تاریخ انتشار: چهارشنبه, 12 فروردين 1394 ساعت 13:41

آخرين خبرها از لوزان؛ نشست مشترک هيئت‌هاي مذاکره‌کننده ايران و ۱+۵ آغاز شد

  گفتگوهاي ايران و گروه ۱+۵ امروز چهارشنبه (12 فروردين) در لوزان سوييس پيگيري مي‌شود. روز گذشته وزراي خارجه ايران و 5+1 پنج دور به گفتگو نشستند و پس از آن وزير خارجه کشورمان در جمع خبرنگاران گفت: راه‌حل براي اکثر موضوعات پيدا شده و نگارش توافقنامه از فردا ‌آغاز مي‌شود.

آخرين خبرها از مذاکرات هسته اي لوزان سوئيس (چهارشنبه 12 فروردين) را در زير مشاهده مي نماييد:

 
13:24/ آغاز نشست مشترک هيئت‌هاي مذاکره‌کننده ايران و گروه ۱+۵
تسنيم/ نشست مشترک هيئت‌هاي مذاکره‌کننده هسته‌اي ايران و گروه ۱+۵ بار ديگر در لوزان سوئيس برگزار شد.
 
13:07/ الميادين: تنها به فاصله شب تا صبح فضاي مذاکرات مثبت شد
آنا/ خبرنگار شبکه خبري «الميادين» با ابراز تعجب نسبت به تحولات صورت گرفته از شب گذشته تا صبح امروز از فضاي بسيار مثبت در ميان مذاکره‌کنندگان خبر داد.
 
13:05/ آغاز نشست داخلي وزراي خارجه ۱+۵ بدون حضور "وانگ يي،‌ فابيوس و لاوروف"
فارس/ منابع رسانه‌اي امروز چهارشنبه گزارش دادند که نشست داخلي وزراي خارجه گروه ۱+۵ بدون حضور وانگ يي،‌ لوران فوبيوس و سرگئي لاوروف که در لوزان نيستند،‌ آغاز شد.
 
13:01/ ايتارتاس: سند سياسي توافق نامه هسته اي دو صفحه اي است
واحد مرکزي خبر/ خبرگزاري ايتارتاس از لوزان گزارش داد:يک ديپلمات بلندپايه روز چهارشنبه اعلام کرد سند سياسي که تلاش مي شود تا پايان امروز تهيه شود، دو صفحه اي است. 
 
13:00/ نشست صالحي و مونيز پايان يافت
واحد مرکزي خبر/ شبکه تلويزيوني العالم لحظاتي پيش در خبري فوري به نقل از خبرنگار خود گزارش داد؛ نشست علي اکبر صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي ايران با ارنست مونيز وزير انرژي آمريکا در لوزان سوئيس پايان يافت.
 
12:28/ وزير خارجه انگليس: تفاهم گسترده‌اي در مذاکرات ايران حاصل شد اما پاره‌اي اختلافات بايد حل شوند
فارس/ وزارت خارجه انگليس در بيانيه‌اي از حصول «تفاهم گسترده» در مذاکرات هسته‌اي بين ايران و 1+5 خبر داده اما افزوده هنوز پاره‌اي اختلافات بر جا مانده‌اند که بايد حل شوند.
 
12:10/ وزير خارجه چين: در موضوعات کليدي مذاکرات هسته‌اي "پيشرفت قابل ملاحظه" حاصل شده است
فارس/ در بيانيه وزارت خارجه چين به نقل از وانگ يي وزير خارجه آمده که «پيشرفت قابل ملاحظه در موضوعات کليدي» موجود در مذاکرات هسته‌اي لوزان حاصل شده است.به گزارش رويترز، در بيانيه منتشر شده وزارت خارجه چين همچنين به نقل از وانگ يي درباره فضا و روند مذاکرات لوزان آمده که دو طرف مذاکرات هسته‌اي «به هم نزديک‌تر شده‌اند».
 
12:09/ لاوروف مذاکرات هسته‌اي را ترک کرد
فارس/سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه مذاکرات هسته‌اي بين ايران و گروه ۱+۵ را ترک کرد.
 
11:56/ آغاز جلسه صالحي و مونيز با محور مسائل فني
مهر/ جلسات داخلي کارشناسان و معاونان دو طرف به طورجداگانه در حال برگزاري است.دقايقي پيش جلسه علي اکر صالحي و ارنست مونيز با محوريت موضوعات فني آغاز شد.
 
