تاریخ انتشار: شنبه, 22 فروردين 1394 ساعت 09:22

خطیب جمعه تهران: هیچ ربطی به آن فضول ها ندارد که ما چه سلاح هایی داریم

  خطیب جمعه تهران با اشاره سخنان مهم رهبر انقلاب اسلامی درباره مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ و بیانیه سوئیس گفت:بیانات مقام معظم رهبری درباره این موضوع بسیار روشنگرانه بود و ایشان موضع نظام را درباره مذاکرات بسیار شفاف بیان کردند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما ،حجت الاسلام و المسلمین سید احمد خاتمی در خطبه های نمازجمعه تهران با اشاره به نامگذاری سال از سوی رهبر انقلاب با عنوان «دولت ، ملت ، و همدلی و همزبانی» خاطرنشان کرد: این نامگذاری حاصل کار کارشناسی عمیق و گسترده بوده و امید است رسانه ملی این نامگذاری و رهنمودهای مقام معظم رهبری را که راهبردی است دست کم نگیرد و به آن بپردازد.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه به سخنان مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره مذاکرات ایران با گروه 1+5 و بیانیه سوئیس اشاره کرد و گفت : بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره این موضوع بسیار روشنگرانه بود و ایشان موضع نظام را درباره مذاکرات بسیار شفاف بیان کردند و ما از خداوند منان سپاسگزاریم که نظام را در دست فقیهی اینچنین قرار داده است و کشور با دین و حکمت به زیبایی اداره می شود .

خطیب نماز جمعه تهران گفت : نباید درباره بیانیه ای که هنوز زمان دارد ذوق زدگی کرد چرا که این مسئله هم به زیان مذاکره کنندگانمان و هم موجب سوء استفاده دشمنان می شود.

حجت الاسلام والمسلمین خاتمی با اشاره به تایید تیم مذاکره کننده و اعتماد مقام معظم رهبری به آنان گفت : ما نیز همین اعتقاد را داریم و معتقدیم که تحلیلگران باید به گفتار تیم مذاکره کننده کشورمان اعتماد کنند و پرهیز بکنند از اینکه فلان مقام خارجی یا امریکایی چه چیزی را گفته است .

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری همه مسائل را زیرنظر دارند و خطوط قرمز را مشخص می کنند تاکید کرد : اینکه بگوییم رهبری در ریز مذاکرات هستند همان طور که ایشان دیروز گفتند سخنی نادرست و خلاف واقعیات است .

حجت الاسلام والمسلمین خاتمی با اشاره به اینکه بیانیه قرار است در تیرماه تنظیم شود گفت : باید اجازه اظهارنظر به موافقان و مخالفان را داد و آنها هم باید به صورت منصفانه و منطقی صحبت کنند و خلاف واقع نگویند و مسئولان هم منطقی پاسخ بدهند نه اینکه خدای نکرده تحقیر کنند یا فحش بدهند ؛ اینکه گفته شود مخالفان همنوا با صهیونیست ها و امریکاییها هستند درست نیست ممکن است موافقان و مخالفان مسائلی را مطرح کنند که در طول مذاکرات کاربرد داشته باشد .

قدردانی از صدا و سیما

وی در همین زمینه از صدا و سیما به خاطر پخش اظهارنظرموافقان و مخالفان بیانیه سوئیس قدردانی کرد .

خاتمی گفت : امیدواریم موافقان و مخالفان در نقد مذاکرات طبقه بندی مسائل را رعایت کنند اگر چه مردم محرم هستند اما اگر مسائلی به گوش نامحرمان برسد این خلاف منافع ملی است و اقتضا می کند این مسئله را رعایت کنند.

خطیب جمعه تهران همچنین با غیرقابل اعتماد دانستن طرف مذاکره ایران گفت : همان طور که مقام معظم رهبری اشاره کردند طرف مقابل بسیار ناصالح ، لجوج و اهل دبه درآوردن است و همانطور که دیدید هنوز جوهر بیانیه خشک نشده اتحادیه اروپا تحریم های جدیدی را علیه جمهوری اسلامی ایران وضع کرد و این رفتار مصداق تذکر رهبری در عدم اعتماد به آنهاست و خوشبختانه مردم و مسئولان این موضوع را می دانند و مانند دوران اول انقلاب می گویند مرگ بر امریکا .

خطیب جمعه تهران با اشاره به ولادت بنیانگذار جمهوری اسلامی و گرامیداشت یاد و خاطره ایشان گفت:یاد و خاطره این بزرگمرد را گرامی می داریم و امروز حاکمیت اسلامی ، استقلال و عزت کشور و بیداری جهان اسلام همه مدیون ایشان است .

