تاریخ انتشار: سه شنبه, 08 ارديبهشت 1394 ساعت 14:00

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا: کنگره رای لازم را برای مقابله با توافق هسته‌ای ایران ندارند

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و از رهبران برجسته جمهوری خواهان می‌گوید در صورت توافق هسته ای با ایران و صدور قطعنامه ای در مخالفت با این توافق، کنگره آمریکا برای مقابله با توی رئیس جمهور علیه این قطعنامه، رای لازم را ندارد.

شبکه خبری بلومبرگ گزارش داد، جان بینر، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، روز شنبه در جلسه محرمانه ائتلاف یهودیان جمهوری خواه در شهر لاس وگلاس، گفت جمهوری‌خواهان رای کافی ندارند تا بتوانند با وتوی باراک اوباما علیه هر گونه مصوبه کنگره در مخالفت با توافقنامه احتمالی با ایران مقابله کنند.

بلومبرگ گزارش داد این اظهارات بینر تائید می‌کند که جمهوری‌خواهان آن قدر مطمئن نیستند که طرح سناتور باب کورکر بتواند از اجرای «توافق بد با ایران» جلوگیری کند.

یکی از نمایندگان جمهوری‌خواه که در این جلسه حضور داشت به خبرنگار بلومبرگ گفت بسیاری از حاضران از پیش‌بینی بینر ناامید شدند. به گفته او «به نظر می‌رسد کنگره بتواند جلوی توافق اوباما با ایران را بگیرد.»

دولت آمریکا همواره گفته است اگر طرحی در کنگره علیه توافق هسته‌ای با ایران تصویب شود، باراک اوباما آن را وتو خواهد کرد.

مقابله با حق وتوی رئیس‌جمهوری آمریکا علیه طرح‌ها و مصوبات کنگره، به دو سوم رای نمایندگان یعنی 67 رای لازم دارد.

این در حالی است که سنای آمریکا اکنون در حال بررسی طرح «قانون بازبینی توافق هسته‌ای ایران» است.

در صورتی که این طرح تصویب شود، به کنگره اجازه می‌دهد توافق نهایی با ایران را در مدت 30 روز بررسی و درباره آن اعمال نظر کند.

پس از بررسی توافق نهایی توسط کنگره، رئیس جمهور آمریکا 10 روز فرصت خواهد داشت آن را تصویب یا وتو کند. در صورت وتوی این طرح، کنگره 12 روز فرصت دارد باردیگر درباره این طرح رای‌گیری کند.

در مدت 30 روزی که کنگره فرصت دارد توافق احتمالی را بررسی کند، اوباما می‌تواند تحریم‌های اعمال شده دولت آمریکا علیه ایران را لغو کند اما تحریم‌های کنگره تا پایان بررسی توافق با تهران همچنان باقی خواهد ماند.

اما اگر کنگره در 30 روز نخست درباره حفظ یا تعلیق تحریم‌های خود علیه ایران تصمیمی نگرفت، اوباما می‌تواند تحریم‌های کنگره علیه ایران را هم تعلیق کند.

ایران و کشورهای گروه 1+5 پس از هشت روز مذاکرات فشرده در لوزان سوئیس، 13 فروردین (دوم آوریل) درباره چارچوب توافق نهایی به تفاهم دست یافتند.

هر دو طرف تلاش می‌کنند تا تاریخ 10 تیر که پیشتر به عنوان آخرین ضرب‌الاجل تعیین شده بود، به یک توافق نهایی دست یابند.

825 نمایش

نظر دادن