تاریخ انتشار: شنبه, 04 بهمن 1393 ساعت 13:57

کی‌روش: خاضعانه می‌گویم من باید تغییر کنم/ درخشان و قلعه‌نويي استحقاق مربيگري را ندارند

  سرمربی تیم ملی فوتبال ایران یک روز پس از حذف تیمش از جام ملت‌های آسیا به انتقاد از امیر قلعه‌نویی و حمید درخشان پرداخت و گفت: آنها استحقاق نشستن روی نیمکت مربیگری را ندارند.

کارلوس کی‌روش یک روز پس از شکست برابر عراق در هتل محل اقامت تیم ملی در جمع خبرنگاران گفت: یک روز بعد از بازی با عراق زمانی است که گزارشی مختصر از آنچه در تیم ملی انجام شده است را بگویم و توضیح دهم که کجا بوده‌ایم و اکنون کجا هستیم و در مورد برخی از مسائل و‌ آینده تیم حرف بزنم.

وی افزود: به خاطر دلایلی خاص در چند ماه قبل سکوت و سعی کردم به خاطر برخی مسائل حرفی به زبان نیاورم و مهمترین دلیل من نیز منافع تیم ملی بود ولی امروز فکر می‌کنم وقتی نتوانستیم به رویایی که قصد داشتیم به آن دست پیدا کنیم؛ برسیم گزارش مختصری را بگویم.

وی افزود: ما قبل از جام جهانی با وجود همه مشکلات اما قدم به قدم حرکت کردیم و هر اردویی را در یک جایی برگزار می کردیم و نهایتا عملکردی در جام جهانی داشتیم که برخی خیلی راضی بودند و برخی هم رضایت کمتری داشتند. خوشحالم بعد از جام جهانی من این افتخار را داشتم که کفاشیان رییس فدراسیون فوتبال از من حمایت کرد و حمایت خوبی از هواداران ایرانی دریافت کردم و با توجه به این که اکثر بازیکنان هم تمایل داشتند من در تیم ملی ایران بمانم با این تیم ادامه همکاری دادم.

کی روش ادامه داد: بنابراین سه عامل دلگرم کننده یعنی دعوت فدراسیون، رضایت هواداران و تمایل اکثر بازیکنان عاملی شد که در تیم ملی بمانم و مساله دیگر هم این بود که احساس کردم بعد از جام جهانی حمایت‌های بیشتری را دریافت می کنیم و شرایط بهتری را در تیم ملی خواهیم داشت اما متاسفانه داستان این گونه نبود و سناریو برای ما بدتر شد. ما سختی زیادی کشیدیم و هیچ حمایت مالی هم دریافت نکردیم. حمایت‌ها کمتر شد همین طور هیچ حمایت مالی هم دریافت نکردیم و این یک واقعیت روبروی ما بود. ما نمی توانستیم کاری کنیم و باید پشت سر هم اردوها را لغو می کردیم. بازی دوستانه هم نداشتیم. من دو بار از ارتباطاتم برای فراهم کردن بازی های تدارکاتی استفاده کردم. در اردوی پرتغال سه تیم را برای بازی ایران آوردم و این شرایط در اردوی آفریقا هم بود. حتی فلسطین که فدراسیون برای بازیهای تدارکاتی با او توافق کرده بود، آن را لغو کرد! می خواهم در این باره شفاف حرف بزنم. من سعی می کنم اطرافم را خوب ببینم. می دانم مربیان زیادی در ایران هستند که با چنین مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند. اکثریت آنها محدودیت امکانات را درک کرده اند و مشکلات مالی گریبانگیرشان شده است. بنابراین همه ما با یک نوع مشکل روبرو هستیم. برای همین پیش خودم گفتم که چرا گله و شکایت کنم ما باید واقعیت را بپذیریم.

