تاریخ انتشار: چهارشنبه, 04 آذر 1394 ساعت 10:16

آمادگی دارم پرسپولیس را بخرم

مدیر عامل اسبق پرسپولیس گفت: فاصله‌ پرسپولیس با تیم صدرنشین جدول زیاد نیست و در نیم فصل دوم با طغیانی که شاگردان برانکو خواهند کرد این فاصله جبران می‌شود.

اختلافات کی‌روش با اسدی، استعفای سرمربی پرتغالی تیم ملی، بحث مرخصی‌ رفتن‌های کی‌روش، بحث ریاست دوباره دادگان در فدراسیون فوتبال، شرایط پرسپولیس و ...؛ اینها مباحثی است که امیرعابدینی در گفت‌وگو با آنا، پیرامون آنها صحبت کرد. صحبت‌های مدیر عامل اسبق پرسپولیس را در ادامه می‌خوانید:

* مرخصی 50 روزه کی‌روش از نظر کفاشیان موجه است به نظر شما سرمربی تیم ملی در شرایط امروز به چنین مرخصی نیاز دارد؟

-وقتی کی‌روش در قالب برنامه‌هایش دارد به سفر می‌رود، چه ایرادی می‌توان به آن گرفت. او به طور حتم از مدت‌ها پیش برنامه‌اش را در اختیار فدراسیون فوتبال قرار داده و تا اینجا هم در قرارداد جدیدش موفق بوده‌ است. تیمش به دور دوم مسابقات انتخابی جام جهانی صعود کرده‌ است و باید از حالا به دنبال راهی باشد که مقدمات حضوری مقتدر در مرحله بعد را فراهم کند. تنها ایراد کار کی‌روش‌ و البته فدراسیون فوتبال این است که برنامه تیم ملی فوتبال را در اختیاران باشگاه‌ها قرار نداده‌اند.

* کفاشیان اعلام کرده کی‌روش در پنج سال گذشته بارها خواسته به خاطر کمبود امکانات استعفا بدهد و او مانع این کار شده‌ است.

- با اندک بودجه‌ای که در اختیار کفاشیان و کادرش قرار می‌گیرد ما واقعا باید به فدراسیون فوتبال دست مریزاد بگوییم. با 50 میلیارد تومان پول و این همه هزینه خیلی هنر می‌خواهد که بتوان این فوتبال را اداره کرد. با این شرایط بد اقتصادی فدراسیون فوتبال حتی موفق شده‌ است در آکادمی تیم‌های ملی زیرساخت‌های بسیار خوبی را هم تاسیس کند و در حال انجام پروژه‌های دیگر هم است. بحث رشد، حفاظت، هزینه‌های جاری و درمانی هم وجود دارد. معتقدم با توجه به بودجه اندک فدراسیون فوتبال‌ کادر مدیریتی فدراسیون فوتبال تا به امروز شق‌القمر کرده‌اند آن هم در شرایطی که همه چماق به دست گرفته‌اند تا بر سر کفاشیان و فدراسیون تحت مدیریت وی ضربه‌ای را وارد کنند.

* با این حساب شما تمامی کارهای فدراسیون را تایید می‌کنید یا اینکه مخالفت‌هایی هم با آن دارید؟

با اندک بودجه‌ای که در اختیار کفاشیان و کادرش قرار می‌گیرد ما واقعا باید به فدراسیون فوتبال دست مریزاد بگوییم. با 50 میلیارد تومان پول و این همه هزینه خیلی هنر می‌خواهد که بتوان این فوتبال را اداره کرد
 
 

- مسلما من از 100 نمره همه نمره را به کفاشیان و تیمش نمی‌دهم اما این فدراسیون نمره قبولی دارد. معتقدم به‌رغم تمامی انتقاد‌ها و «غر» زدن‌های کی‌روش، امکانات مطلوبی در اختیار تیم ملی قرار داده شده است. بازی‌های لیگ با نظم خوبی برگزار می‌شود و ایراد خاصی در کار فدراسیون دیده نمی‌شود. گرچه فدراسیون حقوق ما را در سازمان لیگ نمی‌دهد. تیم های پایه روی پا هستند و به خوبی کار می‌کنند. حالا درست نیست به دنبال این باشیم که با آوردن بهانه‌ به صورت موردی بخواهیم ایراد بگیریم.

