تاریخ انتشار: سه شنبه, 03 آذر 1394 ساعت 22:55

پوتین سرنگونی جت روسی توسط ترکیه را خیانت خواند/ پنتاگون: جنگنده روسی در حریم هوایی ترکیه بوده است

  رئیس جمهور روسیه می‌گوید که اقدام ترکیه در سرنگونی هواپیمای سوخوی روسی "خنجر زدن از پشت است" و پیامدهای سختی خواهد داشت. همزمان ترکیه از ناتو خواسته است برای بررسی وضعیت، جلسه فوق‌العاده تشکیل دهد.

به گزارش «آخرین نیوز»، در پی سرنگونی یک فروند جت سوخوی روسی توسط جنگنده‌های ترکیه در روز سه‌شنبه این کشور از ناتو خواسته که جلسه تشکیل دهد. این جلسه که قرار است روز سه‌شنبه ساعت ۱۷ به وقت اروپای مرکزی تشکیل شود برای تبادل اطلاعات خواهد بود و به مواد ۴ و ۵ پیمان ناتو ارتباط پیدا نمی‌کند.

جلساتی که با استناد به ماده ۴ پیمان ناتو تشکیل می‌شوند جنبه مشورتی دارند و زمانی تشکیل می‌شوند که یکی از اعضای ناتو قلمرو خود یا امنیت یا استقلال خود را در معرض تهدید ببیند. گرچه این جلسه بر خلاف جلساتی که زیر ماده ۵ تشکیل می‌شوند بیشتر جنبه مشورتی دارد، ولی تصمیم برای اقدام عملی هم در آن غیرممکن نیست.

پوتین: ترکیه از پشت خنجر زده است

در همین حال روسیه تاکید دارد که هواپیمای سرنگون‌شده‌اش در قلمرو سوریه بوده و مرز مشترک با ترکیه را نقض نکرده است. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اقدام ترکیه در جریان دیدار با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن در سوچی روسیه به سرنگون‌سازی هواپیمای سوخو در سوریه واکنش نشان داد و آن را "خنجر از پشت" ترکیه نامید.

پوتین افزود که جنگنده سرنگون‌شده در فاصله یک کیلومتری از مرز ترکیه در حال پرواز بوده است. او پیامدهای این اقدام ترکیه را "سخت" توصیف کرد.

سرنوشت دو خلبان

جنگنده روسی در خاک سوریه و در ارتفاعات لاذقیه در نزدیکی خاک ترکیه سقوط کرد. دو خلبان این هواپیما توانستند با استفاده از چتر نجات خود را به بیرون پرتاب کنند. ترکمن‌های سوریه که در محل سرنگونی هواپیما ساکن هستند، مدعی‌اند که هواپیما را آنها سرنگون کرده‌اند.

روسیه تاکید دارد که هواپیمای سرنگون‌شده‌اش در قلمرو سوریه بوده و مرز مشترک با ترکیه را نقض نکرده است

ویدیویی هم از سوی گروهی که هویتش معلوم نیست در اینترنت انتشار یافته که بر اسیرشدن و احتمالا کشته‌شدن یکی از خلبان‌های روسی دلالت دارد. از سرنوشت خلبان دوم هنوز اطلاعی در دست نیست.

پنتاگون: جنگنده روسی در حریم هوایی ترکیه بوده است

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، یک مقام وزارت دفاع آمریکا و یک دیپلمات ناتو گفته‌اند که جنگنده سرنگون‌شده روسی وارد حریم هوایی ترکیه شده است. مقام آمریکایی می‌گوید که این جنگنده دو مایل وارد منطقه ترکیه شده بود.

در این میان دبیرکل سازمان ملل متحد، باراک اوباما و مقام‌های آلمان توصیه کرده‌اند که مسئولان ترکیه و روسیه با یکدیگر وارد گفت‌وگو شوند و مانع از گسترش دامنه این اختلاف گردند.

لغو سفر لاوروف به ترکیه

در پی سرنگونی جنگنده روسی، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه سفر روز چهارشنبه خود به ترکیه را لغو کرد. او گفت: «پرزیدنت پوتین گفته است که این رویداد برای مناسبات دوجانبه پیامدهایی خواهد داشت.»

سفر لاوروف به ترکیه قرار بوده است به منظور گفت‌وگوهای راهبردی با همتای ترک خود فریدون سینیرلی اوغلو صورت گیرد.

شماری سیاستمداران روس پیشنهاد کرده‌اند که تمام خطوط هواپیمایی به سوی ترکیه قطع شود. یک آژانس مسافرتی و گردشگری روس اعلام کرده که قصد دارد سفرهای گردشگری خود را متوقف کند. ترکیه همانند مصر یکی از کانون‌های گردشگری محبوب برای شهروندان روس است.

1535 نمایش

نظر دادن