تاریخ انتشار: چهارشنبه, 02 مهر 1393 ساعت 08:58

ظریف در مصاحبه با شبکه سی سی تی وی: برخی اقلیت‌ها نمی‌خواهند توافقی حاصل شود

  وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با یک شبکه چینی گفت برخی اقلیت‌ها هستند که نمی‌خواهند توافق هسته‌ای حاصل شود.

محمد جواد ظریف در مصاحبه با شبکه سی سی تی وی چین گفت: برخی اقلیت‌ها هستند که نمی‌خواهند توافق هسته‌ای حاصل شود.

آسیه نامدار خبرنگار سی‌سی‌تی‌وی از محمد جواد ظریف پرسید آیا شما خوشبین هستید که در پایان مهلت 24 نوامبر به توافقی درباره برنامه هسته‌ای ایران دست یابید، که وی پاسخ داد: مذاکرات در این باره سخت بوده چون نه تنها باید موضوعاتی که در این مذاکرات مطرح می‌شود بررسی شود بلکه باید گروه‌های مذاکره کننده، بتوانند طرف‌های داخلی در جوامع خود را نیز متقاعد کنند و اقلیت‌هایی وجود دارند که نمی‌خواهند توافق حاصل شود.

وی در ادامه از ظریف پرسید که ایران آماده است برای برداشته شدن تحریم‌ها چه اقدامات متقابلی انجام دهد، که گفت: ما تلاش داریم که تمامی برداشت‌هایی که منجر شود که ایران در تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای است را از بین ببریم چون این برداشت‌ها در راستای منافع امنیت ملی ما نیست و همانطور که قبلا گفتم برخی اعتمادها ایجاد شده اما مسیر طولانی پیش رو داریم.

خبرنگار سی‌سی‌تی‌وی در ادامه از ظریف پرسید در صورتی که آمریکا از ایران بخواهد که در مبارزه با داعش به این کشور کمک کند، واکنش شما چه خواهد بود، که وی گفت: ما در این موضوع شفاف بودیم که پیشتر نیز ما به دولت مرکزی عراق و به اقلیم کردستان عراق در مبارزه با داعش کمک کرده‌ایم چون ما معتقدیم که داعش تنها تهدیدی برای عراق به شمار نمی‌آید بلکه تهدیدی برای کل منطقه و حتی جامعه جهانی است اما در صورتی که آمریکا بخواهد که به طور واقعی با این تهدید مبارزه کند باید معیارهای دوگانه خود را رها کند. آمریکا نباید دولت مرکزی دمشق را که در حال مبارزه با داعش است، تضعیف کند ما معتقدیم که آمریکا سیاست جدی برای مقابله با این تهدید ندارد.

وی در ادامه تاکید کرد که دولت ایران کمک‌های فوری به کردها برای مقابله با داعش انجام داده که این کمک‌ها شامل تجهیزات نظامی و مشاوران بوده اما نیروی نظامی به این مناطق اعزام نکرده است چون ما معتقدیم که حضور نیروی خارجی در هر کشوری باعث ایجاد مخالفت‌ها در کشورهای مذکور خواهد شد.

در ادامه این مصاحبه خبرنگار سی‌سی‌تی‌وی از محمد جواد ظریف خواست تا به سوال بعدی که وی مطرح می‌کند با بله یا خیر پاسخ دهد.

آسیه نامدار از وزیر امور خارجه ایران پرسید آیا ایران در ائتلاف بین المللی که آمریکا آن را برای مبارزه با داعش ایجاد کرده، مشارکت خواهد کرد کرد که ظریف پاسخ داد: خیر، اما ما نقش خود را با کمک به دولت عراق ایفا خواهیم کرد چون ما معتقدیم که هر گونه ائتلاف باید به صورت منطقه‌ای باشد.

1276 نمایش

نظر دادن