تاریخ انتشار: سه شنبه, 01 ارديبهشت 1394 ساعت 11:40

سخنگوی کاخ سفيد: تحریم‌ها مرحله‌ای حذف می‌شوند/ ساختار تحریم‌ها را حفظ می‌کنيم

  سخنگوي کاخ سفيد درباره موضع دولت آمريکا در خصوص تحريم ها گفت:ما در اين زمينه ثابت قدم بوده ايم و گفتيم هر نوعي توافقي که ما با ايران خواهيم رسيد،شامل تعهدات خاص ايران براي بستن همه مسيرهاي منتهي به سلاح هسته اي است و اين تعهدات جزييات بسياري دارد که از جمله آنها پارامترها و اسنادي است که چند هفته پيش منتشر شده است.اينها گام هايي است که آنها براي بازبيني راکتور پولوتونيوم اراک خواهند برداشت و گام هاي جدي ديگري خواهد بود که موجب بسته شدن مسيرهاي آنها براي رسيدن به سلاح هسته اي خواهد شد.

جاش ارنست بار ديگر بر مرحله اي بودن تخفيف و برداشتن تحريم ها تاکيد کرد.

خبرنگاري پرسيد آيا شما مي توانيد درباره سرمقاله ايران که در نيويورک تايمز منتشر شد،پاسخ دهيد. ظريف خواستار گفتگوي امنيتي منطقه اي شد.واکنش کاخ سفيد به دخالت کردن ايران چيست؟

جاش ارنست گفت: يک عنصر در سرمقاله است که من فکر مي کنم ما مي توانيم با آن موافقت کنيم و آن اين است که اوضاع در يمن بايد به صورت ديپلماتيک حل شود.

وي افزود:يکي از نگراني هايي که ما درباره رفتار ايران و تاثير آن در برهم زدن ثبات در سراسر منطقه داريم ،اين است که آنها به تامين تسليحات براي حوثي ها و حمايت ازآنها در يمن ادامه مي دهند. آنچه که آمريکا و فراتر از آن جامعه بين المللي خواستار آن شده است،پايان يافتن خشونت در يمن است با اين اميد که روند به رهبري سازمان ملل متحد و شوراي همکاري خليج فارس بتواند موجب آشتي دادن اختلافات سياسي بسيار در اين کشور شود. بنابراين مقداري طعنه آميز است که وزير امور خارجه ايران خواستار حل ديپلماتيک اوضاع شده است و اين در حالي است که همزمان کشورش به تامين تسليحات براي يک طرف در اين مناقشه ادامه مي دهد.طوري که خشونت مي تواند ادامه يابد يا حتي در برخي از موارد بدتر شود.بنابراين ما اميدواريم جامعه بين المللي در پشت تلاش به رهبري سازمان ملل متحد براي حل بحران سياسي در اين کشور متحد شود.

جاش ارنست درباره گفتگوهاي رئيس جمهور آمريکا و وليعهد امارات متحده عربي درباره ايران گفت:ما پس از پايان ديدار مي توانيم جزييات بيشتري را بيان کنيم.رئيس جمهور با وي درباره موضوعات امنيتي منطقه اي از جمله تلاش جامعه بين المللي براي دنبال کردن ديپلماسي جهت جلوگيري از دستيابي ايران به سلاح هسته اي گفتگو خواهد کرد.اين موضوع مسلما موجب نگراني بسيار، کشوري نظير امارات متحده عربي است.امارات متحده عربي شريک قوي و محکم آمريکا در حوزه هاي مختلف از جمله تلاش هاي ما عليه داعش بوده است و ما مطمئنا از مشارکت امارات متحده عربي تشکر مي کنيم.

سخنگوي کاخ سفيد درباره اتهامات جيسون رضائيان گفت:آمريکا هنوز درباره هيچ بيانيه رسمي از طرف هيچ يک از مقامات قضايي ايران اطلاعي ندارد.ما گزارش هايي را ديده ايم که در آنها گفته شده است جيسون رضائيان شهروند آمريکايي به جاسوسي و ديگر اتهامات مربوط به امنيتي متهم شده است. اگر اين گزارش ها درست باشد اين اتهامات پوچ است و بايد فورا رفع گردد و جيسون فورا بايد آزاد شود و نزد خانه و خانواده خود برگردد.

