تاریخ انتشار: دوشنبه, 22 تیر 1394 ساعت 22:22

گفت و گوی بالکنی ظریف با خبرنگاران: مذاکرات هسته‌ای امشب تمام نمی‌شود، فردا شاید

  عصر دوشنبه ، محمد جواد ظریف برای دقایقی در بالکن هتل کوبورگ ظاهر شد. همین فرصت اندک برای خبرنگاران وعکاسان کافی بود که بپرسند امشب منتظر اعلام جمع بندی مذاکرات باشند یا نه.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران می گوید که مذاکرات هسته ای با گروه 1+5 امشب به پایان نخواهد رسید اما فردا شاید.

این در حالی است که پیشتر مذاکرات تا پایان روز دوشنبه 13 ژوئیه تمدید شده بود.

به درازا کشیدن بحث وزیران و معاونان، خبرنگاران و عکاسان را هم بلاتکلیف نگهداشته تا جایی که امکان برنامه ریزی برای پوشش خبری را هم از آنها گرفته است.

عصر دوشنبه ، محمد جواد ظریف برای دقایقی در بالکن هتل کوبورگ ظاهر شد. همین فرصت اندک برای خبرنگاران وعکاسان کافی بود که بپرسند امشب منتظر اعلام جمع بندی مذاکرات باشند یا نه.

از فاصله سه طبقه، صدای خبرنگاران به ظریف می رسید ولی صدای ظریف قابل شنیدن نبود. او با سر و دست اشاره کرد تا اینکه به وضوح گفت: «نه ... نه، فردا شاید.»

بدین ترتیب مشخص نیست که آیا مذاکره کنندگان بار دیگر مهلت دست یابی به توافق هسته ای را تمدید خواهند کرد یا نه.

گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان، از 20 ماه گذشته مذاکراتی با ایران را آغاز کرد که بارها موعد نهایی مشخص شده برای آن تمدید شد.

در لوزان سوئیس دو طرف به تفاهمنامه ای دست یافتند که چارچوب توافق نامه نهایی را مشخص می کند. برپایه این تفاهمنامه ضرب الاجلی تا 30 ژوئن به منظور دست یابی به توافق جامع در وین را تعیین شد. این ضرب الاجل ابتدا تا یک هفته تمدید شد.

اما در روز 7 ژوئیه پس از آن که طرف ها به نتیجه نهایی نرسیدند، مهلت دست یابی به توافق را تا 10 ژوئیه تمدید کردند. اکنون نیز بار دیگر ضرب الاجل سه روز تمدید و قرار شد که مذاکرات تا 13 ژوئیه ادامه یابد.

916 نمایش

نظر دادن