*به نظر امیر عابدینی ایرادات بایستی چگونه مطرح شود؟

- اگر ایرادی دیده می‌شود نباید به صورت حاشیه‌ای مطرح شود. تمامی گزارش‌ها به صورت کامل و شفاف در اختیار فدراسیون است. وقتی واقعیت‌ها مشخص می‌شود آن وقت دست دروغ‌پردازان رو می‌شود. اینکه دائم به گونه‌ای حرف می‌زدند که همه چیز برده و خورده شده است کار درستی نیست. بیایید مثلا به نحوه کار کردن من نگاه کنید. اگر من امیرعابدینی یک ریال حقوق مازاد می‌گرفتم آن وقت حرف بزنید. از سال 72 وارد عرصه مدیریتی شده‌ام. الان سال 94 است. امیرعابدینی حتی یک سفر برای تماشای بازی فوتبال حتی با هزینه خودش هم نرفته است چه برسد به هزینه دولتی.

* یکی از ایراداتی که از کفاشیان گرفته می‌شود و اتفاقا در گزارش کمیسیون اصل 90 مجلس که در خصوص فساد در فوتبال تهیه شده هم به آن شاره شده بحث سفرهای خارجی علی کفاشیان است.

- رییس فدراسیون که نمی‌تواند در ایران بماند. او باید با هزینه فدراسیون به سفرهای مهم برود و در کنفرانس‌ها و جلسات شرکت کند. اگر کفاشیان در برنامه‌های متعدد شرکت نمی‌کرد که ما امروز 12 کرسی در کنفدراسیون فوتبال آسیا نداشتیم. ما که پولی نداریم که بخواهیم همچون برخی کشورها لابی کنیم. ما باید به داورزنی رئیس فدراسیون والیبال هم تبریک بگوییم. او در فدراسیون والیبال رشد کرد و در نتیجه تیم ملی والیبال ما هم به یکی از قدرت‌های اول دنیا تبدیل شد. به اعتقاد من کسانی که بی‌رحمانه و از سر بی‌منطقی انتقاد می‌کنند شان اجتماعی ندارند که زحمات را نمی‌بینند.

*اختلافات اسدی و کی‌روش حل شده و این دو دیگر علیه همدیگر مصاحبه نمی‌کنند. چگونه می‌توان جلوی این قبیل مشکلات را گرفت؟

-استخوان را نباید لای زخم نگه داشت. واقعیت این است شکاف بین سرمربی تیم ملی و دبیرکل فدراسیون فوتبال ایجاد شده و به سادگی هم از بین نمی‌رود. من هم نمی‌دانم حق با کدامیک از این دو نفر است اما بهترین راه برای حل همیشگی موضوع این است که هر کدام که اشتباه کرده‌اند با شجاعت اعتراف کند که من در محاسباتم اشتباه داشته‌ام. ما بالاتر از رئال‌مادرید و بارسلونا در جهان نداریم. این دو باشگاه اختلافات زیادی با هم دارند اما دیدید که در زمان تعویض اینیستا هواداران رئال هم او را تشویق کردند. فوتبال ما برای آنکه پیشرفت کند نیاز به این دارد که فیرپلی حقیقی در تمامی قسمت‌های آن انجام شود. این موضوع در ورزش ما هم وجود دارد. چطور از داورانی که در عرض یک ثانیه باید درست‌ترین تصمیم را بگیرند انتظار داریم که اشتباه نکنند. آن وقت از مدیرانی که پشت میز نشستند و مرتکب تصمیم‌گیری غلطی می‌شوند، انتظار اشتباه داشته باشیم.

