تاریخ انتشار: یکشنبه, 07 تیر 1394 ساعت 13:11

سه شرط فرانسه برای توافق هسته‌ای با ایران/ ادعای فابیوس: این سه شرط به حاکمیت ملی ایران احترام می گذارد!

  لوران فابیوس تاکید کرد: «سه شرط برای تحقق این هدف وجود دارد که نمی توان از هیچکدام از آن ها چشم پوشی کرد، یکی این که توان ایران در تحقیقات و توسعه اتمی به طور دائم محدود شود، دوم نظام بازرسی مستحکم و قاطعی وضع شود که در صورت ضرورت پایگاه های نظامی را شامل شود و سوم در صورتی که ایران تعهدات خود را نقض کند، تحریم ها به صورت اتوماتیک بار دیگر اعمال شود.»

به گزارش «آخرین نیوز»، العربیه نوشت: لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه اعلام کرد که ایران باید سه شرط را برای دستیابی به توافق اتمی بپذیرد. این سه شرط به تحقیقات هسته ای، مساله بازرسی ها و از سر گیری تحریم ها به صورت اتوماتیک در صورت نقض توافق از سوی ایران مرتبط است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، لوران فابیوس که شنبه 27 ژوئن در وین سخن گفته، تاکید کرد دست یابی به توافقی بر سر برنامه اتمی ایران، همچنان دشوار است چرا که اختلاف ها بر سر مسائل اساسی، پابرجا است.

این سخنان فابیوس در پایتخت اتریش پس از آن مطرح می شود که وزرای امور خارجه آمریکا و ایران گفتند همچنان فعالیت جدی به منظور دست یابی به توافق اتمی نهایی نیاز است.

وزیر امور خارجه فرانسه گفت: «آنچه می خواهیم توافقی قوی است که حق ایران را در دستیابی به انرژی هسته ای صلح آمیز به رسمیت بشناسد و در عین حال توقف تلاش ایران را برای دست یابی به جنگ افزار اتمی به صورت نهایی تضمین کند.»

او تاکید کرد: «سه شرط برای تحقق این هدف وجود دارد که نمی توان از هیچکدام از آن ها چشم پوشی کرد، یکی این که توان ایران در تحقیقات و توسعه اتمی به طور دائم محدود شود، دوم نظام بازرسی مستحکم و قاطعی وضع شود که در صورت ضرورت پایگاه های نظامی را شامل شود و سوم در صورتی که ایران تعهدات خود را نقض کند، تحریم ها به صورت اتوماتیک بار دیگر اعمال شود.»

فابیوس مدعی شد: «این سه شرط به حاکمیت ملی ایران احترام می گذارد. این شرط ها هنوز از سوی همگان مورد پذیرش واقع نشده اما پایه های اصلی مثلثی است که توافقی قوی را تضمین می کند.»

از پاییز 2013 و پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی در ایران، گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان، دور تازه ای از مذاکرات را با ایران بر سر برنامه اتمی این کشور آغاز کرد؛ برنامه ای که از سال 2003 رابطه ایران و جامعه جهانی را پر تنش کرده است.

وزارت امور خارجه آمریکا به نقل از جان کری وزیر امور خارجه این کشور گزارش داده که گفته است: «فعالیت جدی وجود دارد که باید آن را انجام دهیم. برخی مسائل بسیار دشوار پیش روی ما است.»

برپایه صورتجلسه ای که وزارت امور خارجه آمریکا از گفت و گوهای کری و وزیر امور خارجه ایران منتشر کرده، محمد جواد ظریف نیز گفته است: «من نیز موافقم، اما شاید نه درباره مسائل پیش رو، بلکه بر سر ضرورت فعالیت جدی تا بتوان در دستیابی به توافق رو به جلو حرکت کرد.»

کری که شنبه 90 دقیقه با ظریف گفت و گو کرده بود، اظهار داشته است که نسبت به دست یابی به توافق، «خوشبین» است.

مسئولان نزدیک به مذاکرات می گویند که تا کنون توافقی بر سر روند لغو تحریم ها و سرعت آن و چگونگی کاهش ذخیره ایران از اورانیوم غنی سازی شده به غلظت پایین حاصل نشده است.

العربیه در پایان نوشت: مساله تحقیقات هسته ای، تعداد سانترفیوژهایی که در آینده از آن ها برای غنی سازی اورانیوم استفاده خواهد شد، مساله ورود بازرسان سازمان ملل متحد به پایگاه های نظامی ایران و دیگر پایگاه ها و تماس با دانشمندان هسته ای ایرانی، از دیگر مسائل مورد اختلاف باقی مانده است.

1303 نمایش

نظر دادن