تاریخ انتشار: دوشنبه, 02 آذر 1394 ساعت 13:18

ماجرای پرداخت کارمزد 12 میلیون یورویی به ضراب/ هشدار قاضی نسبت به تسویه حساب زنجانی با وزارت نفت

  چهاردهمین جلسه رسیدگی به اتهامات متهم ردیف اول پرونده فساد نفتی در شعبه 15 دادگاه انقلاب و به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

به گزارش آخرین نیوز به نقل از میزان در چهاردهمین جلسه دادگاه متهم نفتی بابک زنجانی برای قرائت ادامه دفاعیات در جایگاه حاضر و در پاسخ به سوال قاضی در خصوص وام شرکت (ن) و تحویل 1میلیاردو 427میلیون گفت: شرکت (ن) دستور پرداختی را به بانک (م) می دهد مبنی بر اینکه در حسابش 1میلیاردو 400میلیون واریز شود، من هیچ حسابی با شرکت (ن) نداشتم و کلا 700میلیون یورو از محل منابع آقایان به پیمانکاران درخارج از کشور پرداخت کردم.

قاضی پرونده خطاب به متهم نفتی گفت: شما مجاز نبودید پول شرکت نفت را در ایران مصرف کنید این در حالی است که این اقدام را انجام داده اید.

متهم نفتی در پاسخ گفت: من اختیار پول خودم را دارم و در کره این پولها از محل شرکت اس تی تی بنکرز دادم.

بابک زنجانی در خصوص شرکت (ن) گفت: این شرکت به من بدهکار بود و 1میلیاردو یورو از نفت طلبکار بود که نفت بابت شرکت (ن) 200یورو به ما داد.

متهم نفتی در پاسخ به سوال قاضی مبنی بر اینکه شما 203میلیارد وون در داخل داده اید و کارمزد هم گرفته اید گفت: شرکت اچ کی به من گفت که 200میلیون یورو به شرکت (ن) پرداخت کن که طی آن یورو را تبدیل به وون کره کردیم و از محل وون کرده در خارج به آنها پول پرداخت کردیم که 7درهزار کارمزد آن می شد.

متهم نفتی در پاسخ به سوال قاضی مبنی بر اینکه چطور در ایران به شرکت مایع سازی گاز ایران پول پرداخت کردید، گفت: اصلا ارز خارجی وجود نداشته و حساب دفتریش اینجا بود، امکان ندارد در داخل بتوانیم از این پولها بدهیم.

نجفی (نماینده دادستان) در ادامه گفت: طبق گزارش وزارت اطلاعات کل پرداختیهای بانک (م) به بانکها در مجموع 1427میلیون یورو پرداخت شده است.

نجفی تصریح کرد: شرکت سفیر آلتین از طرف زنجانی مبالغی را به شرکتهای اچ کی و برخی شرکتهای دیگر پرداخت کرده است و شرکت اس تی تی بنکرز در نامه ای در تاریخ 7/02/93 کل مصارف را به صورت ریز اعلام کرده که در صفحات 138 و 169 پرونده ثبت شده است.

نقض تعهدات زنجانی به شرکتهای پیمانکار

نماینده دادستان گفت: به ادعای زنجانی هیچ کدام از پیمانکاران شکایتی نداشته اند اما بر اساس گزارش وزارت اطلاعات موارد مهمی از نقض تعهدات زنجانی به شرکتهای پیمانکار از جمله تاخیر در پرداختها و اعتراض شرکتها به کارمزدهای دریافتی از سوی زنجانی مشاهده شده است.

وی ادامه داد: این وجوه به عنوان امانت به زنجانی داده شده بود که به دستور شرکت نیکو به پیمانکاران داده شود اما این در حالی است که صرف امور شخصی شده و پرداختها در داخل به صورت ریالی بوده است.

جریان پرداخت کارمزد 12 میلیون یورویی به رضا ضراب

بابک زنجانی در پاسخ به سوال قاضی مبنی بر اینکه 445میلیون یورو از طرف بانک (پ) به دستور شما به رضا ضراف پرداخت شد و وی 12میلیون یورو کارمزد برمی دارد تصریح کرد: بانک (م) پول را به حساب بانک (پ) واریز کرد، بانک(پ) در هالک بانک ترکیه می خواست پرداخت کند که یک کارمزد بانک (پ) و یک کارمزد هالک بانک می گرفت، رضا ضراف کارمزدی نمی گرفت، 12میلیون یورو که کارمزد نمی شود.

زنجانی گفت: صحبتهای نماینده دادستان صحیح نیست ایشان اعتراض دارند که من چرا به برخی یورو، ریال و یا وون داده ام که من به دستور شرکت اچ کی این کار را کرده ام.

زنجانی پولی که باید صرف پرداخت پیمانکاران می شد در مصارف شخصی هزینه کرد

پس از صحبتهای متهم نفتی وکیل شرکت HK در پاسخ گفت: گاهی نمی شود انسان صبر کند و در مقابل دروغ های زنجانی سکوت کند. در پاسخ به این سوال که مسئولین کشور چرا این تصمیم را گرفتند باید بگویم پیمانکاران نفتی ما مشکل نقدینگی یورو و ریال داشتند، مشکل نظام بعد از تحریم آمریکا تبدیل پول های کشور به یورو و ریال بود.

وی ادامه داد: زنجانی آمد و مسئولین ما را فریب داد و گفت من بانکی به اسم FIIB دارم و می توانم مطالبات پیمانکاران را به یورو و ریال بدهم. اما همان طور که نماینده دادستان بیان کردند طبق گزارش وزارت اطلاعات وی به تعهداتش عمل نکرده است و اصل پولی که بابت پرداخت به پیمانکاران بود متاسفانه صرف مصارف شخصی شده است.