11:46/ رويترز: توافق در تمامي ابعاد کليدي انجام نشده است
مهر/ خبرگزاري رويترز به نقل از يک ديپلمات نزديک به مذاکرات هسته اي خبر مربوط به توافق ايران با 6 قدرت جهاني درباره اصول تمامي ابعاد کليدي را رد کرد.
 
11:15/ نشست پوتين با شوراي امنيت روسيه درباره مذاکرات هسته‌اي ايران
فارس/ «ولاديمير پوتين»، رئيس‌جمهور روسيه روز سه‌شنبه در نشست با «شوراي امنيت روسيه» تحولات يمن، اوکراين و رايزني‌هاي هسته‌اي جاري بين ايران و گروه ۱+۵ را مورد بحث و بررسي قرار داد.
 
11:01/ سناتور آمريکايي: بايد مذاکرات هسته‌اي با ايران را ترک کنيم
تسنيم/ يک سناتور آمريکايي تاکيد کرد که وزارت خارجه آمريکا بايد به جاي طولاني کردن مذاکرات، گفتگوها بر سر دستيابي به چارچوب سياسي يک توافق جامع هسته‌اي با ايران را متوقف کند.
 
10:12/ مقام آمريکايي: بر سر همه موضوعات توافق نشده است
فارس/ در حالي که وزراي خارجه ايران و روسيه از پيشرفت در مذاکرات هسته‌اي خبر داده‌اند، يک مقام ارشد ناشناس آمريکايي گفته که «بر سر همه موضوعات توافق نشده است».
 
06:14/ ايران هسته‌اي نوشت: توافق در لوزان نهايي شد
ايران هسته‌اي/ سرگي لاوروف بامداد چهارشنبه 12 فروردين به وقت لوزان به خبرنگاران در محل هتل بوري واژ لوزان گفت ايران و 1+5 بر سر مسائل کليدي به توافق رسيده اند. محمد جواد ظريف اين موضوع را تاييد کرده و گفته است کار نگارش توافق روز چهارشنبه انجام مي شود. معني اينکه «توافق انجام شده يک توافق سياسي است»، اين است که توافق فاقد جزئيات است.

06:14/ آمريکا: هيچ اولتيماتومي به ايران نداده‌ايم
واحد مرکزي خبر/ خبرگزاري رويترز گزارش داد: يک مقام ارشد آمريکا روز سه‌شنبه اين گزارش را رد کرد که شش قدرت جهاني به ايران اولتيماتوم داده‌اند تا سحرگاه روز چهارشنبه به وقت محلي تصميم خود را درباره توافق هسته‌اي اعلام کند.
 
05:16/ اوباما نشست شوراي امنيت ملي را براي بررسي تحولات توافق هسته‌اي ايران برگزار مي‌کند
تسنيم/ رسانه‌ها از برگزاري نشست شوراي امنيت ملي آمريکا به دستور اوباما براي بررسي تحولات توافق برنامه هسته‌اي ايران خبر مي‌دهند.

05:14/ فابيوس لوزان را ترک کرد
تسنيم/ "لوران فابيوس" وزير امور خارجه فرانسه لوزان سوئيس را ترک کرد. به گزارش فارس، اعلام شده که فابيوس به منظور شرکت در جلسه هيئت دولت به پاريس رفته و گفته که در صورت لزوم به لوزان باز مي‌گردد.

04:17/ ظريف: راه‌حل براي اکثر موضوعات پيدا شده و نگارش توافقنامه از فردا ‌آغاز مي‌شود
تسنيم/ "محمد جواد ظريف" وزير امور خارجه ايران در جمع خبرنگاران گفت که راه‌حل براي اکثر موضوعات پيدا شده و نگارش توافقنامه از فردا ‌آغاز مي‌شود.
وي افزود: از صبح ساعت هفت و نيم همه هياتهامشغول مذاکره بودند و شايد کمتر از دو تا يک ساعت نماز و استراحت بوده و از همه فرصت استفاده شده است.وزير امور خارجه ايران اضافه کرد: تا الان که ساعت يک و نيم بامداد [به وقت سوئيس] است پيشرفت‌هاي خوبي در صحبت‌ها حاصل شده است و کار ادامه داشته و تصميم گرفته شد از شش و هفت صبح شروع کنيم و اميدواريم بتوانيم فردا به نتيجه برسيم.ظريف در ادامه گفت: در مورد اکثر موضوعات راه حل ها کاملا مشخص شده است.