ما منتظر بيانيه رسمي مقامات قضايي ايران هستيم.من به طور کلي حرف هايي را که قبلا گفتم تکرار مي کنم. اگر تلاش فعلي از طريق ديپلماسي براي جلوگيري از دستيابي ايران به سلاح هسته اي موفق گردد،به حل نگراني هاي گسترده ديگر ما درباره رفتار ايران ن منجر خواهد شد.من در پرسش قبلي درباره نگراني هاي ما در خصوص فعاليت هاي ايران براي برهم زننده ثبات در منطقه از جمله ارسال تسليحات براي حوثي ها صحبت کردم. ما همچنان درباره حمايت ايران از تروريسم و لحن اخير حاکميت ايران که متحد نزديک ما در منطقه يعني اسرائيل را تهديد مي کند،نگران هستيم.ما درباره آقاي رضائيان و ديگر آمريکايي هايي که ناعادلانه در ايران بازداشت شدند،نگراني هايي داريم.يک کاري که ما در حاشيه گفتگوها انجام داده ايم،ابراز نگراني هاي ما درباره وضع اين شهروندان آمريکايي بودو همانطور که به پيش مي رويم همچنان به اين کار ادامه مي دهيم .

خبرنگاري پرسيد شما چرا نمي گوييد تا جيسون رضائيان را آزاد نکنيد ما توافق نهايي را امضاء نخواهيم کرد؟

جاش ارنست گفت:علتش اين است که تلاش براي جلب حمايت قوي جامعه بين المللي از حل ديپلماتيک يا توافق ديپلماتيک که موجب بسته شدن همه راههاي ايران براي دستيابي به سلاح هسته اي مي شود، بسيار پيچيده است بنابراين ما تلاش مي کنيم بر روي اين مسائل تمرکز داشته باشيم. به همين جهت شما شاهد بيانيه هاي منظم ،يکجور و نسبتا قوي آمريکا هستيد که در آنها گفته شده است اين آمريکايي ها بايد آزاد شوند.ما همزمان در حال همکاري با شرکاي پنج به علاوه يک و ديگر کشورهاي در سراسر جهان هستيم تا ايران وادار سازيم با بستن همه مسيرها براي دستيابي به سلاح هسته اي موافقت کند و با مجموعه سرزده ترين بازرسي ها همکاري کند.

سخنگوي کاخ سفيد درباره موضع دولت آمريکا در خصوص تحريم ها گفت:ما در اين زمينه ثابت قدم بوده ايم و گفتيم هر نوعي توافقي که ما با ايران خواهيم رسيد،شامل تعهدات خاص ايران براي بستن همه مسيرهاي منتهي به سلاح هسته اي است و اين تعهدات جزييات بسياري دارد که از جمله آنها پارامترها و اسنادي است که چند هفته پيش منتشر شده است.اينها گام هايي است که آنها براي بازبيني راکتور پولوتونيوم اراک خواهند برداشت و گام هاي جدي ديگري خواهد بود که موجب بسته شدن مسيرهاي آنها براي رسيدن به سلاح هسته اي خواهد شد.

جاش ارنست گفت:ما همچنين بر همکاري ايران با سرزده ترين بازرسي ها که تاکنون بر برنامه هسته اي يک کشور اعمال شده است،تاکيد خواهيم کرد.جامعه بين المللي و آمريکا در عوض اين گام هايي که ايران برخواهد داشت که اين گام ها در توافق خواهد آمد ،گام هايي براي تخفيف مرحله اي تحريم ها برخواهند داشت.معنايي نخواهد داشت در مسير گفتگو درست پس از توافق ايران، همه تخفيف تحريم ها به آنها داده شود.اين مسئله بيشتر موجب از بين رفتن انگيزه آنها براي عمل به توافق خواهد شد.با توجه به سابقه بد آنها در زمينه صداقت در برنامه هسته اي ،اين اقدامي غيرعاقلانه خواهد بود. به همين جهت ما معتقديم آمريکا با جامعه بين المللي براي سازمان دادن تخفيف مرحله اي تحريم ها در عوض گام هاي خاصي که ايران براي بستن همه مسير هاي دستيابي به سلاح هسته اي بر خواهد داشت ،همکاري خواهد کرد.

