تاریخ انتشار: شنبه, 08 شهریور 1393 ساعت 18:11

متن کامل اظهارات رییس‌جمهور در نشست خبری؛ هنوز برای سفر به نیویورک تصمیم نهایی نگرفته ایم/ گاهی آدم پای اینترنت خوابش می‌برد!

رئیس جمهور با بیان اینکه برخی تحریم ها را جنایت ضد بشر می دانیم اضافه کرد: آنجا که تحریم به پزشکی، دارو و مواد غذایی مربوط می شود، اینها جنایت ضد بشر است و بنابراین ما حتما در برابر هر گونه تحریم می ایستیم و مقاومت می کنیم.

رئیس جمهور گفت: تحریم غیرقانونی تجاوز به حقوق ملت بزرگ ایران است و ما باید با همه توانی که در اختیار داریم در برابر این تجاوز و تحریم ها ایستادگی کنیم.

به گزارش آخرین نیوز ، آقای روحانی در چهارمین نشست خبری خود با حضور 130 خبرنگار داخلی و خارجی در پاسخ به خبرنگار شبکه خبر که پرسید دیروز امریکا تعداد دیگری از شرکت ها،‌ افراد و حتی چند نفتکش را در فهرست تحریم های جدید ضد جمهوری اسلامی ایران قرار داد و شما امروز صبح این اقدام امریکا را تجاوز نامیدید، توضیحات بیشتر و پاسخ و موضع دولت در این خصوص چیست؟ آقای روحانی پاسخ داد: تحریم غیرقانونی تجاوز به حقوق ملت بزرگ ایران است و ما باید با همه توانی که در اختیار داریم در برابر این تجاوز و تحریم ها ایستادگی کنیم.

رئیس جمهور افزود: البته بهانه امریکایی ها این است که ما کسانی و جاهایی را تحریم کردیم که تحریم را دور زده بودند و از طریق دیگر اقدام می کردند و ما برای جلوگیری از دور زدن، تحریم مجدد را درخصوص افراد و شرکت ها انجام دادیم.

روحانی با تأکید بر اینکه ما با افتخار تحریم ها را دور می زنیم تصریح کرد: ما تحریم ها را دور می زنیم چون تحریم را غیرقانونی می دانیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه برخی تحریم ها را جنایت ضد بشر می دانیم اضافه کرد: آنجا که تحریم به پزشکی، دارو و مواد غذایی مربوط می شود، اینها جنایت ضد بشر است و بنابراین ما حتما در برابر هر گونه تحریم می ایستیم و مقاومت می کنیم.

وی گفت: ما راه حل هایی برای تحریم ها پیدا می کنیم و آنها هم می دانند ما نمی نشینیم و دست روی دست نمی‌گذاریم.

رئیس جمهور تصریح کرد: کاری که امریکایی ها انجام دادند برای تحریم برخی افراد و شرکت ها به بهانه دور زدن کار زشتی بود و با روح توافقات سازگار نیست.

روحانی افزود: در حالی که داریم برای دستیابی به توافق نهایی مذاکره می کنیم، این گونه اعمال با سیاست حل معضلات جهانی از طریق مذاکره و با مسیر اعتمادسازی سازگار نیست.

وی اضافه کرد: مردم ما به امریکایی ها کاملا بی اعتماد هستند و هیچ گونه اعتمادی ندارند؛ مضافا اینکه امریکایی‌ها باید با اعمال و رفتارشان زمینه ای را فراهم می کردند که این اعتماد درست شود.

رئیس جمهور گفت: اعمال و رفتار امریکایی ها به گونه ای است که بی اعتمادی را بیشتر می کند و ما این اقدام امریکا را بر خلاف تفاهمات و روح توافق ژنو می دانیم.

در پی مهار کردن مداوم تورم هستیم

نخستین پرسش از رئیس جمهور در نشست خبری امروز را خبرنگار روزنامه دنیای اقتصاد درباره مسئله تورم مطرح کرد.

وی خطاب به آقای روحانی گفت: کنترل تورم را یکی از دستاوردهای دولت دانسته اید و تلاش می کنید آن را در سال 94 و سال های بعدی کنترل کنید، اما برخی کارشناسان اقتصادی می گویند اگر تورم در سال 93 بالای 15درصد در نظر گرفته شود روند نزولی تا پایان سال صعودی می شود که این مسئله در سال 94 نیز تأثیر می گذارد؛ آیا ممکن است در هفته های آینده پیش‌بینی‌تان را درباره نرخ تورم تغییر و کاهش دهید؟

رئیس جمهور در پاسخ با بیان اینکه برخی کارشناسان نظر شما را دارند، افزود: انتظار کارشناسان مهار کردن مداوم تورم است که تا پایان سال 95 یک رقمی شود.