04:00/ لاوروف: بر روي موضوعات کليدي برنامه هسته‌اي ايران به توافق کلي رسيديم/ ظريف و موگريني توافقنامه را اعلام خواهند کرد
"سرگي لاوروف" وزير امور خارجه روسيه در جمع خبرنگاران روسي از توافق عمومي بر سر تمام مسايل کليدي برنامه هسته‌اي ايران خبر داد.وي همچنين گفت که کارشناسان ايران و گروه 1+5 تهيه پيش‌نويس توافق را آغاز کرده‌اند.وزير امور خارجه روسيه در ادامه گفت که "محمد جواد ظريف" وزير امور خارجه ايران و "فدريکا موگريني" مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا توافقنامه را اعلام خواهند کرد.

03:49/ مذاکرات به وقت اضافه کشيد/ ادامه نشست وزرا از ساعت 8 صبح چهارشنبه به وقت سوئيس
فارس/ نشست وزراي خارجه ايران و 6 کشور تا صبح چهارشنبه متوقف شد و رايزني‌هاي هسته‌اي در لوزان وارد هشتمين روز خود شد.

03:40/ ماري هارف: جان کري روز چهارشنبه همچنان در سوئيس خواهد بود
واحد مرکزي خبر/ سخنگوي وزارت امور خارجه ي آمريکا گفت جان کري روز چهارشنبه همچنان در سوئيس خواهد بود.ماري هارف سخنگوي وزارت امور خارجه ي آمريکا گفت پيشرفت کافي در گفتگوها بدست آمده است که تمديد را تضمين کند چون دو طرف نيازمند آن هستند که موضوعات دشوار را حل کنند.وي افزود:جان کري وزير امور خارجه ي آمريکا که در نظر داشت گفتگوها را ترک کند در شهرلوزان روز چهارشنبه در سوئيس خواهد بود.پرس تي وي افزود:
ديپلمات هاي ارشد ايران ،آمريکا، چين، انگليس، فرانسه، روسيه و آلمان از نخستين ساعات روز سه شنبه چندين دور ديدار برگزار کردند.

03:29/ ايران هسته اي نوشت: آيا مذاکرات لوزان شکست مي خورد؟
ايران هسته اي/ ناظران مي گويند اينکه امريکا با وجود تهديدات سفت و سخت موافقت کرده مذاکرات پس از نيمه شب پايان مارس، ادامه پيدا کند، به اين معناست که توافق را در دسترس مي داند.

03:19/ عقب‌نشيني آلمان از ضرب الاجل سپيده‌دم براي ايران
فارس/ پس از انتشار شايعاتي مبني بر ترک لوزان از سوي وزراي خارجه سه کشور از جمله آلمان، يک ديپلمات آلماني واکنش نشان داد و اين خبر را تکذيب کرد.

03:07/ ويدئوکنفرانس جان کري و اوباما در ميانه گفت‌وگوهاي 1+5 و ايران
فارس/ وزير خارجه آمريکا در ميانه گفت‌وگوهاي فشرده 1+5 و نمايندگان ايران، با رئيس‌جمهور کشورش تماسي ويدئوکنفرانسي برقرار کرده و اوباما را از آخرين تحولات باخبر نموده است.اين خبر را خبرنگار روزنامه صهيونيستي هاآرتص مخابره نموده و گفته که براي ارتباط، از يک خط امن استفاده شده است.

02:27/ تماسهاي پي در پي نتانياهو با وزراي خارجه 5+1 براي جلوگيري از توافق
برنا/ يک منبع آگاه از تماسهاي پي در پي نتانياهو با وزراي خارجه کشورهاي غربي براي جلوگيري از تفاهم هسته اي خبر داد.
02:27/ ديپلمات غربي: فضاي مذاکرات فضاي تهديد نيست
برنا/ يک ديپلمات غربي تهديد ايران به امضاي تفاهم را رد کرد و گفت: فضاي مذاکرات،فضاي تهديد نيست.

02:23/ سناتور جمهوري خواه: بايد ميز مذاکره را ترک کنيم/ افزايش تحريم‌ها بهترين راه حل است
فارس/ سناتور تندروي جمهوري‌خواه در واکنش به ادامه مذاکرات در روز چهارشنبه، با صدور بيانيه‌اي باز هم خواستار ترک ميز مذاکره و افزايش تحريم‌هاي ايران شد.تام کاتن در بخشي از اين بيانيه اش نوشته است: «بهترين راهکار اين است که همين حالا مذاکرات هسته‌اي را ترک کرده و به موضع قدرت بازگرديم. ما بايد تحريم‌هاي تعليق‌شده ذيل برنامه اقدام مشترک را احيا کرده و کنگره هم قادر است بلافاصله تحريم‌هاي تازه‌اي وضع کند.»

