تاریخ انتشار: شنبه, 05 اسفند 1391 ساعت 11:32

بازجویی از 4 نامزد احتمالی ریاست جمهوری یازدهم توسط قاضی پرونده جنجالی آمیا

شواهد نشان می دهد که از این فهرست 7 نفره 4 نفر خود را برای ورود به انتخابات آماده می کنند یا شانس زیادی برای ورود به این رقابت به دلیل درخواست ها و حمایت های جریان ها و نیروهای سیاسی دارند و همین امر به شائبه ها درباره هدف دولت دهم برای تن دادن به چنین توافقی با دولت آرژانتین دامن می زند.

به گزارش آخرین نیوز، با وجود تکذیب مکرر مقامات وزارت خارجه ایران درباره برخی مفاد توافق با دولت آرژانتین بر سر پرونده جنجالی آمیا ،مجلس سنای آرژانتین روز گذشته توافقنامه این کشور با ایران برای حل اختلاف بر سر پرونده آمیا را در حالی تصویب کرد که بر اساس آن قاضی پرونده مجاز خواهد بود که از برخی مقامات سابق و فعلی ایران بازجویی کند.

نکته مهم در این میان وجود برخی از چهره های سرشناس کشور در فهرست مورد نظر قاضی آرژانتینی است که این روزها گمانه زنی های متعددی در خصوص ورود آنها به صحنه انتخابات وجود دارد و حتی برخی از این افراد بطور رسمی و با تشکیل ستاد انتخاباتی وارد گردونه رقابت برای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم شده اند. حالا این پرسش مطرح است که دولت و وزارت امورخارجه با چه هدف و انگیزه ای در این مقطع زمانی چنین توافقی را با دولت آرژانتین بعمل آورده و تاثیر و تبعات سیاسی داخلی این اقدام بر انتخابات و نامزدهای احتمالی آن چه خواهد بود؟

آنچنان که خبرگزاریهای بین المللی عنوان کرده اند دولت های ایران و آرژانتین در ماه میلادی گذشته توافقنامه ای را در شهر آدیسا بابا اتیوپی امضا کردند که براساس آن، کمیته حقیقت یاب بین المللی بی طرف برای رسیدگی به پرونده انفجار آمیا تشکیل می شود.چند روز پیش این توافقنامه در مجلس سنای آرژانتین با نتیجه 39 رای موافق و 31 رای مخالف، به تصویب رسید.این توافقنامه پس از این رای موافق مجلس سنا، باید برای رای گیری به مجلس نمایندگان آرژانتین نیز برود که حامیان کابینه، اکثریت را در آن در دست دارند.توافقنامه ایران و آرژانتین درباره پرونده آمیا برای اجرایی شدن باید در مجلس شورای اسلامی نیز به رای گذاشته و تصویب شود.

رئیس جمهور و وزیر خارجه آرژانتین قبل از این گفته بودند که براساس متن توافقنامه، قضات این کشور می توانند همزمان با فعالیت کمیته حقیقت یاب، از مقامات متهم ایرانی بازجویی کنند موضوعی که از اساس با تکذیب مقامات وزارت خارجه ایران روبه رو شد.دولت آرژانتین 7 نفر از مقامات ایرانی به همراه عماد مغنیه از مقامات ارشد نظامی حزب الله را به دخالت در حادثه آمیا متهم می کند. این مقامات ایرانی که از سوی دولت آرژانتین در ارتباط با پرونده آمیا متهم شده اند شامل اکبر هاشمی رفسنجانی (رئیس جمهور وقت و رئیس فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام)، علی فلاحیان (وزیر اطلاعات وقت)، علی‌اکبر ولایتی (وزیر خارجه وقت)، محسن رضایی (فرمانده وقت کل سپاه)، احمد وحیدی (فرمانده وقت سپاه قدس و وزیر فعلی دفاع)، احمدرضا اصغری (دبیر سوم وقت سفارت ایران در آرژانتین)، محسن ربانی (رایزن فرهنگی وقت سفارت ایران در آرژانتین) هستند.

