تاریخ انتشار: شنبه, 29 آذر 1393 ساعت 10:20

ارزيابی‌ها از مذاکرات هسته‌اي ژنو؛ آمريکا: مذاکرات مفيد بود/ فرانسه: تا پايان مارس توافق حاصل می‌شود

  "وان چون" رئيس هيات مذاکره کننده چين در آخرين دور مذاکرات ايران و گروه 1+5 در ژنو  گفت، در نشست اخير طرف هاي مذاکره کننده ضمن غنيمت شمردن فرصت پيش آمده به نقطه نظرات مشترکي دست يافتند که اين موضوع باعث اميدواري است.

آخرين ارزيابي ها از مذاکرات هسته اي هفته گذشته در ژنو، حکايت از اميدواري و خوش بيني طرفين به انجام توافق نهايي دارد.
سخنگوي وزارت خارجه آمريکا گفت: تمامي مذاکرات در ژنو از جمله مذاکرات دو جانبه و مذاکرات با گروه پنج به علاوه يک مفيد بود.
جنيفر ساکي افزود :من نمي توانم اطلاعات بيشتري درباره اين موضوع در اختيار شما قرار دهم. بديهي  است که مذاکرات زيادي پيش بيني شده بود. ديدارهاي بيشتري در نيمه ماه ژانويه صورت خواهد گرفت. درباره تاريخ دقيق به نظرم اين موضوع هنوز در حال نهايي شدن است.
سيد عباس عراقچي رييس هيات مذاکره کننده هسته اي کشورمان پيش از اين در تشريح دور تازه مذاکرات اخير ايران و 5+1 گفته بود اين مذاکرات مفيد و خوب بود و در آن همه مسائل يکبار ديگر مرور شد.
وي افزود: مذاکرات بايد ادامه يابد و اين جلسات بار ديگر برگزار خواهد شد.
وي درباره تاريخ نشست بعدي ايران و 5+1 گفت: درباره تاريخ بعدي مذاکرات در حال رايزني هستيم اما احتمالا در فاصله کمتر از يک ماه تعيين خواهد شد.
پيش از اين، سرگئي ريابکوف، معاون وزير خارجه و نماينده روسيه در مذاکرات هسته‌اي هم روند گفت‌وگوها را "اميدوارکننده" توصيف کرده و گفته بود دور بعدي گفت‌وگوها اواسط ژانويه در محلي که با هماهنگي ايران انتخاب مي‌شود، برگزار خواهد شد.
تيم مذاکره کننده ايراني به رياست سيد عباس عراقچي بامداد دوشنبه به منظور شرکت در اين مذاکرات و انجام رايزني‌ها در راستاي حصول توافق جامع راهي ژنو شد.
طي روزهاي دوشنبه و سه شنبه تيم مذاکره کننده ايراني با هيأت آمريکايي طي سه دور و جمعا 12 ساعت در سطح معاونان و کارشناسان به گفت‌وگو پرداخت.
هيئت ايراني همچنين در ادامه رايزني‌ها با هيأت‌هاي 1+5 سه شنبه شب به مدت 2 ساعت با هيأت فرانسوي به گفت‌وگو پرداخت.
تيم مذاکره کننده هسته‌اي ايران روز چهارشنبه نيز با نمايندگان روسيه و چين به صورت دوجانبه، و سپس با نمايندگان سه کشور اروپايي (انگليس، فرانسه و آلمان) به صورت چهارجانبه به گفت‌وگو پرداختند.
ايران و گروه 1+5 در 24 نوامبر سال جاري و پس از آنکه بعد از 10 دور رايزني در خصوص توافق جامع به اين نتيجه رسيدند که حصول توافق جامع به دليل اختلافات و کمبود وقت امکانپذير نيست، توافق ژنو را براي هفت ماه و هفت روز ديگر تمديد و تأکيد کردند که تا قبل از چهار ماه آينده براي رسيدن به توافق تلاش کنند.

خوشبيني فرانسوي ها نسبت به نتيجه رسيدن مذاکرات

پايگاه خبري لبناني العهد نوشت ايران و گروه 1+5 تا پايان مارس 2015 به توافق سياسي و سه ماه بعد به توافق نهايي مي رسند.
پايگاه خبري لبناني العهد به نقل از منابع فرانسوي گزارش داد مذاکرات جمهوري اسلامي ايران و کشورهاي عضو گروه پنج به علاوه يک درباره موضوع هسته‎اي تا قبل از پايان ماه مارس به توافق سياسي منجر مي شود.
بر اساس اين گزارش ، منابع فرانسوي تاکيد کرده‎اند که آمريکا و اسرائيل توانايي حمله نظامي به ايران را ندارند و اعمال تحريم‎ها ضد تهران نيز ديگر امکان‌پذير و نتيجه‎بخش نيست.
"نضال حماده "، خبرنگار پايگاه خبري لبناني العهد در پاريس تصريح کرد : منابع فرانسوي گفته‎اند که مذاکرات اکنون در منطقه خاکستري پيگيري مي شود و ارتباط دو هيات ايراني و غربي خوب و ممتاز است.

اميدواري چين
چين مذاکرات اخير کشورهاي عضو گروه 1+5 و ايران درباره موضوع هسته اي اين کشور را واقع بينانه و ثمربخش توصيف کرد.
"وان چون" رئيس هيات مذاکره کننده چين در آخرين دور مذاکرات ايران و گروه 1+5 در ژنو  گفت، در نشست اخير طرف هاي مذاکره کننده ضمن غنيمت شمردن فرصت پيش آمده به نقطه نظرات مشترکي دست يافتند که اين موضوع باعث اميدواري است.
وان چون خاطر نشان کرد که نزديک تر شدن ديدگاههاي کشورهاي عضو گروه 1+5 و ايران به هم و کنار گذاشتن برخي اختلاف نظرها به طور حتم طرفين را در رسيدن به نتيجه مورد دلخواه نزديک تر مي کند.

توافق هسته اي نزديک است
پيش از اين رئيس جمهوري روسيه نيز ، زمان رسيدن به توافق هسته‌اي بين ايران و گروه پنج به علاوه يک را نزديک دانسته بود.
به گزارش رويترز ، ولاديمير پوتين ، رئيس جمهوري روسيه روز پنجشنبه در نشست خبري سالانه خود در مسکو گفت شش قدرت جهان و ايران به توافق بر سر فعاليت‌هاي هسته‌اي تهران "بسيار نزديک" شده‎اند.
پوتين تاکيد کرد مناسبات اقتصادي مسکو - تهران از حصول توافق نهايي بر سر فعاليت‎هاي هسته‎اي ايران سود خواهد برد.
رئيس جمهوري روسيه همچنين اعلام کرد احتمال دارد به تهران سفر کند و اين موضوع هم اکنون از طريق کانال‎هاي ديپلماتيک در حال بحث و بررسي است. (خبرگزاري آريا)

1665 نمایش

نظر دادن