تاریخ انتشار: یکشنبه, 08 آذر 1394 ساعت 15:55

طرح رجیستری به معنی خداحافظی با اپل است؟

مراحل کاری طرح رجیستری برای جلوگیری از قاچاق موبایل از اوایل مهرماه آغاز شده است. این طرح تا مدتی دیگر عملیاتی می‌شود و به دنبال آن موبایل‌های وارد شده به صورت قاچاق دیگر قابلیت آنتن‌دهی نخواهند داشت.

به گزارش آنا، عباس نخعی در پاسخ به پرسش خبرنگار آنا مبنی بر اینکه آیا طرح رجیستری این طرح به منزله خداحافظی با گوشی‌های اپل است؟ گفت: با اجرایی شدن طرح رجیستری، EMI گوشی‌های شرکت‌هایی که نمایندگی نداشته باشند، در مرکز ثبت نخواهد شد و این گوشی‌ها دیگر آنتن دهی نخواهند داشت.

وی تصریح کرد: حرف ما این نیست که اپل دیگر وارد نخواهد شد، ولی اگر مطابق مقررات وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌تواند نمایندگی بدهد که فعالیت می‌کند اما در غیر این صورت برندی که نمایندگی رسمی نداشته باشد، نمی‌تواند گوشی بیاورد.

مدیر کل دفتر مبارزه با قاچاق کالاهای هدف ادامه داد: بر این اساس تا زمانی که این نمایندگی از سوی وزارت صنعت اعطا شود، فعلا واردات گوشی اپل ممنوع خواهد بود.

نخعی بیان کرد: طرح رجیستری تلفن همراه قرار بود از اول مهر آغاز شود. اکنون این کار شروع شده و EMI‌های گوشی در گمرک ثبت می‌شود. از سوی دیگر به واردکنندگان یعنی 42 شرکتی که به عنوان خدمات پس از فروش می‌توانند تلفن همراه وارد کنند، اطلاع رسانی و تذکر داده شده است که متقاضیان واردات باید EMI‌های خود را به گمرک تحویل دهند.

وی توضیح داد: طرح ما این است که کد یونیک غیرقابل جعل برای گوشی‌های تلفن همراه داشته باشیم. این کد را مرکز توسعه الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت در یک کمیته فنی طراحی کنند و برنامه آن را به ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تحویل دهند. برنامه اصلی این طرح هم در ستاد تصویب و برای اجرایی شدن ابلاغ شده است.

مدیر کل دفتر مبارزه با قاچاق کالاهای هدف در مورد این کمیته اظهار کرد: این کمیته فنی از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت صنعت معدن و تجارت، نماینده ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و یک نماینده از سازمان تنظیم مقررات یا اپراتورها تشکیل شده است. اقدامات این کمیته شروع شده است و هفته‌ای سه تا چهار بار نیز تشکیل جلسه می‌دهند.

وی گفت: نتیجه نهایی این جلسات طی یک برنامه مدن به ستاد تحویل خواهد شد و به محض اینکه این برنامه به ستاد برسد، در جلسه اعضای اصلی ستاد مطرح شده و پس از آن اجرایی خواهد شد.

نخعی با بیان اینکه اکنون مقدمات ایجاد یک سامانه در گمرک و ایجاد بانک اطلاعات در وزارت صنعت در حال فراهم شدن است، ادامه داد: اجرای این طرح در ابتدا برای جلوگیری از قاچاق و پس از آن افزایش مسئولیت‌پذیری شرکت‌های واردکننده به محصول عرضه شده خود است. اگر شرکت واردکننده‌ نمی‌تواند این مسئولیت را بپذیرد، باید برود و ما اخطارهای خود را به آنها اعلام کرده‌ایم.

وی ادامه داد: شرکتی که نمایندگی برندی را در ایران می‌پذیرد، در ابتدا بهتر است که تولید داخل داشته باشد، اگر نمی‌تواند لااقل باید شرایط نماینده بودن را بپذیرد.

نخعی گفت: با اجرای طرح رجیستری سیکل معیوب واردات قاچاق و خدمات پس از فروش ضعیف را از بین خواهد برد. این طرح در کشورهای دیگری هم اجرا شده است و از موفقیت 97 درصدی بهره‌مند است.

وی در مورد نگرانی صنف واردکنندگان گوشی از این طرح گفت: آنها فکر می‌کنند این طرح مانند تجربه سال 85 که فقط رجیستری‌ها ثبت می‌شد ناموفق خواهد بود و با این دید به ماجرا نگاه می‌کنند. ولی این بار با تشکیل کمیته و طرح کد یونیک و مطالعات تطبیقی با طرح‌های مشابه انجام شده در دیگر کشورها، ماجرا با سال 85 متفاوت خواهد بود.

مدیر کل دفتر مبارزه با قاچاق کالاهای هدف در پاسخ به این سوال که این طرح چه تاثیری بر روی قیمت خواهد گذاشت؟ گفت: با اجرایی شدن این طرح قیمت کالاهای قاچاق افزایش پیدا می‌کند چرا که باید هزینه زیادی برای رجیستر شدن آن پرداخت شود. در مورد مالیات و عوارض هم طرحی برای کاهش 3 درصدی از حقوق ورودی در نظر گرفته‌ایم که در صورت اجرایی شدن بیمه و عوارض موبایل‌های قانونی از 16 درصد به 13.5 درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

869 نمایش

نظر دادن