تاریخ انتشار: چهارشنبه, 23 مهر 1393 ساعت 08:41

اقدامات وزارت اطلاعات در برابر داعش، مفاسد اقتصادی، سرویس‌های‌ جاسوسی، بابک زنجانی و ...

وزیر اطلاعات تاکید کرد که وزارتخانه متبوع‌اش تمایلات شخصی را در تصمیم‌های خود دخالت نخواهد داد.

وزارت اطلاعات از انجمن صنفی روزنامه‌نگاران شکایت نکرده است

حجت‌الاسلام و المسلمین محمود علوی بعد از ظهر روز سه شنبه در نشستی خبری به مناسبت سی و یکمین سالگرد تاسیس وزارت اطلاعات به سوالات خبرنگاران در زمینه‌های مختلف پاسخ داد و در پاسخ به سوالی درباره دلایل پس گرفتن شکایت وزارت اطلاعات در مورد تخلفات انجمن صنفی روزنامه‌نگاران با تاکید بر این‌که «وزارت اطلاعات در این‌گونه مطالب کاملا فرامرزی عمل می‌کند» گفت: کارکنان وزارت اطلاعات وقتی وارد این وزارتخانه می‌شوند دو چیز را در کازیوی جلوی درب گذاشته و وارد وزارتخانه می‌شوند یکی موبایل خود و دیگری تمایلات سیاسی‌شان.

وی با تاکید بر این‌که «برای ما نیت‌ها،‌عنوان‌ها، خوشنامی‌ها و بدنامی‌ها مهم نیست» تاکید کرد: این امور مربوط به مراجع ذی‌صلاح خود است، ما کار حرفه‌ای خود را انجام می‌دهیم. ما این‌جا نمی‌ توانیم تمایلات شخصی را در تشخیص خود دخالت دهیم و در کار خود به گرایش‌های سیاسی افراد کاری نداریم.

وی هم‌چنین با تاکید بر این‌که «اوزارت اطلاعات شکایتی از انجمن صنفی روزنامه نگاران نداشته تا آن را پس بگیرد» وظایف این وزارتخانه در تهیه اطلاعات مورد نیاز در مباحث امنیتی برای دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله قوه قضاییه را یاد آور شد و ادامه داد: ما در پرونده‌ها با نگاه حرفه‌ای بررسی‌های خود را انجام می دهیم تا مشخص شود آنچ‌ه که عنوان شده صحت دارد یا نه. حال اگر در پرونده‌ای اتهامی باشد که صحت آن برای ما احراز نشود، وظیفه شرعی خود می‌دانیم که آن را به دستگاه قضایی اطلاع دهیم.

وزیر اطلاعات همچنین از بررسی موردی در وزارتخانه متبوع خود خبر داد که بعد از احراز نشدن اتهامات فرد، موضوع از طریق قائم مقام وزارت به دفتر مقام معظم رهبری خبر داده شد و از آن‌جا نیز اعلام شد که وزارتخانه وظیفه شرعی دارد این مسئله را به دستگاه قضایی اعلام کند.

وی درباره وضعیت انجمن صنفی روزنامه نگاران نیز تاکید کرد: هر انجمن صنفی اگر در چارچوب‌های صنفی عمل نکند مسوولی دارد اعم از وزارت کشور، ارشاد و آموزش و پرورش که باید با آن برخورد کنیم و در صورتی که آن انجمن صنفی فعالیت ضدامنیتی داشته باشد وزارت اطلاعات وارد می‌شود. غیرممکن است مجموعه‌ای مشکل امنیتی داشته باشد و وزارت از آن شکایتی کرده باشد و پس گرفته شود.

مسوولیت‌های نظام را باید به اهلش سپرد

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره روند تأئید صلاحیت افراد برای تصدی پست‌های مدیریتی با یادآوری این‌که «وزارت اطلاعات در زمینه بررسی صلاحیت امنیتی کسانی که صلاحیت‌شان برای تصدی مسئولیتی در نظام مورد استعلام قرار می‌گیرد امانتدار است» گفت:‌ کسی که می‌خواهد مسئولیتی در نظام عهده‌دار شود اهلیت‌اش باید مسلم شود که بخشی از آن اهلیت،‌ اهلیت امنیتی است. ما دو مسئولیت سنگین در حوزه داریم؛ یکی از آن‌ها سپردن مسئولیت‌های نظام به افراد دارای صلاحیت است و دیگری حفظ آبرو و حیث اجتماعی افراد؛ چراکه نمی‌توان با ارائه یک گزارش با آبرو و حیثیت آن‌ها بازی کرد.

