تاریخ انتشار: سه شنبه, 08 ارديبهشت 1394 ساعت 10:42

شادي‌هاي گلي که ماندگار شدند/ از خداداد عزيزي تا مهدي طارمي!

مهدي طارمي، مهاجم جوان تيم فوتبال پرسپوليس، پس از گلزني به النصر دستش را روي گردنش آورد و به قول يکي از روزنامه‌هاي ورزشي سر النصر را بريد.
روزنامه قانون در ادامه آورده است: از آنجايي که اين اتفاق پس از جنجال‌هاي فرودگاه عربستان اتفاق افتاد، خيلي‌ها را وادار به واکنش کرد. عده‌اي طارمي را تحسين مي‌کردند و عده‌اي هم فوتبال و سياست را دو مقوله جدا مي‌دانستند. طارمي اما در برنامه 90 گفت که قصد خاصي نداشته و مي‌خواسته حرکت النصري‌ها را در عربستان تلافي کند. النصري‌ها هم به تلافي تصميم گرفتند از او شکايت کنند.به همين مناسبت مروري داشته‌ايم بر تمام شادي‌هاي پس از گلي که به نوعي جالب بوده و خاطره‌ساز شده است.
 
اکبر افتخاري (23 ارديبهشت 1347)
 
ايران، تايوان را در جام ملت‌هاي 1968 با چهار گل مغلوب کرد. گل‌هاي ايران را در آن بازي همايون بهزادي، حسين کلاني، اکبر افتخاري و حسين فرزامي به ثمر رساندند. توان کلاني در آويزان شدن و بالا رفتن از ديرک دروازه آن قدر ماهر بود که يک بار روي ديرک دروازه هم نشست. عکسي از اکبر افتخاري هم همچنان موجود است که بعد از پايان اين بازي روي ديرک دروازه حريف نشسته است.
 
غفور جهاني (4 آذر 1356)
 
ايران با ترکيبي قدرتمندتر از چهار سال پيش و با سرمربيگري حشمت مهاجراني قدم به بازي‌هاي مقدماتي جام‌جهاني 1978 گذاشته بود. در دور اول مرحله گروهي با تيم‌هاي عربستان و سوريه همگروه شديم و هر دوي آنها را در رياض و دمشق شکست داديم؛ عربستان را با سه گل و سوريه را با يک گل. در دور برگشت همان مرحله، سوريه که شانسي براي صعود نداشت براي بازي با تيم ملي کشورمان به تهران نيامد، اما عربستان آمد و اين بار با دو گل مغلوب شد.در مرحله‌ نهايي پنج تيم ايران، هنگ‌کنگ، کره‌جنوبي، کويت و استراليا، به صورت دوره‌اي بازي کردند تا تيم اول به جام‌جهاني 1978 برود. تيم ملي کشورمان ابتدا هنگ کنگ را با دو گل مغلوب کرد. پيش‌بيني مهاجراني که گفته بود تنها تيمي که مي‌تواند از ايران امتياز بگيرد کره‌جنوبي است، درست از آب در آمد و در سئول با اين تيم صفر - صفر کرديم. در بازي سوم استراليا را يک بر صفر برديم و بعد از غلبه بر کويت، در تهران هم با کره دو بر دو مساوي کرديم. در بازي سوم، ايران هنگ‌کنگ را با سه گل مغلوب مي‌کند و در تهران به مصاف استراليا مي‌رود. بازي با نتيجه مساوي در جريان بود که در دقيقه 44 علي پروين سانتر کرد، گلر استراليا نيم‌خيز مي‌شود تا توپ را جمع کند، توپ به او خورده و در نهايت با برخورد به پاي غفور جهاني گل مي‌شود. گزارشگر فرياد زد گل، گل، غفور جهاني، جام جهاني! غفور هم دست‌ها را بالا گرفت و به سمت ميانه ميدان دويد. غفور بعدها در مصاحبه‌اي گفت که اينقدر گيج شده بود که نمي‌دانست به کدام طرف مي‌دود.
 
خداداد عزيزي (8 آذر 1376)
 
