تاریخ انتشار: شنبه, 01 آذر 1393 ساعت 11:54

آخرين اخبار از مذاکرات هسته اي وين؛ ظريف و کري در وين ماندگار شدند

سخنگوي وزارت خارجه خبرسازي ها مبني بر ارائه طرح و پيشنهاد جديد کشورهاي ٥+١ به ايران و پردازش هاي پيرامون آن را بي اساس خواند و ضمن تکذيب اين موضوع اظهارداشت: «در سه روز گذشته مذاکرات فشرده و متعدد دو جانبه و چندجانبه بر اساس طرح ها و ابتکارات متعدد تيم مذاکره کننده إيراني که آخرين آن ها در مسقط پيشنهاد گرديد، انجام شده و مذاکرات درسطوح مختلف کارشناسي و سياسي ادامه دارد و هيچگونه طرح جديدي از طرف کشورهاي ٥+١ ارايه نشده است.»

وزير امور خارجه ايران در خصوص لغو سفرش به تهران گفت:پيشنهاد قابل توجهي مطرح نشده که به تهران ببرم.    
محمدجواد ظريف جمعه شب در جمع خبرنگاران افزود : بحث هاي زيادي در مذاکرات وين انجام شده ولي پيشنهاد قابل توجهي مطرح نشده است که به تهران ببرم.
ظريف که در جمع خبرگاران حاضر در وين صحبت مي کرد، گفت: «در اين چند روز بحث هاي مهمي انجام شده است، اما پيشنهاد قابل توجهي نبود که به تهران برده شود.»
در همين حال «جان کري» يک مقام وزارت خارجه آمريکا که خواسته نامش فاش نشود، اعلام کرده است که «جان کري» وزير خارجه اين کشور که قرار بود بعد از گفت وگو با همتاي ايراني خود راهي پاريس شود، فعلا اين سفر را انجام نمي دهد.
تعويق سفر کري به پاريس پس از آن صورت مي گيرد که «محمد جواد ظريف» وزير امور خارجه ايران که قرار بود براي مشورت به تهران سفر کند، با بيان اينکه هنوز پيشنهاد قابل توجهي از سوي طرف مقابل ارائه نشده، اين سفر را لغو کرد.
روز گذشته خبرگزاري ايتارتاس روسيه گزارش داده است که ايران در مذاکرات اخير پيشنهادات جديدي از سوي 1+5 دريافت کرده و قرار است وزير خارجه ايران از طريق يک «خط ارتباطي امن» آن ها را با تهران در ميان بگذارد.
يک منبع خبري به ايتارتاس گفته که «محمد جواد ظريف» وزير خارجه ايران، پيشنهاد جديد ارائه شده از سوي گروه 5+1، درباره توافق جامع بر سر موضوع هسته اي را با تهران در ميان خواهد گذاشت.
اين منبع خبري افزود که «گفتگو درباره پيشنهاد جديد، در خصوص المان هاي کليدي توافق آتي خواهد بود» و نکاتي درباره لغو تحريم ها عليه تهران و محدودسازي برنامه هسته اي اين کشور را در بر دارد.
همچنين، يکي از نمايندگان تيم مذاکره کننده ايراني به خبرگزاري ايتارتاس گفته است که ظريف تصميم گرفته که در وين بماند و پيشنهاد جديد را از طريق «خط ارتباطي امن» با تهران در ميان بگذارد.
پيش از اين اعلام شده بود که ظريف براي مشورت به تهران بازمي گردد ولي بعدا يک منبع نزديک به تيم مذاکره کننده اعلام کرد که ظريف در وين مي ماند و به تهران نمي رود.
اين منبع در رد خبر سفر ظريف به تهران گفته بود «ما از مسقط تاکنون طرح هاي مختلف داده ايم. هنوز اين ايده ها به مرحله اي نرسيده که دکتر ظريف به تهران ببرد و لذا ايشان به تهران نمي رود و مذاکرات ادامه مي يابد.»
بايد ديد با ماندن ظريف در وين، آيا برنامه سفر «جان کري» وزير خارجه آمريکا و همتاي فرانسوي اش به پاريس تغيير خواهد کرد يا خير.

