تاریخ انتشار: یکشنبه, 01 آذر 1394 ساعت 20:15

اژه‌ای: صدور حکم حبس برای جیسون رضائیان/ واکنش به ماجرای پسر پرحاشیه تلگرام و حادثه قرچک

  سخنگوی دستگاه قضایی، بازداشت پسر یکی از وزرای دولت اصلاحات را تائید کرد. پیش از این خبرگزاری ها اعلام کرده بودند که پسر عطاالله مهاجرانی وزیر فرهنگ دولت اصلاحات در ارتباط با پرونده دکل نفتی دستگیر شده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای در هشتادو هشتمین نشست خبری خود با اهالی رسانه گفت:‌ در روزهای اخیر قطعنامه‌ای غیرالزام‌آور به بهانه نقض حقوق بشر علیه ایران تصویب شد که این قطع‌نامه مضحک و شرم‌آور است. خنده آور است که امثال آمریکا و اسرائیل قطعنامه علیه ایران صادر می کنند.

گزیده سخنان اژه ای را در ادامه می خوانید:

  • در سال 94 بدهی دولت به بانک مرکزی افزایش پیدا کرده است، همچنین بدهی دولت به بانک ها و بانک ها به بانک مرکزی نیز افزایش یافته است.
  • اضریم در مورد معوقات بانکی کمک های لازم را انجام دهیم اما بانک ها باید کاری کنند که این معوقات تکرار نشود.
  • پس از موضوع بورسیه ها تعدادی از دانشجویان نسبت به این امر شکایت داشتند، تعدادی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز نامه ای خطاب به آیت الله آملی لاریجانی نوشتند و در آن خواستار تجدیدنظر در این مصوبه شدند؛ لذا آیت‌الله آملی لاریجانی خطاب به مقام معظم رهبری نامه ای را نوشتند و خواستار رسیدگی به اعتراض به مصوبات این شورا و خصوصا در مورد بورسیه شدند. مقام معظم رهبری نیز در پاسخ گفتند که به صورت موردی و در موضوع رسیدگی به بورسیه‌ها با پیشنهاد رئیس قوه قضاییه موافقت کردند.
  • درباره بازداشت فرزند یکی از وزرای دولت اصلاحات و ارتباط آن با پرونده دکل نفتی؛  هم بازداشت درست است و هم اینکه این فرد در رابطه با این پرونده بازداشت شده است اما اینکه چه‌مقدار نقش دارد و موضوع چگونه است، اطلاعی ندارم.
  • حکم پرونده جیسون رضائیان صادر شده اما به صورت رسمی به متهم و وکیل وی ابلاغ نشده است. بنده نیز جزییات حکم را نمی‌توانم بیان کنم فقط اجمالا وی محکومیت به حبس را دارد و فعلا حکم قطعی نیست.
  • درباره موضوع قرچک ورامین (حمله به موسوی لاری در همایش اصلاح طلبان) همان‌طور که پیشتر نیز گفتم همه باید در آستانه انتخابات قانون را رعایت کنند؛ هم سخنران و هم دعوت‌کننده و هم کسی که می‌خواهد تعرض خلاف قانون داشته باشد.
  • اگر جایی قرار است سخنرانی دعوت شود که معلوم است فضا را به هم می‌ریزد، دعوت نکنند. البته منظورم قضیه قرچک نیست و به‌طور کلی می‌گویم.
  • در خصوص قضیه قرچک هنوز تحقیقات تمام نشده و وزیر کشور به استاندار نامه نوشته و استاندار نیز دستوراتی داده است اما هنوز گزارش جامعی از ناحیه مراجع رسمی به قوه قضائیه نرسیده است.
  • درباره پرونده خبرنگاران بازداشتی اطلاعات جدیدی ندارم. باید بگویم که همه کسانی که بازداشت شده اند خبرنگار و رسانه‌ای نیستند. گزارش برخی از پرونده های این افراد تکمیل شده و دادسرا مشغول بررسی آن است تا آخرین بازپرسی ها را انجام دهد.
  • اگر ارتباط در این پرونده‌ها به گونه ای نباشد که الزاما در یک پرونده به دادگاه ارجاع شود و بتوان آن‌ها را از هم جدا کرد شاید سریع‌تر به دادگاه بروند؛ زیرا برخی از پرونده ها با یکدیگر مرتبط هستند، البته گفته شده که جدا کردن آن‌ها از یکدیگر میسر است و پس از تکمیل به دادگاه ارسال خواهند شد.
