تاریخ انتشار: چهارشنبه, 16 اسفند 1391 ساعت 07:05

وقتی ورزشگاه آزادی كوچک مي‌شود

استقلال اين شانس را دارد كه با استفاده از امتياز ميزباني نزديك‌ترين تعقيب‌كننده‌اش را در تهران تحت فشار بگذارد اما تجربه سه سال و اندي حضور تراكتور در ليگ برتر نشان مي‌دهد آنها هرگز در ورزشگاه آزادي احساس غريبي نمي‌كنند و هوادارانشان اغلب بخش قابل توجهي از ورزشگاه را به اشغال خود درمي آورند. حتي اتفاق افتاده كه تيم تبريزي در تهران بيش از استقلال و پرسپوليس تماشاگر داشته است

تهران امروز: توقف استقلال مقابل صباي قم در هفته بيست و هشتم ليگ برتر فاصله اين تيم را با تراكتورسازي تبريز در صدر جدول به يك امتياز كاهش داد تا در فاصله شش هفته مانده به پايان مسابقات يكي از جذاب‌ترين كورس‌هاي قهرماني تاريخ فوتبال ايران شكل بگيرد. تراكتورسازان حالا تنها به يك لغزش ديگر از سوي استقلال نياز دارند تا صدر جدول را تصاحب كنند و به سوي اولين قهرماني تاريخ خود در فوتبال ايران خيز بردارند. از‌سويي استقلال هم كه چهار سال است رقابت بر سر قهرماني ليگ برتر را به يك شهرستاني ديگر به نام سپاهان واگذار كرده، اين بار هفته هاست كه صدر جدول را محكم چسبيده و گويا قصد پايين آمدن ندارد.

اوج هيجان ليگ برتر 48 ساعت ديگر و در ورزشگاه آزادي تهران رقم خواهد خورد. جايي‌كه استقلال و تراكتورسازي به عنوان دو مدعي اصلي قهرماني به مصاف يكديگر مي‌روند تا بخش قابل توجهي از معادله چند مجهولي قهرماني ليگ دوازدهم را حل كنند. استقلال اين شانس را دارد كه با استفاده از امتياز ميزباني نزديك‌ترين تعقيب‌كننده‌اش را در تهران تحت فشار بگذارد اما تجربه سه سال و اندي حضور تراكتور در ليگ برتر نشان مي‌دهد آنها هرگز در ورزشگاه آزادي احساس غريبي نمي‌كنند و هوادارانشان اغلب بخش قابل توجهي از ورزشگاه را به اشغال خود درمي آورند. حتي اتفاق افتاده كه تيم تبريزي در تهران بيش از استقلال و پرسپوليس تماشاگر داشته است. باشگاه استقلال اما اين بار به جهت حساسيت‌هاي بالاي اين مسابقه قصد دارد قانون اختصاص 10درصد از سكوهاي تماشاگران به تيم مهمان را اجرا كند. اين در حالي است كه مديرعامل تراكتورسازي اعلام كرده به جهت آمار بالاي هواداران تيم تبريزي در تهران امكان اجراي اين قانون وجود ندارد و استقلالي‌ها بايد نيمي از آزادي را در اختيار تراكتورسازي قرار دهند. علي فتح‌الله‌زاده در پاسخ به اين ادعا مي‌گويد: «مگر در بازي رفت تراكتورسازي سهم 10 درصدي هواداران استقلال را فراموش كرد كه ما حالا فراموش كنيم؟ چطور آقاي جعفري اين قانون را در بازي رفت در تبريز فراموش نكرد؟! در تبريز حتي 10 درصد هم به ما ندادند.» آنچه مسلم است اينكه هواداران تراكتورسازي روز جمعه در كنار هواداران استقلال به ورزشگاه آزادي هجوم خواهند برد و جلوگيري از حضور آنها در ورزشگاه كار دشواري خواهد بود. بخصوص اينكه آنها در بازي‌هاي قبلي خود در تهران منعي براي حضور در استاديوم نداشتند. داستان بازي روز جمعه اما با ساير بازي‌هاي تراكتورسازي در تهران متفاوت است. در بازي‌هاي قبلي هر دو تيم براي كسب قهرماني تلاش نمي‌كردند و هواداران استقلال نهايتا در حد 30 تا 40 هزار نفر به ورزشگاه مي‌رفتند، اما اين بازي براي آنها حكم مرگ و زندگي را دارد و با توجه به اينكه در روز جمعه هم برگزار مي‌شود احتمال اينكه آبي‌هاي تهراني تمام ورزشگاه را به تصرف خود درآورند دور از ذهن نيست. مديرعامل باشگاه استقلال با اشاره به اين واقعيت مي‌گويد: «ما به قانون تمكين مي‌كنيم. در اصفهان ورزشگاه خالي بود اما هوادار ما را راه ندادند و چون قانون بود ما تمكين كرديم. در بازي استقلال و تراكتورسازي هم همين رويه را خواهيم داشت. مگر مي‌شود استقلالي‌ها براي بازي خانگي تيمشان جا نداشته باشند آن وقت ما بيش از آنچه در قانون آمده به تيم مهمان فضا بدهيم؟ تراكتوري‌ها بايد بدانند اين بازي فينال ليگ نيست و هنوز چندين هفته ديگر از رقابت‌ها باقي مانده. بنده معتقدم يك بازي كاملا معمولي است. ما فينال نديده نيستيم. بنده به تنهايي چهار جام حذفي با استقلال به دست آورده‌ام. در بازي‌هاي قبلي مقابل تراكتورسازي ما جا داشتيم و در اختيار هواداران اين تيم قرار داديم. اين بار هم اگر امكانش باشد به باشگاه تراكتورسازي كمك مي‌كنيم اما فكر مي‌كنم روز جمعه با توجه به حساسيتي كه بازي دارد براي تماشاگران استقلالي هم جا به اندازه كافي نباشد. شك نداشته باشيد روز جمعه ورزشگاه آزادي از 100 هزار تماشاگر استقلالي لبريز مي‌شود.»

