تاریخ انتشار: یکشنبه, 02 آذر 1393 ساعت 13:39

توافق کلي مورد موافقت قرار گرفته است/ امشب سرنوشت مذاکرات رقم مي خورد

کريستين ساينس مانيتور نوشت: روز پنجشنبه سناتورهاي جمهوري خواه مارکو روبيو از فلوريدا و مارک کرک از ايلينوي نامه اي به آقاي اوباما نوشتند و در آن نسبت به گزارش هايي که شنيده مي شود دولت اوباما به دنبال دور زدن کنگره و انجام توافقي يک جانبه است، هشدار دادند. اين سناتورها از اين هراس دارند که کاخ سفيد در ازاي الزاماتي ضعيف و خطرناک، کمک هاي قابل توجهي به ايران در زمينه ي تحريم ها کند. اين نامه به امضاي 41 سناتور جمهوري خواه ديگر هم رسيده است.

-تا يکشنبه شب توافق نکنيم، مذاکرات تمديد مي شود.      
به گزارش سرويس بين الملل، به گفته يک عضو تيم مذاکره کننده هسته اي کشورمان، اگر تا يک شنبه شب در وين بر سر يک تفاهم سياسي و کلي توافق نکنيم، گزينه تمديد توافق ژنو روي ميز قرار مي گيرد.
اين عضو تيم مذاکره کننده هسته اي از گفت وگوي هيات هاي مذاکره کننده ايران و 1+5 بر روي توافق کلي وسياسي و نه توافق جامع در مذاکرات وين خبر داد.
او گفت که با توجه به محدوديت زمان و حجم زياد جزئيات و ضمائم توافق احتمالي امکان دست يافتن به توافق جامع و کامل تا سوم آذر غير ممکن است.
اين عضو تيم مذاکره کننده هسته اي گفت: از اين رو تلاش داريم بر روي کليات توافق که اصول توافق را شامل مي شود از جمله ابعاد غني سازي، تعداد سانتريفيوژها و چارچوب زماني فعاليت ها، چگونگي لغو تحريم ها، فعاليت فردو، اراک وغيره به تفاهم برسيم.
او در عين حال گفت: به جرأت مي توان گفت که همه طرف ها براي رسيدن به توافق در حالي که دور روز تا پايان مهلت تعيين شده براي مذاکرات جامع باقي مانده است جدي و مصمم هستند و هنوز هيچ مذاکره اي بر سر تمديد توافق يا مذاکرات صورت نگرفته است.
اين عضو تيم مذاکره کننده گفت که توافق سياسي به معناي تمديد مذاکرات نيست بلکه به اين معناست که تفاهمي سياسي بر سر اصول توافق جامع به دست مي آيد. اما با توجه به محدوديت زمان و پيچيده و فني بودن مسائل بعد از يک فاصله کوتاه مجددا باز مي گرديم و متن تفاهم شده را به همراه جزئيات و ضمائم آن که بسيار زياد هم هستند، مکتوب و نهايي مي کنيم.

دور پنجم مذاکرات سه جانبه
وزيران امور خارجه ايران ، آمريکا و کاترين اشتون هماهنگ کننده گروه 5+1براي پنجمين بار امروز (يکشنبه)، در هتل کوبورگ شهر وين با يکديگر ديدار مي کنند.
محمد جواد ظريف و جان کري وزيران خارجه ايران و آمريکا و کاترين اشتون هماهنگ کننده گروه 5+1صبح امروز يکشنبه ساعت 10.30دقيقه (1بعدازظهر بوقت ايران )ديدار و گفت وگو  خواهند داشت.
همچنين، ساعت 8.30دقيقه بوقت محلي اتريش(يازده بوقت ايران ) ديدار دوجانبه سيد عباس عراقچي و تخت روانچي معاونان وزارت امورخارجه ايران با مقامات چيني برگزار مي شود.
سپس عراقچي و روانچي در ساعت 9صبح امروز با هيات امريکايي و هلگا اشميد معاون کاترين اشتون ديدار دارند.
ديدار دوجانبه عراقچي و روانچي با سرگئي ريابکوف معاون وزير خارجه روسيه از برنامه هاي بعدي پيش از ظهر امروز اعلام شده است.

تمرکز مذاکرات بر حصول توافق است
خبرگزاري فرانسه به نقل از يک مقام ارشد آمريکايي گزارش داد: آمريکا هنوز به دستيابي به توافق هسته اي با ايران تا ضرب الاجل 24 نوامبر اميدوار است.
يک مقام ارشد آمريکايي گفت: آمريکا هنوز به حصول توافق هسته اي نهايي تا ضرب الاجل 24 نوامبر اميدوار است اما همچنين در حال بررسي گزينه هايي است.
بر اساس گزارش خبرگزاري فرانسه، اين مقام ارشد وزارت امور خارجه آمريکا افزود: تمرکز مذاکرات همچنان روي حصول توافق تا ضرب الاجل تعيين شده است اما ما در حال رايزني با هم پيمانانمان بر سر يکسري گزينه ها براي رسيدن به بهترين مسير رو به جلو هستيم.

توافق کلي مورد موافقت قرار گرفته است
هومان مجد در مقاله اي در نيويورکر نوشت: برخي ناظران و حتي برخي از مقامات معتقدند در حالي که رسيدن به توافق جامع محتمل نباشد اما توافقي کلي مورد موافقت قرار گرفته و جزئيات آن بعدها مورد بررسي قرار مي گيرند. اين اتفاق به ايران و امريکا اجازه مي دهد تا هر دو ادعاي پيروزي کنند. آمريکا از اين جهت که مانع اقدامات غيرسودمند کنگره شده است؛ اقداماتي که در صورت تمديد مذاکرات در سال آينده قطعا رخ مي دهد.

