تاریخ انتشار: شنبه, 02 خرداد 1394 ساعت 11:09

برکناری به شیوه احمدی نژاد / سومین صنعت پولساز ایران در آستانه بحران

پس از ابلاغ رحیمی معاون اول احمدی نژاد مبنی بر واگذاری شرکت ، داماد جوان و بی تجربه یکی از نمایندگان ذی نفوذ مجلس سکان هدایت این شرکت معظم را بر عهده گرفت که پس از مدتی نابسامانی و بحران در این شرکت کلید خورد و بعد از چندین جابجایی و تغییر ناگهانی اعضای هیات مدیره شرکت، با رفتن مدیر عامل جوان ، چند ماهی است که بدلیل نداشتن مدیر عامل و تعیین یک سرپرست بدون اختیار مالی بلاتکلیفی در دخانیات تشدید شد.

به گزارش آخرین نیوز با ادامه تغییرات پی در پی و ناگهانی و به دنبال استعفا و بر کناری ناگهانی چند تن از اعضای هیات مدیره شرکت دخانیات ایران، بزرگترین مجموعه کارگری داخل شهر تهران بار دیگر در آستانه بحران قرار گرفت.

در حالی که شرکت عظیم دخانیات در چند ماه اخیر فاقد مدیرعامل است و توسط سرپرست اداره می شود و بواسطه برخی از مشکلات مدیریتی و داخلی نتوانسته در چند سال اخیر از تامین نیازها خود برآید با استعفای معاون بازرگانی بعد از برکناری ناگهانی و غیرمنتظره رییس هیئت مدیره شرکت دخانیات ، این شرکت در آستانه ورشکستگی قرار گرفت.

گفته می شود اسدی رییس هیات مدیره و قائم مقام شرکت دخانیات به هنگام حضور در یک جلسه اداری بطور غیرمنتظره و به شیوه مدیران دوره احمدی نژاد توسط مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد برکنار شد.اسدی که قبل از انتصاب بعنوان رییس هیات مدیره سمت معاونت بازرگاني و اقتصادي دخانيات را عهده دار بود از طریق رسانه ها از برکناریش مطلع شد. به دنبال این ماجرا افضلی معاون بازرگانی شرکت هم از سمت خود استعفا داد . این اتفاقات در حالی روی می دهد که شرکت دخانیات با موفقیت بخش بازرگانی در فروش و بازاریابی توانسته ثبات نسبی را در مجموعه خود حاکم نماید و حال با استعفای معاون بازرگانی و برکناری رییس هیات مدیره بعنوان تنها افراد با سابقه در هیات مدیره بیم آن می رود اختلاف به وجود آمده در هیئت مدیره بزرگترین شرکت تولید سیگار کشور باعث شود تا فعالیت‌های این شرکت تحت الشعاع این اختلاف قرار بگیرد و نگرانی‌هایی از بابت کاهش فروش آن و افت سهمش در بازار تشدید شود که این امر آثار غیرقابل جبرانی به همراه خواهد داشت.

بحران اصلی در این شرکت پس از آن کلید خورد که در سال 91 در یک تصمیم عجیب و برخلاف قانون انحصار دخانیات، این شرکت در دولت احمدی نژاد بابت بدهی های دولتی، به بخش غیرتخصصی دیگری واگذار شد و این صندوق هم به وزارت رفاه و تامین احتماعی منتقل شد. با این جابجایی ناشیانه و غیرتخصصی، وزارت خانه ای متولی این بخش صنعتی کشور گردید که هیچ تخصصی در این بخش نداشت و سرنوشت این شرکت عظیم را که بیش از 7 هزار پرسنل دارد به کما برد. علاوه بر سرنوشت این نیروی کار مستقیم، دهها هزار کشاورز و کشتکار توتون و تنباکو که بواسطه خرید تضمینی فعالیت آنها به این شرکت وابسته بود دستخوش نوسان و آشفتگی شده است.

پس از ابلاغ رحیمی معاون اول احمدی نژاد مبنی بر واگذاری شرکت دخانیات، داماد جوان و بی تجربه یکی از نمایندگان ذی نفوذ مجلس سکان هدایت این شرکت معظم را بر عهده گرفت که پس از مدتی نابسامانی و بحران در این شرکت کلید خورد و بعد از چندین جابجایی و تغییر ناگهانی اعضای هیات مدیره شرکت، با رفتن مدیر عامل جوان ، چند ماهی است که بدلیل نداشتن مدیر عامل و تعیین یک سرپرست بدون اختیار مالی بلاتکلیفی در دخانیات تشدید شده و شایعات متعدد درباره مسایل پشت پرده شرکت بویژه موضوع واگذاری زمینهای متعلق به شرکت به بحران دامن زده است.

صندوق بازنشستگی فولاد که 55 درصد سهام دارد و اختیار دارد، خود با مشکلات متعدد و عدیده ی مالی مواجه است و این مشکلات بار مضاعفی را متوجه شرکت دخانیات کرده است بطوری که شرکتی که در سالهای اخیر کمک های بسیاری به بودجه کشور کرده است خود به یک شرکت بدهکار و در آستانه ورشکستگی تبدیل شده است. اختلافات رخ داده در هیات مدیره شرکت دخانیات ایران به ویژه ناهماهنگی وزیر صنعت و رفاه و تعاون، در چند وقت اخیر عملکرد این شرکت را تحت الشعاع خود قرار داده است.

سال گذشته سه نفر از اعضای هیئت مدیره دخانیات با صورت جلسه ای مدیرعامل را برکنار کرده و یکی از همراهان احمدی نژاد در مجلس هشتم را بعنوان مدیر عامل انتخاب کردند که بدلیل فقدان وجاهت قانونی این شبه کودتا در دخانیات ابتر ماند اما       تاثیرات منفی آن چند ماه گریبانگیر شرکت دخانیات بود.پس از آن مدیرعامل شرکت از سمت خود برکنار شد . عبدالحميد رحماني خليلي مدير عامل و رئيس هيات مديره اسبق شركت به عنوان عضو جدید هیات مدیره منصوب شد که حاشیه های فراوانی به همراه داشت.

با توجه به اینکه شرکت دخانیات در ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در واحدهای تولیدی دخانیات در شمال کشور سهم مهمی را دارا می‌باشد بحران در این شرکت نمایندگان استان‌های شمالی در مجلس را نیز به شدت نگران کرده است، این نمایندگان خواستار ارائه راه‌حلی جدی برای برون‌رفت از این مشکل بزرگ و ملی شده‌اند.

4597 نمایش

نظر دادن