تاریخ انتشار: یکشنبه, 24 اسفند 1393 ساعت 10:05

لاریجانی: حمله به مطهری در شیراز، نه توجیه دینی دارد و نه توجیه انقلابی و نه توجیه قانونی

  رئیس مجلس شورای اسلامی طی سخنانی نسبت به نامه 47 سناتور آمریکایی و حمله عده‌ای به علی مطهری در شیراز واکنش نشان داد.

علی لاریجانی در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس، گفت: بعد از مراسم مفتضح کنگره آمریکا برای اجرای شوی تبلیغاتی نخست وزیر رژیم صهیونیستی که حدود 40 بار آبرو و حیثیت خود را برای حرف‌های پوچ و بی‌محتوای او ریختند اما چون در صحنه بین‌المللی این حرکت محل اعتنا واقع نشده بلکه مورد تمسخر واقع شد، در اقدام نسنجیده دیگری تعدادی از سناتورهای آمریکا طی نامه‌ای ادعایی کردند که از نظر نظامات بین‌المللی به حیثیت و جایگاه حقوقی این کشور ضربه شدیدتری وارد نمود.

وی ادامه داد: این نامه نشان می‌دهد حمایت‌های مالی صهیونیست‌ها چگونه عارضه سبک‌سری سیاسی ایجاد نموده است که در واقع این گروه با دست خود بی‌اعتمادی به آمریکا را برای همگان بامعنا نمود و برای همه دولت‌ها درسطح جهان این سوال را ایجاد نمودند که در روابط دیپلماتیک با کشور آمریکا و یا مذاکره با این دولت در واقع با چه کسی مذاکره می‌کنند؟

رئیس قوه مقننه خاطرنشان کرد: آیا کشورها می‌خواهند با دولتی مذاکره کنند که به غلط مدعی مدیریت جهانی است و تصور می‌کند از اقتدار کافی برخوردار است و یا با هیچ.

لاریجانی همچنین اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب به درستی در این‌باره از واژه سقوط اخلاق سیاسی استفاده کرده‌اند.

وی با بیان این‌که «این اقدام سخیف سنا باید برای مذاکره کنندگان کشور ما توجه بیشتری ایجاد کند»، تصریح کرد: مذاکره کنندگان باید در هر گونه توافقی با گروه 1+5 برای چنین اقدامات ارتجاعی راه گریز را ببندند و با در نظر گرفتن شرایطی این‌گونه اقدامات خدعه‌آمیز را پرهزینه نمایند. به هر ترتیب پاسخ عمل ناپسند عده‌ای از سنا صرفاً اعلام موضع سیاسی نیست بلکه تدبیر هوشمندانه در توافقات جهت خنثی نمودن این کار و پرهزینه کردن آن باید در آینده مورد توجه باشد.

وی یادآور شد: البته گروه 1+5 نیز توجه کند مطابق مصوبه مجلس شورای اسلامی هرگونه نظارت فزون‌تر از NPT صرفاً با لغو تحریم‌ها ممکن می‌گردد.

نماینده مردم قم در مجلس ضمن اعلام حمایت مجلس از تیم مذاکره کننده هسته‌ای، گفت: امیدواریم با توجه به تجربیات گذشته و بساط جدید بی‌اعتمادی که آمریکایی‌ها پهن کردند با دقت عمل کافی گام‌های جدید را بردارند.

به گزارش ایسنا، رئیس مجلس در ادامه صحبت‌های خود به حمله عده‌ای به علی مطهری در شیراز اشاره کرد و گفت: موضوع دیگر قابل بحث اقدام ناپسند و زشتی بود که عده‌ای نسبت به همکار گرامی آقای دکتر علی مطهری انجام دادند که همین‌جا لازم می‌دانم از رئیس‌جمهور و ریاست قوه قضائیه که دستورات اکید برای بررسی موضوع دادند تشکر کنم و امیدوارم با پیگیری جدی این‌گونه اقدامات ناصحیح در کشور ریشه‌کن شود.

