تاریخ انتشار: یکشنبه, 06 مهر 1393 ساعت 15:35

پشت پرده توهين به امام (ره) در شبکه های اجتماعی / رئيسي: توهين کنندگان دستگير شده اند

دادستان کل کشور در مورد افرادي که در برخي از شبکه هاي اجتماعي نسبت به ساحت مقدس امام راحل توهين کرده اند ، گفت:عوامل اين پيام ها شناسايي و دستگير شده اند و اين موارد از طريق سخنگوي دستگاه قضا اطلاع رساني مي شود.

با دستگيري توهين کنندگان به امام(ره) پرده از اهداف خاصي که دنبال مي کردند برداشته خواهد شد.

حجت الاسلام رئيسي از دستگيري توهين کنندگان به ساحت مقدس امام در شبکه هاي اجتماعي خبر داد .

دادستان کل کشور در مورد افرادي که در برخي از شبکه هاي اجتماعي نسبت به ساحت مقدس امام راحل توهين کرده اند ، گفت:عوامل اين پيام ها شناسايي و دستگير شده اند و اين موارد از طريق سخنگوي دستگاه قضا اطلاع رساني مي شود.

به گزارش آخرین نیوز، از گذشته دور موضوع ارسال جوک هاي پيامکي در کشور روند رشد خود را طي کرده و در مقاطعي  هم از حد خود خارج شده و در مورد برخي شخصيت ها مانند دکتر شريعتي اتفاق افتاد که در طول يک روز صدها متن توهين آميز منتشر شد و در برخي مواقع هم کم مي شد.اما متاسفانه چند وقتي است در فضاهاي مجازي و پيامک ها شاهد هتاکي و تمسخر ارزش ها و باورهاي بنيان گذار جمهوري اسلامي ايران هستيم و چندي قبل،‌ اقدام به انتشار مطالب موهن و هتاکانه‌اي به امام خميني‌(ره)در برخي شبکه‌هاي اجتماعي از جمله وايبر، فيسبوک، اينستاگرام صورت گرفته و در برخي ديگر از شبکه‌هاي اجتماعي تلفن همراه که اين اقدام باعث جريحه‌دار شدن احساسات بسياري از کاربران اين شبکه‌ها شد.

اين در حالي است که قوانين ايران اهانت به اشخاص و نسبت دادن اقوال نادرست (نشر اکاذيب)را جرم مي داند و توهين از جمله جرايم عليه حيثيت و اعتبار معنوي اشخاص مي باشد که گاهي متناسب با مقام حقوقي مخاطب مي تواند مجازات سنگين تري داشته باشد.

اما اين فضا دوباره شکل گرفته و اين بار نوک پيکان آن به سمت اهانت به امام (ره) بود و در کمتر از چند روز به شدت گسترش يافت که با واکنش مردم و مسئولين همراه بود . برخي معتقد بودند که اين اتفاق بدون سازماندهي نبوده و يا اتفاقي که رخ داده، حساب شده بوده است.

واکنش فرمانده ناجا؛ با عاملان به عنوان يک مجرم و متخلف برخورد خواهيم کرد

سردار احمدي مقدم رئيس پليس کشور ، در واکنش به اين اقدامات هتاکانه ضمن مجرمانه خواندن اقدام برخي افراد در توهين به امام خميني (ره)در شبکه‌هاي اجتماعي تلفن همراه اعلام کرده است که ما با کساني که حدود آزادي را رعايت نکنند و از قوانين کشور تخطي کنند، به عنوان يک مجرم و متخلف برخورد خواهيم کرد.

فرمانده ناجا با مجرمانه خواندن اقدام برخي افراد در واکنش به توهين پيامکي به امام خميني (ره) در شبکه‌هاي اجتماعي تلفن همراه گفت: ما با کساني که حدود آزادي را رعايت نکنند و از قوانين کشور تخطي کنند، به عنوان يک مجرم و متخلف برخورد خواهيم کرد.

به گفته سردار احمدي مقدم  اين افراد از چنين اقداماتي نتيجه مورد نظر خود را نمي‌گيرند و اين حرکات نتيجه عکسي براي آن‌ها خواهد داشت و اين اقدامات، به «ضدتبليغي» براي خود آن‌ها تبديل مي‌شود.

رئيس پليس کشور همچنين در خصوص اقدام هتاکانه برخي هنجارشکنان در فضاي مجازي و شبکه‌هاي اجتماعي تلفن همراه و ايجاد صفحات توهين آميز به امام خميني(ره) و ادعاي برخي که عنوان مي‌کنند براي برخورد با اين موضوع بايد اقدام به فيلتر کردن اين شبکه‌هاي اجتماعي کرد، اينگونه گفت :اين که در حال حاضر خيابان‌هاي ما باز است و آزادي در کشورمان وجود دارد، دليل نمي‌شود راننده‌اي با هر سرعت دلخواهي در خيابان‌هاي شهر براند. لذا اين اقدامات توهين‌آميز يک جرم است و با توجه به مجرمانه بودن اين اقدامات طبيعي است ما با کساني که حدود آزادي را  رعايت نکنند و از قوانين کشور تخطي کنند، به عنوان يک مجرم و متخلف برخورد خواهيم کرد.

فرمانده ناجا تصريح کرد:ما با متخلفان و مجرمان و خصوصاً رفتارهايي که موجب جريحه‌دار شدن مقدسات، ارزش‌ها و سرمايه‌هاي ملي ما مي‌شود، برخورد مي‌کنيم.
 