وی با اشاره به آنچه که به بازیکنانش گفته تصریح کرد: به بازیکنانم هم گفتم که قطر و امارات شرایط مالی و امکانات بهتری دارند. آیا این موضوع باید روحیه ما را تخریب کند و یا به ما انگیزه بدهد؟ همیشه به آنها گفته ام که ما هیچ توجیه و بهانه ای نداریم و باید تمام این مسایل یک منبع انگیزه برای ما باشد و تیم ملی ایران را قوی تر کند. شکی نیست تمام افرادی که در داخل فوتبال ایران هستند تقریبا با یکسری مشکلات درگیر هستند. برای همین فکر می کنم وقتی همه جزو یک خانواده هستیم باید بیشتر با هم مشارکت داشته و مشکلات را حل کنیم. دیگر همه هواداران ما چه در داخل و چه خارج این واقعیت را درک می کنند و اتفاقا برای همین است که اکثریت آنها به این تیم ملی افتخار می کنند. تیم ملی در جام ملت‌ها در سه بازی مرحله گروهی عملکرد فوق العاده ای داشت و رضایت مردم را جلب کرد و همین طور مقابل عراق 80 دقیقه 10 نفره بازی کرد. آرزوی ما کسب مدال برای هواداران بود اما متاسفانه به آن نرسیدیم و الان هیچ کسی از بازیکنان ، کادر فنی و مسئولان ناراحت نیست.

سرمربی تیم ملی ایران با اشاره به داور استرالیایی بازی ایران و عراق ادامه داد: متاسفانه تیم سومی که در بازی ایران و عراق حضور داشت (تیم داوری) دست ما را قفل کرده و به آن زنجیر انداخته بود. واقعیت این است که فوتبال برای برنده‌هاست و ما اکنون نتوانسته‌ایم مدالی بگیریم اما اینجا یک مساله بزرگ دیگری نیز به دست آمد این که هواداران تیم های مختلف مسئولان و کارشناسان فوتبال در استرالیا و ... همه به تیم ملی ایران احترام می گذارند. وقتی هواداران خودشان را در قالب تیم ملی قرار می دهند احساس غرور می کنند.

وی با اشاره به بازیکنان با تجربه تیم ملی و تقدیر از آنها گفت: ما بازیکنان با تجربه‌ای در تیم ملی داریم که الگوی خوبی از تعهد، شجاعت و از خود گذشتگی را بر جای گذاشته‌اند و امروز دیگر داستان کسانی که تیم ملی را رها کرده‌اند را نداریم و با پشت کرده‌ها به تیم ملی مواجه نیستیم. نکونام پس از بازی عراق به رکورد 149 بازی رسید که رکورد فوق العاده‌ای است. عدد و رقم مهم نیست اما او الگوی بزرگی برای نفرات جدید و جوان بر جای گذاشته که آن اهمیت دارد.

کی روش با بیان این که در تیم ملی ایران جوانگرایی کرده است، گفت: من بعد از جام جهانی 10 بازیکن جوان به تیم ملی اضافه کردم ما شاهد وریا غفوری، رامین رضاییان سروش رفیعی مرتضی پورعلی گنجی و سردار آزمون، علیرضا جهانبخش وحید امیری و ... در تیم ملی هستیم. باید از تمام مربیانی که این بازیکنان را در سال های گذشته و همین طور در باشگاه‌هایشان آموزش و پرورش دیده‌اند تشکر کنم. تیم ملی ایران بی مدال به خانه بر می‌گردد اما این بازگشت با یک آینده‌ای همراه است. تاکید می کنم کاری که ما نباید انجام بدهیم کاری است که بعد از قطعی شدن صعود تیم ملی به جام جهانی انجام دادیم! متاسفانه در آن زمان ما شش هفت ماه خوابیدم و دست روی دست گذاشتیم. مطمئن باشید اگر می توانستیم به سر حد آمادگی مدنظر آن زمان برسیم تفاوتش در عملکرد ما همان گلی بود که از مسی در دقایق پایانی گرفتیم. ما از جام جهانی درس های زیادی یاد گرفتیم اما چه اتفاقی رخ داد؟ اما بعد از جام جهانی چند ماه پیاپی را از دست دادیم. تاکید می کنم الان درباره آینده بازیکنان جوان صحبت می کنیم. از نظر من وقتی به خانه بر می گردیم باید پس از این که روحیه‌مان را ریکاوری کردیم سعی کنیم برای آماده سازی تیم هر چه سریع تر کار کنیم و برنامه هایمان برای رسیدن به جام جهانی 2018 را پیش ببریم. نظر من با احترام به تمام نظرات دیگر، همین است. ایران چهار بازی عالی در جام ملت‌ها پشت سر گذاشت.

