تاریخ انتشار: شنبه, 01 شهریور 1393 ساعت 09:31

کفاشيان: منتقدانم دوسال طاقت بياورند/ وقتي رفتم قدرم را مي‌فهمند!

رئيس فدراسيون فوتبال که اين روزها خبرهايي مبني بر اعمال فشار برخي براي برکناري‌اش مطرح شده است از منتقدان خود خواست دو سال ديگر طاقت بياورند تا زمان مجمع برسد و آن وقت هرکاري از دستشان برمي‌آيد انجام دهند! علي کفاشيان همچنين گفت: مثل برخي آقايان نيستم که وقتي در فدراسيون نيستند عليه مديريت جوسازي مي‌کنند. خواهيد ديد که وقتي بروم ديگر عليه مديريت صحبت نمي‌کنم.
مهر: علي کفاشيان که دومين چهار ساله رياستش بر فدراسيون فوتبال را سپري مي کند، طي روزهاي گذشته با هجمه اي از انتقادات مواجه بود که گروهي با مطرح کردن بحث تخلفات صورت گرفته در اساسنامه فدراسيون فوتبال، به دنبال حاشيه سازي براي وي هستند تا شايد کار را به برکناري رئيس بکشانند. اين اتفاق در شرايطي رخ داده که کفاشيان روز پنجشنبه در جلسه اي با کارلوس کي روش با وي براي ادامه همکاري به توافق نهايي دست يافت.
ضمن اينکه علي کفاشيان به تازگي به عنوان رئيس کميته تغيير ساختار فوتبال آسيا انتخاب شده و روز 25 مرداد دومين جلسه اين کميته را برگزار کرد. گرفتن اين پست و اتفاقاتي که اين روزها پيرامون فدراسيون فوتبال رخ داده است بهانه اي شد تا با رئيس اين فدراسيون گفتگو کنيم.
چشم انداز فوتبال آسيا را ترسيم مي کنيم
علي کفاشيان در ابتداي گفتگويش با خبرنگار مهر در مورد اختيارات و وظايف کميته تغيير ساختار فوتبال آسيا گفت: اين کميته براي مشخص کردن استراتژي و چشم انداز فوتبال آسيا طراحي شده و در جلساتي که داريم پيرامون نقايص و کمبودهايي که در فوتبال اين قاره وجود دارد بحث و تبادل نظر خواهيم کرد. ضمن اينکه برخي موارد نياز به تغييرات و اصلاحات دارد که در اين کميته مورد بررسي قرار مي گيرد.
اولين پيشنهاد را ايران داد
رئيس فدراسيون فوتبال با بيان اينکه اين کميته پنج عضو دارد و يک نماينده از يوفا و يک نماينده از کنفدراسيون آسيا نيز اين پنج نفر را همراهي خواهند کرد ادامه داد: ما نياز داريم که در برخي کميته ها بازنگري هايي صورت بگيرد تا از اين طريق جلوي مسائلي مثل تباني و حق کشي در فوتبال و مسائلي نظير اين گرفته شود. به عنوان مثال بنده در اولين پيشنهادم به اين کميته خواستار اين شدم که يک اساسنامه کلي براي همه کشورها در نظر گرفته شود که در کليات شبيه هم باشد و قاره آسيا بتواند از اين طريق به يک وحدت رويه دست پيدا کند.
برنامه هاي زيادي براي فوتبال آسيا داريم
کفاشيان در ادامه گفتگويش با خبرنگار مهر به تشريح بيشتر وظايف اين کميته اشاره کرد و افزود: کار اين کميته بسيار سنگين است. ما بايد چارچوب هاي کلي را مشخص کنيم. مثلا قصد داريم در ساختارسازي براي فوتبال آسيا توجه ويژه اي به فوتبال بانوان و تيم هاي پايه داشته باشيم. بايد بيشتري مطالعه کنيم تا بتوانيم طرح هاي خوبي را براي فوتبال قاره در نظر بگيريم. طبيعتا تغييراتي که در اين مورد صورت مي گيرد همه براساس اساسنامه فيفا و کنفدراسيون فوتبال آسيا خواهد بود و در اين چارچوب حرکت خواهيم کرد.
