تاریخ انتشار: یکشنبه, 31 مرداد 1395 ساعت 15:45

آقای وزیر! جز راست نباید گفت، هر راست نشاید گفت

سرمربی تیم فوتبال پیکان گفت:تشخیص اینکه چه کسی بازی کند و چه کسی بازی نکند با مربی است.  

به گزارش کاپ، مجید جلالی این روزها سرگرم آماده سازی تیمی است که از دید بسیاری نه میتوان آن را مدعی قهرمانی دانست و نه کاندیدای سقوط به دسته پایین تر. پیکان با تلفیقی از جوانان و باتجربه ها می خواهد در وهله اول در لیگ برتر ماندگار شود. سرمربی با تجربه این تیم در گفت و گویی شرکت کرده که متن آن را در زیر می خوانید.

*شما جزو مربیانی بودید که نسبت به تعطیلی لیگ واکنشی نشان ندادید؛ آیا واقعا مخالفتی با این موضوع ندارید؟

ما سعی کردیم با این وقفه لیگ همسازی کنیم. این شرایط برای همه اجتناب ناپذیر است. البته حقیقتا سخت است. ما داریم سعی می کنیم آمادگی مان را حفظ نماییم. قصد داشتیم در این مقطع اردویی را در ارمنستان برپا کنیم اما لغو شد. حالا نیز با بازی های تدارکاتی پیش می رویم. امروز با شهرداری بندرعباس بازی خواهیم داشت. روز چهارشنبه در تبریز با تراکتورسازی دیدار می کنیم. روز شنبه آینده با گسترش فولاد بازی خواهیم داشت و هفته آینده به احتمال زیاد با استقلال تهران مسابقه می دهیم.

*به نظر شما راهکار دیگری وجود نداشت که لیگ در این مقطع متوقف نشود؟

شما مطمئن باشید این گونه تعطیلی ها به نفع فوتبال نیست. اما این شرایطی که وجود دارد اجتناب ناپذیر است و چاره ای جز این تعطیلی نیست. به هر حال اکنون انتخابی جام جهانی را در پیش داریم و بعد از آن مسابقات جام باشگاه ها آغاز می شود. نمی شود تقصیر را گردن کسی انداخت. ما در حوزه فوتبال مشکلات بنیادین داریم. شما هم اگر سرمربی تیم ملی باشید شاید همین خواسته را داشته باشید.

*پس شما به کی روش حق می دهید؟

من به هر کسی که سرمربی تیم ملی باشد حق می دهم. خود من در مقطعی که پیشنهاد سرمربیگری تیم امید را دریافت کردم از فدراسیون خواستم که سه ماه بازیکنان را در اختیار من قرار دهند که البته قبول نکردند و دلیل نرفتن من به تیم امید همین مساله بود. هرکسی سرمربی تیم ملی شود خواهان این شرایط خواهد بود.

*روز چهارشنبه برابر تراکتورسازی قرار می گیرید که سومین تقابل شما و امیر قلعه نویی طی دو ماه اخیر خواهد بود؛ظاهرا دو طرف علاقه مند هستید که گه گاه با هم رو در رو شوید.

بحث فرد نیست. ما با آنها در لیگ بازی کرده ایم و حالا می توانیم بار دیگر دیداری تدارکاتی بازی کنیم ضمن اینکه تراکتورسازی تیم پرمهره ای است و به خوبی در برابر آنها محک می خوریم.

*بعد از بازی اخیرتان برابر تراکتورسازی جمله جالب بر زبان آوردید و اعلام کردید این تراکتورسازی قهرمان لیگ می شود.

بنده گفتم آنها ظرفیت قهرمانی را بیش از دیگر تیم ها دارا هستند.

*حتی بیشتر از پرسپولیس؟

بله. تراکتورسازی به نظر من کمبودی ندارد. یک تیم برای قهرمانی به فاکتورهایی چون مدیریت قوی، کادر مدیریت قوی، بازیکنان پرتوان و در کنار آنها حمایت های بیرونی و رسانه ای و همچنین اسپانسر و هوادار نیاز دارد. تراکتورسازی همه این فاکتورها را دارد یعنی می تواند قهرمان شود.

*پیش از این اعلام کرده بودید که قبل از پایان نقل و انتقالات بازیکن جدیدی را جذب می کنید. در این باره تصمیم گرفته اید؟

ما دو جای خالی داریم که البته می توانیم بازیکن خارجی جذب کنیم. هنوز فرد خاصی را مدنظر قرار نداده ایم.

*آیا باشگاه پیکان هم خواستار جذب رامین رضائیان شده است؟

خیر برنامه ای برای جذب این بازیکن نداریم.

*اخیرا مشکل انضباطی برای بهادر عبدی بازیکن باتجربه شما ایجاد شد که البته خیلی زود واکنش شما را در پی داشت. درباره این موضوع صحبت کنید.