جاش ارنست گفت: درست است تحريم ها به مرور زمان در عوض تبعيت ايران برداشته خواهد شد.اين چيزي است که رئيس جمهور قبلا گفته است و من نيز قبلا گفته ام. بهترين راه براي رسيدن به توافق و نوع توافقي که ما امضاء خواهيم کرد،اين است که در آن آمريکا و جامعه بين المللي در عوض تعهدات بسيار جدي ايران و تبعيت از آنها و برداشتن گام هاي جدي براي بستن همه مسيرهاي دستيابي به سلاح هسته اي ، تخفيف مرحله اي تحريم ها را آغاز خواهند کرد. رئيس جمهور همچنين گفته است و اين بخشي مهم از موضع ما است و آن اين است که ما معتقديم تخفيف مرحله اي تحريم ها معنا دارد زيرا ما مي خواهيم ساختار تحريم هاي ما حفظ شود تا اگر پي برديم که ايران در حال اجراي توافق نيست،اين تحريم ها فورا بتوانند بازگردند. اين بخش ديگري از راهبرد تخفيف مرحله اي تحريم ها است که به ما اجازه مي دهد ساختار تحريم ها را حفظ کنيم که اگر ايران به توافق عمل نکند يا ما از طريق بازرسي ها متوجه شديم آنها به توافق پايبند نيستند، بتوانيم در يک چشم برهم زدن تحريم ها را بازگردانيم.

خبرنگاري پرسيد چگونه مي توانيد اطمينان يابيد که تحريم ها مي تواند بازگردد؟

جاش ارنست گفت:اجازه دهيد اعتراف کنم که آنچه که شما توصيف کرديد،پيچيده است. به همين جهت مذاکره کنندگان ما حتي پس از ايجاد چارچوب سياسي خوب با ايراني ها و شرکاي پنج به علاوه يک، دو ماه و نيم براي مذاکره درباره جزييات وقت در نظر گرفتند تا اطمينان يابند جزييات اجراي اين توافق سياسي منعکس کننده تعهدات ايجاد شده در اين توافق سياسي باشد.بنابراين من اذعان مي کنم پيچيده است.نکته دوم اين است که آمريکا و شرکاي بين المللي متعهد به راهبردي هستند که من قبلا آن را توصيف کرده ام و آن ضرورت حفظ ساختار تحريم ها است طوري که اگر ما پي برديم ايراني ها در حال منحرف شدن از تعهداتي هستند که قبلا داده اند،ما- منظورم فقط آمريکا نيست بلکه جامعه بين المللي است -اين توانايي را داشته باشيم اين تحريم ها را بازگردانيم.بار ديگر اذعان مي کنم مکانيسم انجام اين کار دشوار است اما در حال تلاش در اين زمينه هستيم.

وي گفت:ايراني ها که در طرف ديگرميز مذاکره نشستند،در عوض تخفيف تحريم ها در حال دادن تعهدات بسيار جدي درباره برنامه هسته اي خود هستند وآنها به نظر ما درباره نحوه حل اين مسئله و رسيدن به توافق مايل هستند. بنابراين بايد کار زيادي انجام شود اما راهبردي که ما آن را دنبال مي کنيم راهبردي است که بهترين راه براي ما جهت جلوگيري از دستيابي ايران به سلاح هسته اي است و اين راهبردي است که جامعه بين المللي آن را تاييد کرده است.

جاش ارنست درباره شيوه هاي تخفيف تحريم ها گفت:ما مي خواهيم اين کار را به شيوه اي انجام دهيم که علاوه بر نگراني هاي آمريکا به نگراني هاي مطرح شده برخي از کشورها در جهان در اين زمينه پاسخ دهيم.

خبرنگاري پرسيد آيا آمريکا مايل است قبل از کاهش کامل ذخاير اورانيوم غني شده ايران ويا توقف توليد سانتريفوژها تحريم ها را به عقب بازگرداند؟

جاش ارنست گفت:من نمي توانم در اين مورد خاص توضيح دهم.ما در اينجا درحال مذاکره براي توافق نيستيم.ما نشان داده ايم که ايران بايد قبل ازاين که آمريکا تخفيف تحريم ها را بررسي کند، گام هايي براي بستن همه مسيرهاي رسيدن به سلاح هسته اي بردارد.ما مي خواهيم گام هاي مهم و ملموس ايران براي بستن همه مسيرهاي رسيدن به سلاح هسته اي و همکاري با بازرسي هاي سرزده باشيم.سپس ما مي توانيم درباره تخفيف مرحله اي تحريم ها کار کنيم.اين تخفيف تحريم ها فقط زماني شروع خواهد شد که ايران گام هاي قابل توجه،محسوس و قابل راستي آزمايي را آنطور که درباره کوتاه کردن يا محدود ساختن برنامه خود متعهد شد، بردارد.