  • ارزیابی ما از امنیت کشور خیلی خوب است، اما این به این معنا نیست که مراقب نباشیم. سیستم اطلاعاتی و امنیتی ما بسیار هوشیار هستند. همچنین مرزبانان ما مراقب و هوشیار هستند و از امنیت بسیار بالایی برخورداریم، اما این طبیعی است که نباید دشمن را کوچک بدانیم.
  • وزارت اطلاعات اعلام کرد که در ارومیه تیمی را دستگیر کرده اند، البته این‌ها از یک گروه نیستند و عضو شاخه های گروه‌های تکفیری هستند که از بیرون از سوی آمریکا مورد حمایت قرار می گیرند. همچنین دو تیمی که اخیرا دستگیر شده اند در ابتدای تحقیقات اولیه‌شان قرار دارند.
  •  محسنی اژه ای در پاسخ به سئوال ایسنا مبنی بر اینکه در دولت قبل 500 هزار استخدام غیرقانونی صورت گرفته و از سوی دیگر معاون میراث فرهنگی اعلام کرده 48 هزار سند تاریخی در دولت قبل گم شده، آیا قوه قضاییه در این زمینه ورود پیدا کرده است؟ که سخنگوی قوه قضاییه گفت: موضوع اول به من ربطی ندارد و اگر کار خلاف قانونی صورت گرفته در دیوان عدالت اداری امکان بررسی وجود دارد. در مورد دوم اگر چنین چیزی است باید حتماً به قوه قضاییه گزارش کنند تا دستگاه قضایی به عنوان مدعی‌العموم وارد شود. اگر تاکنون گزارش نداده‌اند خود این گزارش ندادن هم یک تخلف است.
  • در خصوص پرونده پسری با عکس‌های جنجالی در تلگرام؛ متاسفانه هرکسی که موبایل بدست دارد بسیاری از عکس‌ها را برای گروه و افراد دیگر ارسال می‌کند که این خود می‌تواند موجب فساد دیگری شود. این کار اقدام بسیار قبیح و زشتی بوده و در مواردی قانونگذار حکم مفسد‌فی‌الارض را برای آن داده است.
  • درباره وضعیت سردفتر متخلفی که از بابک زنجانی 8 میلیارد حق‌الثبت دریافت کرده بود، اگر اشتباه نکنم این موضوع به ملک ایران‌زمین مربوط می شود. این زمین را ابتدا بیش از 700 میلیارد کارشناسی کرده بودند که با اعتراض متهم یا وکیل وی روبرو شد به همین جهت به هیأت 3 نفره ارجاع شد و آنجا 1700 میلیارد کارشناسی شد.
  • تخلفی که صورت گرفته این بود که آنها 8 هزار میلیارد سند صوری نوشته بودند و زمین را قیمت گذاری کرده بودند و آن سردفتر هم بیش از 1.5 میلیارد در این رابطه دریافت کرده بود که بلافاصله بازداشت شد. از آنجایی که این سردفتر مبلغ مذکور را به عنوان رشوه دریافت کرده بود مجازات سنگینی دارد اما اینکه الان این فرد حکم گرفته و حکمش اجرا شده یا نه، اطلاعی ندارم.
  •  اتفاق جدیدی در پرونده منا رخ نداده است. وزارت خارجه پیگیر موضوع است و این حادثه را از طریق مراجع عربستان و کمیته مشترکی که در این خصوص تشکیل شده پیگیری می‌کند، البته برخی‌ها موضوع ربوده شدن تعدادی از مفقودان و زنده بودن آنها را مطرح کردند که در این خصوص نگرانی جدی وجود دارد.
  • باید وزارت خارجه با حساسیت بالایی موضوع را پیگیری کند، زیرا در صورت صحت چنین ادعایی موضوع کاملا فرق می‌کند و بحث تنها به ضعف سیستم اجرایی عربستان در تامین امنیت حجاج خلاصه نمی‌شود، البته مطرح کنندگان ربوده شدن برخی از مفقودان قرائن و شواهدی را نشان داده‌اند که در حال حاضر موضوع در حال بررسی است.
  • درباره ادعای بابک زنجانی در رابطه با واگذاری محموله نفتی 5.8 میلیارد یورویی، پیش‌تر این موضوع را بیان کردم که پرونده‌ای در این خصوص در دستگاه قضایی باز نشده و وزیر نفت نیز مورد بازجویی قرار نگرفته است.
1083 نمایش

نظر دادن