از نظر من یک باشگاه وقتی برنامه ای برای آینده دارد خیلی مهم است که در یکسری موضوعات فرهنگی و روابط اجتماعی خوب عمل کند. چون اینها اساس باشگاه هستند. من این مسائل را با بازیکانننم درمیان گذاشتم و توقعم این بود که به حساسیت های ما توجه کنند. وقتی این کار را می کنند یعنی نمی خواهند یار ما باشند. البته من با بهادر حرف زدم و خودش هم به من تلفن زد و صحبت کردیم. به او تمام چیزهایی که باعث ایجاد این موضوع شد را گفتم و این بازیکن هم پذیرفت. به بهادر گفتم ما شما را آوردیم که به تیم کمک کنید. هیچ کدام نباید به فکر خودمان باشیم. ما کار سختی داریم. من بهادر عبدی را از سال ها قبل می خواستم حتی زمانی که در فولاد بودم به دنبال جذب این بازیکن بودم. از نظر فنی توانمند است اما تشخیص اینکه چه کسی بازی کند و چه کسی بازی نکند با مربی است. به هر حال ما در شروع کار بودیم. اگر واکنش نشان نمی دادم معنایش این می شد که روی این موضوعات حساسیت ندارم. دیروز هم در جمع بازیکنان گفتم اگر مساله ای پیش بیاید گذشت نمی کنم.

*آیا برای این بازیکن جریمه ای هم در نظر گرفته اید؟

آن را نمی دانم. آن به بخش انضباطی باشگاه بر می گردد و آنها در جریان هستند.

*با حضورتان در پیکان برخی بازیکنان را جذب کردید که منتقدین با عنوان ریسک از خرید آنها یاد کردند. یکی از آنها آرش برهانی بود که البته خیلی زود مصدوم شد. فکر می کنید آرش بتواند در پیکان به همان بازیکن گلزنی که می شناختیم تبدیل شود؟

آرش از نظر بدنی ظرفیتی دارد که اگر ما به او فشار زیادی بیاوریم و اگر هم فشار نیاوریم زمان می برد تا به مرز آمادگی برسد. من درباره آرش جلسه ویژه ای را با پزشک و بدنساز تیم گذاشتم و مفصل حرف زدیم. ما دنبال راهکار ویژه ای هستیم و حتی اگر می شود می خواهیم برای دوماه آینده در هیچ مسابقه ای از او استفاده نکنیم تا واقعا به فرم مطلوب برسد. اکنون نیز دنبال راه های ممکن هستیم.

*به عنوان پرسش پایانی درباره عملکرد ورزشکاران در المپیک ریو چه نظری دارید؟ آیا با این نظر وزیر ورزش که گفته است پتانسیل ورزش ما کسب چهار مدال است موافقید؟

در ابتدا بد نیست که یک خاطره را تعریف کنم. مدت ها قبل بنده در یک جلسه شرکت کردم که در آن جلسه خیلی از بزرگان ورزش حضور داشتند. آن روز حرف های صریحی زدم و بی پردگی صحبت هایم موجب دلخوری بعضی بزرگان شد. بعد از جلسه یکی از آقایان مرا کنار کشید و گفت آقا مجید جز راست نباید گفت، هر راست نشاید گفت. به نظرم حرف خیلی درستی بود. درباره صحبت های وزیر هم همین عقیده را دارم. اینکه ظرفیت ما چقدر است قطعا وزیر ورزش بهتر می داند زیرا کسی که ناخدای کشتی است از مسائل دقیق تر اطلاع دارد اما شاید بهتر بود که این مساله بیان نمی شد. در هر صورت ما در ورزش مان نیاز به یک انقلاب اساسی داریم. ما در حوزه خودمان که فوتبال است می بینیم که ۴۰ سال است قهرمان آسیا نشدیم و ۴۶ سال هم است که به المپیک نرفته ایم. در دیگر بخش ها هم مشکلاتی داریم. به طور مثال وقتی ورزشکار ما در المپیک می گوید من خودم بدون مربی قهرمان شدم نشان می دهد که ما ساختاری نداریم. منتها اینکه چه کسی باید ساختار را درست کند سوال مهمی است. آیا وزیری که چهار سال می آید و با کوهی از مشکلات مواجه می شود می تواند این ساختار را درست کند؟ شب گذشته بازی آلمان و برزیل را تماشا می کردم. جالب است برایتان بگویم که سال ۲۰۰۱ در یک دوره حرفه ای مربیگری حضور داشتم. آنجا یک مدرس حضور داشت که چالش های فوتبال آلمان را برای ما شرح داد. آنها پس از جام جهانی ۹۸ که به آن شکل حذف شدند برنامه ریزی خود را آغاز کردند. آن مدرس آلمانی می گفت ما می خواهیم سال ۲۰۰۶ جام جهانی را در کشورمان برگزار کنیم تا محبوبیت را به فوتبالمان برگردانیم. انتخاب کلیزمن برای سرمربیگری تیم ملی آلمان در همان راستا بود و آنها دنبال محبوبیت بودند. در ادامه برنامه هایشان جلو رفت و با تیمی جوان و برنامه ریزی وسیع کارشان را جلو بردند. دیشب ما نتیجه برنامه های آنها را دیدیم. حتی در تیم المپیک شان از سهمیه بزرگسالان استفاده نکردند. خواهیم دید که همین تیم جوان به قدرت اول فوتبال در سال های آینده تبدیل خواهد شد. هر وقت ورزش ما در مسیر برنامه ریزی قرار بگیرد می توان به آینده امیدوار بود.

425 نمایش

نظر دادن