وی گفت:‌ پیش بینی تورم تا پایان سال 93 درست بود و امسال نیز با پیش بینی های صورت گرفته به تورم زیر 20 درصد خواهیم رسید و طی چند ماه آینده اعلام خواهیم کرد که دقیقاً نرخ تورم کمتر از 20 درصد برای دی ماه دقیقاً چقدر باید باشد.

روحانی اضافه کرد: می خواهیم مهار کردن تورم را ادامه دهیم و در نتیجه آن را یک رقمی کنیم.

برای مبارزه با تروریسم نیاز به همکاری داریم

رئیس جمهور در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوال سلیمان حیدر ، خبرنگار شبکه المنار درباره طرح ائتلاف منطقه ای ضد تروریسم که آقای روحانی سال گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح کرد و اینکه آمریکا نیز این طرح را به شکلی دیگر مطرح می کند و در مورد کارایی هر یک از این طرحها گفت : همانطور که سال گذشته در مجمع عمومی اعلام کردم همگی باید علیه خشونت دست به دست هم دهیم که این طرح و وجوه آن در مجمع به تصویب رسید که جهانی عاری از خشونت را دنبال می کرد .

وی گفت : البته آنجا من پیش بینی کرده بودم که اگر دنیا اقدام جدی نکند گرفتار خشونت ، افراط گرایی و تروریسم می شویم آنگونه که امروز در خاورمیانه شاهد افراط گرایی و تروریسم هستیم.

رئیس جمهور افزود : ببینید تروریسم در منطقه چه می کند؟ گروهکهای تروریستی جنایت می کنند و رژیم صهیونیستی نیز جنایت می کند.

روحانی اضافه کرد :اینکه چگونه ما باید با تروریسم مبارزه کنیم این است که اول همه کشورهای مدعی مبارزه با تروریسم باید جدی باشند و اعمال و رفتارشان با این ادعا یکی باشد.

وی گفت : امروز می بینیم همان گروههای تروریستی در سوریه که سال گذشته گفتیم و کسی باور نمی کرد در عراق جنایت می کنند.

روحانی افزود‌: به نظر ما جنایت فرقی ندارد؛ اگر فردی آمریکایی کشته شود بگوییم با تروریسم مبارزه می کنیم و اگر غیرآمریکایی کشته شود با آن کاری نداشته باشیم .

رئیس جمهور گفت : اما این چیزی که ما می بینیم مبارزه با تروریسم نیست بلکه در بهترین حالت برای دستیابی به اهداف ملی است و آنرا دنبال می کند در حالیکه تروریسم در اینگونه مسائل جهانی و موضوع ترور ،‌ مربوط به کل جهان است و انسانهای بی گناهی که کشته می شوند .

وی تصریح کرد : تصمیم ما برای مبارزه با تروریسم جدی است و از هر کسی که به طور واقعی آماده مبارزه باشد استقبال می کنیم.

روحانی افزود : برای مبارزه با تروریسم در منطقه خودمان نیاز به همکاری داریم.

برنامه ای برای حج ندارم

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر حضور در مراسم حج تمتع امسال گفت : هر چند تمایل زیادی برای حضور در حج و زیارت خانه خدا و بارگاه مطهر رسول الله (ص) دارم ولی برنامه ای در این خصوص ندارم.

برنامه ریزیهای دولت برای اجرایی کردن رهنمودهای اخیر رهبری

در ادامه نشست خبری رئیس جمهور ، خبرنگار روزنامه کیهان پرسید: رهبر معظم انقلاب بر فاصله گذاری دولت با فتنه گران تأکید فرمودند و فتنه را خط قرمز نظام اعلام کردند و از وزرا خواستند به تعهدات خود در جریان رأی اعتماد پایبند باشند؛ برنامه دولت محترم برای عمل به این توصیه خیرخواهانه چیست؟

رئیس جمهور در پاسخ گفت: دولت برای همه نکاتی که مقام معظم رهبری در دیدار هیئت دولت فرمودند برنامه ریزی و‌ آنها را اجرایی و عملیاتی خواهد کرد.

روحانی افزود: در خصوص مسائلی که مربوط به سالهای گذشته است و درکشور وجود دارد در چارچوب قانون عمل می کنیم.

وی گفت: اگر کسی محکومیتی دارد و قوه قضاییه فردی را محکوم کرده و محکومیت این فرد برای این است که از حقوق اجتماعی محروم شود، به قانون و حکم دادگاه عمل می کنیم اما این تخیل که فلان آقا در یک عکسی بوده و حالا بیاییم ببینیم این عکس مال چه تاریخی است؟ به چه منظوری بوده؟ رفته تماشا کند و رفته ببیند و رفته چطور شعاری بدهد؛ این حرفها را نمی پذیریم که کسی بخواهد بر مبنای توهمات ، فردی را محکوم کند و یا به دولت بگوید که این فرد از حقوق اجتماعی محروم است.