اختصاص 10 درصد از ظرفيت ورزشگاه آزادي به هواداران تراكتورسازي به اين معناست كه چيزي در حدود 8 هزار هوادار اين تيم مي‌توانند بازي با استقلال را از نزديك تماشا كنند. اين در حالي است كه روز گذشته از تبريز خبر رسيد حدود 20 هزار هوادار تبريزي قصد دارند از اين شهر عازم تهران شوند تا تيم شان را در بازي روز جمعه حمايت كنند. در چنين شرايطي اجراي قانون 10 درصد بي‌ترديد براي مسئولان امنيتي ورزشگاه آسان نخواهد بود. جعفري، مديرعامل تراكتورسازي با اشاره به اينكه استقلال بايد موضوع اختصاص 10 درصد از ظرفيت ورزشگاه به تراكتورسازي را فراموش كند، مي‌گويد: «ما از استقلال انتظار داريم كه موضوع 10 درصد را فراموش كند و همانطور كه تيم‌هاي پرسپوليس و استقلال در شهرستان‌ها ظرفيت زيادي از ورزشگاه را به خود اختصاص مي‌دهند، در اين بازي هم بايد راه را براي ورود هواداران تراكتورسازي به ورزشگاه باز كنند. بايد كمك كنند كه يك داربي قرمز و آبي ديگر رقم بخورد. طوري كه 50 درصد از سكوها براي استقلال باشد و 50 درصد هم براي تراكتور. اگر اين كار را نكنند بايد خودشان جوابگوي اذهان عمومي باشند. چطور استقلالي‌ها به هر شهري مي‌روند چون هوادار دارند نصف ورزشگاه را مي‌گيرند. مگر در همين بازي با صبا كه در قم بود بيشتر هواداران حاضر در ورزشگاه، استقلالي نبودند؟»

استقلال از حضور هواداران پرتعداد تراكتورسازي در ورزشگاه آزادي خاطره خوشي ندارد. از زماني كه تيم تبريزي به ليگ برتر بازگشته آنها سه بار در اين ورزشگاه با هم روبه‌رو شده‌اند كه هربار اگر تعداد هواداران تراكتور بيشتر نبوده باشد، قطعا كمتر از استقلال هم نبوده است. در اين سه بازي استقلال هرگز موفق نشده تراكتورسازي را از پيش رو بردارد و دو شكست و يك تساوي را تجربه كرده است. يكي از پيروزي‌هاي تراكتورسازي مقابل استقلال در تهران با هدايت امير قلعه‌نويي- مردي كه امروز روي نيمكت استقلال مي‌نشيند- به‌ دست آمده و او خوب مي‌داند براي جلوگيري از تكرار اين اتفاق پيش از هر اقدامي بايد فضاي ورزشگاه را به سود تيمش تغيير دهد. از باشگاه استقلال خبر مي‌رسد قلعه‌نويي به مسئولان تاكيد كرده به هيچ‌‌وجه بيشتر از ظرفيت اعلام شده در قانون را در اختيار هواداران تراكتورسازي قرار ندهند. ميرشاد ماجدي، سرپرست استقلال به‌طور ضمني اين موضوع را تاييد مي‌كند و مي‌گويد: «كادر فني دوست دارد در اين ديدار استاديوم آزادي يكدست آبي‌پوش شود. همانطور كه هنگام بازي رفت دو تيم در تبريز استاديوم قرمز بود اين بار بايد آبي‌پوش شود. آنها در ديدار رفت به ما 10 درصد فضاي ورزشگاه را داده بودند. در بازي رفت ما حتي خواسته بوديم كه هوادارانمان پشت دروازه خودمان بنشينند كه قبول نكردند و يك گوشه استاديوم در طبقه بالا را به استقلال اختصاص دادند. اين بار هم يگان ويژه تصميم مي‌گيرد كه هواداران تراكتورسازي در كدام گوشه استاديم آزادي بنشينند و البته بيشتر از 10 درصد در اختيار آنها قرار نخواهيم داد. قانون مي‌گويد در هر مسابقه تنها 10 درصد سكوهاي ورزشگاه در اختيار تيم مهمان قرار گيرد و قرار نيست كه تيم‌ها براي بازي‌ها لشكركشي كنند!»

بي شك ظرفيت ورزشگاه آزادي از ساعت‌ها قبل از سوت آغاز اين مسابقه تكميل خواهد شد. مسافران تبريزي قصد دارند شب قبل از مسابقه جلوي در ورزشگاه بخوابند و هواداران تيم ميزبان هم خوب مي‌دانند اگر در اين بازي از تيمشان حمايت نكنند چه بسا به ناچار براي چهارمين سال پياپي پرواز جام قهرماني بر دستان رقبا را به تماشا بنشينند.

1447 نمایش

نظر دادن