علوی با تاکید بر «مشی افراد در حفظ حیثیت و آبروی افرادی که صلاحیت‌شان برای تصدی پست‌های مدیریتی مورد استعلام قرار می‌گیرد» گفت: وزارت مسئله تأئید صلاحیت افراد را از حوزه کار فردی سازمان خارج کرده و صورت جمعی به آن داده است. نظامنامه‌ای را تنظیم کرده؛ نظامنامه‌ای که هم صلاحیت را بررسی و هم از آسیب دیدن آبروی افراد جلوگیری می‌کند.

وی همچنین از تشکیل شورایی خبرداد که در آن‌ها حتی موارد استعلام‌های منفی نیز با دقت مورد بررسی قرار می‌گیرد تا چنانچه امکانی برای تائید صلاحیت فرد وجود ندارد، مورد اعلام شود.

وی تاکید کرد: طرح وزارت اطلاعات در بررسی صلاحیت افرادی که برای تصدی پست‌های مدیریتی مورد استعلام قرار می‌گیرند این است که در کنار این‌که کمتر آسیب به حیثیت افراد وارد شود، شأن و جایگاه پست‌های نظام جمهوری اسلامی حفظ و به دست انسان‌های شایسته سپرده شود.

در برابر سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه هوشمندانه عمل کرده‌ایم

وزیر اطلاعات در ادامه در تشریح مهمترین اهداف سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه در ایران با تاکید بر این‌که «این سرویس‌های جاسوسی در جهت آسیب وارد کردن به منافع نظام انواع روش‌ها را به کار می گیرند» در عین حال یادآور شد: سرویس‌های جاسوسی موصاد،‌ Sixx: A.M و CIA از جمله سرویس‌هایی هستند که مسیر خشونت را با ایران در پیش گرفته و اهداف منفی را ادامه می‌دهند.

وی ادامه داد: سرویس‌های جاسوسی یادشده ممکن است مستقیما وارد شوند یا غیرمستقیم وارد شوند که جمع‌آوری اطلاعات داشته باشند. دنیا هم دنیای بیزینس اطلاعاتی است و در این فضا وظیفه دستگاه‌های اطلاعاتی است که هوشیاری خود را حفظ و عناصر را شناسایی و مدیریت کنند که تاکنون نیز در این حوزه هوشمندانه عمل کرده‌ایم.

وی از مراکز هسته‌ای، دفاعی، موشکی و تکنولوژیکی پیشرفته کشور به عنوان عرصه‌هایی یاد کرد که بیشتر از همه در معرض مخاطره قرار دارند. در مراکز یاد شده کارمندان وزارت اطلاعات آموزش‌های لازم را ارائه کرده‌اند و این آموزش‌ها که مورد استقبال نیز قرار گرفته، دشمن را تا کنون ناکام گذاشته است.

فرقی در بر خورد با جریان‌های افراطی که به وحدت جهان اسلام لطمه می‌زنند، قایل نیستیم

علوی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری پیرامون موضع وزارت اطلاعات نسبت به جریاناتی که باعث تحریک اختلافات مذهبی خصوصا در بین شیعیان و اهل تسنن می‌شود، گفت: ایجاد اختلافات بین فرقه‌های اسلامی همان‌طور که مقام معظم رهبری فرموده‌اند از مهمترین اهداف دشمنان اسلام است؛ بنابراین هر کس در جهت دامن زدن به اختلافات حرکت کند در زمین دشمن بازی کرده و آب در آسیاب دشمن می‌ریزد.

وی با تاکید بر این‌که «وزارت اطلاعات در قبال این‌گونه حرکات نمی‌تواند بیکار بنشیند» به رویکرد اخیر این وزارتخانه در حوزه برخورد با کانال‌های ماهواره‌ای تلویزیونی که در پی ایجاد تحریکاتی با هدف دامن زدن به اختلافات بین فرق اسلامی بودند، اشاره و از آن به عنوان سند مدعای خود در برخورد با اخلالگران در حوزه وحدت بین شیعه و سنی یاد کرد.

وی ادامه داد: کانال‌های ماهواره‌ای تلویزیونی دربرنامه‌هایی در مسیر مغایر با وحدت دنیای اسلام حرکت می‌کردند، سرویس‌های اطلاعاتی انگلستان نیز به آن‌ها وصل شده بودند و کمک مالی به آن‌ها پرداخت می‌کردند، هرچند این کمک‌های مالی با چند واسطه و با عنوان این‌که فردی می خواهد خمس و زکات خود را از این طریق پرداخت کند قرار می‌گرفت.

وزیر اطلاعات با تاکید بر این‌که «دستگاه اطلاعاتی تحرکات این حوزه را به خوبی رصد و به موقع با آن‌ها برخورد می‌کند» گفت: در این حوزه فرقی بین جریان‌های افراطی که به وحدت جهان اسلام لطمه می‌زند اعم از این‌که شیعه یا سنی وجود ندارد.