رییس جمهور با اشاره به اینکه محرومیت از حقوق اجتماعی نیازمند حکم دادگاه است افزود: هر فردی که طبق حکم دادگاه از حقوق اجتماعی محروم شود طبق این حکم عمل می کنیم اما اینکه کسی بگوید این آقا کجا بوده است و یا کجا می خواسته باشد برای ما معیار ندارد و معیار ما قانون است.

روحانی گفت: البته آنچه مقام معظم رهبری فرمودند که خطاب به وزرا بود حتماً وزرای محترم به فرمایشهای ایشان در همه زمینه ها عمل می کنند ضمن اینکه ما در دولت هم، همه آن نکاتی را که ایشان فرمودند اجرایی و عملیاتی می کنیم.

هنوز برای سفر به نیویورک تصمیم نهایی نگرفته ایم

در ادامه نشست رئیس جمهور ، خبرنگار خبرگزاری کیودوی ژاپن پرسید: برداشت شما از تحریمهای شب گذشته دولت آمریکا چیست؟ آیا این تحریمهای جدیدی است یا ادامه تحریمهای کنونی و قبلی است؟ آیا با این تحریمها توافقنامه ژنو نقض شده است یا نه؟ و آیا تصمیم دارید به نیویورک سفر و با رییس جمهور آمریکا ملاقات کنید؟

رییس جمهور در پاسخ به بخش نخست سؤال این خبرنگار گفت : آنها همیشه مدعی هستند که تحریمهای جدیدی علیه ما اعمال نکرده اند و می گویند چون ما تحریمها را دور زده ایم آنها همان تحریمها را مجدد اجرایی و عملیاتی کرده اند؛ به فرض که این حرف آنها درست باشد باز هم با روح توافق ژنو منافات دارد.

روحانی گفت: ضمن آنکه اصل آن تحریم ، غیرقانونی و غلط بوده و شکل جدید آن هم غلط و غیرسازنده است.

وی در پاسخ به سؤال دوم این خبرنگار هم گفت: هنوز برای سفر به نیویورک تصمیم نهایی نگرفته ایم و هر وقت تصمیم گرفتیم خود به خود اعلام می شود و برنامه ای هم برای ملاقات با آقای اوباما ندارم.

...گاهی آدم پای اینترنت خوابش می‌برد

در ادامه نشست خبری رئیس جمهور، خبرنگار خبرگزاری ایسنا پرسید: با توجه به اینکه یکی از دغدغه های اصلی مقام معظم رهبری و حضرت عالی استمرار پرشتاب روند علمی کشور است و در این میان دسترسی محققان و دانش پژوهان به اینترنت پرسرعت به این روند کمک می کند اما شاهد این هستیم که برخی مخالف این موضوع هستند و حتی زمزمه استیضاح وزیر ارتباطات شنیده می شود؛ دلیل این مخالفت و موضع شما چیست؟

روحانی در پاسخ گفت: مسئله پیشرفت علم بسیار اهمیت دارد و یکی از اهداف مهم این کشور است؛ مقام معظم رهبری هم بر این مسئله تأکید دارند و دولت هم در این زمینه همواره تلاش می کند.

وی افزود: دولت تلاش می کند پیشرفت علمی بیش از گذشته باشد آمار شرکت های دانش بنیان، پارک‌های علمی ـ فناوری و مقالات ما پیشرفت قابل ملاحظه ای را نشان می دهد.

رئیس جمهور گفت: در هفت، هشت ماه گذشته ما در رتبه 17جهان در این زمینه حضور داشتیم اما حالا رتبه ما به 15 رسیده است.

وی افزود: بعضی فکر می کنند رسیدن 17 به 15به معنی کاهش رتبه است یعنی برخی فکر می کنند مثل نمره دبستان است که 17 در آن از 15 بیشتر است، البته در این موضوع برعکس است پیشرفت خوبی داشته ایم.

روحانی گفت: یکی از راه‌های پیشرفت علمی استفاده از اینترنت پرسرعت است وقتی می‌خواهید یک مقاله را دانلود کنید ساعت‌ها باید بنشینید و شاید بعضی وقت‌ها خوابتان می‌برد با این اینترنت نمی شود کار تحقیقاتی انجام داد.

وی افزود: مبنای دولت اضافه کردن پهنای باند اینترنت است تصمیمات درباره این موضوع هم در شورای عالی مجازی اخذ می شود در آنجا ما بحث و مسائل را بررسی می کنیم.

رئیس جمهور گفت: یکی از تصمیمات دولت در این زمینه ایجاد شبکه ملی اطلاعات است که قدم‌های اولیه هم برداشته و بودجه آن هم پیش بینی شده است و دولت روی آن کار می کند.

