تاریخ انتشار: دوشنبه, 10 شهریور 1393 ساعت 11:32

رییس‌جمهور: نمی‌توانیم دروازه‌های دنیا را به روی نسل جوان‌مان ببنیدیم

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی اظهار داشت: روز مسجد روز تجلیل از مکان عبادت مومنان و مخلصان و روز تجلیل از مکانی است که همواره مرکز هدایت مردم و شروع حرکت های مردمی و نهضت‌ها و انقلاب‌ها به نفع مردم و جامعه بوده است.

رییس جمهور در اجلاس روز جهانی مساجد اظهار داشت: مسجد و روحانیت دو مفهومی هستند که همواره در کنار هم دیده می شوند.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی اظهار داشت: روز مسجد روز تجلیل از مکان عبادت مومنان و مخلصان و روز تجلیل از مکانی است که همواره مرکز هدایت مردم و شروع حرکت های مردمی و نهضت‌ها و انقلاب‌ها به نفع مردم و جامعه بوده است.

وی با یادآوری جایگاه قبله اول مسلمین و مسجد الاقصی که اکنون تحت سلطه شروران و تجاوزگران است، مسجد و روحانیت را دو مفهومی دانست که همواره در کنار هم قرار دارند و این سوال را مطرح کرد که کدام مسجد بدون روحانی و عالم می‌تواند کارکرد داشته باشند و کدام عالم و روحانی بدون مسجد جایگاه مناسبی برای بیان سخن حق می‌تواند داشته باشد.

وی با اشاره به وظیفه و رسالت سنگین روحانیت افزود: امروز رسالت روحانیت سخت‌تر و سنگین‌تراست.

روحانی افزود: اگر انقلاب اسلامی در برابر همه دسیسه ها و توطئه‌ها به ثمررسید، با امیدی بود که روحانیت در دل مردم به وجود آورد و آن امید را تا پیروزی انقلاب زنده نگاه داشت.

رئیس جمهور گفت: ما از آن دورانی که در رادیو را در قفسه می‌گذاشتند عبور کرده‌ایم و نمی‌توانیم دروازه‌های دنیا را به روی نسل جوانمان ببندیم.

وی گفت: بیانات و اعلامیه‌های امام(ره) قول سدید بود و امروز هم قول و کلام رهبری معظم انقلاب قولی سدید است. همچنین قول روحانیتی که در مسیر اسلام راستین قرار دارد نیز قول سدید است و قول سدید تنها قول صدق نیست بلکه بالاتر از آن است. سدید به معنای قصد و میانه‌روی است و قول صدق تاثیرگذار، استوار، محکم، میانه‌روانه‌ و توام با میانه‌روی قلمداد می‌شود.

وی در ادامه با بیان این که امروز نسل جوان ما نیاز به چنین قولی دارد، گفت: ما نمی‌توانیم دروازه‌های دنیا را به روی نسل جوانمان ببندیم. این درست است که می‌گویند نسل جوان را باید از آب مسموم و یا هوای مسموم بر حذر داشت اما چه کنیم که هوا آنچنان آلوده است که تنها با ماسک قوی می‌توان در برابر این آلودگی ایستاد.

روحانی با بیان این که نسل جوان ما نیاز به توان و قدرت ایستادگی در برابر فضاهای آلوده را دارد اظهار کرد: امروز فضای عالم از ارتباط جدید پر شده است. زمانی اگر مومنی در خانه‌اش رادیو داشت آن رادیو را در قفسه می‌گذاشت در آن را قفل می‌کرد تا همسر و فرزندش آن رادیو را در ساعاتی که نباید باز نکند و من فکر می‌کنم که ما از آن دوران عبور کرده‌ایم.

وی تاکید کرد: امروز اولین شرط ورود به دانشگاههای خارج از کشور استفاده قوی و درست از اینترنت است. یعنی در غیر این صورت نمی‌توان دانشجو بود چه برسد به این که اندیشمند شد.

روحانی با طرح این پرسش که مگر می‌شود در دنیای امروز ما این ابزار را کنار بگذاریم، گفت: البته این ابزار نیاز به هوشیاری و بیداری و هدایت نسل جوان دارد و دراین راستا دولت در بحث فرهنگی وظایفی را بردوش خود احساس می‌کند اما بار اصلی فرهنگ بر دوش روحانیون و فرهیختگان و اصحاب فرهنگ است و حتما دولت در فهم مسائل دینی و فرهنگی به اندازه‌ی عالمان حوزه و دانشگاه آشنایی ندارد و حتما نسبت به موازین دینی و احکام اسلامی نیز باید از مراجع و بزرگان و اندیشمندان استفاده کند. ضمن این که مراکز علمی و تحقیقاتی به طور قطع در بسیاری از امور پیشتازند.

 

امروز توقع جامعه و نسل ما از روحانیت مساجد تنها خواندن نماز نیست

رئیس جمهور با بیان اینکه امام در کنار نهضت و انقلاب فقه و بینش هم داشتند و به طور کلی برای ما ارمغان‌های بزرگی آوردند، گفت: یکی از این ارمغان‌ها، ارمغان زمان و مکان در اجتهاد پویای جواهری بوده است.

 

عمارت مساجد تنها عمارت آجرها و کاشی‌ها نیست

روحانی خاطر نشان کرد:‌ امروز بار سنگینی به خاطر شرایط و فضای دنیای ارتباطی بر دوش ماست چرا که دشمن می‌خواهد قبل از آن که در سرزمین و منابع ما مسلط باشد بر افکار ما بخصوص افکار نسل جوان ما تسلط پیدا کند و در این راستا روحانیت همواره در صف مقدم جهاد و ایستادگی بودند و امروز هم توقع جامعه و نسل ما از روحانیت مساجد تنها خواندن نماز نیست. مسجد جای تفقه، تعلم و تعلیم است. همان تعلیم و تعلمی که پیامبر (ص) آن را از سالیان دراز عبادت و نماز بالاتر و برتر می‌داند. ضمن این که عمارت مساجد تنها عمارت آجرها و کاشی‌ها نیست بلکه عمارت جاذبه‌ی فرهنگ و تعلیم گری مسجد مد نظر است.

959 نمایش

نظر دادن