پايان نشست سه جانبه ظريف، کري و اشتون
شبکه تلويزيوني الميادين  از پايان يافتن ديدار سه جانبه ظريف، اشتون و کري و آغاز ديدار دو جانبه جان کري و لوران فابيوس خبر داد.
" محمد جواد ظريف"،"جان کري" و کاترين اشتون جمعه شب گفت و گو هاي سه جانبه خود خود را در وين از سر خواهند گرفت. اين سومين نشست سه جانبه ظريف، اشتون و کري از شب گذشته تاکنون است.
دومين نشست سه جانبه وزيران امور خارجه ايران و آمريکا و هماهنگ کننده 1+5 در چهارمين روز مذاکرات بعد از ظهر جمعه برگزار شده بود.
ظريف همچنين امروز با وزيران خارجه انگليس و فرانسه يک بار جداگانه و بار ديگر همراه با کاترين اشتون و رييس هيات مذاکره کننده آلماني ديدار و گفت و گو کرد.
نحوه حل اختلافات باقي مانده و نيز ادامه مذاکرات تا پايان مهلت تعيين شده از جمله موضوعات مورد بحث در ديدارهاي ظريف بوده است.

آمريکا و ايران پيشنهادهاي جديدي آماده مي کنند
خبرگزاري رويترز از وين گزارش داد، منابعي نزديک به گفتگوهاي هسته اي در وين روز جمعه اعلام کردند جان کري وزير امور خارجه آمريکا و محمدجواد ظريف وزير امور خارجه ايران مشغول تهيه پيشنهاد جديدي با هدف شکستن رکود در گفتگوها بين تهران و شش قدرت بزرگ هستند.
اين منابع که خواستند نامشان فاش نشود افزودند کري و ظريف پيشنهادي را آماده مي کنند که احتمالا به پايتختهاي دو کشور ارائه خواهد شد.
هنوز جزئيات اين پيشنهادهاي جديد فاش نشده است.

تکذيب ارائه طرح جديد به ايران
 «مرضيه افخم» سخنگوي وزارت خارجه گزارش هاي منتشر شده از سوي منابع غربي در مورد ارائه پيشنهاد جديد به ايران در مذاکرات هسته اي را رد کرده و آن را خبرسازي خواند.
سخنگوي وزارت خارجه خبرسازي ها مبني بر ارائه طرح و پيشنهاد جديد کشورهاي ٥+١ به ايران و پردازش هاي پيرامون آن را بي اساس خواند و ضمن تکذيب اين موضوع اظهارداشت: «در سه روز گذشته مذاکرات فشرده و متعدد دو جانبه و چندجانبه بر اساس طرح ها و ابتکارات متعدد تيم مذاکره کننده إيراني که آخرين آن ها در مسقط پيشنهاد گرديد، انجام شده و مذاکرات درسطوح مختلف کارشناسي و سياسي ادامه دارد و هيچگونه طرح جديدي از طرف کشورهاي ٥+١ ارايه نشده است.»
روز گذشته روزنامه نيويورک تايمز گزارش کرد که ايران پيشنهاد آمريکا مبني بر قطع اتصالات سانتريفيوژها را نپذيرفته است و از طرف ديگر نيز آمريکا با پيشنهاد ايران براي کاهش تزريق هگزافلوريد اورانيوم به سانتريفيوژها را نپذيرفته است.
اين روزنامه آمريکايي مدعي شد که آمريکا و ديگر مذاکره کنندگان گروه 1+5 براي رسيدن به يک زمان گريز مناسب، در ابتدا پيشنهاد کاهش شديد توانايي فعلي غني سازي ايران تا حد 1500 سانتريفوژ نسل اول و ممنوعيت استفاده از سانتريفيوژهاي نسل جديد را مطرح کردند اما ايران به صورت قاطعانه با کاهش سانتريفيوژها مخالفت کرده است و البته برخي از مقامات ايراني اعلام کرده اند که تعداد آن  در 8000 سانتريفيوژ باقي بماند.
بر اساس اين گزارش، مقامات آمريکايي پيشنهاد داده اند که اگر ايران مي خواهد سانتريفيوژهاي بيشتري حفظ کند، بايد اتصال سانتريفيوژها را قطع کند که اين پيشنهاد ظاهراً حمايت طرف ايراني را جلب نکرده است.
اين گزارش نيز ادامه داد که ايران نيز پيشنهاد داده است که مي تواند نگراني هاي غرب را از اين طريق کاهش دهد که تعداد سانتريفيوژهاي خود را حفظ کند اما خوراک دهي هگزافلوريد اورانيوم به اين سانتريفيوژها که براي توليد اورانيوم غني شده استفاده مي شود را کاهش دهد که کارشناسان آمريکايي گفته اند که اين اقدامات قابل بازگشت است.
نيويورک تايمز ادامه داد که گروه 1+5 ممکن است پيشرفت هاي تازه اي را تدوين کنند و احتمالاً مهلت مذاکرات را تمديد کنند اما هنوز مشخص نيست که در نهايت چه پيش خواهد آمد.

