تاریخ انتشار: شنبه, 03 آبان 1393 ساعت 09:08

سحرگاه امروز؛ ریحانه جباری اعدام شد

دادستانی تهران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که حکم قصاص ریحانه جباری سحرگاه امروز شنبه اجرا شده است. او متهم به قتل پزشکی به نام "مرتضی عبدالعلی سربندی " بود. صدور حکم اعدام ریحانه جباری از مدتها پیش با جنجالهای خبری و رسانه ای بویژه از سوی رسانه های بیگانه همراه شده بود.

به گزارش آخرین نیوز به نقل از پايگاه اطلاع رساني دادسراي عمومي و انقلاب تهران، متن کامل اين اطلاعيه به شرح زير است:

در پي انتشار مطالبي در برخي سايتهاي خبري در خصوص پرونده موضوع محکوميت ريحانه جباري ملايري فرزند فريدون و با عنايت به اجراي حکم قصاص نفس در خصوص وي در تاريخ 1393/8/3، پايگاه اطلاع رساني دادستاني تهران براي تنوير افکار عمومي، شرحي از پرونده قضايي نامبرده را اعلام مي کند.

در پي گزارش ارتکاب يک فقره قتل عمد فردي به نام مرحوم مرتضي عبدالعلي سربندي در تاريخ شانزدهم تيرماه سال 1386 و پس از کشف تلفن همراه مقتول و دسترسي به آخرين تماس وي با فردي به نام ريحانه جباري، نامبرده به عنوان مظنون ارتکاب قتل تحت تعقيب قرار مي گيرد. با مراجعه ماموران به محل اقامت ريحانه جباري، از منزل او يک عدد کارد آشپزخانه ي آغشته به خون و جلد آن و يک عدد روسري آغشته به خون کشف مي گردد.

ريحانه جباري متولد 1366 در تمام مراحل تحقيق نزد ضابطان، بازپرس و دادگاه به ارتکاب قتل از سوي خود اقرار نموده و براي توجيه اقدام خود مدعي شده بود مرحوم قصد تجاوز به وي را داشته، اين در حالي است که:

1 - اظهارات بعدي متهمه خلاف اين ادعا را ثابت نموده است؛

2 - محل اصابت ضربه کارد به مرحوم (ميان دو کتف) نشان از آن دارد که قتل در حالت دفاع نبوده است.

گزارش معاينه جسد در سراسر بدن و دست ها آثار ضرب و جرح را گواهي کرده است. در پشت تنه يک بريدگي عرضي به طول هشت سانتي متر، در سمت راست ناحيه مياني خلف تنه و فاصله دو سانتي متر از خلف وسط و هشت سانتي متري در استخوان کتف راست ديده شده است.

3 - خريدن کارد به منظور ارتکاب قتل، پيش از حادثه حکايت از سبق تصميم ريحانه جباري بر قتل دارد. در بازرسي از منزل متهمه، جلد مقوايي کارد آشپزخانه کشف مي شود که نشان مي دهد آلت قتاله را خود خريداري کرده است. وي به خريد کارد آشپزخانه دو روز پيش از جنايت اقرار کرده است.

4 - مفاد پيامک ارسالي از سوي ريحانه جباري براي دوست خود مبني بر اين که قصد کشتن فردي را دارد، دلالت بر سبق تصميم وي براي قتل و نيز کذب بودن ادعاي دفاع در مقابل تجاوز است. قاتل در تاريخ 13/4/1386 (سه روز پيش از ارتکاب قتل)، با ارسال پيامکي به يکي از دوستان خود نوشته است: «فکر کنم امشب بکشمش»؛

5- ساکنان مجتمع محل ارتکاب جنايت اظهار داشته اند که با شنيدن سر و صدا، بيرون آمده و مشاهده کرده اند مقتول در حالي که زخمي و خون آلود بوده، با فرياد «دزد دزد» از طبقه پنجم به پايين آمده و در جلوي واحد طبقه سوم بيهوش مي شود. اين در حالي است که در صورت صحت ادعاي قاتل، موجبي براي فرار وي نبوده و نامبرده مي بايست با ايجاد سر و صدا، همسايگان را آگاه مي کرده و با حضور آن ها احساس امنيت مي نموده است.

