تاریخ انتشار: دوشنبه, 27 بهمن 1393 ساعت 11:15

سفر 13 مقام دولتی ایران به عراق برای حل معضل هوای خوزستان/ ابتکار در تهران

  معاون اول رئیس جمهوری امروز صبح تهران را به مقصد بغداد ترک کرد. اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری به منظور انجام سفر سه روزه تهران را به مقصد بغداد ترک کرد.

جهانگیری: درصدد گسترش روابط اقتصادی میان ایران و عراق به صورت راهبردی هستیم

معاون اول رئیس جمهوری گفت: در سفر به بغداد می خواهیم روابط اقتصادی را همسطح روابط سیاسی به صورت راهبردی گسترش دهیم.

اسحاق جهانگیری پیش از عزیمت به عراق در فرودگاه مهرآباد در جمع خبرنگاران درباره انجام این سفر از سوی دولت اظهار داشت: این سفر نسبت به دعوت رسمی حیدرالعبادی نخست وزیر عراق انجام می شود.

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به روابط میان ایران و عراق و وجود اشتراکات فراوان تاریخی، مذهبی و فرهنگی گفت: بعد از صدام حسین توافقات زیادی میان ایران و عراق به امضا رسید.

جهانگیری با اشاره به وجود مرزهای طولانی میان ایران و عراق تصریح کرد: روابط طرفین راهبردی و در جهت منافع دو ملت جهان اسلام و ملت های منطقه است و به زیان هیچ کشور و منطقه ای نخواهد بود.

وی با اشاره به محورهای مهم در انجام این سفر گفت: درصددیم که روابط اقتصادی را هم سطح روابط سیاسی به صورت راهبردی گسترش دهیم و اکنون سالانه بیش از 12 میلیارد دلار میان ایران و عراق حجم مبادلات اقتصادی وجود دارد.

جهانگیری ادامه داد: زمینه های علمی، فناوری، صنعتی، کشاورزی، راه و ترابری، بهداشت آمادگی لازم را برای انتقال تجربیات خود به ملت و دولت عراق داریم و شرکت های ایرانی هم در این راستا از توانمندی های لازم برخوردار هستند.

وی به حضور شرکت های خصوصی، ایرانی در این سفر اشاره و خاطر نشان کرد: برگزاری نشست عالی اقتصادی و سیاسی دو کشور با حضور نخست وزیر عراق، معاون اول از جمله برنامه های تدارک دیده در این سفر است و همچنین قرار است نمایشگاه شرکت های خصوصی در عراق برگزار شود و همچنین در این سفر مذاکرات مختلفی را با مقامات علی رتبه عراقی خواهیم داشت.

معاون اول رئیس جمهوری در پایان خاطر نشان کرد: زیارت با مراجع تقلید که نقش بسیار کارسازی را در شرایط فعلی عراق داشتند و همچنین زیارت عتبات عالیات از دیگر برنامه های این سفر است.

اسحاق جهانگیری به همراه 5 تن از وزرای دولت، رئیس سازمان ملی استاندارد، رئیس سازمان میراث فرهنگی، امیر عبداللهیان معاون عربی آفریقایی وزارت کشور به منظور انجام سفر سه روزه تهران را به مقصد بغداد ترک کردند.

در این سفر علی طیب نیا وزیر اقتصاد و دارایی، نعمت زاده وزیر صنعت معدن و تجارت، هاشمی وزیر بهداشت، حجتی جهاد و کشاورزی، آخوندی وزیر راه و شهرسازی ، حجت الاسلام و المسلمین مجید انصاری معاون پارلمانی دولت، یحیی آل اسحاق رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، سلطانی فر رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد و امیر عبداللهیان معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه، معاون اول ریاست جمهوری را در این سفر همراهی می کنند.

قرار است میان مقامات ایرانی و عراقی قراردادها و تفاهم نامه های مختلفی به امضا برسد. معاون اول رییس جمهور قرار است در این سفر با رییس جمهور، نخست وزیر، رییس مجلس و رییس مجلس اعلای قرار دیدار و گفتگو کند.
شرکت در کمیسیون عالی مشترک ایران و عراق، بحث و تبادل نظر با مقامات عراقی درباره لزوم مشارکت و همکاری دو کشور برای حل پدیده ریزگردها و جلوگیری از پیامدها و خسارات زیانبار زیست محیطی ناشی از آن ، مراسم امضای چندتوافقنامه و یادداشت تفاهم همکاری و انجام مصاحبه مطبوعاتی مشترک با نخست وزیر عراق، بازدید از نمایشگاه تخصصی جمهوری اسلامی ایران در عراق و دیدار با تجار ایرانی و عراقی از دیگر برنامه های دکتر جهانگیری در این سفر خواهد بود.

این سفر در حالی انجام می شود که گرد و خاک همچنان نفس خوزستانی ها را بند آورده است. حالا معاون اول رئیس جمهوری به عراق می رود تا در مورد هجوم گردوخاک عراقی به جنوب کشور نیز مذاکراتی با مقامات این کشور داشته باشد. 5 وزیر جهانگیری را همراهی می کنند که یکی از آنها هاشمی وزیر بهداشت و درمان است. خانم ابتکار هم در تهران و در سازمان حفاظت محیط زیست مستقر است. او در مرکز ماند تا بتواند به برنامه ریزی صحیح و مدیریت برای حل معضل گردوخاک بپردازد و همکاران او برای حل و فصل این مشکل ملی با در دست داشتن راهکارهای مناسب خانم معاون راهی عراق شدند.

892 نمایش

نظر دادن