اعلام توافق مقطعي

"النهار" نوشت:کمترين چيزي که انتظار مي رود از دور نهايي مذاکرات هسته اي ايران با شش کشور غربي به همراه روسيه و چين که يکشنبه آينده به پايان مي رسد، حاصل شود، اعلام "توافق مقطعي" ميان دو طرف است تا به اين ترتيب بهانه براي ادامه مذاکرات همانند جولاي گذشته وجود داشته باشد. به نوشته اين روزنامه، بر کسي پوشيده نيست که مذاکرات حول سه محور مي چرخد: موضوع غني سازي اورانيوم و سطح آن، موضوع بازرسي هاي آ‍ژانس بين المللي انرژي اتمي و قواعد آن و موضوع لغو تحريم هاي غربي و جدول زمان بندي آن.
- در مورد غني سازي تهران مي خواهد بيشت از 4500 سانتريفيوژ داشته باشد (يک سال پيش صحبت از تنها 500 سانتريفيوژ بود). ممکن است غربي ها با اين تعداد موافقت کنند به شرطي که ايراني ها بپذيرند بازرسي ها به طور کامل انجام شود و برنامه هسته اي شان کاملا زير نظر باشد، و همچنين بپذيرند که اورانيوم 20 درصد غني شده خود را به روسيه بفرستند و طرحي براي غني سازي بالاي 4 درصد نداشته باشند.
-در مرحله نظارت و مراقبت کشورهاي غربي شرط کرده اند که ايران توليد آب سنگين "اراک" را متوقف کند و درهاي تاسيسات هسته اي "فوردو" را در برابر بازرسان سازمان ملل بگشايد و همچنين نظارت هاي آژانس جدول زمان بندي داشته باشد و ناظران آن به تنهايي بتوانند در هر زمان ممکن به آن سر بزنند.
-در مورد تحريم ها ايران به دنبال رفع فوري همه تحريم هاي تحميل شده است، در حالي که غربي ها مي گويند تحريم ها را به طور موازي با ميزان پايبندي تهران به شرايط توافق به طور تدريجي رفع خواهند کرد!

دولت اوباما به دنبال دور زدن کنگره است
کريستين ساينس مانيتور نوشت: روز پنجشنبه سناتورهاي جمهوري خواه مارکو روبيو از فلوريدا و مارک کرک از ايلينوي نامه اي به آقاي اوباما نوشتند و در آن نسبت به گزارش هايي که شنيده مي شود دولت اوباما به دنبال دور زدن کنگره و انجام توافقي يک جانبه است، هشدار دادند. اين سناتورها از اين هراس دارند که کاخ سفيد در ازاي الزاماتي ضعيف و خطرناک، کمک هاي قابل توجهي به ايران در زمينه ي تحريم ها کند. اين نامه به امضاي 41 سناتور جمهوري خواه ديگر هم رسيده است.
اما اگر توافق ضعيف باشد، اوباما علاوه بر جمهوري خواهان از سوي دموکرات ها هم مورد انتقاد قرار خواهد گرفت. دموکرات برجسته اي همچون سناتور رابرت منندز، رئيس کميته روابط خارجي سنا هم درباره ي توافق ضعيف هشدار داده است. يکي از مشکلاتي که در اين زمينه وجود دارد اين است که کنگره مي تواند دست رئيس جمهور را براي رسيدن به توافق را ببندد، مثلا با تحميل دور تازه اي از تحريم ها، جهان آمريکا را به عنوان مقصر شکست مذاکرات خواهد دانست و عواقب آن که مي تواند شامل فروپاشي اجماع بين المللي عليه ايران و يا اقدام نظامي باشد، به پاي آمريکا نوشته خواهد شد.
جورج پرکوويچ، کارشناس خلع سلاح و معاون موسسه کارنگي در اين باره مي گويد: «اگر اقدامات کنگره منجر به انجام عمل اجباري عليه ايران شود در آن صورت جهان چه کسي را سرزنش خواهد کرد؟» پرکوويچ در ادامه مي گويد: «شکست مذاکرات پيامدي واقعي براي حفظ حمايت بين المللي در زمينه ي مهار برنامه هسته اي ايران دارد، اين مسئله اي است که ايراني ها به خوبي آن را درک کرده اند، اما بعيد به نظر مي رسد که در کنگره کسي اين موضوع را فهميده باشد.»
گزينه اي که کنگره در صورت توافق با ايران يا تمديد مذاکرات ممکن است انجام دهد، تصويب تحريم هاي جديد است، اما اين مسئله باعث پسرفت در مذاکرات خواهد شد. سناتور باب کورکر (جمهوري خواه از تنسي) که در سناي جديد، رئيس کميته روابط خارجي خواهد شد، در تابستان چنين چيزي را پيشنهاد داده بود. اما بعضي از اعضاي کنگره اعتقاد دارند که اين قبيل اقدامات کنگره در قبال ايران بيش از حد ملايم است. به قول ديلن ويليامز هدف همه ي تندروها در آمريکا و گروه هاي حامي اسرائيل، شکست توافق است. (خبرگزاري آريا)

2253 نمایش

نظر دادن