تاریخ انتشار: یکشنبه, 06 ارديبهشت 1394 ساعت 22:30

تصاویری از عجیب‌ترین موجودات هستی!

دنیای ما مملو از جانوران و گیاهان عجیب‌و غریب است و بعضی از آنها آنقدر عجیبند که به نظر نمی‌رسند وجود خارجی داشته باشند و بیشتر شبیه به موجودات فضایی هستند تا زمینی!

به گزارش خبرگزاری آنا به نقل از Diply، بعضی جانوران آن‌قدر ظاهری عجیب دارند که زمانی که آنها را می‌بینیم، باورمان نمی‌شود که اینها هم در همین کره‌ای که ما زندگی می‌کنیم، زندگی می‌کنند. از آنجاکه دنیای زیر آب هنوز هم برای ما تقریبا ناشناخته است، بیشتر این جانوران را موجودات زیر آب تشکیل می‌دهند. در ادامه چند جانور عجیب را معرفی می‌کنیم:

ماهی چشم‌بشکه‌ای یا ماهی روح یا کله‌شیشه‌ای

این ماهی که 72 سال پیش در کالیفرنیا با طول 15 سانتی‌متری کشف شده، گونه‌ای نادر و تخمگذار با لارو پلانکتونیک است. این ماهی در محیط‌های دریایی عمیق آرام شمالی زندگی می‌کند و دارای بالچه چربی، سر بزرگ و نورانی، چشمان لوله‌ای چرخان با قدرت دید بالاست. کره‌های سبز رنگ چشم‌های این ماهی هستند که رو به بالا قرار گرفته‌اند تا بتواند با کمک سر شفافش، شکارهای خود را در تاریکی آب‌ها ببیند.

مارخور

بز کوهی مارخور (Capra falconeri) یکی از گونه‌های بزرگ‌جثه بز کوهی است که در شمال شرقی افغانستان، شمال پاکستان، کشمیر، جنوب تاجیکستان و جنوب ازبکستان زندگی می‌کند. این حیوان در معرض خطر انقراض قرار دارد و برآورد می‌شود که جمعیت آن در حیات وحش کمتر از ۲۵۰۰ رأس است. مارخور حیوان ملی پاکستان است و نامش را از زبان فارسی و به معنای خورنده مار گرفته است.

گاو ماهی شاخ‌دار

بدن گاو ماهی شاخ‌دار (Longhorn cowfish) از صفحات استخوانی سختی پوشیده شده است. این ماهی‌ها به وسیله حرکت باله و ساقه دمی‌شان به آرامی حرکت می‌کنند. بیرون زدگی‌های استخوانی عقب و جلوی بدن‌شان، شکارچیان را با مشکل مواجه می‌‌کند. این ماهی در آب‌های جنوب شرقی آسیا زندگی می‌کنند. شاخ‌های این ماهی ظاهر آن را به یک گاو تبدیل کرده است.

اسفنج چنگکی

اسفنج جنگکی در اعماق دریا زندگی کرده و گوشتخوار است. این جاندار در تقریبا 3/5 کیلومتری زیر سطح اقیانوس زندگی می‌کند و مدت زیادی را بی‌حرکت می ماند تا در لحظه مناسب به شکارش حمله کند. این جانور شبیه شمعدان چندشاخه‌ای است که در آب‌های عمیق (3/5 کیلومتری) نزدیک کالیفرنیا پیدا شده است.

انگل زبان‌خور

انگل‌ زبان‌خور زندگی به زبان ماهی‌ها حمله می‌کند و آن را از بین می‌برد. این سخت‌پوست از طریق آبشش وارد دهان ماهی می‌شود. جنس ماده آن به زبان ماهی حمله می‌کند و به آن می‌چسبد و جنس نرش هم در آبشش ماهی قرار می‌گیرد. آن انگلی که به زبان ماهی می‌چسبد، به عنوان زبان جدید ماهی به زندگی خود ادامه می‌دهد. ماده این انگل 29 و نر 15 میلی‌متر طول دارند که از خون و موکوس ماهی تغذیه می‌کند.

