تاریخ انتشار: شنبه, 05 مهر 1393 ساعت 10:37

پایان مذاکرات هسته ای در نیویورک/ وندی شرمن: در حال پیشرفت در مذاکرات هستیم

  هفتمین دور از مذاکرات هسته ای میان ایران و ۱+۵ با دیدار میان وزرای امور خارجه ایران و امریکا با کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پایان یافت.

معاون حقوقی و بین الملل وزارت خارجه کشورمان دور نخست مذاکرات سه جانبه را که پنجشنبه برگزار شد ، کمابیش خوب و سازنده ارزیابی کرد اما گفت : هنوز اختلافات عمده باقی است.

عراقچی
سیدعباس عراقچی با تاکید بر اینکه  در برخی موارد درباره جزییات مسائل فنی پیشرفت های خوبی صورت گرفته است، گفت:  در این زمینه به برداشت هایی دست یافته ایم و راه حل هایی نیز وجود دارد اما هنوز درباره موضوعات کلان و اساسی به یک درک مشترک و تفاهمی که بتواند پایه یک توافق باشد نرسیده ایم. 

معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور سیاسی گفت: در مذاکرات هسته ای شش قدرت جهانی با ایران پیشرفت حاصل شده است.  

وندی شرمن مذاکرات را بسیار پیچیده با جزئیاتی بسیار فنی توصیف کرد و گفت: درحالی که همه ما و بسیاری از رهبران جهان در زمان برگزاری نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد حضور داشتیم و تقریبا همه وزیران امورخارجه گروه پنج بعلاوه یک با ایران ملاقات دوجانبه داشتند ، من فکر می کنم ما در حال پیشرفت در مذاکرات هستیم و این ملاقات ها به تفاهم ما کمک کرد.

پس از دیدار سه جانبه میان ظریف ، اشتون و جان کری خبرگزاری فرانسه به نقل از جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نیز گزارش داد: ما همچنان امیدواری زیادی داریم که ایران و 1+5 بتوانند ظرف هفته های آینده به توافقی برسند که به نفع جهانیان باشد.

وانگ مین مذاکره کننده ارشد هیئت چین نیز گفت : طی این مذاکرات، همه طرف ها اراده سیاسی برای دستیابی هر چه سریعتر به یک موافقتنامه جامع نشان دادند و مذاکراتی را در خصوص مسائل اصلی از جمله غنی سازی اورانیوم، به شیوه ای « انعطاف پذیر، جدی و سازنده » انجام دادند.

ایران و 1+5 تا 24 نوامبر برای امضای متن توافق جامع فرصت دارند.

برنامه اقدام مشترک که یک سال پیش در ماه نوامبر میان ایران و شش کشور مذاکره کننده در ژنو به امضا رسید در 18 جولای در وین به مدت 4 ماه دیگر و تا تاریخ 24 نوامبر تمدید شد.

1533 نمایش

نظر دادن