AkharinNews چاپ کردن این صفحه
تاریخ انتشار: شنبه, 20 شهریور 1400 ساعت 11:02

راز سفر وایکینگ‌ها به جهان اسلام فاش شد!

با کشفی جدید در گور یک زن متعلق به دوران وایکینگ‌ها که روی آن کلمه‌ای عربی حکاکی شده بود، باستان شناسان راز ارتباط آنان و مسلمانان را فاش کردند.

در حالی که کشور‌های اسکاندیناوی به دلیل اسلام هراسی و تبعیض نژادی در برابر مهاجران کشور‌های عربی شناخته می‌شوند، اما با نگاه به تاریخ باستان به رابطه‌ای بین مسلمانان و اروپاییان  فراتر از آنچه که اکنون تصور می‌شود، می‌رسیم.

اخیرا با کشف انگشتری در گورستان وایکینگ‌ها در بیرکا، مرکز تجاری وایکینگ‌ها در سوئد کنونی، متعلق به قرن نهم میلادی که روی کتیبه آن کلمه‌ای عربی نوشته شده بود، داستان‌های سفر وایکینگ‌ها به سرزمین مسلمان‌ها رنگ واقعیت به خود گرفته است.

این انگشتر منحصر به فرد که در قرن‌های هشتم تا دهم میلادی مورد استفاده مردم بوده، از جنس آلیاژ نقره، حاوی نگینی با کتیبه‌ای  به خط کوفی عربی است که روی  آن کلمه «برای الله» (لله) نوشته شده است. این تنها حلقه کشف شده از دوران وایکینگ‌ها با کتیبه عربی بود که در کل اسکاندیناوی یافت شد.

باستان شناسان این انگشتر را از یک تابوت چوبی مستطیل شکل به همراه سایر جواهرات، سنجاق و بقایای لباس فردی که حدود هزار سال پیش زندگی می‌کرد، بیرون آوردند. اگر چه اسکلت کاملاً تجزیه شده بود، اما اشیاء نشان می‌دادند که این قبر متعلق یه یک زن  است.

دانشمندان پس از آنالیز این حلقه با استفاده از میکروسکوپ الکترونی دریافتند که سنگ این انگشتر نقره در واقع شیشه‌ای رنگی است که در آن زمان یک ماده عجیب و ارزشمند برای وایکینگ‌ها بوده، اگرچه از هزاران سال پیش در خاورمیانه و شمال آفریقا ساخته می‌شده است.

کشف انگشتر هزار ساله راز سفر وایکینگ‌ها به جهان اسلام را افشا کرد

باستان شناسان سوئدی پس از کشف این انگشتر اظهار داشتند که در سوئد چند انگشتر دیگر به سبک عربی وجود دارد، اما این تنها حلقه‌ای است که دارای کتیبه عربی در اسکاندیناوی است.  

یک نکته مهم دیگر در این انگشتر، ملاحظه کمترین سایش در بدنه این انگشتر و معلوم بودن جا‌های حکاکی روی آن است که نشان می‌دهد زیاد استفاده نشده و در واقع صاحبان کمی داشته است و این نشان دهنده این موضوع است که حلقه پس از مبادلات بین افراد مختلف تصادفا به بیرکا نرسیده است و ممکن است مستقیما از سازنده این انگشتر به دست این زن وایکینگی رسیده باشد.

در این صورت این مسئله نشان دهنده ارتباط مستقیم بین جامعه وایکینگ‌ها و خلافت عباسی را نشان می‌دهد که بر بیشتر خاورمیانه و شمال آفریقا تسلط داشتند.

باستان شناسان معتقدند که شاید خود زن اهل جهان اسلام بوده، یا شاید وایکینگ‌های سوئدی هنگام بازدید از خلافت عباسی از طریق تجارت یا سرقت این انگشتر را به دست آورده باشند. در هر صورت، این حلقه شواهدی برای تعامل مستقیم بین وایکینگ‌ها و جهان اسلام است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

673 نمایش