تاریخ انتشار: چهارشنبه, 01 بهمن 1393 ساعت 10:05

ششمین سخنرانی سالانه در کنگره/ تاکید دوباره اوباما: تحریم‌های کنگره علیه تهران را وتو خواهم کرد

  رییس‌جمهوری آمریکا بار دیگر با اشاره به اهمیت مذاکرات هسته‌ای با ایران گفت که تحریم‌های کنگره علیه تهران را که می‌تواند به شکست دیپلماسی منجر شود، وتو خواهد کرد.

خبرگزاری ایسنا: باراک اوباما در نطق سالانه‌اش در کنگره این کشور به مرور اقدامات و سیاست‌های واشنگتن در دوران ریاست‌جمهوری خود پرداخت.

رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی سالانه‌اش موسوم به "وضعیت ایالات متحده"، در ساعت ۲۱:۰۰ به وقت شرق آمریکا گفت: پانزده سال از قرن جدید گذشته است؛ قرنی که برای آمریکا با ترور و بحران مالی همراه بود ولی اکنون آمریکا بهتر از هر کشور دیگری از بحران اقتصادی خارج شده، صنایع آمریکا سریع‌تر و بهتر از هر کشور دیگری از بحران اقصادی خارج شده است و ورق برای ما برگشته است.

وی در این سخنرانی که یک ساعت به طول انجامید، افزود: شش سال پیش ما در تاریک‌ترین روزهای بحران اقتصادی بودیم ولی در آن زمان من در همین‌جا قول دادم که بار دیگر فرصت‌های شغلی را در آمریکا ایجاد کنیم زیرا به توان شما مردم آمریکا باور داشتم. امروز آمریکا بیشترین فرصت شغلی، بیشترین استفاده از انرژی های پاک و بیشترین تولید نفت را دارد و وابستگی ما به نفت خارجی به مراتب کمتر شده است.

اوباما تصریح کرد: ما باور داریم که قانونگذاری نیز باید با احتیاط بیشتری صورت بگیرد تا از بروز بحران‌های دیگری در آینده جلوگیری شود. اکنون ما شاهد کاهش کسر بودجه و افزایش فرصت‌های شغلی برای مردم آمریکا از جمله تحصیلکردگان هستیم.

رییس‌جمهوری آمریکا بار دیگر با اشاره به اهمیت مذاکرات هسته‌ای با ایران گفت که تحریم‌های کنگره علیه تهران را که می‌تواند به شکست دیپلماسی منجر شود، وتو خواهد کرد.

او گفت:‌ دیپلماسی ما در ارتباط با ایران در جریان است و برای اولین بار ظرف یک دهه،‌ پیشرفت برنامه اتمی این کشور را متوقف کرده‌ایم و ذخایر مواد اتمی این کشور را کاهش داده ایم. از حالا تا بهار،‌ شانسی برای مذاکره بر سر یک موافقتنامه جامع که مانع مسلح شدن این کشور به سلاح اتمی خواهد شد داریم؛ توافقی که آمریکا و متحدان ما را ایمن می‌کند - از جمله اسرائیل را؛ درحالی که همچنین مانع پرهیز از مناقشه دیگری در خاورمیانه می‌شود.

اوباما ادامه داد:‌ هیچ تضمینی برای موفقیت مذاکرات وجود ندارد و من همه گزینه‌ها را برای جلوگیری از بدل شدن ایران به یک قدرت اتمی حفظ می‌کنم. اما تحریم‌های تازه‌ای که در این کنگره، و در این مقطع زمانی، تصویب شود شکست دیپلماسی را تقریبا تضمین خواهد کرد - آمریکا را از متحدانش منزوی خواهد کرد؛ و حتما باعث می شود که ایران برنامه اتمی‌اش را (به شدت سابق) از سر بگیرد. این معنی ندارد. برای همین است که هر طرح تحریمی که این پیشرفت را تهدید کند وتو خواهم کرد. مردم آمریکا انتظار دارند تنها به عنوان آخرین راه چاره به جنگ برویم و من قصد دارم این رویکرد عاقلانه را حفظ کنم.

اوباما در سخنرانی سالانه خود در کنگره آمریکا همچنین از نمایندگان کنگره خواست برای مذاکره با اروپا، آسیا و اقیانوس آرام به منظور انعقاد قرارداد تجارت آزاد با این مناطق اختیارات بیشتری به وی بدهند.

او با بیان اینکه بحران مالی کشور پایان یافته است، متعهد شد سیاست‌هایی را داد که همه آمریکایی‌ها از آن سود ببرند، ارائه دهد و ادامه داد: آیا ما اقتصادی را خواهیم پذیرفت که در آن فقط شمار اندکی از ما وضع‌شان فوق‌العاده خوب است، یا اقتصادی می‌خواهیم که باعث افزایش درآمد و شانس موفقیت برای همه کسانی خواهد شد که برایش تلاش می‌کنند.

اوباما که به مسائل اقتصادی کشورش اشاره داشت، گفت که آمریکا بدترین رکود اقتصادی از زمان بحران اقتصادی دهه ۱۹۳۰ را پشت سر گذاشته است.

او در این نطق بعضی برنامه‌هایش را برای پیشبرد آنچه که "اقتصاد طبقه متوسط" می‌خواند و برای جلب نظر خانواده‌هایی که زندگی کارمندی یا کارگری دارند، تنظیم شده، تشریح کرد.

رئیس جمهوری آمریکا گفت: طرح‌های من حاوی پیشنهادهایی در زمینه مالیات، کاهش هزینه کالج، حق مرخصی استعلاجی و امنیت فضای سایبری است.

در همین حال وی با تأکید بر مبارزه آمریکا با تروریسم، تصریح کرد: ما در مبارزه با تروریسم از پاکستان گرفته تا پاریس در کنار مردم دنیا خواهیم بود و با تروریست‌هایی که برای ما و متحدان‌مان تهدیدی مستقیم به شمار می‌آیند، مقابله می‌کنیم. به جای اعزام نیرو به کشورهای دیگر، ما با کشورهای سراسر دنیا برای مبارزه با تروریسم و جلوگیری از تبدیل شدن کشورها به پناهگاهی برای تروریسم همکاری می‌کنیم. ما ائتلافی با حضور کشورهای عرب تشکیل داده‌ایم که هدف آن تضعیف و در نهایت نابودی داعش است.

این ششمین سخنرانی سالانه اوباما به عنوان رئیس جمهور بود.

1443 نمایش

نظر دادن