تاریخ انتشار: یکشنبه, 14 خرداد 1396 ساعت 10:23

روش جدید دانشمندان برای کاهش روند پیری

آنتی‌اکسیدان معمولی که به عنوان رنگ در آزمایشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، روزی به عنوان ماده‌ای افزودنی به محصولات مراقبتی پوست می‌تواند روند پیر شدن پوست را آهسته‌تر کند.

به گزارش آنا به نقل از sciencealert، محققان با آزمایش نوعی ماده شیمیایی موسوم به «متیلن بلو» روی سلول‌های پوست انسان دریافتند که این آنتی‌اکسیدان می‌تواند روند پیری پوست را کاهش دهد.

این ترکیب شیمیایی به سلول‌های فیبروبلاست پوست کمک می‌کند که بیشتر عمر کنند، سریع‌تر تقسیم شوند و نسبت به سایر آنتی‌اکسیدان‌ها شاخص‌های کم‌تری برای پیری نشان می‌دهد. فیبروبلاست‌ها بخشی از خانواده بافت‌های اتصالی مسئول تولید موادی چون غضروف یا استخوان هستند.

فیبروبلاست‌ها در پوست ما فیبرهای کلاژنی بلندتری تولید می‌کنند که مؤلفه کلیدی در ساخت پوستی سخت و مقاوم در برابر بریدگی و پروتئین الاستین به شمار می‌رود که باعث انعطاف‌پذیری پوست می‌شود و قابل ارتجاع است.

با بالا رفتن سن، فیبروبلاست‌ها علاوه بر تولید میزان کم‌تری کلاژن، مقدار بالایی آنزیم تولید می‌کند که باعث شکستن کلاژن می‌شود. فیبرهای شکسته شده کلاژن در حفظ ساختار محکم این فیبرها مؤثر نیستند.

در واقع فیبروبلاست‌ها را کنار هم نگه نمی‌دارد و باعث از هم پاشیدگی آنها می‌شود و کلاژن کم‌تری تولید می‌کند. این چرخه بازخوردی منجر به نازک شدن پوست می‌شود که به راحتی آسیب می‌بیند.

فیبروبلاست‌ها با گذر زمان میزان کم‌تری الاستین تولید می‌کنند و این امر از قابلیت ارتجاعی پوست و کاهش چین و چروک پوست جلوگیری می‌کند. از آنجایی که DNA فیبروبلاست‌ها افزایش آسیب وارده به آنها را هنگام تکثیر متحمل می‌شوند، قبل از غیرفعال شدن تنها 600 مرتبه تقسیم شده و نیز با بالا رفتن سن سخت می‌شوند و عبور سلول‌ها راا از میان پوست دشوار می‌کند.

موارد متعددی چون اشعه فرابنفش خورشید و مواد سرطان‌زای موجود در دود سیگار به DNA فیبروبلاست‌ها آسیب وارد می‌کنند. خانواده گروهی از مواد شیمیایی موسوم به «گونه‌های اکسیژن واکنش پذیر» نیز باعث شکافتن DNA و در نتیجه آسیب به ساختارهای سلولی می‌شود که نوعی استرس اکسیداتیو ایجاد می‌کند.

این در حالی است که با استفاده از کرم‌های ضد آفتاب و عدم استعمال سیگار می‌توان مانع از تولید «گونه‌های اکسیژن واکنش پذیر» شد که محصول متابولیسم عادی بدن هستند. محققان معتقدند که «متیلن بلو» آنتی‌اکسیدان قدرتمندی است که استفاده از آن در فرآورده‌های مراقبت پوستی می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

اثرات این آنتی‌اکسیدان قوی روی پوست موقت نیست و تغییرات اساسی و درازمدتی را روی سلول‌های پوست به جا می‌گذارد. محققان بیش از چهار هفته از این ماده روی پوست افراد سالمند بالای 80 سال و جوانان مبتلا به پیری زودرس استفاده کردند که باعث پیر شدن سریع‌تر پوست آنها می‌شود.

محققان همچنین از این ماده روی نوعی مدل پوست مصنوعی استفاده کردند تا براساس نظم بافت‌های زنده پوستی در لایه‌های خاص، اپیدرم پوست انسان را شبیه‌سازی کند. در بیشتر موارد، پوست شبیه‌سازی شده با آنتی‌اکسیدان «متیلن بلو» بازیابی شد و هم رطوبت و هم ضخامت لازم خود را به دست آورد که دو ویژگی پوست جوان به شمار می‌روند.

استفاده از این اپیدرم‌های سه‌بعدی سلول زنده نیز نشان می‌دهند که می‌توان به آینده این آنتی‌اکسیدان‌های استفاده شده در محصولات مراقبت پوستی امیدوار بود تا بتواند جوانی را به پوست برگرداند.

1617 نمایش

نظر دادن