وی دوباره با اشاره به بازی های جام ملت‌های آسیا ادامه داد: ما بحرین را بی شک و شبهه بردیم. بحرینی که رقیب سنتی ما بود و معمولا برای تیم ملی ایران دردسر ساز می شد. قطر قهرمان جام خلیج فارس را هم بردیم و امارات را هم در یک بازی دشوار شکست دادیم. اماراتی که ژاپن را حذف کرد. مقابل عراق هم با 10 نفر به محض این که نتیجه را واگذار می کردیم سریع جبران می کردیم و این به خاطر فوتبال تهاجمی بود که در ذهن داشتیم . این که حمله کنیم و گل بزنیم.

کی روش تاکید کرد: ما به خانه بر می گردیم بدون این که مدالی بگیریم اما دستانمان خالی نیست. این تصویر شفاف در ذهن ما به وجود آمده که می بایست با سرمایه گذاری مناسب و کار و زحمت زیاد آینده خوبی را برای فوتبال ایران رقم بزنیم.

به گزارش ایسنا، کارلوس کی روش پس از بیان صحبت‌هایش در نشستی که امروز با خبرنگاران داشت پاسخگوی چند سوال بود. او در واکنش به این که به طور شفاف نحوه ادامه همکاری‌تان با فوتبال ایران چگونه خواهد بود و ظاهرا به نظر می‌رسد که برای ادامه همکاری با تیم ملی تمایل دارید، گفت: نمی‌خواهم به این سوال بر اساس علایق شخصی ام حرفی بزنم چون این کار اشتباهی است. باید از این زاویه جواب این سوال را داد که چه مسیر مناسب و پیشرفته‌ای برای فوتبال ایران باید انتخاب کرد. شفاف بگویم من در چهار سال گذشته آرامش خودم را حفظ کرده و سکوت کردم. من درباره برخی از قسمت‌های فوتبال ایران تا حتی در واکنش به انتقادات غیر محترمانه هم حرفی نزدم. من فقط جاهایی حرف زدم که درباره منافع مستقیم تیم ملی بوده نه کارلوس کی روش. اما ظاهرا این سکوتم باعث سوء تفاهم عده ای از افراد شده است. آنها فکر کردند من بی تفاوت و ضعیف و ترسو شده ام! اتفاقا آنها مرتکب اشتباه شده اند. چون برخی از این افراد به دنبال ایجاد مشکلاتی با من بودند. اما زمان آن رسیده که به آنها بگویم فرصت پاسخ دادن من فرا رسیده است و به شما می گویم که دیگر بس است! دیگر کافیست!

کی روش با انتقاد نسبت به برخی مربیان فوتبال گفت: باور کنید اگر الان پاسخ آنها را محکم می دهم فقط به خاطر بازیکنان و فوتبال ایران است و نه به خاطر خودم. مردم باید بدانند که برخی از افراد به فوتبال ایران و تیم ملی لطمه وارد کردند چه مستقیم و چه غیر مستقیم. آنها وقتی تیم باشگاهیشان باخت بازیکنان ملی پوش را ضعیف قلمداد کرده و آنها را علت شکست ها بیان می کردند. آنها با این کار به اعتماد به نفس و کار ملی پوشان لطمه زدند.

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران با خطاب قرار دادن امیر قلعه نویی ، سرمربی استقلال نیز گفت: قلعه نویی این موضوع را رهبری کرد و روند تحریم کردن بازیکنان ملی پوش را از قبل از جام جهانی آغاز کرد در حالی که با من توافق کرده بود که بازیکنان را در زمان‌های لازم در اختیار تیم ملی قرار دهد. شما چه چیزی از این کارها به دست می‌آورید؟ هیچ چیز !