اقدامات داعش را پیش‌بینی و گزارش کرده بودیم

وی درباره میزان تسلط وزارت اطلاعات بر تحرکات گروه بعثی داعش در عراق نیز با یادآوری این‌که «تحرکات این گروه در خارج از مرزهای ایران است» گفت: با این وجود از آن‌جایی که بحث داعش امنیت و منافع ما را تهدید می‌کند، دستگاه های امنیتی ما باید ناگزیر مقابل آن حساسیت داشته باشند.

وی با یادآوری این‌که «وزارت اطلاعات سال‌ها پیش بیرون از مرزها با کشورهایی که امنیت آن‌ها به واسطه فعالیت داعش به چالش کشیده شده بود همکاری داشت» گفت: ما برنامه‌های داعش را پیش‌بینی کرده بودیم و به مقامات مسئول نظام اطلاع دادیم. ما در وزارت اطلاعات قدم به قدم اقدامات داعش را در عراق به مسوولان گزارش کردیم. اقداماتی که بر پایه آن‌ها پیش‌بینی‌هایی نیز انجام شد که اگر این پیش‌بینی‌ها نبود عراق و سوریه وضع دیگری داشت.

علوی با تاکید بر «رصد کامل فعالیت داعش بر اساس دستگاه‌های امنیتی کشورمان» تصریح کرد: چنانچه احساس کنیم فعالیت داعش مسائل امنیتی ما را تهدید می‌کند وارد می‌شویم.

وی همچنین از برخورد و دستگیری عناصری در داخل کشور خبر داد که در آستانه و یا در حال همکاری با گروه تروریستی داعش بودند.

رسانه‌ای شدن اخبار مفاسد اقتصادی باید برنامه‌ریزی شده باشد

وی به تشریح برنامه‌های وزارت اطلاعات در حوزه برخورد با مفاسد اقتصادی پرداخت و با یادآوری این‌که «پویایی و بالندگی یک جامعه درگروی برخورداری از اقتصادی شکوفا و مولد است» به جایگاه امنیت در این حوزه اشاره کرد و گفت: وزارت اطلاعات در عرصه ایجاد امنیت اقتصادی فعالیت‌های جدی دارد و تا به حال کوشش کرده هرجا ناامنی برای سرمایه‌گذاری بوده آن را برطرف کند و برای فعالان اقتصادی امنیت خاطر ایجاد کند.

وزیر اطلاعات با تاکید بر این‌که «در حوزه ایجاد امنیت سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی وزارت اطلاعات تاکنون تلاش‌های زیادی انجام داده و این را ادامه خواهد داد.» در عین حال یادآور شد: اما فساد اقتصادی مانند فعالیت اقتصادی شفاف نیست و خیلی ساده نیست و پی بردن به آن نیازمند اشراف اطلاعاتی دارد که با هوشیاری سربازان گمنام تاکنون توانسته‌ایم اشراف اطلاعاتی داشته و به موقع با این مفاسد برخورد کنیم.

وی درباره رسانه‌ای کردن مفاسد اقتصادی نیز با تاکید بر این‌که «رسانه ای کرد ن اخبار مربوط به این مفاسد نه باید صد در صدی باشد و نه صددر صدی رها شود» تاکید کرد: باید یک برنامه‌ریزی رسانه‌ای در حوزه اخبار مفاسد اقتصادی وجود داشته باشد و انعکاس رسانه‌ای اخبار باید به نحوی باشد که تاثیر مثبت داشته باشد.

وزارت اطلاعات در برابر دست‌های آلوده نمی‌تواند کاری انجام دهد

وی همچنین درباره موضع این وزارتخانه درباره بازگشت نخبگان و سرمایه‌های مادی و معنوی کشور به ایران تاکید کرد:‌ صاحب سرمایه بودن،‌ صاحب توانمندی علمی بودن هرگز برای دستگاه اطلاعاتی یک نکته منفی نیست. افراد می‌توانند بیایند و بروند و در این زمینه برای بازگشت به کشور زمینه مساعد است. اگر بازنمی‌گردند ممکن است دلایل دیگری داشته باشد وممکن است خدای نکرده دست‌شان به جایی آلوده باشد و در این زمینه دستگاه اطلاعاتی کاری نمی‌تواند انجام دهد.

علوی تصریح کرد: اصل حضور نخبگان و فرهیختگان به نفع جامعه است و وزارت اطلاعات سعی می‌کند در رفع مشکل آن‌ها کار کند تا به راحتی رفت و آمد داشته باشند.

