تاریخ انتشار: دوشنبه, 04 خرداد 1394 ساعت 09:27

حق هسته‌ای یک ملت صدقه‌سری نیست که کدخدا بخواهد بدهد/ در ۶ سالی که مسئول مذاکرات بودم موضع طرف مقابل یک اپسیلون عوض نشد

دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی گفت: حق هسته ای یک ملت صدقه‌سری نیست که کدخدایی بخواهد بدهد.

سعید جلیلی در مراسم بزرگداشت روز آزادسازی خرمشهر با عنوان «خدا آزاد کرد، نه کدخدا» در دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: آزادسازی خرمشهر نشان داد که یک ملت می‌تواند بایستد،‌ مقاومت کند، حق خود را بگیرد و در دهن کدخدا بزند.

وی با بیان اینکه بحث خدا و کدخدا بحثی به قدمت تاریخ انبیا و نزاع انبیا با کسانی است که در برابر آنها ایستادند گفت: در بررسی آیات قران یکی از سیاسی‌ترین مفاهیم ربوبیت است یعنی رب کسی است که سیاست یک گروه از مردم را عهده‌دار می شود.

جلیلی با بیان اینکه اگر امروز عده‌ای ادعای کدخدایی می کنند در این زمینه است گفت: اگر کسی بخواهد از موضع جهل در مقام هدایت انسان‌ها قرار بگیرد این جاهلیت است.

وی افزود: جاهلیت مدرن هم همین نگاه است اما با نگاهی مدرن شکل می گیرد و می گوید کسی غیر از خدا باید در موضع ربوبی جهان قرار بگیرد.

جلیلی با اشاره به اینکه در همین سال 2015 کسانی هستند که ادعای چنین ربوبیتی دارند گفت: سند راهبرد ملی امریکا که اوباما مقدمه آن را نوشته است همین ادعاها را مطرح می کند.

وی اضافه کرد: در این سند دعوا بر سر وجود خدا نیست بلکه می گوید مناسبات فرهنگی، رسانه ای و سیاسی را من تعیین می کنم و بنابراین برنمی‌تابد که کسی در برابر آنها بایستد و بگوید من خودم مناسبات خودم را تعیین می کنم.

دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: بعضی می گویند سیاست خارجی جای ارزش ها و آرمان ها نیست اما بخشی از همین سند امریکا به ارزش ها و آرمان ها اختصاص یافته و در آن آمده است ما به تعهد خود به ارزش‌هایمان به عنوان نقطه قوت نگاه می کنیم و اقدامات ما مطابق ارزش‌هایمان است.

جلیلی افزود:‌ آنها می گویند قدرت و تعیین مناسبات جهان باید در اختیار ما باشد زیرا این نظم و توافقات برای ساختن جهان مورد نظر آنها مناسب است اما این جاهلیت مدرنی است که می خواهد خود را نه فقط با استفاده از سخت افزار بلکه با بهره گیری از نرم افزار بر جهان تحمیل کند.

وی گفت: هنر بزرگ پیامبران این بود که نه تنها زنجیرهای سخت افزاری را از پای انسان ها برداشتند بلکه این مناسبات را بر نتابیدند و منادی آزادی انسان‌ها شدند.

جلیلی اظهار داشت: اگر خرمشهر آزاد شد برای این بود که کسی منتظر چنین کدخدایی نبود و منتظر نبود که صدام را محکوم کنند یا نکنند.

وی افزود: اگر کدخدا بود شاه دیکتاتوری بر کشور حاکم می‌شد،‌ استان های ما به یغما می رفت و او بود که باید برای تحقیق و توسعه به ما اجازه می داد.

جلیلی گفت:‌ فتنه 88 به همین خاطر راه افتاد که منافع آنها تأمین شود و درس بزرگ خرمشهر این بود که کسانی پیدا شده اند که در برابر جاهلیت مدرن بایستند و به آن امید نبندند.

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: آنچه مناسبات استکبار تعریف کرده است رشددهنده نیست بلکه مانع پیشرفت ملت‌هاست.

جلیلی افزود:‌ اگر چند کشور مرتب می آیند و مذاکره می کنند درباره چند سانتریفیوژ نیست بلکه به خاطر مقابله با کشوری است که می تواند مقاومت و پیشرفت کند.

وی گفت: امروز شجره طیبه و رقیبی جدی برای کدخدا پیدا شده است و او می فهمد که جنس ما از جنس بقیه نیست و تمدنی پیدا شده است که به قدرت لایزال الهی وصل است و شکست دادنی نیست.

جلیلی افزود: اکنون نوع جدیدی از مناسبات شکل گرفته است و این موضوع آنها را نگران کرده است و ملت ما می داند اگر امنیت،‌ پیشرفت، اقتدار و عزتی دارد مرهون این نگاه است.

وی اظهار داشت: فکت شیت امریکایی ها ترجمان مصداقی همین سند راهبرد ملی آنهاست و امروز استکبار می فهمد در هر صحنه مبارزه ای که در این 36سال شکل گرفته،آن که شکست خورده استکبار بوده است.