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران با انتقاد از قلعه نویی و همیارانش تصریح کرد: آیا این رفتارها درست است؟ دقیقا بر عکس . چون ما مربیان باید در کنار هم باشیم تا راهکاری برای حل مشکلات پیدا کنیم. ایشان گاهی اوقات که نمی خواهد خودش مستقیم چیزی بگوید صحبت‌هایش را از طریق دستیارانش، فیزیوتراپ‌ها پزشکان و افراد دیگر از جمله علی فتح الله‌زاده مدیر عامل پیشین استقلال بیان می کند. آدم های اطراف ایشان هستند که صحبت های او را بیان می کنند.

وی با اشاره به دو مصاحبه منتشر شده درخشان و قلعه‌نویی ادامه داد: خبرگزاری فارس عنوان کرده است علت باخت تیم ملی مصاحبه امیر قلعه نویی است در حالی که این کار یک موضوع کاملا غیر قابل قبول و واهی است. تا جایی که می‌بینید حمید درخشان سرمربی پرسپولیس هم در همین خبرگزاری به تیم ملی حمله می کند و کاملا به بازیکنان بی احترامی می کند. او می گوید عراق را با 10 بازیکن می‌بردیم آن هم با اختلاف گل و می گوید که باید کی روش اخراج شود. شفاف بگویم که من هیچ مشکلی با نظرات مخالف همکارانم ندارم. اما وقتی می بینم آنها با دستکاری در واقعیت‌ها و سوء استفاده از یک رسانه صرفا به خاطر منافع خاص خودشان چنین صحبت هایی را بیان می کنند و به بازیکنان تیم ملی لطمه می‌زنند باید به آنها بگویند که دیگر بس است.

وی با اشاره دوباره به رفتارهای امیر قلعه نویی گفت: ببینید آنها با جواد نکونام و آندرانیک تیموریان در استقلال چه کردند. من درباره بازیکنان دیگر صحبتی نمی کنم چون الان در استقلال هستند. اما آنها با روحیه آن دو بازیکن رفتار خوبی نداشتند و لطمه می زدند تا این بازیکنان در تیم ملی عملکرد خوبی نداشته باشند.

کی روش با انتقاد شدید از حمید درخشان ادامه داد: درباره درخشان هم باید بگویم او چه اختیاری از نظر فکری‌ دارد که درباره تیم ملی دارد حرف می‌زند؟ تا جایی که می‌دانم او زمانی سرمربی تیم ملی زیر 17 سال ایران بوده و بهترین و عملکردی که در آنجا داشته استفاده از بازیکنان صغر سن بوده است. درخشان با بازیکنان صغر سن نیز نتوانست باعث موفقیت ایران شود و آن اقدام شرم‌آور باعث محرومیت چهار ساله ایران شد. او باعث شرم کشور شد. او همچنین در سال 1986 همراه با 13 بازیکن علیه تیم ملی اعتصاب کردند. آنها تیم ملی کشورشان را تحریم می‌کنند. او سرمربی تیم‌های پیکان، شهرداری تبریز و شاهین بوشهر بود که هر سه را به لیگ پایین‌تر فرستاد.

وی افزود: درخشان سرمربی تیم‌های پیکان، تبریز و شاهین بوشهر بود که عملکرد ضعیفی در این تیم‌ها داشت. او همین سابقه را در تیم داماش گیلان و تیم‌های دیگر هم دارد. به این توجه کنید که پرسپولیس در 10 بازی چهار باخت داشت. اینها افتخارات حمید درخشان است و این شخص تیم ملی را مورد انتقاد قرار می‌دهد که چرا تهاجمی بازی نمی‌کنید؟ تیم ملی در هر بازی میانگین گل 1.77 داشته است در حالیکه ایشان سرمربی یکی از بزرگ‌ترین باشگاه‌های ایران است اما تا الان به طور میانگین تیمش در هر بازی 1.2 گل زده است. درخشان و البته قلعه‌نویی با این شرایط چطور اجازه اخلاقی به خودشان می‌دهند که درباره تیم ملی اینطور صحبت کنند. این مربیان یک ماه به خاطر لیگ قهرمانان آسیا لیگ را تعطیل می‌کردند. ایشان (قلعه‌نویی) از حمایت‌های تیم ملی به فدراسیون استفاده کرد اما چه دستاوردی داشت؟ هر وقت تیمشان می‌برد نمی‌گویند به خاطر حضور بازیکنان ملی‌پوش است اما هر وقت می‌بازنند تقصیر را به گردن بازیکنان ملی‌پوش می‌اندازند.