پرسش اين است که چگونه مي تواند اين کار انجام شود.چه گام هايي را ايران در عوض چه نوع تخفيف تحريم ها برخواهد داشت زيرا ما به صورت روشن گرفتيم ايران نخست همه تخفيف تحريم ها را بدست نخواهد آورد.بنابراين اين پرسش به وجود مي آيدکه آنها چه گام هايي را براي دريافت مقداري تخفيف تحريم ها برخواهند داشت.اين در دستور مذاکراتي است که در چند ماه آينده صورت خواهد گرفت.

سخنگوي کاخ سفيد تصريح کرد:ما به صراحت بسيار نگراني هاي خود را درباره يمن و به صورت علني بيان کرده ايم. در عين حال اين نگراني ها را به صورت خصوصي نيز با ايراني ها مطرح کرده ايم.

به گزارش مونيتورينگ خبرگزاري صدا و سيما، جان ارنست در نشست خبري در جمع خبرنگاران گفت:«ما در تلاش هستيم براي مناقشه جاري در ليبي به راه حل سياسي دست پيدا کنيم. گروههاي مختلفي از افراطيون در حال حاضر در ليبي فعاليت مي کنند زيرا دولت مرکزي قدرتمند در ليبي وجود ندارد که بتواند نظم و امنيت را در اين کشور حاکم کند. جامعه بين المللي و ازجمله ايالات متحده به شدت نگران وضع ليبي هستند. ما از تلاشهاي سازمان ملل متحد و رويه مدنظر آن حمايت مي کنيم که براساس آن، تلاش مي شود طرفهاي مطرح در ليبي در سر ميز مذاکره حاضر شوند و نظم و امنيت بار ديگر به ليبي بازگردد.»

خبرنگار ديگري در ادامه درباره تفاهم لوزان پرسيد و گفت:« پيش از اينکه چارچوب موردتوافق اخير حاصل شود شما مي گفتيد شانس رسيدن به توافق هسته اي، پنجاه-پنجاه است. باتوجه به مطالب متفاوتي که مقامات ايران و آمريکا درخصوص اين چارچوب مورد توافق مطرح مي کنند آيا شانس رسيدن به توافق هسته اي از پنجاه-پنجاه کمتر شده است؟»
جاش ارنست در پاسخ گفت:« نمي خواهم رقمي در اين خصوص بيان کنم. بايد مدنظر داشت در نوامبر دو هزار و سيزده که ايالات متحده به همراه جامعه بين المللي با ايران به توافقي موقت رسيد يعني طرح مشترک اقدام، همين وضع وجود داشت. در آن زمان نيز ابتدا درماه نوامبر به چارچوبي سياسي دست يافتيم و چندماه بعد از آن درباره جزييات فني مسائل بحث و مذاکره شد. وقتي اين جزييات فني مشخص شد، پايه و اساسي بوجود آمد که به شکل گيري توافق اخير منجر شد. آن موقع هم وقتي چارچوب سياسي حاصل شد، شکايتهاي مشابهي مطرح بود. در آن زمان هم جمهوري خواهان مي گفتند که توافق حاصل شده وحشتناک است. همان جمهوري خواهان حالا مي گويند بايد طرح مشترک اقدام به قوت خود باقي بماند. نکته ديگر قابل توجه اين است که ايران در آن زمان هم تلاش مي کرد روايت خودش را از توافق مطرح کند و اختلافهايي با ايالات متحده درباره اين توافق بيان کند. اما واقعيت اين است که مذاکرات انجام شد و موفقيت آميز بود و جزييات فني مشخص شد و طرح مشترک اقدام ، نهايي شد. به همين علت است که من نگران سخناني نيستم که در حال حاضر از جانب ايران مطرح مي شود. آنچه بر آن تمرکز داريم، گفتگوهاي جاري است که براساس آن تلاش مي کنيم جزييات فني اين توافق را مشخص کنيم و اطمينان حاصل کنيم که توافق فني نهايي را در اختيار داريم که منعکس کننده پارامترهاي اصلي موردتوافق در چند هفته پيش است.»

خبرنگار پرسيد.. آيا استفاده ايران از واژگاني همانند فريبکارانه و ناصادق درباره اظهارات مقامات آمريکايي، براي دولت آمريکا نگران کننده نيست؟

جاش ارنست در پاسخ به صورت کنايه آميز گفت:« شما به برخي از واژگان مطرح در اين باره اشاره کرديد که کمترين بار توهين آميز را داشتند!»