مسئوليت توليد محتواي توهين آميز امام خميني (ره) متوجه چه کساني است؟

هتاکان به ساحت بنيانگذار جمهوري  اسلامي ايران در اين چند روز با تمرکز بر روي گفتارهاي معمول ياران امام خميني درباره ويژگي‌هاي ايشان، تلاش کردند از اين ناحيه اقدام به توهين به جايگاه بلندمرتبه رهبر فقيد انقلاب نمايند و در همين راستا به يک باره صدها عنوان با يک ژانر مشخص در چند صفحه و فضاي مشخص منتشر شد که  با ابراز نارضايتي ها و واکنش هاي مختلف از مردم و مسئولين برخي افراد در اظهاراتي نسبت به معرفي و گمانه زني پرداختند و برخي ديگر را عاملان و يا طراحان اين اقدام مجرمانه عنوان کردند و در مقابل برخي هم اظهار داشتند اين افراد از مجموعه هاي داخل کشور نيستند و يا حداقل  علاقمند به نظام و کشور نيستند زيرا خودي ها نمي توانند ريشه خود را بزنند و امام (ره) جزو اصول نظام و انقلاب است و طبيعتاً افرادي به اين اصول اهانت مي کنند که بر آن معتقد نباشند .

اما برخي افراد و جريانات معتقد بودند بسيار عجيب و مشکوک است که بدون هيچ جرقه يا بهانه‌اي، چنين موجي شکل گرفته و به سرعت چندصد نوشته با ادبياتي مشابه و در فضاهايي مشخص منتشر شد. با اين اوصاف بدون شک اقدام مديريت شده‌اي در لايه اول اين توهين وجود داشته و به واسطه نوع شکل گيري و کيفيت گسترش قطعاً در بدو امر مديريت شده و برنامه ريزي شده بود و توسط چند نفر بدون اتاق فکر نبوده، هرچند در لايه‌هاي بعدي ممکن است شاهد حرکات کور توسط برخي اشخاص بوده باشيم اما زمان مشخص خواهد کرد که چه کساني در اين اقدام دست داشته اند و مسئوليت توليد محتواي توهين آميز امام خميني  (ره) متوجه چه کساني است.

جانشين فرمانده ناجا خبر داد:کشف سرنخ‌هايي از سر منشاء انتشار پيام‌هاي توهين آميز

البته سردار اشتري جانشين فرمانده ناجا از کشف سرنخ‌هايي از سر منشاء انتشار پيام‌هاي توهين آميز به بنيانگذار انقلاب خبر داد.
جانشين فرمانده ناجا در اين خصوص با بيان اينکه اين سرنخ‌ها با همکاري ديگر دستگاه‌ها به دست آمده است، اظهار داشت: اميدواريم با تشخيص مرجع قضايي بتوانيم اين افراد را معرفي کنيم.

بررسي جرم اهانت در قانون کشور
توهين از جمله جرايم عليه حيثيت و اعتبار معنوي اشخاص مي باشد. گاهي متناسب با مقام حقوقي مخاطب مي تواند مجازات سنگين تري داشته باشد.
توهين به معناي سست گردانيدن است و در اصطلاح عبارت از هر رفتاري است که بتواند به نحوي از انحا موجب وهن حيثيت طرف مقابل در نظر افراد معمولي جامعه گردد.بنابراين در کتب فقهي در کنار بحث قذف، از کسي سخن به ميان آمده که موجب تحقير ديگري شده؛ در حالي که او مستحق اين اقوال نيست.

اهانت به اشخاص حقيقي
در ماده 608 قانون مجازات اسلامي راجع به هتک حرمت اشخاص آمده است: «توهين به افراد از قبيل فحاشي و استعمال الفاظ رکيک چنان چه موجب حد قذف نباشد، موجب مجازات شلاق تا 74 ضربه و يا پنجاه هزار ريال تايک ميليون ريال جزاي نقدي خواهد بود.»

توهين به اشخاص حقوقي
در ماده 609 آمده است: «هرکس با توجه به سمت‌، يکي از روساي سه قوه يا معاونان رييس جمهور يا وزرا يا يکي از نمايندگان مجلس شوراي ‌اسلامي يا نمايندگان مجلس خبرگان يا اعضاي شوراي نگهبان يا قضات يا اعضاي ديوان محاسبات يا کارکنان وزارتخانه‌ها و مؤسسات و شرکت هاي دولتي و شهرداري ها در حال انجام وظيفه يا به‌ سبب آن توهين نمايد به سه تا شش ماه حبس و يا تا 74 ضربه ‌شلاق و يا پنجاه ‌هزار تا يک ‌ميليون‌ ريال جزاي نقدي محکوم مي‌شود.»

توهين به امام و مقام رهبري
ماده قانون مجازات اسلامي 514 بيان ميدارد: «هرکس به حضرت امام خميني بنيان گذار جمهوري اسلامي (ره) و مقام معظم رهبري به نحوي از انحاء اهانت نمايد به حبس از شش ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.»

اما آنچه مشهود است و نکته است اين موضوع است که امام خميني(ره)، نور چشم مردمان با وفاي اين سرزمين الهي است. عشق و علاقه مردم ايران و همه ملل آزاديخواه به اين آزادمرد بزرگ آنچنان است که چنين لجن پراکني هايي تنها دامن عاملان آن را خواهد آلود . ساحت پاک اين سيد بزرگوار با چنين شيطنت هايي آسيب نخواهد ديد و دشمنان و کوردلان هرگز نخواهند توانست در اين مورد به اهداف خود برسند. هيچ ترديدي نيست که عاشقان امام امت به خوبي ميدانند پشت پرده اين اقدام شنيع نه افراد داخلي و به قول معروف خودي ها بلکه اجانبي است که در دايره «بي خودي »ها جاي دارند. (خبرگزاری آریا)

2064 نمایش

نظر دادن