سرمربی تیم ملی گفت: امیدوارم آنها به نظرات من احترام بگذارند همان‌طور که من به نظرات‌شان احترام می‌گذاشتم. تا الان آنها حرف می‌زدند اما الان نوبت من است، حرف من بسیار ساده است. خوب نیست بخواهیم به هر شکلی دل همه را به دست بیاوریم. من به نظرات مخالف احترام می‌گذارم اما برخی افراد در گذشته چنان کردند که اکنون از نظر اخلاقی اجازه حرف زدن درباره تیم ملی را ندارند. بهتر است آنها تمرکزشان روی کار خودشان باشد و سعی کنند برای تیم‌های باشگاهی‌شان نتایج بهتری بگیرند.

کی‌روش تاکید کرد: معتقدم فوتبال ایران باید تغییر کند اما این فوتبال با حضور یکسری افراد که می‌خواهند فوتبال ایران را تضعیف کنند و آن را پایین بکشند موفق نمی‌شود. مربیان باید متحد و همدل باشند. متاسفانه چنین آدم‌هایی کار خودشان را انجام نمی‌دهند اما درباره کار بقیه حرف می‌زنند. وقتی نگرش چنین آدم‌هایی عوض نمی‌شود خودشان باید عوض شوند. می‌خواهم شما را سوپرایز کنم و بگویم خود من هم می‌توانم تغییر کنم و مربی دیگری جای من بیاید. شاید ایراد از من است اما حرف کی‌روش این است که این تصمیم برای سرمربیگری تیم ملی در اختیار مسئولین و هواداران است نه مربیان.

سرمربی تیم ملی با تاکید بر اینکه یکسری از آدم‌ها در فوتبال ایران باید تغییر کنند، گفت: برای پیشرفت یکسری آدم‌ها باید عوض شوند. سیستم‌ها در فوتبال ایران باید تغییر کند و متدهای جدید اجرا شود. آدم‌هایی که فوتبال ایران را به پایین می‌کشند یا باید نگرش‌شان را تغییر دهند و یا خودشان تغییر کنند و خاضعانه می‌گویم حتی اگر خود من هم مشکل هستم باید تغییر کنم. هیچ مشکلی نیست من می‌روم اما درست آن است که این تصمیم در اختیار مسئولین و مردم باشد نه مربیانی مثل امیر قلعه‌نویی و حمید درخشان.

وی همچنین گفت: یادمان نرود خداوند در آینده درباره ما قضاوت می‌کند. از ته قلبم می‌گویم که حتی برای همین آدم‌ها آرزوی موفقیت دارم. من هیچ وقت آرزوی شکست مربی دیگری را نکرده‌ام. من کاری نمی‌کنم که مربی دیگر را تخریب کنم یا چوب لای چرخ او بگذارم. پدرم مربی فوتبال بود و یادم داد پس از هر بازی بالاخره یک خانواده اشک می‌ریزد برای همین من هیچ وقت آرزوی بدی برای شخص مقابلم نکردم. هر بازی را که می‌بریم می‌دانم زن و بچه بازیکن تیم مقابل در حال گریه کردن است. در هر بازی یک لحظه به خانواده بازیکنان تیم مقابل هم فکر می‌کنم و برایشان آرزوی بدی ندارم. از نظر من این افراد (قلعه‌نویی و درخشان) استحقاق جایگاهی که به عنوان مربی در فوتبال ایران گرفته‌اند را ندارند. به این دلیل چنین صحبتی را بیان می‌کنم که این دو نفر مسئول یکسری وظایف در ایران هستند اما ما شک نداریم که فقط با دو نفر روبرو نیستیم بلکه پشت آنها گروه‌هایی حضور دارند.

3233 نمایش

نظر دادن