همه تحریم ها باید یکجا لغو شود

خطیب جمعه تهران تأکید کرد: طبق خطی که مقام معظم رهبری برای مذاکرات معین کردند؛ فقط توافقی مورد تأیید ملت ایران است که همه تحریم ها یکجا در روز توافق لغو شود.

خاتمی گفت: انتظار می رود در جای جای مذاکرات، مسئولان مذاکره کننده، نماینده ملت باشند؛ ملتی که می بینید فریاد مرگ بر آمریکای آنان با شکوه اول است.

وی با تأکید بر لزوم لغو یکجای تحریم ها افزود: طرح هایی مانند این که شش ماه دیگر، یک سال دیگر و راستی آزمایی همه اش دبه درآوردن است و به هیچ عنوان مذاکره کنندگان ما زیر بار آن نخواهند رفت؛ این ملت بازی های آنها را شناخته است و تن به آن نخواهد داد.

امام جمعه موقت تهران گفت: نکته هشتم در باب مذاکرات این است که مذاکره کنندگان فقط در عرصه هسته ای حق مذاکره دارند و حق ندارند درباره مسائل نظامی مذاکره کنند و ذره ای نباید از توسعه نظامی کشور کاسته شود.

حجت الاسلام والمسلمین خاتمی توسعه نظامی را بازوی اقتدار ملت دانست و تصریح کرد: هیچ ربطی به آن فضول ها ندارد که ما چه سلاح هایی داریم و چه سلاح هایی نداریم، ما سلاح های نظامی بازدارنده مان محکم به راهش ادامه می دهد، فقط یک خط قرمز داریم و آن این است که بمب اتم نمی سازیم اما باقی اینها همه اش حق ماست که این ملت بزرگ به فضل الهی پی خواهد گرفت.

وی همچنین گفت: اصلاً ماهیت انقلاب ما حمایت از مظلومان عالم است، اگر ما دست از آنان برداریم و کمکشان نکنیم، انقلاب هویتش را از دست داده است؛ نباید حاصل این مذاکرات دست برداشتن از حمایت معنوی از مظلومان عالم باشد.

خطیب جمعه تهران افزود: نکته دیگر در مذاکرات آن است که تیم مذاکره کننده در تنظیم قرارداد مواظب واژه ها باشند، مراقب باشند که واژه های کشدار و قابل تأویل دام دشمنان شماست؛ همانطور که مقام معظم رهبری در گذشته فرمودند قرارداد باید کاملاً شفاف و بدون تأویل تدوین شود.

حجت الاسلام والمسلمین خاتمی دو نکته را در باب مذاکرات خطرناک دانست و اظهار داشت: نخست آنکه نباید خروجی مسائل هسته ای، اختلاف و دو قطبی کردن کشور باشد، مسئله هسته ای مسئله یک قوه نیست مسئله فراقوه ای و مسئله نظام است.

وی با تأکید بر اینکه مسئله هسته ای مطلقاًَ مسئله فردی و جناحی نیست اضافه کرد: نباید این مسائل دستمایه اختلاف باشد.

خطیب جمعه تهران افزود: نباید کسانی از این مسائل استفاده جناحی و حزبی کنند؛ از حالا برای انتخابات پایان سال دانه نپاشند، چه موافق و چه مخالف این کار را انجام دهد، سوء استفاده از سرمایه های ملی است.

مذاکرات فقط در عرصه هسته ای است

حجت الاسلام والمسلمین خاتمی همچنین گفت: این مذاکرات فقط در عرصه هسته ای است و در هیچ عرصه دیگری نیست؛ در موضوع رابطه با آمریکا که اصلاً مطرح نیست زیرا هنوز آمریکا شیطان بزرگ است.

وی افزود: البته این می تواند محک باشد تا ببینیم چطور امتحان می دهند، بعد درباره آن تصمیم می گیریم، تا کنون که آمریکایی ها نمره بدی گرفتند و نشان دادند که هیچ قابل اعتماد نیستند.

تحولات یمن

خطیب جمعه تهران در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تحولات یمن انقلاب این کشور را از جنس انقلاب اسلامی ایران دانست و گفت: ملت ایران 36 سال قبل شعار استقلال آزادی جمهوری اسلامی سر دادند و گفتند می خواهند خود بر سرنوشتشان مسلط باشند و بیگانگان برایشان تصمیم نگیرند، این خواسته انقلابیون یمن نیز هست.

حجت الاسلام والمسلمین خاتمی افزود: دنیای استکبار که نان دموکراسی را می خورد هم ریاکارانه و هم جنایتکارانه عمل می کند؛ شما مگر ادعا نمی کنید حاکمیت مردم را می خواهید و دم از دموکراسی نمی زنید؟

وی گفت: دموکراسی این است که مردم به صحنه بیایند و سرنوشت خود را تعیین کنند، حالا مردم یمن به صحنه آمده اند و دنیا تظاهرات آنها را دیده است، چرا از کشوری حمایت می کنید که به این مردم تهاجم و تجاوز نظامی می کند؟ این ریاکاری است.