رئیس قوه مقننه خاطرنشان کرد: عرض بنده با کسانی است که گاه تصور می‌کنند به خاطر نظام این اقدامات توجیه شرعی یا انقلابی دارد اما سوال این است که مقصود از نظام چیست؟

وی افزود: نظام علی العموم به معنای هویت جمعی است که بر پایه قانون اساسی شکل یافته و یکی از ارکان قانون اساسی آزادی بیان است به خصوص در مورد نمایندگان مجلس که نص قانون اساسی این است که در تمام مسائل داخلی و خارجی می‌توانند اظهارنظر کنند. لذا اقداماتی از این سنخ که برخورد فیزیکی و غیرقانونی به خاطر اظهارنظر فردی آن هم نماینده مجلس صورت پذیرد اقدامی مخالف نظام می‌باشد.

لاریجانی در ادامه به نظر صریح مقام معظم رهبری در قبال این‌گونه اقدامات اشاره کرد که فرمودند خلاف است و کسانی که به نظر ایشان تعهد دارند بدانند و مسئولین را موظف فرمودند که با این‌گونه اقدامات که جلسات را بهم می‌زنند برخورد شود.

وی یادآور شد: از طرفی باید توجه کرد که این سنخ اقدامات فقط تبعات داخلی ندارد؛ بلکه ایران به عنوان مهمترین کشوری در منطقه که دارای ثبات قوی می‌باشد و نظامی دموکراتیک دارد با این روش‌ها در انظار مردم سایر کشورها لطمه جدی می‌خورد. چرا که برخی ذهن‌های بیمار مترصدند که این مسائل را برجسته کنند، نظیر برخی اظهارات نادرست در مورد موقعیت ایران که در این چند وقت بیان شد و دیدیم چگونه مستمسک دیگران برای تخریب وجهه ایران قرار گرفت.

نماینده مردم قم در مجلس همچنین اظهار کرد: بحث در درستی همه عقایدی که مطرح می‌شود نیست بلکه بحث در این است که فایده اظهارنظر آزادانه بیشتر از آن است که به خاطر اطمینان از صحت عقاید نظامی سختگیرانه طراحی کنیم که افراد نتوانند نظرات خود را بیان کنند. لذا شیوه درست در نظامی که آزادی بیان رکن آن است این است که پاسخ نظرات که تصور می‌شود دقیق نیست ارائه گردد. یعنی نوعی گفت‌وگوهای انتقادی در کشور رایج شود.

رئیس قوه مقننه با بیان این‌که طبعاً بیش از 99 درصد آرای مختلف با این روش مورد ارزیابی قرار می‌گیرد که مبنای آن جدال احسن است، تصریح کرد: ممکن است مواردی توهین یا افترا یا شکستن مرزهای امنیت ملی باشد که در این موارد دادگاه‌های صالحه طبق قانون باید رسیدگی کنند نه اقدامات غیرقانونی از این سنخ. چرا که قانون برای رفع همین‌گونه مرافعات وضع می‌گردد نه این‌که هر کس سرخود حتی برای دفاع از حق خود اقدام کند.

لاریجانی در ادامه گفت: حتی اگر تعدی در حد قتل باشد صاحبان دم نمی‌توانند خود بدون مجوز دادگاه عمل کنند. مخصوصاً کسانی که به نوعی محل رجوع عده‌ای هستند و یا قدرتی دارند باید مراقب باشند که نه تنها از گفتار و کردار آنها تلقی مباح بودن این‌گونه اعمال استشمام نشود که باید تلاش نمایند که فرهنگ قانون‌گرایی را که امام (ره) در نظام جمهوری اسلامی آن را مبنای شرعی دادند رایج نمایند.

وی افزود: علی ایحال وزارت کشور و وزارت اطلاعات با این مسأله برخورد جدی کند و هم افرادی که به این امور می‌پردازند توجه کنند اقدامات آنان نه توجیه دینی دارد و نه توجیه انقلابی و نه توجیه قانونی.

رئیس مجلس در پایان سخنان خود به آیت‌الله یزدی که ریاست مجلس خبرگان را بر عهده گرفته است تبریک گفت. همچنین از تلاش‌های وزارت اطلاعات جهت آزادی دیپلمات ایرانی تقدیر کرد.

946 نمایش

نظر دادن