وکیل شرکت HK افزود: بیش از 5 ماه از زمانی که پول واریز شد شرکت HK دستورات پرداخت پیمانکاران را داد که زنجانی 5 ماه به بهانه تحریم تعلل کرد بنابر این هیچ پیمانکاری پولی به یورو نگرفته است.

زنجانی: آقایان یک میلیارد و 427 میلیون یورو را یکجا به من ندادند

متهم نفتی در پاسخ به وکیل شرکت HK گفت: شما یک میلیارد و 427 میلیون را یکجا به من ندادید و پرینت آن موجود است با این حال معتقدید که من فریبتان دادم، آخرین پرداختی شما 500 میلیون یورو بود که آن هم یک ماه به تحریم مانده بود.

بابک زنجانی در پاسخ به نماینده دادستان مبنی بر اینکه شما درطول 7 جلسه دادگاه همه را نادان جلوه داده اید، گفت: شلوغش نکنید شما به من می گویید پول را در داخل ایران داده ام، شما تفاوت پول ایران و خارج را نمی دانید.

ماجرای خرید 1500کیلو طلا از آفریقای جنوبی

بابک زنجانی در پاسخ به سوال قاضی مبنی بر اینکه شما 1500 کیلو طلا از آفریقای جنوبی خریداری کرده اید این طلاها کجاست؟ و آقای (الف) کیست؟ گفت: آقای (الف) و (م) کلاهبرداری است که به دلیل شکایت من بازداشت شدند.

وی ادامه داد: این آقایان اعلام کرده اند که درآفریقا طلا داریم و ما گفتیم که بیایید قراردادی بنویسید و طلاها را به ما واگذار کنید که طی آن (الف) 5 میلیون دلار پیش پرداخت گرفت تا طلاها را بفرستد و من هم هواپیمایی را از ترکیه هماهنگ کردم تا بروند طلاها را بارگیری کنند.

متهم نفتی تصریح کرد: ما یک میلیون دلار بدون هیچ مدرکی برای هزینه های گمرکی پرداخت کردیم و زمانی که هواپیما در استانبول به زمین نشست آقایان (الف) و (م) اطلاعاتی به پلیس استانبول دادند مبنی بر اینکه محموله قاچاق وارد شده است.

زنجانی ادامه داد: پلیس استانبول هواپیما را مهر و موم کرد و از ما مدارک خواست و ما مدارک را به گمرک استانبول بردیم اما اصل مدارک را می خواستند که (الف) و (م) از ما تقاضای 5 میلیون دلار کردند تا اصل مدارک را بدهند.

وی گفت: ما در مجموع 12 میلیون دلار به آنها پرداخت کردیم درمدارک نوشته بود که اینها مصنوعی است برای اینکه گمرک کمتری بگیرند درنتیجه بار از آنجا به دوبی رفت و درهنگام ترخیص بارها دیده شد که روی شمش ها سرب و اکلیل پاشیده شده بود و زمانی که گروه آنها را در آفریقا بازداشت کردند ما نیز شکایتی تنظیم کردیم واز کل مبلغ 12 میلیون دلاری که داده بودیم 4 میلیون دلار به ما داد ند و بقیه راهم بدهکارند.

هشدار قاضی صلواتی نسبت به تسویه حساب زنجانی با وزارت نفت

قاضی صلواتی گفت: قبل از صدور حکم دادگاه نسبت به تسویه حساب با وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران اقدام کنید و به وکلای خود در خارج و داخل کشور گزارش دهید که نسبت به این مسئله اقدام کنند.

هیچ بانکی جز بانک تجارت از من مطالبه ندارد

زنجانی درارتباط با موضوع آی وان گفت: بنده حوالجات بانکهای ذکر شده را انجام دادم و هیچ بانکی جز بانک (ت) از من مطالبه ندارد. این بانک اعلام کرده که من 8.5 میلیون یورو بدهکارم این درحالی است که 20 میلیون یورو از حساب اینجانب را در شعبه چهارراه ولیعصر مسدود کرده است که درنتیجه با هم بی حساب می شویم.

متهم نفتی افزود: من عین 1.5 میلیارد یورو را برای بانکها از محل دریافت وجه آنها در کشور سرمایه گذاری کردم و هیچ بدهی از این بابت به کسی ندارم.

زنجانی درباره اینکه گفته شده مجوز لازم را از بانک مرکزی نداشته است، گفت: وقتی من در خارج از کشور در بانکها پول دریافت و درخارج از کشور به آنها پرداخت می کنم از وسیله ای به نام آی وان استفاده می کنم و این ربطی به مجوز بانک مرکزی ندارد و یک دخالت بی جا است.

متهم نفتی در خصوص اینکه در کیفرخواست آمده که پیامها جعلی است ، گفت: صادرکننده پیام شرکت SCT bankers و گیرنده بانک مالزی است که هر دو مربوط به بنده است آیا پیامی که خودم به شرکتم می زنم ساختگی و جعل است. من یک شرکت خصوصی هستم آیین نامه خودم را دارم من چه مصوبه صادر کنم و چه بنویسم، این مصوبه از نظر خود من صحیح است، من دولتی نیستم که سازمان بازرسی بخواهد نظارت کند.

وی ادامه داد: شاید من می خواستم در پیامم گل و بلبل بکشم. شما نمی توانید برای من تعیین کنید که چگونه با مجموعه خودم ارتباط پیدا کنم. شما این فرض را بگذارید که همه اینها ساختگی است اما مدارک آن را نشان دهید تا معلوم شود من سوء استفاده کردم.

939 نمایش

نظر دادن