خطیب جمعه تهران افزود: از همین خطبه که صد و بیست و پنجمین خطبه بنده است ، دهها بار گفته ایم که والله دنیای استکبار دروغ می گوید که حامی دموکراسی و حقوق بشر است؛ تنها چیزی که برای آنها مطرح نیست همین چیزهاست؛ آنان فقط منافع خود را می خواهند.

به جای حمایت از مظلوم از متجاوزان حمایت می کنند

حجت الاسلام والمسلمین خاتمی گفت: اقدام آنان جنایتکارانه است به این علت که نمی بینند وحشیانه کودکان و زنان را می کشند و بیمارستان ها را ویران می کنند اما با کمال وقاحت به جای حمایت از مظلوم از متجاوزان حمایت می کنند.

وی افزود: جنس هجمه عربستان به یمن؛ جنس هجمه صهیونیست ها به غزه است و همانند آنان عمل می کنند؛ سعودی ها صدها نفر از مردم عادی اعم از صدها کودک زیر پنج سال و صدها زن را کشته و مجروح کرده اند، مساجد، مدارس و بیمارستان ها را ویران کرده اند، صهیونیست ها هم در غزه همین کارها را می کردند.

خطیب جمعه تهران جنگ عربستان علیه یمن را جنگی به نیابت از صهیونیست ها برای ویران کردن کشوری اسلامی دانست و خطاب به رژیم سعودی گفت: شما در پی چه هستید؟ اگر در پی روی کار آوردن رژیمی همسو با خود در یمن هستید، واقعاً کور خوانده اید.

حجت الاسلام والمسلمین خاتمی ادامه داد: روز به روز نفرت مردم و حتی هواداران عربستان در یمن از سعودی ها بیشتر می شود زیرا وحشیانه مردم بی گناه را می کشند، کی کشتن، جنایت و وحشی گری محبوبیت آورده است؟ تردید نکنید که در این عرصه به هدفتان نمی رسید؛ بله به هدف مد نظر صهیونیستها که ویران کردن کشوری اسلامی است می رسید.

وی خطاب به سران سعودی اظهار داشت: تردید نکنید که شکست خورده این عرصه هستید، یک علتش همان است که مقام معظم رهبری فرمودند که قدرت شما از صهیونیست ها بیشتر نیست و غزه به مراتب کوچکتر از یمن است، صهیونیست ها در غزه شکست خوردند شما هم مطمئناً در این کشور شکست خواهید خورد.

خطیب جمعه تهران افزود: این کشور کشوری جنگجو است و بالفعل یک میلیون رزمنده بسیجی دارد که با جنگ های چریکی آشنا هستند، این همه وحشیانه بمباران می کنید در حالی از بیست استان یمن 18 استان به طور کامل در تسلط انقلابیون است و آنها در دو استان دیگر نیز حضور دارند.

حجت الاسلام والمسلمین خاتمی گفت: پیداست که شما شکست خورده اید تا دیر نشده است پرونده تان را سیاه تر نکنید، عقب نشینی و کشتن مظلومان را قطع کنید.

وی خطاب به سران سعودی تأکید کرد: بدانید که حق طلبان عالم رژیم و مسئولان عربستان را جنایتکار جنگی خواهند شناخت و خواهان محاکمه و مجازات آنان خواهند شد.

ماجرای تعرض به دو نوجوان زائر ایرانی

خطیب جمعه تهران در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تعرض به دو نوجوان زائر ایرانی در فرودگاه جده گفت: این حادثه تلخ برای غیرت ایران اسلامی و لکه ننگ برای دولت عربستان است.

حجت الاسلام والمسلمین خاتمی خطاب به مسئولان سعودی تصریح کرد: شما نامتان را خادم الحرمین شریفین گذاشته اید؟ این چه خدمتی است که آمدید زائری که از زیارت خانه خدا و حرم نبوی برگشته است این چنین رذیلانه با او برخورد می کنید.

وی گفت: از ساعت نخست این ماجرا، مسئولان به ویژه در بعثه مقام معظم رهبری در جریان قرار گرفتند و به وظایفشان عمل کردند.

امام جمعه موقت تهران افزود: این آخرین اهانت آنان نیست، خطبای مسجدالحرام و مسجدالنبی هر جمعه به تشیع و ایران اسلامی اهانت می کنند، نمی گذارند زائران ما در بقیع زیارتنامه بخوانند و به روحانیون کاروان ما اهانت می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین خاتمی هشدار داد: ما در روزهای آینده منتظریم شاهد اشد مجازات برای این اراذل و اوباش باشیم وگرنه از نظام، دولت و مجلس شورای اسلامی انتظار برخورد قاطع با این دولت سرکش داریم.

752 نمایش

نظر دادن