تاریخ انتشار: پنج شنبه, 24 مهر 1393 ساعت 01:35

زمزمه‌ها از احتمال دستيابي به توافق در وين / مذاکرات وين براي شرکت تمامي اعضاي ۱+۵ تمديد شد

مذاکرات هسته‌اي‌ وين براي يک روز ديگر تمديد شد و قرار است نمايندگاني از تمامي کشورهاي گروه ۱+۵ در آن شرکت کنند.البته مشخص نيست که مذاکرات روز پنجشنبه (امروز) در چه سطحي صورت خواهد گرفت اما گفته مي‌شود معاونان وزير حضور خواهند داشت.
لاوروف: احتمال دارد در اين دوره از رايزني‌ها در وين توافقاتي صورت گيرد

مذاکرات هسته‌اي‌ وين براي يک روز ديگر تمديد شد و قرار است نمايندگاني از تمامي کشورهاي گروه ۱+۵ در آن شرکت کنند.البته مشخص نيست که مذاکرات روز پنجشنبه (امروز) در چه سطحي صورت خواهد گرفت اما گفته مي‌شود معاونان وزير حضور خواهند داشت. قرار بود اين دور از مذاکرات تنها با حضور ايران،آمريکا ونماينده اتحاديه اروپا به مدت دو روز برگزارشود، با اين حال، به نوشته بي بي سي، مقامات ايران در نشست هسته‌اي‌ وين گفته اند که اين مذاکرات به مدت يک روز ديگر تمديد شد.ديروز همچنين مذاکرات سه جانبه وزيران خارجه ايران و آمريکا با حضور کاترين اشتون بر گزارشد. يک مقام ارشد وزارت خارجه آمريکا به رويترز گفت که «در اين ديدارها صحبتي از تمديد زمان گفت وگوها نيست و صحبت از اين است که قضيه تا 24نوامبر(3آذر) فيصله پيدا کند». با وجود آن که سيد عباس عراقچي، معاون وزير خارجه کشورمان ، هفته پيش از امکان تمديد مهلت ضرب الاجل مذاکرات هسته اي سخن گفت، مقام ارشد آمريکايي در ادامه گفت وگوي خود با رويترز تأکيد کرد که هنوز در چارچوب مهلت کنوني امکان حل و فصل اختلافات وجود دارد.او در ادامه گفت: «ذره ذره در حال کم کردن اختلاف‌ها هستيم ... و در برخي موارد شکاف‌ها کمتر شده، اما هنوز تصميماتي اساسي وجود دارد که ايراني‌ها بايد بگيرند.». در همين حال؛ به گزارش ايسنا،به گفته ظريف وزير خارجه کشورمان در اين دور از مذاکرات درباره راه حل پايان اختلافات گفتگو خواهد شد. وزير خارجه کشورمان گفت: ضروري است درباره روش هايي که هم جدي و هم با مقداري نو آوري براي حل و فصل اين اختلاف‌ها مطرح مي‌شود، بحث شود اما اين بحث‌ها زمانبر هستند و ممکن است اين راه حل‌ها به گفت وگوي بيشتر نياز داشته باشد.

 

کري: دستيابي به توافق نهايي با ايران دور از دسترس نيست

در اين بين، جان کري،وزير امور خارجه آمريکا با بيان اينکه عجولانه است بخواهيم درباره لزوم تمديد مذاکرات به منظور حصول توافق نهايي با ايران صحبت کنيم،گفت:من فکر نمي‌کنم که دستيابي به توافق نهايي دور از دسترس باشد. اما ما مسائل بسيار سختي براي حل کردن داريم. او گفت: «بايد به بحث‌هاي‌ جدي ادامه دهيم که اين کار را خواهيم کرد و بعد خواهيم ديد که کجا هستيم" و اضافه کرد که فکر نمي‌کند گمانه زني زياد کمکي به حل قضيه کند.

 

لاوروف:احتمال دارد در اين دوره از رايزني‌ها در وين توافقاتي صورت گيرد

همچنين سرگي لاوروف وزير خارجه روسيه اظهار کرد:  احتمال دارد در اين دوره از رايزني‌ها در وين توافقاتي صورت گيرد. وزير امور خارجه  روسيه افزود: در نگاه اول مسائلي که بايد روي آنها به توافق رسيد سخت به نظر نمي‌آيند. با اين حال پيش از پايان يک دور مذاکرات طولاني همه طرف‌ها خواستار دستيابي به امتيازات بيشتر هستند اما من اطمينان دارم که توافق ممکن است. لاوروف در سخنانش با اشاره به ضرب الاجل 24 نوامبر براي حصول توافق هسته اي نهايي ميان ايران و گروه 1+5 گفت: من نمي‌توانم تضمين کنم که تا قبل از 24 نوامبر اين توافق صورت گيرد. اين تاريخ مقدس نيست اما ما تمام تلاشمان را مي‌کنيم تا پيش از سررسيد اين تاريخ به نتيجه برسيم. وي همچنين تاکيد کرد:  مسکو روي کيفيت مذاکرات تمرکز کرده است.