وی افزود: با ایجاد شبکه ملی اطلاعات سرعت اینترنت بسیار بیشتر می شود و تصمیم دولت ادامه همین روند است.

خبرنگار شبکه ان‌بی‌سی امریکا پرسید: با توجه به تحریم روز گذشته و تمدید مذاکرات ژنو آیا اطمینان دارید مذاکرات به نتیجه برسد؟ چون مذاکره کننده شما صحبت از عدم حسن نیت امریکا می کند، آیا 1+5 با حسن نیت مذاکره می کند و اگر مذاکرات به نتیجه نرسد چه اتفاقی می افتد؟

روحانی در پاسخ گفت: من فکر می کنم در جمع 1+5، کشوری که در مورد حسن نیت آن برای حل و فصل نهایی تردید وجود دارد امریکاست بقیه کشورها خیلی رفتاری را نشان نداده اند که ما بخواهیم ببینیم آنها نمی خواهند مذاکرات به نتیجه برسد.

وی افزود: در مجموع حس ما در باره مذاکرات این است که همه هفت کشور به دنبال حل و فصل مسئله هستند چون راه قبلی یعنی راه تحریم پاسخ نداده و به ضرر همه بوده است.

رئیس جمهور گفت: راه تحریم راه باخت ـ باخت است و امروز همه به دنبال راه برد ـ برد هستند چون به نفع همه است.

وی افزود: اما مذاکرات سختی پیش رو داریم و آسان نیست حداقل سه یا چهار مسئله پیچیده هست که ساعت‌ها مذاکره شده و باز هم می شود.

آقای روحانی گفت: پایان این هفته هم مذاکرات ادامه دارد ما به مذاکرات ادامه می دهیم تا به نتیجه برسیم امیدواریم اگر حسن نیت باشد در زمان باقیمانده به توافق برسیم.

وی افزود: تحریم‌هایی دیروز انجام شد که به عقیده آنها تحریم جدیدی نبوده و ادامه گذشته است، به نظر ما درست نیست اما به اصل مذاکرات لطمه نمی‌زند.

رئیس جمهور گفت: البته مذاکرات باید بر پایه اعتماد و صداقت باشد و این کارها به اعتماد و صداقت لطمه می زند اما ما به مذاکرات با 1+5 ادامه می دهیم و امیدواریم به توافق برسیم.

وی افزود: اما اگر به توافق نرسیم ممکن نیست که شرایط به یک سال پیش بازگردد یعنی اگر به توافق نرسیم این به معنی این نیست که سازمان تحریم باقی می‌ماند چون سازمان تحریم در هم شکسته است و باقی نمی ماند.

آقای روحانی گفت: ممکن است مشکلاتی برای همه ایجاد شود در عین حال ما برای شکستن تحریم‌ها راهمان را ادامه می دهیم اما در مذاکرات هم با جدیت هستیم و با حسن نیت حرکت می کنیم و امیدواریم به نتیجه برسیم.

آماده مذاکره با عربستانیم

رئیس جمهور در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه تهران تایمز درباره گسترش مناسبات ایران و عربستان گفت: رابطه خوب با همه همسایگان از جمله عربستان در دستور کار ماست و ما می خواهیم با همه همسایگان روابط نزدیکتر و بهتری داشته باشیم.

روحانی افزود: اختلاف نظرهایی که بین ما و عربستان وجود دارد نسبت به روابط دوجانبه نیست، اختلاف نظرهایی ما نسبت به منطقه داریم و این منطقه از شمال افریقا تا خاورمیانه است.

وی با بیان اینکه اختلاف نظرهایی ما داریم و الان هم وجود دارد و بعد هم ممکن است باقی باشد، گفت: ما فکر می کنیم اختلاف نظرها راهش حرف زدن و مذاکره کردن و راه حل پیدا کردن است نه اینکه بخواهیم از هم فاصله بگیریم.

رئیس جمهور تصریح کرد: ما همیشه برای مذاکره اماده بودیم و الان هم برای مذاکره با عربستان آماده ایم.

روحانی گفت: شرایط منطقه با گذشته متفاوت است، اسرائیل در غزه شکست خورد و ترویست ها در لبنان شکست خوردند و تروریستها شکست هایی سختی در سوریه و عراق داشتند.

وی ادامه داد: اوضاع پاکستان و افغانستان ایده ال نیست و اینها همه مسائلی است که برای دید اینده ما به منطقه باید مد نظر باشد.

رئیس جمهور افزود: ما امادگی داریم با عربستان مذاکره و بحث کنیم و به تفاهم برسیم البته اختلاف دیدگاه بین ما نسبت به مسائل منطقه وجود دارد و ممکن است همه انها حل نشود ، اما معنایش این نیست که اگر با یک کشوری رابطه نزدیکتری داریم، نظرات ما نسبت به منطقه عین هم باشد ما الان با ترکیه رابطه خیلی خوب و نزدیکی داریم اما ممکن است درباره سوریه ، نظر ما و ترکیه یکی نباشد.