شواهد نشان می دهد که از این فهرست 7 نفره 4 نفر شامل آقایان هاشمی رفسنجانی ،علی اکبر ولایتی ،محسن رضایی و علی فلاحیان خود را برای ورود به انتخابات آماده می کنند یا شانس زیادی برای ورود به این رقابت به دلیل درخواست ها و حمایت های جریان ها و نیروهای سیاسی دارند و برخی نیز چون فلاحیان رسما کاندیداتوری خود را اعلام کرده اند و همین امر به شائبه ها درباره هدف دولت دهم برای تن دادن به چنین توافقی با دولت آرژانتین دامن می زند.

خبرگزاری فرانسه در این باره مدعی شد که قاضی "رودولفو کانیکوبا کورال" و بازپرس "آلبرتو نیسمن "بازپرس اصلی پرونده انفجار آمیا برای ثبت شهادت طرف های ایرانی راهی تهران می‌ شوند. وی به تاریخ دقیق این سفر اشاره ای نکرده است. این در حالی است که سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان بازجویی از برخی مقامات جمهوری اسلامی ایران در راستای رسیدگی به پرونده آمیا را بشدت تکذیب کرد.رامین مهمانپرست با اشاره به آخرین وضعیت "پرونده آمیا" گفت: طبق توافقی که بین مسئولین کشورمان با آرژانتین انجام شد مقرر شد کمیته‌ای متشکل از حقوق‌دانان بی‌طرف تشکیل شده و اصل پرونده بررسی شود تا معلوم گردد که جزئیات مسئله چه بوده و چه کسانی در این امر مقصر بوده و دخالت داشته‌اند.این توافق باعث شد فتنه‌ای که صهیونیست‌ها دنبال می‌کردند و اتهاماتی که به ملت ما می‌زدند و از طریق اینترپل برخی شخصیت‌های ما را در لیست قرار داده بودند، برطرف شود.

وزیر خارجه آرژانتین در واکنش به تکذیب مقامات کشورمان درباره بازجویی از 8 مقام ایرانی مظنون در واقعه انفجار آمیا اعلام کرد قاضی تحقیق پرونده از این مقامات مظنون در ایران بازجویی خواهد کرد. هکتور تیمرمن وزیر خارجه آرژانتین در جلسه کمیته روابط خارجی سنای آرژانتین در واکنش به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه ایران مبنی بر عدم بازجویی از مقامات سابق ایرانی که نامشان در لیست مظنونان ارتباط با پرونده آمده است، گفت: وزیر خارجه ایران به ما گفته است که تمامی بندهای توافق دو طرف را به مورد اجرا خواهد گذاشت و مظنونان مورد سوال قرار خواهند گرفت.

رژیم صهیونیستی از ابتدای انتشار خبر امضای یادداشت تفاهم به شدت آن را رد کرد. سفیر آرژانتین در اراضی اشغالی برای ارائه توضیحات به وزارت امور خارجه اسراییل فراخوانده شد و معاون وزیر امور خارجه این رژیم به سفیر آرژانتین گفت: "مثل این است که از یک قاتل دعوت کنید در تحقیقات درباره جنایت‌های خود شرکت کند".سازمان دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد: «از خبر توافق ایران و آرژانتین برای انجام تحقیات پیرامون حملات تروریستی به آمیا شگفت‌زده شده است. درست هنگامی که پرونده به جریان افتاده بود، این توافق می‌تواند در روند تحقیقات قضایی پرونده تاثیرگذار باشد».

گفتنی است؛ 18 سال پیش انفجار خودروی حامل مواد منفجره در مقابل انجمن یهودی‌ها در آرژانتین در سال 1994، موجب شکل‌گیری پرونده‌ای شد که به سرعت در عرصه بین‌الملل به پرونده آمیا مشهور شد و مقامات صهیونیستی و رسانه‌های غربی از آغاز این این حادثه، تلاش کردند ایران را به حمایت از این اقدام متهم کنند؛ اما به رغم اینکه این پرونده تاکنون باز بوده هیچ مدرکی این ادعای رژیم صهیونیستی را تائید نکرده است.

20023 نمایش

نظر دادن