تاریخ انتشار: چهارشنبه, 14 مهر 1400 ساعت 15:30

حیوانات قادر به تشخیص زلزله هستند؟

اعتقادی مبنی بر اینکه حیوانات می توانند قبل از وقوع زلزله آن را تشخیص دهند وجود دارد که در این گزارش به این مسئله پرداخته شده است.

چند دقیقه پس از اینکه زلزله‌ای در شهر ملبورن رخ داد، افرادی تغییر رفتار در حیوانات خود را گزارش کردند. یکی از شهروندان ملبورنی در شبکه‌های اجتماعی نوشت که سگش هاروی پنج دقیقه قبل از زمین لرزه در راهرو ایستاده بود و زوزه می‌کشید. یکی دیگر از کاربران گفت که آنتن تلویزیونش مشکل داشته و برای بررسی مشکل آنتن به بیرون رفته بوده و لحظاتی قبل از وقوع زمین لرزه احساس کرده که آواز پرندگان و نحوه پرواز کردن شان تغییر کرده است. کاربر دیگری نوشت که گربه من هنری به شکلی عجیب و غیرقابل توضیحی قبل از زلزله ناپدید شد، اما پس از چند ساعت سالم به خانه بازگشت.

آیا حیوانات می توانند به کشف زلزله قبل وقوع کمک کنند؟

زمین لرزه‌ها نگران کننده، وحشتناک و بالقوه کشنده هستند. زلزله سال ۱۹۸۹ در شهر نیوکاسل ۱۳ نفر را کشته و ۱۶۰ نفر را مجروح کرد. اگر کسانی که از حیوانات در خانه هایشان نگهداری می‌کنند بتوانند در وقوع چنین رویداد‌هایی به دانشمندان کمک کنند، می‌تواند واقعاً نجات بخش باشد. اما آیا واقعا حیوانات می‌توانند زلزله را تشخیص دهند؟ بیایید به شواهد علمی نگاهی بیندازیم.

ادبیات علمی ده‌ها گزارش از رفتار‌های عجیب حیوانات چه اهلی و چه وحشی و حتی حشرات قبل از زلزله ارائه می‌دهد. اما بررسی ۱۸۰ نشریه که ۷۰۰ پرونده از رفتار‌های غیرطبیعی یا غیرمعمول حیوانات قبل از ۱۶۰ زمین لرزه را گزارش کرده اند، نشان داد که شواهد ارتباط این رفتار‌ها با زلزله‌های بعدی ضعیف است. اکثر گزارش‌ها روایی بوده و پس از زلزله تهیه شده است و آن‌ها را در برابر "سوگیری به یادآوری" آسیب پذیر کرده است. به بیان ساده‌تر، ممکن است افراد در پرتو یک رویداد به یاد ماندنی یا آسیب زا رفتار حیوانات خود را عجیب و غریب تفسیر کنند.

سگ

برای اثبات اینکه رفتار‌های غیرمعمول حیوانات می‌تواند زمین لرزه‌ها را پیش بینی کند، دانشمندان باید حیوانات را تحت شرایط محیطی کنترل شده برای مدت طولانی مشاهده کنند، مدت این آزمایش باید به اندازه کافی طولانی باشد تا دانشمندان بتوانند رفتار حیوانات را قبل، حین و بعد از زلزله مشاهده کنند. برای اطمینان از اینکه حیوانات واقعاً قبل از زلزله رفتار‌های عجیب و غریبی از خود نشان می‌دهند، باید آن‌ها را نیز در صورت وقوع زلزله واقعی نیز مشاهده کرد.

متأسفانه، شواهد به رضایت این امر نزدیک نمی‌شود. اما نویسندگان این بررسی دریافتند که رفتار "پیش بینی کننده" در حیوانات تقریباً همزمان با "فواصل پیشین" رخ داده است، یعنی زمین لرزه‌های کوچکتر که پیش از رویداد اصلی لرزه‌ای پیش می‌روند. اگر اینطور است، آن چیزی که مردم به عنوان توانایی حیوانات در "پیش بینی" زمین لرزه تعبیر می‌کنند، در واقع ممکن است واکنش به ارتعاشات یا صدا‌های ناشی از زمین لرزه‌ها باشد که برای ما انسان‌ها بسیار ضعیف است.

ریشتر زلزله

این امر تعجب آور نخواهد بود، با توجه به اینکه حیوانات اغلب در مورد درک حسی، مانند بویایی، از ما بهتر عمل می‌کنند و با توجه به تقریباً ۶۰ درصد رفتار‌های غیرمعمول حیوانات مرتبط با زمین لرزه در پنج دقیقه قبل از زلزله رخ داده است، این بحث منطقی است.

حالاتی که حیوانات پیش از زلزله از خود نشان می دهند طبیعی است؟

ترس، اضطراب یا ناراحتی ناشی از پیش بینی‌ها ممکن است توضیح دهد که چرا حیوانات رفتار‌هایی مانند صدا زدن (مانند هاروی سگ زوزه کش) یا فرار به جایی که احساس امنیت می‌کنند (مانند هنری گربه ناپدید شده) را نشان می‌دهند.

اما ممکن است هاروی و هنری به دلایل کاملاً غیر زلزله‌ای اینگونه رفتار کرده باشند و زمان آن کاملا تصادفی بوده باشد. دلایل زیادی وجود دارد که سگ می‌تواند زوزه بکشد (پیک دروازه جلو را باز می‌کند) یا گربه مفقود شود (گربه شما ممکن است صدای بلندی را بشنود و زیر تخت پنهان شود)، اما ما تمایل داریم این ارتباط را تنها در صورت آگاهی ایجاد کنیم.

آوار زلزله

آنچه ما می‌دانیم این است که حیوانات می‌توانند به طور جدی تحت تأثیر زلزله قرار گیرند، چه از طریق جراحت، جابجایی و چه دسترسی به غذا و آب. در زلزله سال ۲۰۱۱ کرایست چرچ هزاران حیوان به همراه ۱۸۵ نفر جان خود را از دست دادند و بسیاری دیگر از حیوانات نیز در اثر خسارت‌های مالی بی خانمان ماندند.

زلزله ملبورن همچنین یادآوری مهمی برای افرادی است که از حیوانات در خانه هایشان نگهداری می‌کنند تا آن‌ها را در برنامه ریزی اضطراری مشارکت دهند. سگ‌ها و گربه‌ها باید با قلاده مشخص شده و شماره گذاری و تراشه دار شوند. اگر شما فردی هستید که در خانه حیوان نگهداری می‌کنید و قصد تغییر خانه خود را دارید یا‌ می‌خواهید شماره تلفن خود را تغییر دهید، به روز رسانی اطلاعات تماس را فراموش نکنید، زیرا در صورت گم شدن یا زیر آوار ماندن حیوان، با این اطلاعات می‌شود سریع‌تر حیوان را به صاحبش برگرداند.

وال سفید

البته کارشناسان می‌گویند که دلفین‌ها از دیگر حیوانات بهتر می‌توانند وقوع زلزله را تشخیص دهند. حتی در آمریکا هم دلفین‌هایی به منظور این کار تربیت شده اند و زمانی که متوجه زلزله می‌شوند کف استخر زنگی به صدا در می ‌آید. در کل، وال سانان زودتر از باقی حیوانات می‌توانند زلزله را متوجه شوند زیرا آنها در آب زندگی می‌کنند و از آنجایی که جرم حجمی آب از هوا بیشتر است و به این دلیل است که این حیوانات زودتر زلزله را متوجه می‌شوند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

1016 نمایش

نظر دادن