تاریخ انتشار: پنج شنبه, 20 آذر 1393 ساعت 11:33

خرید خدمت مشمولان غایب با جریمه ۲۰ تا ۵۰‌میلیون تومانی

  مبلغ جریمه و نحوه اجرای این طرح براساس آیین نامه‌ای خواهد بود که از سوی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تهیه می‌شود و پس از تأیید ستاد کل به تصویب هیأت محترم وزیران می‌رسد، با این حال درحال حاضر مبلغ ٢٠ تا ٥٠‌میلیون تومان مدنظر است.

به گزارش آخرین نیوز، براساس لایحه بودجه‌سال ٩٤، جریمه ریالی مشمولان دارای غیبت بیش از ٨‌سال جایگزین اعزام به سربازی می‌شود. بنابراین یک‌میلیون و ٥٠٠‌هزار مشمول غایب می‌توانند با پرداخت مبلغ ٢٠ تا ٥٠‌میلیون تومان تکلیف سربازی خود را مشخص کنند.

سرتیپ دوم پاسدار سردار موسی کمالی جانشین اداره منابع انسانی دیروز در نشست خبری با اعلام این مطلب گفت: بنابر مقررات، مشمولان متولدان ٥٥ به بعد در شمول قانون وظیفه عمومی هستند و باید تکلیف خود را روشن کنند.

او درباره لایحه بودجه ‌سال ٩٤ و مطرح شدن امکان جریمه ریالی مشمولان غایب گفت: ‌طبق قانون خدمت وظیفه عمومی مشمولان کارشناس و پایین‌تر متولد‌ سال ٥٥ به بعد، کارشناس ارشد متولد ٥٣ به بعد،‌ دکترای غیرپزشکی متولد ٥١ به بعد و دکترای پزشکی متولد ٤٥ به بعد در شمول قانون خدمت وظیفه عمومی بوده و می‌بایست تکلیف سربازی خود را مشخص کنند.

به گفته کمالی، چنانچه مشمولان غایب خود را جهت انجام خدمت سربازی معرفی کنند و تا ٢٢ بهمن‌ماه عازم شوند، ٦ ماه اضافه خدمت آنها بخشیده شده و به مراجع قضایی معرفی نخواهند شد.

معاون امور منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح اظهار کرد: عده‌ای از مشمولان غایب به دلایل مختلف ازجمله اقامت در خارج از کشور، مشکلات خانوادگی، گرفتاری شغلی و سن بالا قادر به انجام خدمت سربازی نیستند و نیروهای مسلح نیز تأکید دارند که تکلیف این افراد هرچه سریع‌تر مشخص شود. او گفت: مقرر شد براساس لایحه بودجه ١٣٩٤ مشمولانی که بیش از ٨‌سال غایب و سن آنها حداقل ٢٧ و حداکثر ٥٠‌سال باشد به دلیل این‌که کارآیی لازم برای نیروهای مسلح را ندارند و خدمت آنها در کنار سایر عزیزان سرباز روحیه آنان را خراب می‌کند، با پرداخت جریمه تعیین تکلیف شوند. میزان جریمه براساس حضور در داخل و خارج از کشور، مدرک تحصیلی و مدت غیبت تعیین می‌شود؛ مبلغ جریمه و نحوه اجرای این طرح براساس آیین نامه‌ای خواهد بود که از سوی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تهیه می‌شود و پس از تأیید ستاد کل به تصویب هیأت محترم وزیران می‌رسد، با این حال درحال حاضر مبلغ ٢٠ تا ٥٠‌میلیون تومان مدنظر است.

کمالی افزود: اما اگر مشمولی نخواهد وضع سربازی خود را مشخص کند، برابر قانون از ابتدای ‌سال ٩٤ تشدید برخورد با مشمولان غایب و به‌کارگیرندگان آنان در دستور کار قرار خواهد گرفت و در صورتی که در این بین مشمولان دارای بیش از ٨‌سال غیبت نیز نخواهند تکلیف سربازی خود را مشخص کنند با آنان نیز برخورد خواهد شد.

او درباره مجازات‌هایی که برای مشمولان غایب و بکارگیرندگان آنان در قانون پیش‌بینی شده است نیز خاطرنشان کرد: محرومیت‌های اجتماعی، ممانعت از اخذ وام، پروانه کسب و ... ازجمله محرومیت‌های پیش‌بینی‌شده در قانون برای مشمولان غایب است و علاوه بر آن اگر شرکت‌های خصوصی و دولتی،‌ ارگان‌ها، خبرگزاری‌ها و ... نیز اقدام به استفاده از مشمولان غایب کنند برای بار اول به ازای هر مشمول غایب می‌بایست هزینه سالانه یک سرباز معادل ٣‌میلیون تومان را به‌عنوان جریمه پرداخت کنند و برای بار دوم نیز به ازای هر مشمول غایب ملزم به پرداخت هزینه سالانه ٣سرباز یعنی ٩‌میلیون تومان خواهند شد.

کمالی در این نشست خبری همچنین جریمه مشمولان وظیفه غایب را تشریح کرد و در مورد فوتبالیست‌ها گفت: فوتبالیست‌هایی که تعیین تکلیف قضایی شده باشند و از نظر سنی مشمول این قانون شوند می‌توانند از آن استفاده کنند.

جانشین اداره منابع انسانی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا فوتبالیست‌هایی که کارت معافیت آنها ابطال شد، می‌توانند از این قانون پرداخت جریمه‌های مشمولان غایب استفاده کنند یا نه؟، افزود: فوتبالیست‌ها در٢ موضوع نظام وظیفه و بحث مجرمیت، مشکل دارند که در حوزه نظام وظیفه ما کارتشان را ابطال کردیم و این افراد سرباز شناخته شدند، ولی در بحث مجرمیت آنها پرونده این افراد به مراجع صالح قضایی تحویل داده شد.

او گفت: در صورتی که پرونده فوتبالیست‌ها تعیین تکلیف قضایی شود و واجد شرایط سنی نیز باشند، می‌توانند از خرید جریمه مشمولان غایب بهره‌مند شوند.

2320 نمایش

نظر دادن