تاریخ انتشار: چهارشنبه, 02 ارديبهشت 1394 ساعت 12:27

حقایقی در مورد آسیب رسانی پرنده ها به هواپیماها

وجود پرندگان برای هواپیماهای در حال پرواز یک تهدید جدی برای ایمنی پرواز آنان است و تاکنون باعث تعداد زیادی سوانح هوایی و مرگ دهها نفر از سرنشینان شده است.

وجود پرندگان برای هواپیماهای در حال پرواز یک تهدید جدی برای ایمنی پرواز آنان است و تاکنون باعث تعداد زیادی سوانح هوایی و مرگ دهها نفر از سرنشینان شده است. برخورد پرندگان با هواپیما تاکنون باعث صدمات فراوانی به هواپیماها شده است. از ضربه کوچک بدون خسارت به هواپیما گرفته تا انهدام هواپیما، ولی این پرندگان کوچک و زیبا چگونه میتوانند تا به این حد برای ایمنی هوانوردی تهدید به حساب آیند؟ همه میدانیم استخوانها و ساقهای پرندگان توخالی هستند. بعضی از پرندگان تنها چند گرم وزن دارند بنابراین چگونه میتوانند به عنوان یک خطر مرگبار برای هوانوردی مطرح شوند؟ قطعاً این سوال همیشه در ذهن همه ما بوده است.

انرژی جنبشی برابر است با یک دوم  جرم ضرب در مربع سرعت  به زبان دیگر انرژی جنبشی مستقیماً با جرم و مربع سرعت در ارتباط است. با دو برابر شدن جرم جسم، انرژی جنبشی نیز دو برابر می شود و با دو برابر شدن سرعت، انرژی جنبشی چهار برابر میشود. اگر پرنده ای به وزن 2کیلوگرم با سرعت 67 متر برثانیه به یک هواپیما برخورد کند بیشتر از ٢ تن نیرو به یک منطقه کوچک وارد میشود. همان پرنده در سرعت 134 متر برثانیه نیرویی معادل ٩ تن را به یک نقطه کوچک انتقال میدهد.

 اولین برخورد پرنده با هواپیما در سال ١٩٠۵ در نزدیکی مزرعه ذرت در حومه دیتون ایالت اوهایوی آمریکا توسط برادران رایت ثبت شده است. براساس آمار موجود، از سال ١٩٩۵ تاکنون برخورد مرگبار بین هواپیما وپرندگان، حداقل ۶٨ نفر را در امریکا و اروپا به کام مرگ فرو برده است. براساس آمار رسمی از سال ١٩٨٨ تاکنون بیش از ٢١٩ نفر در سراسر جهان بر اثر برخورد پرندگان با هواپیما کشته شده اند ولی اکثریت برخوردها غیر مرگبار بوده ولی خسارات زیادی را به شرکت های هواپیمایی وارد می کنند.

تصاویری از این آسیب های جدی در زیر آمده است.

برخورد پرنده با هواپیما

برخورد پرنده با هواپیما

برخورد پرنده با هواپیما

برخورد پرنده با هواپیما

برخورد پرنده با هواپیما

برخورد پرنده با هواپیما

برخورد پرنده با هواپیما

2410 نمایش

نظر دادن