ماهی سر بزرگ ترسناک

این ماهی 30 سانتی‌متر طول دارد و شکارچی بسیار قهاری است. این ماهی خود را زیر شن‌های ته دریا پنهان می‌کند، فقط دهان بزرگش بیرون باقی می‌ماند و به محض برخورد با ماهی بلافاصله آن را با دندان‌های تیزش گرفته و می‌بلعد.

ماهی سنگی

ماهی سنگی که در نوع بالغ خود می‌تواند تا 50 سانتی‌متر رشد کند، بیشتر در سواحل صخره‌ای استرالیا دیده می‌شود. استتار این ماهی به وسیله بدن سنگی‌مانندش است که می‌تواند کنار صخره‌ها به آسانی مخفی شود. این ماهی با استتار قابل توجهی که دارد سم‌های خطرناکی نیز از بدنش خارج می‌کند به طوری که توانایی کشتن انسان‌ها را به راحتی دارد. نکته دیگری که باید در مورد آن توضیح داد این است که این ماهی می‌تواند تا 24 ساعت بیرون آب زنده بماند.

پرنده چتری

قد نوع نر پرنده چتری به حدود ۵۱ سانتی‌متر می‌رسد و ماده‌ها معمولا نصف این اندازه هستند. این پرنده‌ها معمولا خیلی ساکت هستند ولی در فصل جفت‌گیری نرها صدای بلندی از خودشان تولید می‌کنند و ماده‌ها را به سمت خود جلب می‌کنند.

ماهی دماغ فیلی

در حیات وحش فیل ماهی روزها استراحت می‌کند و شب‌ها از حشرات و کرم‌هایی که به وسیله شوک الکتریکی شکار کرده است، تغذیه می‌کند. اندام تولید این جریان اکتریکی در کنار بدن و پایه دم این ماهی قرار دارد. اما در همین نقاط جریانی دیده نمی‌شود و پالس‌های الکتریکی در کل ناحیه سر و قسمت پشتی بدن به جریان می‌افتد.

اسکیت ماهی

اسکیت‌ماهی از گونه چارگوش ماهی‌هاست و قسمت زیر آن شبیه به صورت انسان است. این نوع ماهی در امتداد ساحل اقیانوس آرام از آلاسکا تا کالیفرنیا یافت می‌شود، در عمق 120 متری دریا زندگی می‌کند و از ماهی‌های کوچک تغذیه می‌کند. جالب است بدانید که در کالیفرنیا از این ماهی به عنوان مواد غذایی استفاده می‌شود.

قورباغه شیشه‌ای

قورباغه شیشه‌ای با پوست شفاف در میان درختان جنگل‌های کوهستانی مرطوب در مرکز و جنوب آمریکا زندگی می‌کند. قورباغه شیشه‌ای اغلب در هنگام شب ظاهر می‌شود و رنگ‌های پس‌زمینه‌ای برگ‌ها از طریق پوست شفاف این دوزیست قابل مشاهده است و همین امر باعث پنهان ماندن از چشم شکارچیان می‌شود. قورباغه ماده به صورت مستمر توده تخم‌های شفاف را که روی برگ‌ها قرار دارند، با کمک زبان خود مرطوب نگه می‌دارد. از درون بدن شفاف قورباغه شیشه‌ای، می‌توان اندام داخلی بدن از جمله قلب، روده و عروق خونی و حتی رگه‌های برگ گیاهان را مشاهده کرد.

اختاپوس دامبو

اختاپوس دامبو یکی از جنس‌های اختاپوس چتری، نادرترین نوع اختاپوس با هشت بازو و رنگ‌های مختف قرمز، نارنجی،‌ آبی و ارغوانی است که در آب‌های جهان به خصوص دریاهای مجاور استرالیا، نیوزیلند، فیلیپین، گینه پاپوا و جزایر آزور و در طبقات عمقی دریاها زندگی می‌کند و در مقایسه با دیگر جانوران دریا اندازه کوچکی (طول 20 سانتی‌متر و وزن حداکثر 6 کیلوگرم) دارد. جنس اختاپوس دامبو متشکل از 37 گونه متفاوت است که هر یک خصوصیات منحصر به‌فردی دارد. یکی از شخصیت‌های معروف کارتن‌های والت‌دیزنی، فیل «دامبو» است. علت نامگذاری این اختاپوس به دامبو شباهت باله‌های گوش‌مانند آن به این فیل است.

3318 نمایش

نظر دادن