 

لاريجاني: رفتار چانه زني براي اين مذاکرات مفيد نيست و مشکلي را حل نخواهد کرد

در همين حال به گزارش فارس علي لاريجاني رئيس مجلس در گفت و گو با شبکه «سي.ان.ان» با بيان اين که «در حال حاضر در مورد تعداد سانتريفيوژها اختلاف نظرهايي وجود دارد» گفت: فکر مي‌کنم رفتار چانه زني براي اين مذاکرات مفيد نيست و مشکلي را حل نخواهد کرد.

رئيس مجلس در ادامه با يادآوري اينکه اظهارنظر گروه 1+5 مبني بر اينکه ايران به سمت سلاح هسته اي مي‌رود، با شفاف سازي حل خواهد شد نه تعداد سانتريفيوژها، تصريح کرد: براي حل برخي اختلاف نظرهاي ديگر نيز بايد طي اين مذاکرات افکار به هم نزديک شود. لاريجاني در پاسخ به سؤال ديگري در مورد علت اهميت تعداد سانتريفيوژها براي آمريکا و کشورهاي غربي، تأکيد کرد: اين کشورها بايد دليل مهمي براي علت اهميت قائل شدن در تعداد سانتريفيوژها ارائه کنند. وي با بيان اينکه ايران معتقد است که بايد کارخانه اي براي توليد سوخت داشته باشد و اين کارخانه نيز زير نظر آژانس فعاليت خواهد کرد، افزود: کشورهايي که معتقدند تعداد سانتريفيوژ باعث ساخت بمب هسته اي مي‌شود نظر عوامانه اي دارند، زيرا با هزار سانتريفيوژ نيز مي‌توان بمب هسته اي ساخت. مهم اين است که به گونه اي پيش برويم که ايران هيچگاه به سمت سلاح هسته اي نرود.

مهم ترين تحولات دومين روز از مذاکرات وين

ديدارهاي دو وسه جانبه مهم ترين اظهار نظرهاي روز

ديدار سه جانبه ظريف، کري و اشتون

 ديدار دوجانبه وزراي خارجه ايران واتريش

 ديدار دو جانبه اشتون و کري

 ديدار مجدد معاونين ظريف، اشتون و کري

 تماس تلفني ظريف با موگريني با محوريت موضوع هسته اي آسوشيتدپرس:ايران بزرگترين اولويتش يعني به رسميت شناخته شدن حق غني سازي را به دست آورده است.

فيگارو:ميزان غني سازي مهم ترين موضوع اختلاف بر انگيز است.

وال استريت ژورنال: کري در مذاکرات هسته اي پنج شنبه حضور ندارد.

واشنگتن: زمان کافي براي دستيابي به توافق هسته اي وجود دارد .

ظريف: درباره راه حل هسته اي هنوز به يک جمع بندي مشترک نرسيده ايم .

پکن: نشست ۱+۵ درباره ايران سازنده خواهد بود،مذاکرات وارد مرحله کليدي شده است.

مقام ارشد آمريکايي: مجموعاً در تمام مسائل مربوط به مذاکرات هسته اي اختلافات کمتر شده  است.

روزنامه آلماني :هشدارهاي نتانياهو درباره برنامه هسته اي ايران ديگر به ندرت در دنيا گوش شنوايي مي‌يابد .

علي لاريجاني: با چانه زني درباره مسائل کوچک نمي‌توان به توافق هسته اي رسيد .

مايکل مان: اشتون و ظريف بيش از 2.5 ساعت گفتگوي مفيد داشتند.

لاوروف: تضمين نمي‌کنم توافق با ايران قبل از ۲۴ نوامبر حاصل شود .

ريابکوف: ايران و ۱+۵ پنج شنبه در وين مذاکره مي‌کنند .

هاشمي رفسنجاني: غربي‌ها فرصت سوزي نکنند.

سخنگوي وزارت خارجه چين: طرف‌ها از مذاکرات اتمي با ايران استفاده کنند.

1148 نمایش

نظر دادن