وی اضافه کرد: بنابراین با عربستان می توانیم رابطه خوب و صمیمی داشته باشیم در عین حال ممکن است در برخی از موارد هم، نظراتمان یکی نباشد.

هیچ برنامه‌ای برای همکاری با آمریکایی‌ها در موضوع ترور نداریم

رئیس جمهور در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری انگلستان که پرسید: ایران چه کمکی می تواند برای رفع اختلاف بین اقوام مختلف که غربی ها به ان دامن می زنند بکند و ایا اگر امریکا بخواهد با گروهک داعش مبارزه کند ایران به امریکایی ها کمک می کند، گفت: هر کشوری که بخواهد با تروریست ها مبارزه کند، اماده کمک به آن هستیم خواه عراق، سوریه یا لبنان و فلسطین باشد، همه آنهایی که در برابر قدرت های تروریستی در حال مبارزه هستند به انها کمک می کنیم.

روحانی تصریح کرد : ندیدیم که امریکایی ها اراده ای جدی برای مبارزه با تروریسم داشته باشند این گروه های تروریستی از کجا بوجود آمده اند، طالبان و القاعده چگونه بوجود آمدند؟.

وی افزود: همه اینها در سوریه سه سال داشتند به کشتار مردم ادامه می دادند، چطور امریکایی ها چیزی نگفتند ، در عراق به کشتار مردم پرداختند و تازه که امریکا می خواهد مبارزه کند، اعلام می کنند که می خواهیم از سفارت و کنسولگری های خودمان دفاع کنیم، اینکه مبارزه با تروریسم نیست و معنای خیلی بدی دارد و امریکایی ها باید از این لحن بیان شرمنده باشند.

رئیس جمهور گفت: همه دنیا باید در برابر ترور و تروریسم بایستد و اگر یک کشوری در دنیا با تروریسم مبارزه کند مورد استقبال ماست، اما ما هیچ برنامه ای برای همکاری و هماهنگی با امریکایی ها در این زمینه نداریم .

وعده تورم یک رقمی در سال ۹۵

آقای روحانی در آغاز نشست خبری خود در سخانی با گرامیداشت یاد شهدای دولت به ویژه شهیدان رجایی و باهنر در گزارشی از اقدامات دولت در یک سال گذشته و در آغاز دومین سال کاری دولت افزود: در زمینه مسائل اقتصادی دولت موفق شده است تورم را در طول یک سال گذشته مهار کند.

رئیس جمهور گفت: تصمیم دولت بر این است که در سال ۹۵ نخستین بار در ۴۰ سال گذشته تورم یک رقمی شود.

وی گفت: دولت به مردم وعده داده بود که تا پایان سال تورم 12 ماهه را به 25 درصد کاهش دهد و امروز آخرین آمار از تورم 23،2 درصدی حکایت دارد و تا پایان سال نیز به کمتر از 20 درصد کاهش خواهد یافت که در این صورت میزان کاهش تورم بیشتر از وعده دولت خواهد بود.

روحانی افزود: البته تصمیم دولت بر این است که کاهش تورم را در سال های بعد هم ادامه دهد و پیش بینی ما این است که به تورم یک رقمی در سال 95 دست یابیم.

رئیس جمهور رکود را به عنوان مهم‌ترین مسئله اقتصادی بیان کرد و افزود: تلاش دولت بر این بود که در سال 92 از رشد منفی کاسته شود.

وی اضافه کرد: در سال 91 رشد اقتصادی منفی 6،7 درصد بود و در سال 92 از این رکود 1،1 درصد کاسته شد.

رئیس جمهور گفت: البته اینها آمار بانک مرکزی است و اختلافات جزئی همیشه بین مرکز آمار و بانک مرکزی وجود داشته است برای مثال تورم نقطه به نقطه این ماه بر اساس آمار مرکز آمار 22 درصد و بر اساس آمار بانک مرکزی 23 درصد بوده است.

خروج ار رکود و رشد مثبت اقتصادی ، هدف گذاری 93

وی افزود: در سال 93 هم تلاشمان این است که از رکود خارج شویم و در پایان سال رشدمان مثبت باشد و بر این اساس پیش بینی و مبنای ما آن است که امسال از رکود عبور کنیم و وارد رونق شویم.

رئیس جمهور گفت: برنامه های مفصلی را دولت برای خروج از رکود داشته است از جمله بسته خروج از رکود که 177 بند دارد که 30 بند آن که نیاز به قانون داشته و به مجلس تقدیم شده و بقیه نیز در دولت در حال تصویب است و دستورالعمل‌های اجرایی آن صادر شده است.

