تاریخ انتشار: چهارشنبه, 10 تیر 1394 ساعت 01:33

آخرين اخبار از مذاکرات هسته‌ای/ وزارت خارجه آمريکا: مذاکرات تا يک هفته ديگر تمديد شد

امروز در حالي ضرب الاجل ايران و 5+1 درباره توافق هسته اي به پايان رسيد که رسانه ها خود را براي مخابره نتيجه اين مذاکرات آماده مي کردند اما بر خلاف انتظارات اين اتفاق نيفتاد و خبر تمديد مذاکرات به مدت يک هفته مطرح شد و وزارت خارجه آمريکا به صورت رسمي تمديد مذاکرات تا يک هفته ديگر را اعلام کرد.

به گزارش فارس وزارت خارجه آمريکا در بيانيه خود آورده است که ايران و ۱+۵ تصميم گرفته اند تا توافق ژنو را به مدت يک هفته ديگر تمديد کنند تا فرصت بيشتري براي مذاکرات حاصل شود.
اتحاديه اروپا تعليق تحريم‌هاي ايران را براي هفت روز ديگر تمديد کرد
در سويي ديگراتحاديه اروپا روز چهارشنبه مجوز تعليق تحريم‌هاي ايران بر اساس توافق ژنو را يک هفته ديگر تمديد کرد. به گزارش فارس، اتحاديه اروپا روز چهارشنبه همزمان با ضرب‌الاجل مذاکرات هسته‌اي و عدم حصول توافق، مجوز تعليق مجموعه‌اي از تحريم‌ها را ذيل برنامه اقدام مشترک، تمديد کرد. خبرگزاري رويترز هدف از اين اقدام را ادامه مذاکرات هسته‌اي اعلام کرده است. بر اساس توافقي که در سال 2013 ميان ايران و گروه موسوم به 1+5 به دست آمد، اتحاديه اروپا و آمريکا تعدادي از تحريم‌هاي ايران را تعليق کردند. اين تعليق 6 ماهه بعدا در دو مرحله، تمديد شد. اين تعليق امروز همزمان با ضرب‌الاجل نهايي مذاکرات به پايان مي‌رسيد و در صورت عدم تمديد مجوز، به صورت خودکار بار ديگر اجرايي مي‌شدند.

کري: از ملاقات با دکتر ظريف دلگرم شدم/ ظريف: توافق امکان پذير است
در عرصه ميداني مذاکرات هم بازگشت ظريف به وين به همراه صالحي مورد توجه رسانه ها قرار گرفت و مهمتر از آن ديدار ظريف و کري و اظهارات هر دو طرف پس از اين ملاقات بود جايي که کري اظهار داشت: از ملاقات با دکتر ظريف دلگرم شدم. به گزارش باشگاه خبرنگاران، وزير امورخارجه کشورمان نيز در ديدار با همتاي آمريکايي خود گفت: توافق امکان پذير است. ظريف خاطرنشان کرد: از ابتدا ماموريت داشتم براي رسيدن به توافق مذاکره کنم.

لاوروف در ديدار با کري مطرح کرد: توافق هسته اي مي تواند در شوراي امنيت تصويب شود
لاوروف هم که امروز به جمع مذاکره کنندگان پيوسته است تاکيد کرد که شوراي امنيت سازمان ملل بايد تا اوايل جولاي تشکيل جلسه دهد تا در خصوص تصويب قطعنامه مربوط به برنامه هسته اي ايران مذاکره کند. به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از ايتارتاس، «سرگئي لاوروف» وزير امور خارجه روسيه در ديدار با «جان کري» وزير امور خارجه آمريکا گفت: در صورتي که توافق نهايي با ايران به قطعنامه شوراي امنيت نياز داشته باشد اين قطعنامه بايد تصويب شود. در اين ديدار وزير خارجه آمريکا نيز موافقت خود با نظر همتاي روس خود را اعلام داشت.به گزارش فارس به نقل از اسپوتنيک، يک منبع ديپلماتيک نيز خبر داده است که جلسات شوراي امنيت براي بررسي توافق هسته‌اي با ايران ممکن است در همين ماه جولاي (تير - مرداد) برگزار شود. وزير خارجه آلمان هم با بيان اينکه متن توافق جامع هسته اي بايد غيرقابل تفسير باشد گفت: تحريم هاي اقتصادي و مالي بايد در مرحله اول توافق لغو شود.

ديپلمات ايراني: جدول زماني لغو تحريم‌ها مشخص شده است
اين در حالي است که ديپلمات نزديک به تيم مذاکراتي ايران با بيان اين که "پيشرفت اندکي" در موضوع تحريم‌ها حاصل شده است از مشخص شدن جدول زماني لغو تحريم‌ها خبر داد و گفت: جزييات اين جدول در حال مذاکره است.به گزارش ايسنا، اين ديپلمات ايراني در عين حال تاکيد کرد که تا همه اجزاي توافق روشن نباشد نمي‌توانيم بگوييم روي موضوعي توافق صورت گرفته است.او افزود: کار فشرده و سنگين براي روشن شدن همه ابعاد و جزييات بدون ابهام به شکلي که تضمين‌هاي لازم در آن مشخص شود ادامه دارد. همچنين برخي منابع آگاه از برگزاري نشستي در سطح وزراي خارجه ايران و 1+5 در روز پنجشنبه 11 تير ماه در وين خبر مي‌دهند و گفته مي‌شود وزير خارجه چين نيز بدين منظور به اتريش سفر خواهد کرد.

شايان ذکر است که امروز وزير امور خارجه کشورمان پس از ورود به وين ديدارهايي با کري و لاوروف و آمانو برگزار کرد. وساير اعضاي تيم مذاکره کننده هسته اي هم ديدارهايي باهم داشتند که يکي از آنها ديدار و ملاقات مونيز با دکتر صالحي بود.

گفتني است گمانه زني ها درباره مذاکرات هسته اي از سوي رسانه هاي مختلف ادامه دارد. به گزارش فارس، خبرگزاري آسوشيتدپرس در گزارشي با اشاره به مذاکرات ايران و گروه 1+5، نوشت: حتي اگر مذاکرات هم به شکست بيانجامد ديگر گزينه نظامي و تشديد تحريم‌ها عليه تهران طرفدار ندارد. پايگاه صهيونيستي دبکا، نزديک به منابع امنيتي و نظامي رژيم صهيونيستي مدعي شد که طرف آمريکايي در مذاکرات هسته‌اي بين ايران و 1+5 عقب‌نشيني‌هايي از خود نشان داده است. باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرنگار الحره در وين فضاي مذاکرات هسته‌اي ايران و گروه پنج بعلاوه يک را مثبت ارزيابي کرد.

1268 نمایش

نظر دادن