تاریخ انتشار: یکشنبه, 25 آبان 1393 ساعت 09:48

ساز و کار انتخاب وزیر دادگستری اعلام شد / وظایف وزیر نیز تعیین شد

  وزیر دادگستری از میان حقوقدانانی که توسط رئیس قوه قضائیه به رئیس جمهور پیشنهاد می‌شوند انتخاب و برای اخذ رای اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌شود. این ماده با ۱۳۸ رای موافق ۳۳ رای مخالف و ۶۶ رای ممتنع از مجموع ۲۲۴ نماینده حاضر در صحن به تصویب رسید.

به گزارش آخرین نیوز، نمایندگان در ادامه بررسی طرح بازنگری در اختیارات وزیر دادگستری ماده ۱ این طرح را بررسی و تصویب کردند.

براین اساس، وزیر دادگستری از میان حقوقدانانی که توسط رئیس قوه قضائیه به رئیس جمهور پیشنهاد می‌شوند انتخاب و برای اخذ رای اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌شود

این ماده با ۱۳۸ رای موافق ۳۳ رای مخالف و ۶۶ رای ممتنع از مجموع ۲۲۴ نماینده حاضر در صحن به تصویب رسید.

تعیین وظایف وزیر دادگستری

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) خانه ملت و ادامه رسیدگی به طرح دو فوریتی نحوه اجرای قسمتی از اصل 160 قانون اساسی، ماده 2 این طرح را به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس، وزیر دادگستری مسئولیت همه مسائل مربوط به روابط قوه قضاییه با قوای مجریه و مقننه را برعهده دارد و از این حیث عهده‌دار امور ذیل است:

الف- ارائه لوایح قضاییه تهیه شده توسط رئیس قوه قضاییه به دولت و پیگیری برای تصویب آنها.

ب- دفاع از لوایح قضایی در مجلس شورای اسلامی، اظهارنظر در مورد طرح‌های مربوط به قوه قضاییه و هماهنگی لازم جهت پاسخگویی به کمیسیون اصل نود قانون اساسی و همکاری برای تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی در زمینه مسائل مربوط به قوه قضاییه.

پ- پیگیری همه امور راجع به بودجه، نیروی انسانی و مسائل اداری مربوط به قوه قضاییه در هیات وزیران، معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور و دستگاه‌های اجرایی- ت- هماهنگی در امور بین‌الملل در زمینه تنظیم قراردادهای همکاری و معاضدت قضایی، استرداد مجرمان، انتقال محکومان و امضای اسناد و اجرای مفاد آنها با رعایت اصول قانون اساسی و نظر رئیس‌ قوه قضاییه.

نمایندگان مجلس در تبصره این ماده مصوب کردند که اختیارات مندرج در این ماده مانع از اعمال وظایف و اختیارات قانونی رئیس قوه قضاییه و دفاع و اظهارنظر در مورد طرح‌ها و لوایح قضایی نیست.

وکلای ملت با 161 رای موافق، 3 رای مخالف و 7 رای ممتنع از 219 نماینده حاضر در جلسه، ماده 2 این طرح را به تصویب رساندند.

817 نمایش

نظر دادن