وی ابراز امیدواری کرد با این برنامه خروج از رکود کشور شاهد رونق باشد زیرا اگر در تولید رشد داشته باشیم معضل اشتغال هم کم و بیش حل می شود.

اشتغال تا پایان سال جان می گیرد

روحانی با اشاره به اینکه بیکاری یک معضل اساسی در سراسر کشور است گفت: امیدواریم پیش بینی های دولت در این زمینه تا پایان سال محقق شود.

رئیس جمهور افزود: در زمینه حل معضل بیکاری برنامه هایی به دستگاه های مختلف ابلاغ شده و در حال برنامه ریزی است، برخی برنامه ها مربوط به مصوبات مجلس و برخی نیز به روابط با کشورهای دیگر مربوط است و در حال انعقاد قراردادهای نهایی هستیم ولی تا پایان سال یک حرکت مثبت و خوبی در زمینه اشتغال خواهیم داشت.

تحقق بودجه 148 میلیارد تومانی

رئیس جمهور گفت:‌ در مورد مسائل درآمد و خزانه و وضع مالی دولت سال گذشته می دانیم که ما بودجه را اصلاح و بودجه 150 هزار میلیارد تومانی را به مجلس تقدیم کردیم که البته مجلس کمی اضافه کرد و به 170هزار میلیارد رساند.

روحانی افزود: در پایان سال وضع درآمدی ما حدودا با رقمی که ما به مجلس پیشنهاد کرده بودیم نزدیک بود ما 150 هزار میلیارد پیشنهاد دادیم که 148 هزار میلیارد آن تحقق پیدا کرد.

وی خاطرنشان کرد: ‌البته تا پایان سال بعید است که بر مبنای بودجه مصوب بتوانیم همه آمار و ارقام را محقق کنیم ولی همه تلاش ما این است که بودجه عمرانی را حتی الامکان عملیاتی و اجرایی کنیم؛ در 5 ماه اول امسال رقم بودجه عمرانی که تخصیص دادیم نسبت به سال گذشته 3 و 2 دهم برابر است؛ در کل بیش از سه برابر رقم عمرانی 5 ماهه نسبت به سال قبل است.

رئیس جمهور گفت: اما بودجه استانی در این 5 ماهه 13 برابر بودجه استانی سال گذشته است بنابراین یک تحرک خوبی دولت در زمینه بودجه عمرانی در استان ها داشته و نسبت به سال گذشته وضعمان بسیار بهتر است اما در عین حال باید به تلاش های خودمان ادامه دهیم تا همه وعده ها محقق شود.

تحول خوبی در زمینه آب ایجاد شده

روحانی ادامه داد:‌ در زمینه مسائل اقتصادی البته نکات فراوانی وجود دارد که قاعدتا اگر سؤالاتی مطرح شود پاسخ می دهم و در زمینه وضع آب، وضع لوله کشی ها، زهکشی ها در سراسر کشور مهار کردن آب و در واقع بهره وری درست از آب کشاورزی دولت قدم های بسیار مهمی برداشته است.

وی افزود: ما در اوایل سال جاری و پایان سال گذشته مجموعا 10 میلیارد دلار در زمینه آب و لوله کشی و زهکشی اختصاص دادیم البته 2 میلیارد دلار امسال اجرایی و عملیاتی می شود و بقیه آن در طول 3 تا 4 سال آینده خواهد بود و تحول بسیار خوبی در زمینه آب در کشور به وجود می آید.

روحانی گفت: معضل بزرگ ما معضل آب است که باید دو کار مهم صورت گیرد؛ یکی مهار کردن آب‌های مرزی و دوم اینکه در آب‌های کشاورزی بهره وری را بالا ببریم.

وی افزود: می دانید که بیشترین آب مصرفی کشور یعنی حدود 90 درصد در زمینه کشاورزی است و بقیه 10 درصد است. اگر بتوانیم در کشاورزی صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای انجام دهیم می توانیم معضل آب را حل کنیم.

رئیس جمهور گفت: در این زمینه در استان‌های غربی کشور در استان‌های خوزستان و سیستان و بلوچستان طرح های مفصلی داریم که قبلا در سفرهای استانی آن را اعلام کرده ایم.

رییس جمهور در ادامه نشست خبری گفت: در زمینه موضوع انرژی ، دولت تلاش بسیار زیادی کرده است که بتواند نفت و میعانات گازی را به مقداری که کشور نیاز دارد بفروشد، زیرا ما هنوز در شرایط تحریم هستیم.

روحانی افزود: بحمدالله آن مقداری را که جزء برنامه ریزی بوده است ، اجرایی و عملیاتی کردیم تا ظرفیت تولید نفت و گاز را افزایش دهیم.

وی گفت: در زمینه گاز که کشور نیاز بسیار دارد برای صادرات و برای مصرف ، امسال ان شاء‌الله صد میلیارد مترمکعب به تولید گاز افزوده خواهد شد و سال آینده نیز به همین صورت و همچنین طرحهایی در زمینه منابع مشترک نفتی و گازی با کشورهای همسایه داریم.

