تاریخ انتشار: یکشنبه, 14 تیر 1394 ساعت 22:01

جان کری: هنوز آنجایی که باید باشیم نیستیم/ زمان آن رسيده که بدانيم آيا مي توانيم به توافق برسيم؟

  جان کری پس از دیدار با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در نشست خبری کوتاهی در جمع خبرنگاران حاضر در محل مذاکرات هسته‌ای گفت: امروز برخی همتایان من در حال برگشتن به وین هستند . وقت آن است که ببینیم آیا می‌توانیم به توافق برسیم یا نه؟

وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه در مذاکرات پیشرفت زیادی کرده ایم، گفت: «هنوز آن‌جایی که باید باشیم نیستیم.»

جان کری پس از دیدار با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در نشست خبری کوتاهی در جمع خبرنگاران حاضر در محل مذاکرات هسته‌ای گفت: امروز برخی همتایان من در حال برگشتن به وین هستند . وقت آن است که ببینیم آیا می‌توانیم به توافق برسیم یا نه؟

وی گفت: این مذاکرات چندین سال است که ادامه داشته و در چند روز گذشته ما پیشرفت خیلی زیادی کرده‌ایم اما هنوز آن جایی که باید باشیم نیستیم به خصوص درباره برخی مسایل اساسی.

کری افزود: حقیقت این است که کاملا با ظریف موافقم که هیچ وقت تا این اندازه به توافق نزدیک نبوده‌ایم. هر اتفاقی ممکن است رخ بدهد. اگر دو طرف تصمیم‌های سختی را اتخاذ کنند می‌توانیم در همین هفته جاری به توافق برسیم. اما در صورت این که دو طرف تصمیم‌های لازم را اتخاذ نکنند به توافق دست نخواهیم یافت.

کری همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ضرب الاجل تمدید خواهد شد؟ گفت:‌ هم اکنون تلاش می کنیم تا در مدت باقی مانده مذاکرات را به اتمام برسانیم و تمام تلاش خود را انجام خواهیم داد تا به این هدف برسیم.

کری همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا احتمال شکست مذاکرات نیز وجود خواهد داشت؟ گفت: بله اگر به توافق نرسیم و تمایل برای دستیابی به این هدف وجود نداشته باشد همانند آنچه که اوباما گفت حاضریم در هر لحظه از مذاکرات پا پس بکشیم.

وزیرخارجه آمریکا بدون توجه به تاکید مقامات ایران مبنی بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران و گزارش های آژانس مبنی بر عدم انحراف ایران از مسیر صلح‌آمیز افزود: همانطور که اوباما تاکید کرده است باید چهار مسیر دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای کاملا مسدود شود.

آمریکای پیش از این چهار مسیر احتمالی را "نطنز، فردو، اراک و مسیر پنهانی احتمالی" اعلام کرده بود.

کری همچنین گفت:‌ طرف ایرانی نیز به سختی در حال تلاش هستند و به همین دلیل این دور از مذاکرات از دورهای پیش متفاوت است و امیدواریم بتوانیم به دنیا نشان دهیم که کشورها می توانند در کنار هم قرار بگیرند و کارهای بزرگی را انجام دهند اما هنوز به آنجا نرسیده ایم.

همچنین مجید تخت روانچی یکی از اعضای ارشد تیم مذاکره کننده ایران دستیابی به توافق را نیازمند تصمیمات سیاسی دانست و گفت: به نظر می رسد اکنون زمان این کار فرارسیده است.

او در مصاحبه با خبرگزاری اتریش بر لزوم انعطاف پذیری غرب تاکید کرد و گفت: غرب باید انعطاف بیشتری ازخود نشان دهد. ایران تاکنون به حد کافی انعطاف از خود نشان داده است.

دیدارهای فشرده در وین
جان کری از صبح امروز یکشنبه ۱۴ تیر سه بار با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفت و گو کرده است.

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی هم با ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا بر سر مسائل فنی مذاکره می کنند.

قرار است سرگئی لاوروف (وزیر امور خارجه روسیه)، لوران فابیوس (وزیر امور خارجه فرانسه)، فیلیپ هموند (وزیر امور خارجه بریتانیا)، فرانک والتر اشتاین مایر (وزیر امور خارجه آلمان) و فدریکا موگرینی (مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) به زودی به مذاکرات بپیوندند.

از طرف دیگر به گزارش خبرگزاری ها معاونان آمانو مدیرکل آژانس انرژی اتمی امشب برای مذاکره با مقامات کشورمان وارد تهران می شوند.

گفته می شود این سفر در راستای گفت‌وگو پیرامون موضوع پی‌.ام‌.دی و همکاری‌های ایران و آژانس است.

یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز پنجشنبه ١١ تیر ماه در سفری به تهران با حسن روحانی رئیس جمهور و علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفت‌وگو کرد.

مقامات ایران و همچنین آمانو این سفر را موفق برشمردند.

895 نمایش

نظر دادن