ديدار برگشت ايران در مرحله مقدماتي جام جهاني نقطه عطفي در تاريخ ديدارهاي تيم ملي ايران است؛ چراکه در اين بازي ايرانيان دريافتند فوتبال 90 دقيقه است. اين ديدار در هشتم آذر 1376 در شهر ملبورن برگزار شد. تيم ملي ايران در يک ديدار تکرار‌نشدني توانست در شرايطي که دو بر صفر از حريفش عقب بود، با گل‌هاي کريم باقري و خداداد عزيزي بازي را به تساوي بکشاند تا تيم ملي ايران راهي جام جهاني شود. گل تيم ملي ايران توسط خداداد عزيزي با پاس طلايي علي دايي به ثمر رسيد. خداداد بعد از گل به سرعت به سمت تماشاگران دويد و شادي خود را با آنها تقسيم کرد. در چشم به هم زدني همه بازيکنان تيم ملي محاصره‌اش کردند و جشن گرفتند. بي‌شک چهره مارک بوسنيچ که روي زمين لم داده بود و ميانه ميدان را تماشا مي‌کرد از به ياد ماندني‌ترين تصاوير آن بازي است. بوسنيچ سال‌ها بعد گفت: «با اينکه خداداد به من يک گل باکلاس و حرفه‌اي زد و اجازه نداد تيم کشورم به جام‌جهاني‌ برود، ولي يکي از محبوب‌ترين بازيکنانم است و واقعا به عزيزي علاقه دارم. بابت آن گل هم او را بخشيدم».
 
حميدرضا استيلي (31 خرداد 1377)
 
همگروهي ايران با تيم ملي آمريکا در جام جهاني 1998 بسيار خبرساز بود. به غير از آمريکا، يوگسلاوي و آلمان هم همگروه‌هاي ايران بودند. در حالي که پس از مشخص شدن صعود ايران به جام جهاني، توميسلاو ايويچ در رأس کادر فني ايران قرار گرفته بود، يک ماه قبل از آغاز جام جهاني جلال طالبي به دلايل نامعلوم جاي ايويچ را گرفت تا او هدايت ايران در جام جهاني را بر عهده داشته باشد.جام جهاني 1998 فرانسه براي ايران با ديدار برابر يوگسلاوي آغاز شد. ايران در يک بازي حساب شده در حالي که شايسته کسب يک امتياز بود با يک گل از يوگسلاوي پرقدرت شکست خورد. بازي بعدي اما بازي قرن بود. ايران برابر آمريکا، پس از سال‌ها تنش در حوزه سياست. در دقيقه 40 بازي زرينچه سانتر کرد، استيلي پرواز کرد و توپ را با ضربه سر، کات‌دار فرستاد گوشه دروازه!
توپ که توي گل رفت استيلي به گوشه زمين دويد؛ با چهره‌اي آميخته از اشک و فرياد. او سال‌ها بعد گفت: «باور کنيد گل‌زدن به آمريکا، گريه داشت».
 
محسن رسولي (1 ارديبهشت 1379)
 
سال 1378 در بازي جام حذفي ميان سايپا و پاس تهران محسن رسولي به عنوان بازيکن جانشين وارد زمين شد و دروازه پاس را باز کرد. مهاجم جوان سايپا بعد از گل شورت ورزشي‌اش را از تن خارج کرد و شروع به دويدن کرد. در حالي‌که بازي به‌صورت زنده از شبکه سه پخش مي‌شد و با توجه به اينکه بازي هم تمام شده بود، تصاوير ورزشگاه بعد از آن که کار از کار گذشته بود قطع شد و بعد از آن جواد خياباني در استوديوي برنامه همگام با ورزش با چهره‌اي بهت‌زده اظهار اميدواري کرد که ديگر شاهد چنين رفتاري در زمين فوتبال نباشيم.گفته مي‌شود بعد از بازي، رسولي را بازداشت کردند اما محمد مايلي‌کهن سرمربي وقت سايپا دنبال کار شاگردش رفت و او را از بازداشت خارج کرد. رسولي بعد از اين حرکت قيد فوتبال را زد و ناپديد شد.
 
مهدي هاشمي‌نسب (10 آذر 1379)
 
پرسپوليس با گل دقيقه 57 بهروز رهبري‌فرد از استقلال پيش افتاد اما ضربه ايستگاهي محمد نوازي در دقيقه 67 و اشتباه تاريخي احمدرضا عابدزاده در مهار توپ، زمينه گل تساوي استقلال را فراهم کرد. 19 دقيقه بعد مهدي هاشمي‌نسب که پيش از آن چهار بار به استقلال گل زده بود و درحالي‌که عابدزاده ليز خورده بود، گل دوم استقلال را به ثمر رساند و يک «غش» تاريخي را در دربي به نام خود ثبت کرد. البته علي کريمي دو دقيقه بعد گل تساوي پرسپوليس را به ثمر رساند تا آن بازي پر حاشيه برنده نداشته باشد.هاشمي‌نسب درباره آن بازي مي‌گويد: «يادم مي‌آيد از دقيقه 30 تمام عضلاتم گرفت، چون فشار زيادي روي من وجود داشت. حتي منصور پورحيدري به من گفت که اگر در خط حمله راحت نيستم، مرا به خط دفاعي ببرد ولي خودم خواستم که در خط حمله بازي کنم. به هر حال خواست خدا اين بود که در دقيقه 85 گل بزنم و انتقامم را از آنهايي که به من فحاشي کردند، بگيرم».
1523 نمایش

نظر دادن