* کار مدیران هم سختی‌های خودش را دارد؟

- بله این کار هم سخت است اما بسته به تخصص آن مدیر از او هم باید توقع داشت. تیم گهردرود در استان لرستان به لیگ برتر آمد. بلافاصله استاندار وقت، یکی از اعضای هیات مدیره تیم شد. سوال من این است که آقای استاندار چقدر از این تیم حمایت کرد تا این استان نماینده لیگ برتری خود را حفظ کند. مدیران ما باید یک هنجار زیبای اجتماعی ایجاد کنند و با اهتمام خود باعث رشد تیم ورزشی خود شوند. ما نیاز داریم که با رفتار درست خود فضایی را ایجاد کنیم که ورزش دغدغه اصلی دولت شود. وقتی این کار درست شود آن وقت صدا و سیما هم حق پخش را پرداخت می‌کند، نه اینکه این هزینه برای بازی‌های خارجی فقط داده شود. دلیل این نوع برخورد هم این است که ما در یک دیاگرام طبیعی رشد نمی‌کنیم.

*تا زمان انتخابات فدراسیون فوتبال فرصت زیادی باقی نمانده‌ است؛ در این میان گمانه‌زنی های زیادی در خصوص شرکت افراد در این انتخابات می‌شود. به طور نمونه محمد دادگان به صراحت اعلام کرده‌ است که اگر شخص رئیس جمهور از وی بخواهد حاضر است در این انتخابات نامزد شود.

- من بعید می‌دانم که شاهد بازگشت محمددادگان به ریاست فدراسیون فوتبال باشیم. او اگر می‌خواست بیاید شرطی نمی‌گذاشت که عملی نشود. بالاخره رییس جمهور که نمی‌تواند از هر مدیری که از فوتبال دور مانده بخواهد به عرصه مدیریت برگردد. به نظر من عزیزمحمدی، علیرضا اسدی، علی کفاشیان و نصرالله سجادی در کنار علی فتح‌الله‌زاده افرادی هستند که برای احراز پست ریاست فدراسیون فوتبال نامزد می‌شوند که در میان این افراد، من شانس کفاشیان را برای انتخاب شدن بیش از سایرین می‌بینم.

*امیر عابدینی قصد بازگشت به پرسپولیس را ندارد؟

- ما که حاضر شدیم پول هم بدهیم اما دوستان اجازه ندادند برگردیم. الان هم سر حرف همان روز خود هستیم. با ردیف بودجه دولتی نمی‌شود باشگاه‌داری کرد. دولت با یک برنامه پنج ساله قابل تمدید می‌تواند باشگا‌ه‌های سرخابی را واگذار کند. سالی 20 درصد پرداخت می‌شود و نهایتا باشگاه خصوصی می‌شود. من با صراحت می‌گویم هر زمانی که وزارت ورزش بخواهد این دو باشگاه را واگذار کند من آمادگی دارم که پرسپولیس را بخرم.

به نظر من عزیزمحمدی، علیرضا اسدی، علی کفاشیان و نصرالله سجادی در کنار علی فتح‌الله‌زاده افرادی هستند که برای احراز پست ریاست فدراسیون فوتبال نامزد می‌شود که در میان این افراد من شانس کفاشیان را برای انتخاب شدن بیش از سایرین می‌بینم
 
 

*به عنوان یک پرسپولیسی نظرتان در مورد تیم برانکو چیست؟

- اگر از این تیم حفاظت شود و دغدغه‌های موجود در میان بازیکنان و کادرفنی از بین برود به آینده این تیم خیلی امیدوار هستم. فاصله‌ پرسپولیس با صدرنشین زیاد نیست و در نیم فصل دوم با طغیانی که شاگردان برانکو خواهند کرد شک نکنید که شاهین قهرمانی بر سر باشگاه پرسپولیس می‌نشیند.

1182 نمایش

نظر دادن