خبرنگار پرسيد.. با اين اوصاف، چرا حضور وليعهد امارات عربي متحده در آمريکا حائز اهميت است؟ آيا شما با نگراني هاي وي درباره احتمال دستيابي ايران به تسليحات هسته اي هم عقيده هستيد؟

جاش ارنست در پاسخ گفت:« وليعهد امارات عربي متحده و همچنين کل دولت امارات عربي متحده، واقعا نگراني هايي درخصوص توانايي ايران براي دستيابي به تسليحات هسته اي دارند. به همين علت است که ايالات متحده به همراه جامعه بين المللي، تلاشهايي را هدايت مي کند که براي جلوگيري از دستيابي ايران به تسليحات هسته اي است. به نظر رئيس جمهور ايالات متحده، ديپلماسي جاري بهترين راه براي جلوگيري از دستيابي ايران به جنگ افزارهاي هسته اي است. در ملاقات ما با اماراتي ها در اين باره صحبت مي شود. يکي ديگر از مسائلي که در اين ديدارها مطرح مي شود، همکاري قوي در حوزه امنيتي است. امارات عربي متحده شريکي محکم در ائتلاف عليه دولت اسلامي عراق و شام(داعش) بوده است. امارات عربي متحده، کمکهاي زيادي در اين خصوص داشته است که برخي از آنها عبارتند از کمکهاي نظامي بطوريکه هواپيماهاي جت شکاري امارات عربي متحده در داخل سوريه عمليات مي کنند. ما با امارات عربي متحده در تلاشها به منظور مقابله با تامين مالي اين گروهها همکاري کرده ايم. اين کارها براي مقابله با دولت اسلامي عراق و شام(داعش) و درنهايت هم نابود کردن اين گروه، براي ما اولويت دارد. ما مي خواهيم شبکه مالي اين گروه را از بين ببريم. امارات عربي متحده نقش مهمي در اين زمينه ايفا مي کند. يکي ديگر از کمکهاي امارات عربي متحده ، کمک به هماهنگي تلاشها عليه حضور عناصر خارجي در جمع دولت اسلامي عراق و شام(داعش) و ملحق شدن آنها به اين گروه است. ما قدردان نقش مهم امارات عربي متحده در کنار ايالات متحده و جامعه بين المللي براي مقابله با دولت اسلامي عراق و شام (داعش) و نابود کردن اين گروه هستيم.»

جاش ارنست در پاسخ به سوالي درباره اقدامات آمريکا براي محافظت از مسيحيان جهان درمقابل افراطيون گفت:« ما مصمم هستيم با هراقدام افراطي مقابله کنيم که بخواهد افراد را به علت اعتقادهاي ديني شان هدف قرار بدهد. اقدامات اين گروههاي افراطي عليه ارزشهاي آمريکا و برخلاف ارزشهاي جهان شمول انساني است که همه انسانها بايد از آنها بهره مند باشند. به همين علت است که ايالات متحده به همراه متحدانش در جامعه بين المللي ، اقداماتي در داخل عراق صورت داده است تا از گروه ايزدي ها درمقابل دولت اسلامي عراق و شام(داعش) محافظت کند. ما در شمال شرقي سوريه نيز اقداماتي براي محافظت از مسيحيان اين کشور صورت داده ايم که در معرض خطر اقدامات دولت اسلامي عراق و شام(داعش) قراردارند. بنابراين مي بينيد که ما براي محافظت از اقليتهاي ديني ها اقدام مي کنيم قطع نظر از اينکه از چه گروهي باشند.»

خبرنگار ديگري در ادامه اين نشست خبري پرسيد.. پنج بعلاه يک تاکيد دارد که مذاکرات با ايران فقط درباره رفتار هسته اي ايران است و نه اينکه درباره بازداشت روزنامه نگاران يا حمايت اين کشور از تروريسم باشد. آيا رئيس جمهور آمريکا نگران است که رفتارهاي ايران در حوزه هاي غيرهسته اي سبب پيچيده شدن روند مذاکرات تا ماه ژوئن شود؟