حرفي از تمديد مذاکرات نيست
سخنگوي وزارت امور خارجه آمريکا اعلام کرد که شرايط مذاکرات در وين، متغير است.
 «جف راتک» سخنگوي وزارت امور خارجه آمريکا در پاسخ به سوالي در خصوص «مفيد بودن حضور جان کري در وين» گفت که وزير خارجه ايالات متحده براي حفظ ارتباط نزديک با همتايان خود به اين شهر رفته است.
خبرنگاري از  «راتک» پرسيد که آيا مواضع قبلي در خصوص عدم مذاکره بر روي تمديد مذاکرات هنوز هم پابرجا است که وي در پاسخ گفت: «ما بر روي 24 نوامبر (سوم آذر) متمرکز هستيم و بر روي تمديد مهلت توافق، تمرکز نداريم.»
در همين حال سخنگوي مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در واکنش به اخباري درباره تمديد مذاکرات هسته اي تاکيد کرد که مهلت مذاکرات 24 نوامبر است و حرفي از تمديد پيش نيامده است.
به دنبال انتشار اخباري مبني بر تمديد مذاکرات هسته اي، مايا کوچيانيچ سخنگوي فدريکا موگريني رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا تاکيد کرد مهلت مذاکرات هسته اي 24 نوامبر است.
وي همچنين با اشاره به اينکه اين مذاکرات در وين در جريان است به بيانيه شب گذشته موگريني مبني بر اميدواري براي دستيابي به توافق جامع هسته اي اشاره کرد.
وي ادامه داد؛ اکنون زمان آن است که ايران تصميم استراتژيک بگيرد تا راه را براي يک توافق تاريخي و حل و فصل نهايي مساله هسته اي باز کند که اين سرآغاز فصل جديدي در روابط بين ايران و جامعه بين المللي است.

اختلافات قابل توجه هنوز باقي مانده است
"فيليپ هاموند" وزير خارجه انگليس پس از گفت و گو با همتاي ايراني خود گفت: اختلافات قابل توجه هنوز باقي مانده است.
هاموند همچنين دربدو ورود به وين به خبرنگاران گفته بود: توافق هسته اي ميان ايران و 1 + 5 امتيازهاي فراواني از جمله دسترسي به بخش عمده اي از دارايي هاي مسدود شده ،امکان تجارت آزاد با جهان و برقراري روابط عادي با کشورهاي مختلف را نصيب ايران خواهد کرد.
درهمين حال لوران فابيوس وزير امور خارجه فرانسه درگفتگو باخبرنگاران با اذعان به اينکه دسترسي به انرژي صلح آميز هسته اي حق ايران است ابراز اميدواري کرد: طرفين به يک توافق خوب که به نفع صلح و امنيت بين المللي باشد دست يابند.

درخواست لاوروف براي مصالحه در مذاکرات
خبرگزاري فرانسه نيز از مسکو گزارش داد ، سرگئي لاوروف وزير امور خارجه روسيه بعد از گفتگو با وزير خارجه عربستان گفت : براي دستيابي به توافق در گفتگوهاي مربوط به برنامه هسته اي ايران در وين نياز به يک اراده سياسي وجود دارد. وي ابراز اميدواري کرد که با غالب شدن منطق در اين گفتگوها، دو طرف به يک مصالحه برسند.
لاوروف  گفت:فرض من اين است که در نهايت منطق و تلاش براي دستيابي به يک مصالحه جهت پايان دادن به اين اختلاف طولاني مدت غالب خواهد شد.

خبرگزاري آريا

2560 نمایش

نظر دادن