تاریخ انتشار: دوشنبه, 04 خرداد 1394 ساعت 09:30

سایپا کنار می‌رود، آقای میلیاردر همه‌کاره می‌شود؟!

مرحله چهارم واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به اتمام رسیده و خریداران مشخص شده‌اند اما هنوز تکلیف به صورت شفاف مشخص نیست. فقط عده‌ای می‌گویند استقلال به ایران‌خودرو داده شده و پرسپولیس به حسین هدایتی اما مثل ۳ دوره قبلی مزایده، هنوز اتفاقات زیادی وجود دارد که باید رخ دهد.

خبر ورزشی: اتفاقی به نام اهلیت که طی آن باید شرایط و وضعیت کاندیداهای خرید بررسی شود و در نهایت خریداران را معرفی کنند. برای استقلال تنها یک مشتری وجود دارد ولی برای پرسپولیسی‌ها ۳ خریدار پاپیش گذاشته‌اند و آنقدر مصمم هستند تا هر طور شده مزایده را ببرند. این گزارش، بیشتر به شرایط پرسپولیس در مزایده می‌پردازد.

سرخ‌ها در انتظار
طي امروز تا فردا، خريدار قطعي باشگاه پرسپوليس مشخص خواهد شد. در حال حاضر شركت نيوان ابتكار از جمله شركت‌هاي زير نظر سايپا به همراه شركت استيل‌آذين با مديريت حسين هدايتي و شركت بهنام پيشروي كيش با مديريت تقي گلرخسار و زير نظر نادر گلرخسار به دنبال خريد باشگاه افتاده‌اند. سرخ‌ها به يكي از اين ۳ مشتري كه دو شركت از اين جمع، نقصان مزايده قبلي را هم پوشش داده‌اند و هيچ مشكلي ندارند، به صورت قطعي واگذار خواهد شد.

هدايتي كار را تمام كرد؟
در اين بين گفته مي‌شود حسين هدايتي كه بالاترين پيشنهاد را داده و شائبه‌هاي مد نظر سازمان خصوصي‌سازي را مرتفع كرده است، بالاترين شانس براي مالكيت باشگاه را دارد. حتي امير عابديني كه مشاور و تقريباً همه كاره استيل‌آذين در اين مزايده‌ها بوده، با مصاحبه‌هايش، قبل از اعلام رسمي سازمان خصوصي‌سازي، پيروزي اين شركت بر ساير رقبا را قطعي دانسته و اين خبر را به ساير پيشكسوتان باشگاه و رسانه‌ها هم داده كه هدايتي مالك باشگاه پرسپوليس شد اما علي اشرف‌ پوري‌حسيني رئيس سازمان خصوصي‌سازي به صورت شفاف اعلام كرد كسي نبايد خودش را برنده قبل از قطعي شدن پيروزي‌اش بداند.

شايعه جديد براي سايپا
اما شركتي كه زيرمجموعه سايپا فعاليت مي‌كند، براي خريد باشگاه پرسپوليس همه مداركش را تأمين كرده و فقط مانده تأييد اهليت مسئولانش. با اين وجود شنيديم هيچ اراده‌اي براي واگذاري پرسپوليس و حتي استقلال به دو شركت خودرو‌سازي كشورمان وجود ندارد و ورود آنها به مزايده، تنها يك مانور است براي اينكه نشان داده شود شركت‌هاي خودروسازي از دولت تغذيه مي‌كنند و با وجود «اصرار بر خريد اين دو باشگاه» اما نمي‌توانند صاحب سهام پرسپوليس و استقلال شوند. در ادامه مي‌شنويم كه استقلال به جاي ايران‌خودرو و شركت‌هاي تابع آن به يك اسپانسر و به مدت ۳ سال واگذار خواهد شد و پرسپوليس نيز در اختيار حسين هدايتي قرار مي‌گيرد.

صرفه اقتصادي ندارد
شركت‌هاي بسياري مي‌خواستند وارد مزايده شوند اما آنها معتقدند سرمايه‌گذاري در فوتبال ايران باعث پسرفت و از دست دادن تمام سرمايه‌شان خواهد شد. ۲۹۰ ميليارد تومان پول كلي باشگاه‌‌هاست و سپس بايد براي هر فصل، حدود ۵۰ ميليارد تومان خرج هر كدام از اين تيم‌ها شود. البته وقت و انرژي براي پرداختن به ديگر رشته‌هاي ورزشي نيز وجود ندارد و در اصل، هر كسي كه پرسپوليس را بخرد، به جاي يك باشگاه، يك تيم فوتبال را خريده است، آن هم با قيمت ۲۹۰ ميليارد تومان!

برنامه چيست؟
متأسفانه يا خوشبختانه پرسپوليس و استقلال، قدرت ورزش كشور هستند. اين دو باشگاه هستند كه نتايج‌شان به زعم جامعه‌شناسان، حتي بر روحيه مردم نيز تأثير دارد. شايد مالكيت اين دو باشگاه در همين ايستگاه چهارم مشخص شود اما مسئولان سازمان واگذاري و كميته ۳ نفره واگذاري با حضور وزير ورزش و جوانان، وزير اقتصاد و دارايي و وزير دادگستري بايد بيشترين حد حساسيت را در اين خصوص نشان دهند چون محبوب‌ترين برندهاي ورزشي كشور بدون برنامه نبايد به بخش خصوصي واگذار شوند زيرا آينده‌شان بدون هدف‌گذاري، تاريك‌تر از امروزشان خواهد شد. آيا خريداران فقط با شور و هيجان وارد عرصه شده‌اند يا برنامه‌اي براي تحول مديريتي و اقتصادي اين دو باشگاه هم دارند؟

1033 نمایش

نظر دادن