عقلانیت، تدبیر و منافع جمهوری اسلامی و امت اسلامی تنظیم می‌کند.» (آنا)

http://www.akharinnews.com/images/banners/1920897.jpg

2225 نمایش

نظر دادن