اساسنامه ها هر سال اصلاح مي شود
وي با اشاره به اتفاقاتي که پيرامون اساسنامه فيفا و کنفدراسيون فوتبال آسيا رخ مي دهد خاطرنشان کرد: برخلاف تصوراتي که وجود دارد اساسنامه همه کشورها هر سال مورد بازنگري و تغييرات قرار مي گيرد تا آنها بتوانند بهترين شرايط را براي ادامه فوتبال در نظر بگيرند. در فيفا و کنفدراسيون فوتبال آسيا هم اين اتفاق هر سال رخ مي دهد و برخي موارد بازنگري مي شود تا مشکلي وجود نداشته باشد.
هدف حاشيه سازان را نمي دانم
رئيس فدراسيون فوتبال سپس به اتفاقاتي که طي روزهاي گذشته پيرامون اساسنامه فدراسيون ايران رخ داده و مسائلي که از سوي برخي مخالفان مطرح شده به خبرنگار مهر گفت: هدف اين حاشيه سازيهاي را نمي دانم. به هر حال بالاترين مقام تصميم گير براي فوتبال مجمع است و کسي به صورت انفرادي نمي تواند در اين مورد اظهار نظر کند. مجمع ما 74 عضو دارد که مي توانند به صورت کتبي از فدراسيون فوتبال درخواست تغيير در موارد مورد نظرشان را ارائه کنند.
اينها جزو مجمع نيستند!
علي کفاشيان ادامه داد: حاشيه هايي که اين روزها ايجاد شده از سوي افرادي است که عضو مجمع نيستند و به صورت انفرادي مي خواهند مسائلي را مطرح کنند که با واقعيت فاصله دارد. اگر اينها عضو مجمع بودند مي توانستند به صورت کتبي موارد مد نظرشان را ارائه کنند تا مورد بررسي قرار بگيرد. وقتي کسي به صورت کتبي درخواستي را مطرح مي کند فدراسيون دو کار را انجام مي دهد. اول اينکه آن را به اعضاي هيات رئيسه ارائه کند و دوم اينکه آن را به مجمع ببرد تا پيرامونش تصميم گيري شود.
اين نظرات هيچ اعتباري ندارد
رئيس فدراسيون فوتبال در ادامه گفتگويش با خبرنگار مهر به بي اهميت بودن نظرات برخي افراد اشاره کرد و گفت: کساني که خارج از مجمع هستند و چنين حرف هايي را مطرح مي کنند به دنبال اهداف خاص خودشان هستند. اين نظرات هيچ اعتباري ندارد. ما بايد روال قانوني و عادل کار را دنبال کنيم و داريم اين کار را هم مي کنيم. فيفا و AFC بالاترين مقام تصميم گيري در فوتبال هستند و ما هم با اين دو نهاد هماهنگ هستيم. اگر اساسنامه مغايريتي با اين دو نهاد داشته باشد قطعا برطرفش مي کنيم.
فکر دو سال بعد باشند
علي کفاشيان با تاکيد بر اينکه دو سال ديگر از رياستش بر فدراسيون فوتبال باقي مانده است گفت: هر کسي تغييرات فدراسيون فوتبال را مد نظر قرارداده است بايد به فکر دو سال ديگر باشد. ما که نمي توانيم سرخود کاري کنيم. بايد همه چيز روال قانوني اش را طي کند و ابتدا به هيات رئيسه برود و سپس به مجمع. برخي ها مي خواهند در روند کار ما اخلال ايجاد کنند که فعلا در اين دو سال کاري از پيش نخواهند برد و بايد به فکر دو سال بعد باشند.