02:16/ برنا مدعي شد: يک منبع آگاه از پايان مذاکرات تا ساعت 3 بامداد به وقت لوزان خبر داد
برنا/ يک منبع آگاه از پايان مذاکرات تا ساعت 3 بامداد به وقت لوزان خبر داد و گفت: بيانيه اي در حال آماده شدن است.

02:09/ آمريکا و فرانسه خبرتعيين ضرب الاجل براي ايران را رد کردند
فارس/ پس از «نيکولاس دو روير» فرانسوي، يک مقام ارشد و بي‌نام آمريکايي هم خبر تعيين ضرب‌الاجل سپيده‌دم چهارشنبه براي توافق هسته‌اي را تکذيب کرده است.

02:05/ مقام ايراني: بحث ضرب الاجل سپيده دم از بيخ و بن دروغ است
فارس/ يک مقام ايراني در گفت وگو با يکي از خبرنگاران ايراني اعزامي به لوزان گفته که بحث ضرب الاجل سپيده دم از بيخ و بن دروغ است.پيش از اين يک ديپلمات اروپايي به خبرنگار فرانس 24 گفته بود که در صورت عدم توافق ايران و 1+5 تا سپيده‌دم امروز چهارشنبه، وزراي خارجه فرانسه، آلمان و آمريکا لوزان را ترک مي‌کنند.

02:03/ سخنگوي کاخ سفيد: اکنون زمان آن است که ايران تعهدات جدي بدهد
واحد مرکزي خبر/ سخنگوي کاخ سفيد گفت: اکنون زمان آن است که ايران تعهدات جدي بدهد.جاش ارنست گفت: امروز (سه شنبه) به رئيس جمهور درباره آخرين وضع گفتگوها در سوئيس براي جلوگيري از دستيابي ايران به تسليحات هسته اي گزارش شد. من احتمال تماس رئيس جمهور با اعضاي تيم مذاکره کننده در اواخر امروز را رد نمي کنم.آخرين گزارش هايي که من دريافت کردم نشان مي دهد مذاکره کنندگان ما مصمم هستند و مذاکرات طولاني امروز انجام شد.
01:37/ خبرنگار جروزالم‌پست: خبر ضرب‌الاجل سپيده‌دم براي توافق، نادرست است
فارس/خبرنگار جروزالم‌پست به نقل از يک مقام غربي مي‌گويد که خبر منتشر شده در خصوص تعيين سپيده‌دم چهارشنبه به عنوان آخرين ضرب‌الاجل براي توافق هسته‌اي، نادرست است.

01:35/ ديپلمات غربي مدعي شد: مذاکره‌کنندگان ايراني بازي مي‌کنند
فارس/ يک ديپلمات غربي به خبرنگار فرانس 24 گفته که در جلسه فشرده امشب (سه شنبه) 7 ساعت براي يافتن يک راه‌حل وقت صرف شد ولي ايرانيان هيچ چيز جديد را قبول نکردند و (اوضاع به گونه‌اي است که به نظر مي‌رسد) آنها بازي مي‌کنند.

01:10/ درخواست ديپلمات هاي غربي از مذاکره کنندگان ايران: تا صبح به توافق برسيم
فارس/ خبرنگار بلومبرگ مي‌گويد که نمايندگان 1+5 از مذاکره کنندگان ايراني خواسته‌اند که توافق تا صبح امروز چهارشنبه حاصل شود. خبرنگار فرانس 24 اما روايت دقيق‌تري دارد و مي‌گويد فقط ديپلمات‌هاي اروپايي به ايراني‌ها گفته‌اند که اگر تا صبح توافق حاصل نشود، آنها نخواهد توانست مسائل باقي مانده را حل کنند

00:50/ پنچمين دور مذاکرات وزيران خارجه ايران و 1+5 آغاز شد
ايسنا/ وزيران خارجه ايران و 1+5، به جز چين، براي پنجمين بار در ساعات پاياني سه‌شنبه مذاکرات را از سر گرفتند. 

00:20/ کاخ سفيد: در صورت عدم حصول توافق سياسي براي خروج از مذاکرات منتظر پايان ژوئن نمي‌مانيم
واحد مرکزي خبر/ جاش ارنست، سخنگوي کاخ سفيد: اگر نتوانيم به توافق سياسي دست پيدا کنيم، ديگر تا پايان ماه ژوئن منتظر نخواهيم ماند که ميز مذاکرات را ترک کنيم. مذاکره کنندگان آمريکايي در صورتي تا پايان موعد به مذاکرات ادامه خواهند داد که روندگفتگوها سازنده باقي بماند.
1719 نمایش

نظر دادن