روحانی افزود: در زمینه کشاورزی در کل وضع ما از پارسال بهتر است و مقصود بنده سال کشاورزی است یعنی از مهر پارسال تا امسال.

رئیس جمهور اضافه کرد: بعنوان مثال در تولید گندم امسال تاکنون بیش از 7 میلیون تن خریداری شده که نسبت به پارسال خیلی متفاوت است.

وی گفت: بقیه محصولات ما نیز بطور نسبی خوب بوده است و در زمینه کشاورزی برنامه ریزی ای که وزارت کشاورزی دارد این است که در چهار تا پنج سال آینده کشاورزی ما کاملاً‌ متحول خواهد شد و ما طبق برنامه پیش می رویم.

روحانی افزود: البته این برنامه در برنامه ششم نیز که در سال آینده تقدیم مجلس خواهیم کرد، منعکس خواهد شد.

فقط با باد نه ؛ بدون باد هم وضع هوا بهتر شده

رئیس جمهور اضافه کرد: در زمینه مسئله محیط زیست که مسئله بسیار پیچیده و مشکل کشور ما بوده است، قدمهایی برداشته ایم.

وی گفت: هم اکنون در شهرهای بزرگ وضع هوا نسبت به سال گذشته بهتر است، نه اینکه همه مشکل حل شده اما بهتر است.

روحانی افزود: بعضی ها نوشته بودند اینها را مرهون باد هستید ، البته باد نعمت خداست و ما استقبال می کنیم ولی روزی هم که باد نیست هوا از سال گذشته بهتر است.

رئیس جمهور اضافه کرد: در شهرهایی که هم اکنون بنزین را عوض کردیم و بنزین یورو4 توزیع می شود ، تأثیرگذار بوده است.

وی گفت: البته این به معنای حل مشکل محیط زیست نیست بلکه مشکلات فراوانی داریم که برای همه آنها داریم برنامه ریزی می کنیم، برخی برای حل و فصل به برنامه طولانی نیاز دارد و در برخی باید کشورهای همسایه ما را یاری و کمک کنند و امیدواریم بتوانیم در این باره نیز قدمهایی برداریم که مشکلات تا حد زیادی حل و فصل شود.

روحانی افزود: فکر می کنم در زمینه سلامت نیاز ندارد که بنده توضیح دهم ، در بخش سلامت دولت کار بزرگی را شروع کرده که فکر می کنم در تاریخ ایران بیسابقه بوده است.

رییس جمهور اضافه کرد: امیدواریم بتوانیم این راه را ادامه دهیم که بار مردم در زمینه بخش درمان را کاهش دهیم.

وی گفت: در قدم اول امروز کسی که در بیمارستان بستری می شود در شهرها کمتر از ده درصد و در روستاها و شهرهای کوچک کمتر از پنج درصد مخارج را پرداخت می کند.

روحانی افزود: در زمینه مسائل داخلی و سیاسی نیز همه تلاش ما این است آنهایی که زیستشان در شکافهاست به آنها بفهمانیم که این شکافها رو به پایان خواهد بود و ما آشتی و وحدت را در جامعه بیشتر خواهیم کرد.

رئیس جمهور اضافه کرد: شکافهای سیاسی و اجتماعی را کم می کنیم، ملت واحد و امت واحده می خواهیم باشیم، دست به دست هم بدهیم و بدون وحدت و هماهنگی در کشور عبور از پیچ تاریخی ای که مقام معظم رهبری اشاره کردند، به نظر بنده امکان پذیر نیست و برای عبور ما باید متحد باشیم و دست به دست هم بدهیم.

جامعه نباید دو قطبی شود

رئیس جمهور گفت: جناح ها و احزاب ، همه فعالیت خودشان را انجام می دهند و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند جامعه نباید دو قطبی شود.

روحانی افزود: همه احزاب ، جناح ها و فعالان سیاسی در قواعد بازی و در چارچوب قانون اساسی باید فعالیت کنند تا ما شاهد نشاط و انسجام و وحدت در جامعه باشیم.

وی با بیان اینکه دولت مصمم است شکاف بین اقوام و مذاهب را بردارد، تصریح کرد: برخی ها ممکن است از این کار به دلایلی خوشحال نباشند اما این کار را ما ضروری می دانیم و تمام اقوام ، مذاهب و یا حتی ادیان زیر یک چتر واحد به نام ایران و زیر پرچم جمهوری اسلامی ایران و همه زیر قانون اساسی هستند و ما با هدایت های مقام معظم رهبری کار را پیش خواهیم برد.

رئیس جمهور با بیان اینکه کشور یک دولت بیشتر ندارد، افزود: در مسائل اجرایی تصمیم گیری با دولت است و دولت عمل می کند.