جاش ارنست در پاسخ گفت:« پنج بعلاوه يک همچنان درمقابله با برنامه هسته اي ايران متحد است. پنج بعلاوه يک تاکيد دارد که ايران همه مسيرهاي منتهي به سلاحهاي هسته اي را ببندد و با بازرسي هايي همکاري کند که شديدترين بازرسي هاي اعمال شده درباره برنامه هسته اي يک کشور تاکنون است. توافق نهايي که بتوانيم درباره آن به اتفاق نظر برسيم، دربرگيرنده اين نکته خواهد بود. ايران بايد به تعهدات جدي خودش عمل کند. برخي از بخشهاي کليدي برنامه هسته اي ايران بايد مهار شود و يا به عقب بازگردانده شود. اقدامات ايران درحوزه هايي ازقبيل حمايت از تروريسم، بي ثبات کردن منطقه ازطريق کارهايي همانند انتقال سلاح به حوثي ها، ايجاد مشکل براي نزديکترين متحد منطقه اي ما يعني اسرائيل و يا حتي بازداشت غيرقانوني آمريکايي ها، همچنان مدنظر است. البته بايد توجه داشت که اين اقدامات درمقايسه با ايران مسلح به سلاح هسته اي، خطر کمتري دارد و به همين علت است که تلاشهاي مصممي از جانب رئيس جمهور آمريکا و جامعه بين المللي صورت مي پذيرد تا از دستيابي ايران به جنگ افزارهاي هسته اي جلوگيري شود. البته اين سخن به معناي آن نيست که براي ما مهم نيست که ايران در حمايت از گروههاي تروريستي در جهان چه کارهايي انجام مي دهد. ما واقعا به اين مسئله توجه مي کنيم و تاکيد داريم که ايران اين اقداماتش را متوقف کند. تحريمهاي زيادي عليه ايران به علت اقدامات تروريستي و حمايت از گروههاي تروريستي اعمال شده است. حتي اگر به توافق هسته اي دست پيداکنيم، اين تحريمها همچنان به قوت خود باقي خواهد ماند. حتي اگر به توافقي دست پيدا کنيم که برخي از تحريمهاي مربوط به برنامه هسته اي ايران را برداريم ، بازهم تحريمهاي فوق (در حوزه هاي غيرهسته اي) به قوت خود باقي خواهد ماند. بنابراين مي بينيم که مطالب ديگر مطرح مهم هستند و براي ايالات متحده اهميت دارند. ما همچنان نگراني هاي خود را درباره رفتارهاي ايران به اين کشور بيان خواهيم کرد. بار ديگر مي گويم که به همين علت ، به شدت تلاش مي کنيم تا به توافقي دست پيدا کنيم که مانع از دستيابي ايران به جنگ افزارهاي هسته اي شود. ايران مسلح به سلاح هسته اي مي تواند حمايتي از تروريستها داشته باشد که حتي از حمايت کنوني اين کشور از اين گروهها، خطرناکتر باشد.»

خبرنگار ديگري در ادامه پرسيد.. آيا کاخ سفيد نگران اين نيست که حمايت ايران از شبه نظاميان حوثي ها افزايش يابد؟ اين اقدامات ايران براي منطقه چه پيامدهايي دارد؟

جاش ارنست در پاسخ گفت:«من در موقعيتي نيستم که درباره خبر اخير وزارت دفاع براي استقرار شناور آمريکايي در منطقه اظهارنظر کنم. در مجموع بايد بگويم که ما نگران حمايت مستمر ايران از حوثي ها هستيم. چند هفته پيش وزير امورخارجه ايالات متحده در اين خصوص صحبت کرد. شواهدي مشاهده کرده ايم دال بر اينکه ايران به حوثي هاي يمن سلاح مي دهد و شکلهاي ديگري از پشتيباني ها را هم از اين گروه دارد. اين حمايتها فقط سبب تشديد خشونتها در اين کشور مي شود. يمن کشوري است که درگيري هاي بسيار زياد، مشکلات زيادي براي آن بوجود آورده است. در داخل يمن، مشکل فوري انساني وجود دارد. اين خطر جدي وجود دارد که بي ثباتي سياسي مستمر در داخل يمن، سبب شود گروههاي افراطي بيشتري در اين کشور رشد کنند. اينها دقيقا همان اقدامات بي ثبات کننده اي هستند که هنگام سخن گفتن درباره اقدامات بي ثبات کننده ايران در خاورميانه، بايد مدنظر داشت. ما به صراحت بسيار اين نگراني ها را به صورت علني بيان کرده ايم. درعين حال اين نگراني ها را به صورت خصوصي نيز با ايراني ها مطرح کرده ايم. طرف ايراني از نگراني ما درباره حمايت مستمر اين کشور از حوثي ها از طريق ارسال محموله هاي بزرگ سلاح کاملا مطلع است.»

694 نمایش

نظر دادن