تاریخ انتشار: چهارشنبه, 12 شهریور 1393 ساعت 10:01

راهکار قلعه نویی برای محو کردن اثر نکونام

امید ابراهیمی بخشی از این هماهنگی سریع را مدیون خودش است و بخش دیگر را وامدار امیر قلعه‌نویی.

فیفا دی: امید ابراهیمی در ترکیب استقلال می‌درخشد. دلیلش چیست؟ چرا امید را به این سرعت هماهنگ با دیگر بازیکنان دیدیم، او را خو گرفته با اتمسفر استقلال رویت کردیم، انگار که سال‌ها است برای آبی‌ها بازی می‌کند؟ دلیل این همه همگونی و هارمونی چیست؟ اینکه امید ابراهیمی به سبب استعدادش می‌تواند در زمره 5 فوتبالیست برتر فوتبال ایران در 5 سال اخیر باشد شکی وجود ندارد اما بسیاری از بزرگان بوده‌اند که به استقلال آمده و رفته‌اند اما به دلیل نداشتن روحیه مناسب و ناتوانی در هماهنگی با استقلال خیلی زود از دایره بازیکنان تاثیرگذار خارج شده‌اند. امید ابراهیمی بخشی از این هماهنگی سریع را مدیون خودش است و بخش دیگر را وامدار امیر قلعه‌نویی.

سرمربی استقلال از زمانی که این بازیکن به استقلال آمد او را تافته‌ای جدا بافته می‌دانست. نخستین مصاحبه امیر قلعه‌نویی بعد از پیوستن ابراهیمی به استقلال اینگونه بود: «جای ابراهیمی در تیم ملی خالی است. او باید در جام جهانی هم برای تیم ملی بازی می‌کرد.»

محو کردن شماره 6 سابق!
ابراهیمی یکی از بازیکنان مورد نظر و مورد توجه امیر قلعه‌نویی است اما سرمربی استقلال در پس این همه تعریف و تمجید هدف دیگری را هم دنبال می‌کند. او در پی محو کردن شماره ششی است که دو فصل پیش شاگردش شد و تا نیم فصل لیگ سیزدهم در استقلال دوام آورد اما پس از آن از استقلال رفت. اساسا جذب امید ابراهیمی برای این مهم بود که علاوه بر برخورداری استقلال از یک هافبک رونده و انرژیک، یا شم گلزنی و بازیسازی، جواد نکونام نیز از خاطر هواداران محو شود. امیر قلعه‌نویی هیچ گاه در این باره که امید ابراهیمی را جانشین نکونام کرده است سخنی به میان نیاورد اما تمام رفتارهای او در قبال نکونام حاکی از این مهم بود.

امیر قلعه‌نویی می‌خواست نکو را به هر نحو ممکن حذف کند. او برای رسیدن به هدفش پیراهن شماره شش را از همان ابتدا به امید داد. تصمیمی جسورانه که با مقاومت این بازیکن مواجه شد. وقتی امیر به امید گفت می‌خواهم شماره شش را به تو بدهم، امید ابتدا مقاومت کرد و از امیر قلعه‌نویی خواست این شماره را به بازیکن دیگری بدهد اما قلعه‌نویی اصرار داشت که امید شماره شش را بپوشد و بعد از هفته‌ها این بازیکن قبول کرد به خواسته امیر قلعه‌نویی تن دهد. قلعه‌نویی در فاز فنی اقدام‌های دیگری را هم انجام داد. در بازی با گسترش فولاد امید ابراهیمی یکی از پنالتی‌های استقلال را به ثمر رساند. شاید خیلی‌ها تصور می‌کردند که بار دیگر آرش برهانی پشت توپ قرار بگیرد اما این ابراهیمی بود که پشت توپ قرار گرفته و ضربه را به سمت دروازه نواخت و توپ هم همان جایی رفت که او نشانه گرفته بود.

امید ابراهیمی حالا در همان مسیری است که قلعه‌نویی می‌خواهد. محو شدن نکونام و البته نفع بزرگی که استقلال از آمادگی این بازیکن می‌برد. تاکنون نه امید ابراهیمی با پوشیدن پیراهن شماره 6 که متعلق بود به جواد نکونام دچار استرس شده و نه از عهده نواختن ضربه پنالتی ناتوان بیرون آمده است. ابراهیمی اگرچه به لحاظ فیزیکی هیچ شباهتی به نکو ندارد اما درست همان جایی بازی می‌کند که پیش‌تر در اختیار نکونام بود.
قلعه‌نویی حتی به دنبال ایجاد زوجی هماهنگ بین ابراهیمی و تیموریان است تا شاید سرمربی آینده تیم ملی هر کس که باشد برای استفاده از این زوج وسوسه شود. دعوت از امید ابراهیمی به تیم ملی را با توجه به درخشش این بازیکن در ترکیب استقلال می‌توان در ذهن متصور دانست اما ممکن است این بازیکن به دلایلی از دعوت به تیم ملی محروم شود همان گونه که دیدیم در آستانه جام جهانی فوتبال ابراهیمی از تیم ملی خط خورد در حالی که یکی از آماده‌ترین بازیکنان سپاهان هم بود. شاید این کنش و واکنش به طور غیرمستقیم از جواد نکونام سر بزند. بازیکنی که می‌بیند پیراهنش در استقلال را امید ابراهیمی پوشیده و به پنالتی زن اول آبی‌ها هم بدل شده است. آیا نکونام از شنیدن خبر دعوت ابراهیمی به تیم ملی خوشحال می‌شود و واکنشی به مربی آینده تیم ملی نشان نمی‌دهد؟! این هم برای خود پرسش مهمی است.

1659 نمایش

نظر دادن