وعده هایی که به مردم داده ایم عقب نشینی نخواهیم کرد

روحانی گفت: در چارچوب وعده هایی که رئیس جمهور در انتخابات به مردم داده است و در چارچوب قانون، از هیچ یک از وعده هایی که به مردم داده ایم عقب نشینی نخواهیم کرد و اگر جایی بخواهند ما را مجبور کنند که راه دیگری را انتخاب کنیم حتما قبل از گردش به راست و یا به چپ ، به مردم خبر می دهیم و اگر مردم به ما اجازه دادند این کار را خواهیم کرد اما تصمیم ما بر این است که راه مستقیم را که مسیر اعتدال است ادامه دهیم.

وی افزود: مردم ما و اکثریت قاطع جامعه خواهان اعتدال هستند نه فقط آنهایی که به من رای دادند، بلکه همه جامعه خواهان اعتدال هستند.

رئیس جمهور گفت: جامعه ما از افراط و تفریط خیری نبرده است و اگر یک گروه کوچکی داریم که مسیر افراط و یا تفریط را می خواهند طی کنند از آنها خواهش می کنیم که به مسیر اعتدال بیایند، و خواهند دید که خیر و رحمت دنیا و اخرت در مسیر عدل و اعتدال است که همان مسیر و سیره پیامبر اسلام (ص) است.

رئیس جمهور در ادامه نشست خبری گفت: در زمینه مسائل فرهنگی معتقدیم که پرچم فرهنگ جامعه ما باید بر دوش صاحبان فرهنگ باشد و آنها به خوبی با تجربه و دانشی که دارند این کار را خواهند کرد و دولت به آنها کمک می کند.

روحانی افزود: معیار ما قانون است و هیچ گروه و جمعیتی حق ندارد در زمینه فرهنگی کار خودسر انجام دهد.

وی گفت: باید به قانون عمل کنیم و اگر قانون شفاف نیست باید آن را شفاف کنیم و ما آماده ایم لوایح لازم را در این زمینه تقدیم مجلس شورای اسلامی کنیم .

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه بنای ما در سیاست خارجی این است که چهره واقعی ایران و انقلاب اسلامی به جهانیان معرفی شود افزود: باید اسلام رحمانی برای جهانیان تبیین شود چرا که مردم ایران اهل ادب، اخلاق و فرهنگ هستند و می‌خواهند با ملت های دیگر زندگی مسالمت‌آمیز داشته باشند.

روحانی اضافه کرد: دلیل این مطلب این است که در 200 سال گذشته ایران به هیچ کشوری تجاوز نکرده و اگر به او تجاوز شده فقط دفاع کرده است؛ بنابراین ما می خواهیم با کشورهای منطقه و به ویژه کشورهای همسایه روابط خوب و نزدیکی داشته باشیم .

وی گفت: بسیاری از سران کشورهای همسایه به ایران سفر کردند و من نیز به چند کشور سفر کرده ام و در مجموع برنامه ما این است که با همسایگان و کشورهای منطقه با وحدت و برادری زندگی کنیم و در معضلاتی که برای کشورهای منطقه به وجود می آید به یاری مظلوم بشتابیم.

با ترور و تروریسم مخالفیم

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود افزود: با تروریسم مبارزه خواهیم کرد و مبارزه ما با تروریسم جدی است و ترور و تروریسم هر جا که باشد با آن مخالفیم و هر کشور و ملتی از ما کمک بخواهد به آنها کمک خواهیم کرد.

روحانی گفت: ‌در این زمینه به مردم کشورهای سوریه، عراق، فلسطین و لبنان در ماه‌ها و سال‌های اخیر کمک کرده‌ایم و این راه را ادامه می دهیم.

تحریم‌های ظالمانه از سر مردم ایران برداشته شود

وی در زمینه مسئله هسته ای اظهار داشت:‌ مبنای ما ادامه مذاکرات با 1+5 است در صورتی که زیاده خواهی در کار نباشد و در طرف مقابل صداقت باشد همانطور که طرف ایرانی هم صادقانه حرکت می کند و هم جدی است.

رئیس جمهور گفت:‌ در فرصت باقیمانده می توانیم به تفاهم و توافق نهایی دست پیدا کنیم البته مسیر مقداری پیچیده است اما تاکنون آنطور که از ابتدا در ذهن ما بوده است پیشرفت کرده و موفقیت به دست آورده ایم.

آقای روحانی ابراز امیدواری کرد‌ در ادامه راه نیز بر مبنای پیش‌بینی‌ها بتوانیم به توافقات لازم دست پیدا کنیم تا تحریم‌های ظالمانه، غلط و غیرقانونی از سر مردم ایران برداشته شود.

واحد مرکزی خبر

1358 نمایش

نظر دادن