تاریخ انتشار: سه شنبه, 14 بهمن 1393 ساعت 08:47

در برنامه نود ديشب چه گذشت؟

ورزش 3/ بررسي ديدارهاي هفته هجدهم ليگ برتر فوتبال ايران در کنار مسائل مهمي چون بررسي دوپينگ علا عبدالزهرا و خريد عجيب و غريب استقلالي‌ها که اين روزها از جمله حاشيه‌هاي مهم فوتبال ايران است بخش‌هاي مهم برنامه نود را تشکيل مي‌داد.
شب گذشته نود يکي از کوتاه‌ترين‌ برنامه‌هاي تاريخ خود را پشت‌سر گذاشت. عادل فردوسي‌پور در ابتداي برنامه خود اعلام کرد که به دليل ويژه‌برنامه «هفت» در باره جشنواره فيلم فجر امشب در فرصت کوتاهي برنامه روي آنتن خواهد رفت و اين‌چنين بود که بينندگان برنامه نود بعد از سال‌ها ديدند که فردوسي‌پور در اولين دقايق روز سه‌شنبه با آن‌ها خداحافظي کرد.
 
بررسي ديدارهاي هفته هجدهم ليگ برتر فوتبال ايران در کنار مسائل مهمي چون بررسي دوپينگ علا عبدالزهرا و خريد عجيب و غريب استقلالي‌ها که اين روزها از جمله حاشيه‌هاي مهم فوتبال ايران است بخش‌هاي مهم برنامه نود را تشکيل مي‌داد.
 
سوال برنامه نود اين هفته به بررسي عملکرد دروازه‌بان‌هاي ليگ برتر فوتبال اختصاص داشت و بينندگان بايد بهترين واکنش دروازه‌بان‌هاي ليگ برتري در هجده هفته ليگ چهاردهم را انتخاب مي‌کردند. در ميان گزينه‌ها هم علاوه بر گزينه‌هاي استقلالي و پرسپوليسي که هميشه حاضر هستند واکنش‌هايي از عليرضا بيرانوند (نفت تهران)، مهدي رحمتي (پيکان)، پرويز کريمي (استقلال خوزستان) و حامد لک (تراکتورسازي) هم گنجانده شده بود.
 
مهمان ويژه‌برنامه نود عليرضا فغاني بود که به تازگي فينال جام ملت‌هاي آسيا را سوت زده بود. اين افتخار در روزهايي که فوتبال ما از تورنمت‌هاي جهاني نصيبي جز شکست ندارد افتخار بزرگي است و ما را به آينده داوري در فوتبال اندکي اميدوارتر خواهد کرد همانطور که فغاني در صحبت‌هايش از علاقه به سوت زدن در جام‌جهاني 2018 سخن گفته بود. فغاني در صحبت‌هايش البته به اشتباهاتش هم اعتراف کرد و گفت که بايد بازيکن تيم ملي کره‌جنوبي را در يکي از ديدارهاي مقدماتي اخراج مي‌کرده و به اشتباه اين کار را نکرده بود.
فغاني درباره حضورش روي سکوي قهرماني جام ملت‌ها و دريافت جايزه از شيخ سلمان و ديدار با سپ بلاتر نيز، خاطرنشان کرد: من ۶ دفعه ديگر در مسابقات مختلف روي اين سکو رفته‌ام و اميدوارم که اين افتخار نصيب داوران جوان و خوب کشورمان بشود. به اعتقاد من اگر برخي مشکلات براي محسن ترکي رخ نمي‌داد او مي‌توانست در جام ملت‌ها قضاوت کند تا ايران دو تيم داوري در اين مسابقات داشته باشد. البته جاي آقاي کامراني فر هم خالي بود. متأسفانه کامراني‌فر به‌دليل سني که دارد نمي‌تواند در جام جهاني قضاوت کند اما کمک داوران جوان و خوبي داريم که بتوانند جاي او را پر کنند. اين را هم بگويم که قضاوت تيم داوري ايران در فينال جام ملت‌هاي آسيا تضمين کننده قضاوت در جام جهاني نيست و ما بايد از همين فردا کارمان را آغاز کنيم تا با کسب امتيازات لازم در جام جهاني هم حضور داشته باشيم.
 
فغاني در بخش ديگري از صحبت‌هايش با اشاره به انتقادات شديدي که کارشناسان داوري در استراليا از قضاوت ويليامز انجام داده بودند از کارشناسان داخلي تشکر کرد که با حمايت از او زمينه موفقيت او را فراهم آورده‎‌اند.
 
او همچنين با اشاره به قضاوت ويليامز در ديدار ايران و عراق گفت که شايد داور يادش نبوده که پولادي يک کارت زرد دارد اما اين بازيکن هم بايد مراقبت مي‌کرد. پولادي با اينکه يک کارت زرد داشت اما در بازي با عراق شيطنت کرد که داور هم به او کارت دوم را نشان داد. تيم ملي در بازي با عراق به‌دليل بي احتياطي بازيکن خودمان ۱۰ نفره شد اما بعد از شکست همه گناه‌ها را به گردن داور مسابقه انداختيم.
 
در خلال گفت‌وگوي عادل فردوسي‌پور با عليرضا فغاني هم البته گزارش‌ نود درجه نود و خلاصه بازي تيم‌هاي نفت تهران - استقلال خوزستان و گسترش فولاد - سايپا، مصاحبه ها و حاشيه هاي مربوط به آن ها پخش شد.
 