6- درب آپارتمان از نظر قفل فاقد تخريب بوده و اين امر نشان مي دهد که قصد تجاوزي در ميان نبوده است. متهم در خصوص بسته بودن درب و عدم امکان فرار مي گويد: «در ابتداي ورود درب را باز گذاشتم. ولي او بعد از آمدن به سمت من درب را بست، اما قفل نکرد».

متعاقبا در ادامه تحقيقات ريحانه جباري مدعي گرديده قتل از ناحيه فردي به نام شيخي برنامه ريزي شده بود. متهمه هم چنين مدعي گرديده که پس از ايراد ضربه به پشت مقتول، شيخي وارد خانه شده و با مقتول درگير شده است.

وي مي گويد: «شيخي فقط دنبال مدارکي در منزل مقتول مي گشته و نقشي در قتل نداشته است». در اين راستا بازپرس اقدامات بسياري را در جهت شناسايي شخص مذکور به عمل آورده و پس از شناسايي افرادي با نام هاي مشابه و مواجهه حضوري بين ريحانه جباري با آن ها، در نهايت جباري با اعلام اين که افراد مذکور را نمي شناسد، اقرار نموده که اظهاراتش در خصوص فردي به نام شيخي صرفاً به منظور انحراف مسير پرونده بوده است.

گرچه ادعاي ريحانه جباري در خصوص شيخي به هيچ وجه اثبات نشده و در مرحله اي نيز توسط محکوم انکار گرديده، اما با فرض صحت موضوع ، وي نقش نامبرده را صرفاً حضور در محل جنايت اعلام کرده و به صراحت ارتکاب قتل به تنهايي از ناحيه ي خود را پذيرفته است.

متهمه اقرار نموده براي قتل از پيش کارد تهيه کرده بود. هم چنين فروشنده ي کارد ضمن مواجهه ي حضوري با جباري، او را شناسايي کرده بود.

در ادامه تحقيقات صاحب کار و همکاران متهمه به دروغگو بودن وي اذعان نموده و گفته اند در روز وقوع قتل اعلام کرد که پدرش يک اتومبيل تويوتا کمري خريده اين درحالي است که خودروي مذکور متعلق به مرحوم بوده است. آنها وي را فردي دروغگو توصيف کرده اند که دوست داشت خود را بزرگ تر از آنچه که هست نشان دهد.

پس از انجام تحقيقات توسط بازپرس ويژه قتل و برگزاري جلسات رسيدگي در دادگاه کيفري استان، دادگاه نهايتاً با اعلام ختم رسيدگي با احراز اتهام قتل عمد، ريحانه جباري را به قصاص نفس محکوم نمود که راي صادره از سوي شعبه 27 ديوان عالي کشور نيز ابرام گرديد.

نظر بر اين که طي چند ماه اخير و پس از قرار گرفتن پرونده در مرحله ي اجرا، قاتل ادعاهاي قبلي خود را که در جهت احراز صحت يا سقم آن ها، تحقيقات بسياري صورت گرفته و براي مدت زمان طولاني نيز پرونده را از مسير اصلي منحرف نموده بود، بار ديگر مطرح کرده و به اين طريق تلاشي وافر در جهت مظلوم نمايي و ايجاد شائبه ي اشتباه در صدور حکم صورت داد، اعلام مي گردد تمامي ادعاهاي فوق در جريان پرونده بررسي شده و کذب بودن آن ها در مراحل مختلف دادرسي توسط بازپرس، قضات دادگاه کيفري استان (پنج نفر) و قضات ديوان عالي کشور احراز گرديده است.

به رغم موارد فوق اين دادستاني در جهت حصول سازش و کسب رضايت اولياي دم تلاش نموده و با وجود برگزاري جلسه اي با حضور اولياي دم و قاتل و خانواده ي وي، اولياي دم در نهايت خواستار اجراي حکم قصاص شدند که حکم صادره سحرگاه روز جاري به موقع اجرا گذارده شد.

منبع: ایرنا

7684 نمایش

نظر دادن