وی افزود: به صورت عمومی صاحبان سرمایه‌های علمی و مادی برای ورود به ایران مشکلی ندارند و جمهوری اسلامی ایران آغوش‌اش برای آن‌ها باز است.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش به عملکرد وزارت اطلاعات در حوزه جرایم سازمان یافته و مقابله با قاچاق ارز و کالا پرداخت و با یادآوری این‌که «مسوولیت اقدامات انجام گرفته در این حوزه در ایران برعهده یک دستگاه نیست» مسوولیت وزارتخانه متبوعش را در این حوزه منحصر به تهیه اطلاعات مورد نیاز دستگاه‌های ذی‌ربط اجرایی در هر حوز ه به صورت خاص برشمرد و گفت: در این زمینه وزارت اطلاعات با دستگاه‌های مربوطه تعاملات مثبتی داشته و توفیقاتی نیز کسب شده است.

مردم از وزارت اطلاعات وحشت ندارند

وزیر اطلاعات در ارزیابی عملکرد وزارتخانه متبوع اش طی زمانی که متصدی مسئولیت این وزارتخانه شده از جهت این‌که مردم چقدر به وزارت اطلاعات نگاه امنیتی دارند؟ نیز گفت : حس مردم نسبت به وزارت اطلاعات را می‌توان به راحتی احساس کرد و متوجه شد که این احساس نسبت به سه سال قبل تغییر کرده یا خیر. احساس ما این است که مردم از وزارت اطلاعات خیلی ترس و وحشت ندارند.

وی با تاکید بر مشی وزارت اطلاعات و این‌که «مردم احساس امنیت و آرامش داشته باشند» تاکید کرد : چنانچه در مواردی امنیت و آرامش مردم توسط هر عاملی برهم خورده باشد ما با آن عوامل با جدیت برخورد می‌کنیم. امنیت و آرامش جامعه جزو اصولی‌ترین رویکردهای ماست و همچنان بر آن ثابت قدم و پابرجاییم و با عواملی که این امنیت و آرامش را سلب کنند برخورد می‌کنیم.

اطلاعات در مورد بابک زنجانی را برای قوه قضاییه تامین کردیم

علوی در پاسخ به سوالی درباره میزان ورود وزارت اطلاعات در پرونده مدیران نفتی متخلف و ارتباط آن مدیران با بابک زنجانی با مروری بر پرونده بابک زنجانی و تخلفاتی که در نهایت منجر به ارائه گزارش تخلفات زنجانی و دستگیری وی توسط قوه قضاییه شد، گفت: وزارت اطلاعات در این زمینه همکاری تنگاتنگی با دستگاه قضایی داشته و اطلاعاتی که آن‌ها می خواستند تامین کرد.

وی افزود: در این مسئله آلودگی‌هایی نیز متوجه برخی مدیران شد که وزارت اطلاعات، اطلاعات مربوط به آن‌ها را نیز در اختیار دستگاه قضایی قرار داد.

امیدواریم افشاگری آژانس صحت نداشته باشد

وی درباره حفاظت از دانشمندان هسته‌ای با یادآوری تعریفی که قانون از مراجع ذی‌صلاح در این حوزه ارائه می‌دهد و دستگاه‌هایی که مسئولیت تشخیص لزوم حفاظت و اجرای حفاظت را برعهده دارند، درباره افشای اطلاعات مربوط به دانشمندان هسته‌ای کشورمان توسط آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، گفت:‌ در مورد آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای که نام دانشمندان هسته‌ای کشورمان را افشا کرده اطلاعات صد در صد موثق نیست. اما اگر چنین امکانی وجود داشته باشد، دستگاه دیپلماسی و نمایندگی ما در آژانس با این مسئله برخورد می‌کند و این می‌تواند در تعامل سازنده ایران با آژانس تاثیر بگذارد، که امیدواریم صحت نداشته باشد.

همه حرف‌ها گفتنی نیست

وزیر اطلاعات در ابتدای نشست خبری خود که به مناسب سی امین سالگرد تاسیس وزارت اطلاعات برگزار شد، با تبریک اعیاد ماه ذی الحجه یادآور شد:‌ بسیاری از حرف‌های وزارت اطلاعاتی که می‌دانید گفتنی نیست، ولی این بدان معنی نیست که بین وزارت اطلاعات و مردم ارتباطی برقرار نباشد.

وی با تشکر از نقش سازنده همه رسانه‌ها در پیشبرد اهداف نظام و وزارت اطلاعات گفت: وزارت اطلاعات حرف برای گفتن زیاد دارد.

وی در ادامه از پرسنل وزارت اطلاعات به عنوان افرادی متشرع،‌ متدین،‌ ولایتمدار و علاقه‌مند به خدمت یاد و ابراز امیدواری کرد که این وزارتخانه در دهه چهارم فعالیت خود شاهد موفقیت‌ها و پیشرفت‌های روزافزون به نسبت سه دهه قبل باشد.(ایسنا)

1091 نمایش

نظر دادن