جلیلی با تأکید بر اینکه استکبار با گزینه نظامی نتوانسته است کاری پیش ببرد افزود: یکی از آخرین اهرم های فشار دشمن حربه اقتصادی است گرچه با وارد کردن فشارهای اقتصادی نیز کاری از پیش نبرده است در حالی که ما هنوز ظرفیت های بسیاری برای شکوفا شدن داریم.

دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی گفت: آنچه در موضوع هسته ای ما اهمیت دارد این است که دشمن بفهمد ما در دفاع از حقمان جدی هستیم.

سعید جلیلی در ادامه سخنانش در مراسم بزرگداشت آزادسازی خرمشهر در دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: ما در هشت سال دفاع مقدس در دفاع از تمامیت ارضی کشور جدی بودیم و اکنون نه در حق هسته ای و نه در هیچ یک از حقوق دیگر اجازه کوچک‌ترین تعرضی به دشمن نخواهیم داد.

وی با ارائه توضیحاتی درباره چگونگی شکل‌گیری گفتگوهای هسته‌ای گفت: نتیجه ژنو 3 این بود که طرف مقابل پس از سه دور گفتگو قبول کرد درباره همکاری های مشترک گفتگو کند نه اینکه برای ما تعیین تکلیف کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه در واکنش به خبری مبنی بر اینکه ظریف قسمتی از بازرسی ها را پذیرفته است گفت: من این خبر را هم اکنون شنیدم اما در پاسخ باید بگویم رهبری چارچوب ها و خطوط قرمزی را مشخص کرده هر کشوری چارچوب هایی در سیاست خارجی دارد و ارزش ها و منافعی دارد که دستگاه ها دولت وظیفه دارند آن را اجرا کنند در این شش سالی که مسئولیت گفتگو در مذاکرات را برعهده داشتم کشورهای مقابل ما مثلا چرخش حکومت و دمکراسی داشتند و من در این شش سال شاهد عوض شدن حزب ها و روی کار آمدن حزب رقیب بوده ام اما در تمام این مدت یک اپسیلون حرف های آنها تغییر نکرد چرا که چارچوب های نظام آنها تعریف شده است و باید به آن عمل کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه در واکنش به سئوالی ادعایی مبنی بر اینکه ظریف قسمتی از بازرسی ها را پذیرفته است گفت: من این خبر را هم اکنون شنیدم اما در پاسخ باید بگویم رهبری چارچوب ها و خطوط قرمزی را مشخص کرده هر کشوری چارچوب هایی در سیاست خارجی دارد و ارزش ها و منافعی دارد که دستگاه ها دولت وظیفه دارند آن را اجرا کنند در این شش سالی که مسئولیت گفتگو در مذاکرات را برعهده داشتم کشورهای مقابل ما مثلا چرخش حکومت و دمکراسی داشتند و من در این شش سال شاهد عوض شدن حزب ها و روی کار آمدن حزب رقیب بوده ام اما در تمام این مدت یک اپسیلون حرف های آنها تغییر نکرد چرا که چارچوب های نظام آنها تعریف شده است و باید به آن عمل کرد.


وی در ادامه تصریح کرد: امروز اگر نظام ایستاده است و هزینه می دهد در دفاع از حق تحقیق و توسعه در دانشگاه است و می گوید که من اجازه نمی دهم کسی استاد و دانشجوی من را بازرسی کند اینها ارزش های نظام است امروز امنیت ایران یک امنیت ستودنی است و مثال زدنی که حاصل همین هوشیاری هاست.

جلیلی افزود: یکی از بحث های ما تبادل سوخت بود که می توانست یک موضوع همکاری باشد و نه داشتن سوخت 20 درصد یا نه.

وی گفت: ما در مقطعی به سوخت 20 درصد نیاز داشتیم اما آنها این سوخت را به ما ندادند و از آن به عنوان یک اهرم فشار استفاده و زیاده‌خواهی کردند.

جلیلی افزود: ما نیز رفتیم و نیاز خودمان را خود تأمین کردیم و این باعث شد سطح چانه زنی ما از 3 درصد به 20 درصد تبدیل شد.

دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی گفت: بر اساس ان‌پی‌تی، داشتن چرخه سوخت هسته ای و غنی سازی حق همه کشورهاست و هیچ محدودیتی برای تعداد سایت ها و سانتریفیوژها قائل نشده و تنها محدودیت این است که فعالیت ها باید زیر نظر آژانس و برای مصارف صلح آمیز باشد.

جلیلی افزود: ما از آنها خواستیم که همکاری ها را تعریف کنند یعنی اینکه همکاری به صورت گام های متقابل و متوازن باشد.

وی گفت: آنها ادعا می کردند در ازای همکاری، تحریم صادرات پتروشیمی به اروپا را لغو می کنند اما صاحبان پتروشیمی ما گفتند ما آنقدر در منطقه مشتری داریم که به مشتری اروپایی نیازی نیست.

جلیلی افزود: آنها در توافق ژنو آمدند صادرات پتروشیمی را به اسم یک امتیاز برای ما تعریف کردند.

وی گفت: یکی از بحث های اساسی و مهم این است که حق یک ملت را کسی نباید تعریف کند بلکه یک ملت حقوقی دارد که باید از آن دفاع کند.

دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی افزود: دفاع ما فقط دفاع از حق هسته ای نیست بلکه دفاع از همه حقوق ماست.

1734 نمایش

نظر دادن