گزارش بعدي نود گزارش کامل متن و حاشيه‌هاي ديدار پرسپوليس و ذوب‌آهن بود. گزارشي که از حواشي پيش از بازي تا متن بازي و حواشي بعد از بازي به همراه مصاحبه‌ها را پوشش مي‌داد. يکي از سوژه‌هاي حاشيه‌اي گزارش ديدار ذوب آهن با پرسپوليس به تاکيد باشگاه ذوب آهن به دريافت حق رشد پيام صادقيان بازيکن پرسپوليس اختصاص داشت. در حالي که سعيد آذري مديرعامل ذوب آهن تاکيد داشت پرسپوليس بايد حدود 120 ميليون تومان به عنوان حق رشد به ذوب آهن بدهد، محمود خوردبين، سرپرست سرخپوشان به شدت از اين موضوع گلايه کرد و گفت: اينها چه حرفي است که مي‌زنند؟ مگر صادقيان براي ما چند بازي انجام داده؟ اين حرف‌ها زشت است!
 
پخش خلاصه ديدار تيم‌هاي فولاد خوزستان و راه‌آهن البته با يک گزارش اجتماعي همراه بود. گزارشي از وضعيت عجيب و آب‌وخواي اهواز که اين روزها همه را نگران کرده است.
 
گردوخاک شديدي که اين روزها مهمان آسمان اهوازي‌هاست علاوه بر اينکه نفس کشيدن را براي اهالي اين شهر سخت کرده ديدار اين دو تيم را هم چند ساعتي به تعويق انداخت. به اين ترتيب بود که نود پيش از پخش خلاصه ديدار تيم‌هاي راه‌آهن و فولاد گزارشي از وضعيت آلودگي هواي اين شهر پخش کرد تا صداي اهوازي‌ها از کانان اين برنامه به گوش مسئولان برسد.
 
فردوسي پور در اين برنامه به تغييرات فدراسيون فوتبال هم اشاره کرد. مهدي محمد نبي دبير پيشين فدراسيون فوتبال چند روز پيش رسما جايش را به عليرضا اسدي داد. مجري برنامه نود در اين خصوص با کنايه درباره نبي، گفت: آخر نفهميديم کشوي جادويي خودشان را بردند يا نبردند!
 
پخش گزارش بازي استقلال و سپاهان هم فرصتي بود که فردوسي‌پور به چند نکته بپردازد. او که از سوي منتقدانش نظير قلعه‌نويي به حمايت بي‌چون چرا و تبليغات براي کارلوس کي‌روش در برنامه قبل متهم شده بود در اين برنامه سعي کرد با تحليل شيوه گلزني استقلال به سرمربي آبي‌ها هم اداي ديني کرده باشد. در اين آناليز نحوه گلزني آبي پوشان به دقت مورد برسي قرار گرفت. بر همين اساس مشخص شد کرار جاسم گل سازترين بازيکن ليگ محسوب مي شود. نکته ديگري که در اين آناليز به آن اشاره شد، ضعف منطقه چپ دفاع استقلال بود. همچنين مشخص شد شاگردان قلعه نويي، نتايج چهار بازي ليگ را در دقايق پاياني به نفع خود تغيير داده اند. بنابراين 5 دقيقه آخر ديدارهاي استقلال، دقايق قلعه نويي ناميده شد!
 
البته ماجراي قرارداد هلمکه با استقلال هم که اين روزها نقل رسانه‌هاست و حتي باشگاه استقلال را به واکنش و صدور بيانيه هم واداشته هم بخش ديگري از حواشي استقلال بود که مورد توجه عادل قرار گرفته بود. فردوسي پور در اين قسمت هزينه خريد بازيکنان خارجي تيم استقلال را محاسبه و اعلام کرد که بيش از يک و نيم ميليون دلار يعني حدود 5 ميلياردتومان براي خريد هشت بازيکن خارجي که روي هم 28 بازي براي استقلال انجام دادند، اختصاص داده شده است.
 
البته اوضاع چندان براي استقلالي‌ها هم در برنامه نود بد نبود. رضا غياثي کارشناس داوري اين برنامه به صورت تلفني فردوسي‌پور را همراهي مي‌کرد در بررسي صحنه‌هاي خطرناک بازي استقلال و سپاهان معتقد بود که داور بازي دو پنالتي را براي استقلالي‌ها نگرفته است. غياثي همچنين معتقد بود که داور يک پنالتي هم براي سپاهاني‌ها نگرفته است و به اين ترتيب به يدالله جهانبازي در اين ديدار نمره قبولي نداد. غياثي همچنين درخصوص خطاي هند بازيکن پرسپوليس در محوطه جريمه در ديدار با ذوب‌آهن معتقد بود که اين پنالتي هم از ديدگان داور مسابقه دور مانده است.
 
بخش پاياني برنامه نود هم به بازخواني پرونده علا عبدالزهرا بازيکن دوپينگي تيم ملي عراق اختصاص داشت. در حالي که اين پرونده هفته گذشته بسته شد و کنفدراسيون فوتبال آسيا اعتراض ايران را رد کرد، عادل فردوسي پور به بازخواني اين پرونده پرداخت. براتي، کارشناس حقوقي به همراه احمد هاشميان رئيس پيشين کميته پزشکي فدراسيون فوتبال و طباطبايي، قائم مقام ستاد ملي مبارزه با دوپينگ روي خط تلفن برنامه آمدند و هر کدام به بيان توضيحات خود پرداختند. با توجه به کم بودن زمان برنامه، اين مناظره تلفني بدون نتيجه به اتمام رسيد.
 
1161 نمایش

نظر دادن