وقتي رفتم قدرم را مي فهمند
وي در ادامه گفتگويش با خبرنگار مهر گفت: اين افراد مي خواهند براي فدراسيون فوتبال در راهي که پيش مي رود مزاحمت ايجاد کنند. اما من مثل آنها نيستم و هر وقت از فوتبال رفتم ديگر در مورد مديريت آن صحبت نخواهم کرد. وقتي رفتم قدر من و کارهايي که انجام داده ام را خواهند فهميد. الان تيم هاي ملي در همه رده هاي پايه فعال هستند و دارند اردوها و برنامه هايشان را پشت سرمي گذارند. بالاخره ما هم بايد روزي جايمان را به جوانها بدهيم.
خيال کي روش را راحت کرديم
رئيس فدراسيون فوتبال از قطعي بودن قرارداد کارلوس کي روش خبر داد و گفت: ما اولويت ها را براي کي روش مشخص کرده ايم. همانطور که قبلا هم گفته ام اولويت اصلي فدراسيون فوتبال حضور در جام جهاني 2018 روسيه است. ما مي خواهيم حضور قدرتمندانه اي در اين مسابقات داشته باشيم. به همين خاطر خيال کي روش را از بابت ماندن راحت کرده ايم. قرارداد او تا پايان جام جهاني خواهد بود. البته جام ملت هاي آسيا هم براي ما اهميت دارد اما اولويت مان جام جهاني است.
کي روش را برکنار کنيم بايد خسارت بدهيم
مرد شماره يک تصميم گيري در فوتبال ايران در پاسخ به اين پرسش خبرنگار مهر که اگر کي روش به همراه تيم ملي نتواند در جام ملت هاي آسيا انتظارات را برآورده کند تکليف او چه خواهد شد گفت: درست است که اولويت ما جام جهاني است اما اگر اين اتفاق رخ دهد مي توانيم کي روش را کنار بگذاريم اما بايد خسارت او را بدهيم. همانطور که کي روش هم اگر بخواهد قراردادش را فسخ کند بايد خسارت فدراسيون فوتبال را بدهد.
خواسته ايم تيم ملي را جوان کند
علي کفاشيان انتظار اصلي اش از کارلوس کي روش را جوانگرايي در تيم ملي عنوان کرد و افزود: از او خواسته ايم براي حضور در جام ملت هاي آسيا تيم ملي را جوان کند تا اين تيم بتواند براي حضور در مقدماتي جام جهاني کاملا آماده شود. به هر حال براي موفقيت در جام ملت ها هم پاداش هايي را در نظر گرفته ايم که در صورت قرار گرفتن تيم ملي روي سکو اين پاداش را به کي روش خواهيم داد. با اين حال ما عملکرد تيم ملي برايمان خيلي اهميت دارد و بايد شرايط را بررسي کنيم.
مشکلي براي تامين بودجه قرارداد کي روش نداريم
رئيس فدراسيون فوتبال در پاسخ به اين پرسش خبرنگار مهر که آيا فدراسيون براي پرداخت قرارداد کي روش مشکل مالي خواهد داشت گفت: امسال که مشکلي در اين زمينه وجود ندارد. به هر حال ما پولي را که از فيفا مي گيريم مي توانيم در همين زمينه هزينه کنيم. با اين حال براي سال هاي آينده بايد برنامه ريزي کنيم تا بتوانيم بهتري شرايط را فراهم کنيم. قرارداد ما با شرکت فناپ امسال تمام مي شود و هنوز وارد مذاکرات جديدي نشده ايم. با اين حال خدا بزرگ است و براي سالهاي آينده هم تدبير خواهيم کرد.
از مواضع مان کوتاه نمي آييم
علي کفاشيان در بخش پاياني گفتگويش با خبرنگار مهر در مورد آخرين وضعيت حق پخش تلويزيوني گفت: قرار بود روز شنبه نشست نهايي را با مسئولان صداوسيما داشته باشيم که هنوز قطعي نشده است. با اين حال فدراسيون هنوز بر سر مواضع قبلي قرار دارد و در صورتيکه نتوانيم بر سر مبلغ مورد نظرمان توافق کنيم اجازه ورود دوربين ها به ورزشگاه ها را نخواهيم داد. ما مبلغي بالاي 100 ميليارد تومان را مد نظر داريم اما ممکن است در مذاکرات پايين تر از اين هم بياييم!
669 نمایش

نظر دادن